یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
نبرد سی هزار دلاری ها
در چنین شرایطی به نظر میاید بعضی از اتومبیلها نشانی بیشتری برای فروش داشته باشند. خودروهای بسیار کممصرف و خودروهای متوسط هر یک مزایائی دارند اما قطعاً برای خانوادهها استفاده دائمی از مینی اتومبیلها کمی سخت است. اینجاست که ستاره اقبال سدانهای چهار در با قیمتهای متوسط و جثهای نسبتاً بزرگ و جادار میدرخشد و بر بازار تأثیر میگذارد.امروز با شش اتومبیل سدان در محدوده قیمت سی هزار دلار آشنا میشوید که این روزها توجه خاصی به آنها میشود. یک کرهای تازه وارد، دو ژاپنی و سه آمریکائی در کنکور امروز شرکت کردهاند و رقابت آنها به نتایج جالبی رسیده است.بیوک لاکراس، کرایسلر ۳۰۰، فورد ۵۰۰، کیا آمانتی، نیسان ماکسیما SE و تویوتا آوالون شما را به یک رقابت جذاب دعوت میکنند. حدس میزنید کدام قاره پیروز میشود؟ البته وضع آسیائیها بهتر است.
رتبه ششم: کیا آمانتی
پیش روی شما یکی از مهماننوازترین ساختههای کیاموتورز و شاید کرهجنوبی قرار گرفته است. کیا آمانتی برای راحتی سرنشینان هرچه میدانسته بهکار گرفته و تقریباً هیچ چیز از قلم نیفتاده است. اتفاقاً همینجاست که نقطه ضعف کیا محسوب میشود. آمانتی از فرط توجه به سرنشینان فراموش کرده کمی هم جذابیت را به راننده القاء کند. به هر حال اتومبیل تفاوتهائی با مبلمان راحتی خانه دارد و باید کمی لذت و هیجان هم در پشت فرمان احساس شود. کیا آمانتی که از نظر ظاهری شباهتهائی با کادیلاک STS و مرسدس کلاس E دارد، در داخل اطاق به نمای جذابتری دست یافته است. چوبکاری داشبورد و کنسول زیبا و چشمنواز است و چرم درجه یک روی صندلیها را پوشانده است. صندلیهای بزرگ در جلو و عقب فضای مناسبی برای لمیدن سرنشینان است و همه چیز برای یک سفر آرام مهیاست. تجسم این حجم از راحتی و آسایش آن هم با قیمت ۲۵ هزار و ۷۹۰ کمی سخت است اما به هر حال آمانتی توانسته در صرفهجوئی خانواده سهیم باشد. برای در اختیار داشتن امکان تکمیلی مثل صندلی و آینه هوشمند، پیش گرمکن صندلی و سیستم سیدی چنجر با خشاب ششتائی فقط باید ۲۲۰۰ دلار دیگر پرداخت که باز هم آمانتی را قابل خرید و ارزان نگه میدارد.راحتی صندلی عقب آمانتی مثالزدنی است و در این آزمایش در رتبه دوم پس از فورد ۵۰۰ قرار میگیرد.اما مشکل اصلی آمانتی وزن زیاد آن است. حجم لوازم اضافی بهگونهای است که این اتومبیل در حدود ۴۰۹۱ پاوند (۱۸۵۷ کیلوگرم) وزن پیدا کرده و به همین دلیل کندتر از بقیه حرکت میکند. آمانتی ۳۲۰ پاوند از سنگین وزن دوم یعنی کرایسلر ۳۰۰ و ۵۷۰ پاوند از سبکترین گروه یعنی نیسان ماکسیما بیشتر وزن دارد، انگار که در حالت شتابگیری آمانتی به اندازه دو سرنشین نسبت به کرایسلر و به اندازه ۴ سرنشین نسبت به ماکسیما اضافه وزن دارد. به همین دلیل کندی نسبی آمانتی در تست صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر بر ساعت) تعجبآور نیست. این مدل کیا برای حرکت از صفر و رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲/۸ ثانیه زمان نیاز دارد. علاوه بر این در آزمایش ترمز هم مشکلاتی سر راه آمانتی است. شتاب معکوس آمانتی در حین ترمز حدود ۷۴/۰ عدد g است. g به معنای سرعت منفی حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین است. در عین حال مصرف سوخت بیشتر هم از دردسرهای اضافه وزن آمانتی محسوب میشود. کیا در این آزمایش هم با پنج پله به اختلاف بعد از تویوتا آوالون میایستد.
رتبه پنجم: بیوک لاکراس CXS
یک بیوک جدید! البته با تماشای چهره لاکراس از جمله قبل متعجب میشوید اما به هر حال بعضی از اوقات تغییر نام باعث تغییر مزاج میشود. لاکراس دقیقاً همان بیوک رگال است که در آغاز هزاره سوم تغییر نام داد. لاکراس در چهره چندان تفاوتی با رگال نکرده و از نظر عملکرد نیز شباهتهای زیادی با آن دارد. اگر هم میبینید که لاکراس در رتبه پنجم قرار گرفته بهخاطر این است که رگال یکی از اتومبیلهای دوستداشتنی جنرال موتورز بهشمار میآمد. شکل ظاهری لاکراس که ترکیبی از منحنیها و زوایای نرم است و از نظر طول تقریباً بزرگتر از همه به نظر میآید، اما برخلاف انتظار فضای عقب اطاق اندک است و از این نظر لاکراس در انتهای جدول قرار میگیرد. بیشتر حجم اطاق به کاپوت بزرگ و محتویات زیر آن اختصاص پیدا کرده و البته صندلیهای جلو هم مناسب افراد بلندقد هستند. اما قوس سقف اطاق در قسمت انتهائی و شیشه عقب بهگونهای است که افراد بلند قامت کمی دچار مشکل میشوند. علاوه بر این فضای داخلی اطاق و فرم داشبورد و کنسول هم قدیمی به نظر میرسد.موتور ۶/۳ لیتری لاکراس عملکرد مناسبی دارد اما گاهی اوقات به نظر میرسد که باید دائماً در دورهای بالا از آن استفاده کرد. موتور شش سیلندر لاکراس این توانائی را دارد که در عرض ۷ ثانیه سرنشینان را به محدوده سرعت ۹۶ کیلومتر برساند.بیوک لاکراس در آزمایش ترمز و حرکت در پیچها هم عملکرد متوسطی نسبت به بقیه دارد.شاید مزیت نسبی بیوک لاکراس نسبت به کیا آمانتی تنها به اصالت آن مربوط میشود. اصالت خودرو هنوز هم در بیشتر اوقات بر میزان استفاده از وسایل الکترونیکی میچربد.
رتبه چهارم: فورد ۵۰۰
فورد ۵۰۰ آنقدر جادار است که به قول یکی از رانندگان این آزمایش میتوانید داخل آن قدم بزنید! صرفنظر از شباهتهای زیرپوستی فورد ۵۰۰ با لگزوس LS میتوان گفت که از نظر طراحی داخلی و بیرونی مدل زیبائی در اختیار مشتریان قرار دارد. فورد ۵۰۰ از نظر حجم فضای داخلی حرف اول را میزند و حتی برنامههای جالبی هم برای بچهها تدارک دیده است. بچههائی که بزرگتر شدهاند میتوانند از بازیهای کامپیوتری ذخیره شده در مغز هوشمند فورت استفاده کنند و به دور از صدای حرف زدن پدر و مادر در صندلی جلو، در صندلی عقب لم داده و چشم به مانیتور پشت صندلی بدوزند. فضای صندلی عقب فورد ۵۰۰ از همه رقبا بیشتر است و سه نفر سرنشین درشت هیکل هم به راحتی روی صندلی جا میگیرند. صندلی عقب فورد هم از همه جادارتر است. اگر قرار بود مبنای برتری به جادار بودن اتومبیلها باشد فورد با فاصله زیاد اول میشد.در قسمت مکانیک کمی اوضاع فرق میکند. موتور شش سیلندر ۳ لیتری فورد ۵۰۰ به قدر کافی نیرو تولید میکند. در تست شتابگیری رکورد ۹/۷ ثانیه برای رسیدن از صفر تا ۶۰ مایل بسیار جالب است اما این رکورد تنها نسبت به جثه بزرگ فورد تأثیرگذار است. چون در مقایسه با سایر حریفان، فورد فقط از کیا چابکتر نشان میدهد. گیربکس اتوماتیک جدید فورد با آنکه در تئوری عالی به نظر میرسد اما در عمل بهخاطر تأخیر در تعویض دنده کمی ناامیدکننده است. اما فورد در مصرف سوخت به عددهای بهتری دست پیدا میکند و پشت سر تویوتا در رتبه دوم قرار میگیرد.چیدمان داشبورد و کنسول در فورد ساده و در عین حال جذاب است. اعداد و ارقام حک شده بر روی پانل درشت و واضح هستند و دسترسی به امکانات روی کنسول هم ساده است. از لحاظ ارگونومی فورد، تویوتا و کرایسلر هر سه با ۳ ستاره در رتبه اول هستند.به نظر میآید فورد ۵۰۰ برخلاف مدلهای پیشین خستهکننده و ملالآور نیست و امیدواری بیشتری برای فروش دارد.
رتبه سوم: نیسان ماکسیما SE
بیتردید اسپرتیترین اتومیبل گروه نیسان ماکسیما SE است. خصوصیات اسپرتی نیسان تقریباً در همه جا دیده میشود. زوزه موتور و صدای گوشنواز برخاسته از آن یادآوری میکند که ماکسیمای جدید قصه ایجاد خمیازه در حین رانندگی را ندارد. با اینکه نمای بیرونی ماکسیما نشانه واضحی برای چهار در بودن آن است اما در عین حال تیپ اتومبیلهای کوپه و اسپرت در ذهن تداعی میشود. حتی در حین رانندگی هم میتوان به این موضوع پی برد که ماکسیما علاقه زیادی به بازیگوشی دارد. موتور ۵/۳ لیتری ماکسیما شش سیلندر است و حدود ۲۶۵ اسببخار نیرو تولید میکند. این حجم از نیرو کمک میکند تا ماکسیما در شتابگیری رقیب سرسختی برای تویوتا آوالون باشد. در آزمایش صفر تا ۹۶ کیلومتر (۶۰ مایل) نیسان ماکسیما رکورد بسیار خوب ۱/۶ ثانیه را برجا میگذارد که روزگاری فقط برای اتومبیلهای اسپرت دو در مقدور بود. علاوه بر این در آزمایش ترمز هم ماکسیما خوب عمل میکند و برای توقف کامل از سرعت ۷۰ مایل فقط به ۱۳۹ فوت زمین آسفالته احتیاج دارد.فضای داخلی ماکسیما هم یادآور خواص بیرونی و حرکتی آن است. فرمان سه شاخه اسپرت، طراحی نسبتاً خشن داشبورد، صفحات مدور سرعتسنج و دورسنج و بالأخره قعطات نقرهای مات در کنسول و داشبورد کاملاً فضائی ورزشی را القاء میکند.در صندلی عقب فضا برای حرکت سرنشینان و جای پای آنها دیده میشود و حتی افراد بلندقامت هم احساس خوبی دارند. شاید تنها نقطه ضعف ماکسیما ایمنی نسبتاً ضعیف آن در آزمایش تصادف از پهلوست. این روزها ایمنی اتومبیل یکی از فاکتورهای اساسی فروش است و شاید همین مسئله باعث شده که ماکسیما در پله سوم بایستد.
رتبه دوم: کرایسلر ۳۰۰ تورینگ
این یک اتومبیل بزرگ است که از بزرگ بودن آن احساس خوبی دارید. یکی از رانندگان این آزمایش وقتی از کرایسلر پیاده شد با این جمله رضایت خود را ابزار کرد. بهترین اتومبیل آمریکائی گروه از نظر طول و عرض تقریباً نزدیک به بیوک و فورد است اما از نظر ظاهری درشتتر از آنها به نظر میآید. شاید یکی از دلایل آن فرم خطوط بدنه و فاصله بیشتر بین محورهای جلو و عقب باشد. کرایسلر ۳۰۰ اتومبیل سال آمریکاست و در حال حاضر فروش بسیار خوبی دارد.کرایسلر ۳۰۰ از نظر شکل و فرم بسیار شبیه تومبیلهای کلاسیک آمریکائی در دهه هشتاد و نود است و به همین دلیل مورد وثوق بازار آمریکایشمالی است. اما عملکرد کرایسلر در حرکت بهتر از اجدادش است و به همین دلیل آن را در بازارهای جهانی هم مطرح کرده است. درست است که شتاب صفر تا صد آن ۳/۷ ثانیه است که عدد مناسبی برای اتومبیلهای درشت آمریکائی محسوب میشود. در آزمایش ۴۰۰ متر هم کرایسلر با ثبت سرعت ۹۰ مایل رکورد خوبی بهجا میگذارد و این مسافت را در ۶/۱۵ ثانیه طی میکند.
کرایسلر ۳۰۰ تورینگ
شاهکار کرایسلر ۳۰۰ در عبور از جادههای پیچ در پیچ است، جائی که هندلینگ عالی آن راننده را غرق در لذت میکند. با این حال در تست ترمز عملکرد متوسطی دارد و حتی میشود گفت امیدوارکننده نیست. اما قیمت ۲۹ هزار دلاری کرایسلر خبر خوشی برای خریداران است تا با پول کمتری نسبت به بیوک صاحب این اتومبیل جذاب شوند. فرمان چهارشاخه کرایسلر ۳۰۰ یکی از خوشدستترین فرمانهای گروه است و داشبورد نیز فرم ساده اما قابلقبولی دارد. هارمونی بین ادوات و کنترلرها هم به راننده کمک میکند تا بدون زحمت زیاد به دکمههای موردنظرش دسترسی داشته باشد.کرایسلر ۳۰۰ فهرست بلندی از امکانات رفاهی دارد که برای راننده مایه مسرت است. صندلیهای برقی هوشمند، تهویه مطبوع قدرتمند، سیستم تطابق آب و هوائی موتور، چراغهای اتوماتیک جلو و... بیشک کرایسلر زیباترین اتومبیل گروه است.
رتبه اول: تویوتا آوالون
تویوتا آوالون آنقدر بزرگ است که به آن بیوک ژاپنی میگویند. البته توانائیهای تویوتا آوالون خیلی بهتر از بیوک است. قبل از هر چیز باید از جواهر آن یعنی موتور شش سیلندر ۵/۱۳ لیتری نام برد که ۲۸۰ اسببخار نیرو تولید میکند.این موتور فوقالعاده با هماهنگی گیربکس آن میتواند آوالون را در عرض ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند.در آزمایش ۴۰۰ متر هم رکورد ۶/۱۴ ثانیه و سرعت نهائی ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت یک رکورد فوقالعاده محسوب میشود. تویوتا موفق شده از سیستم تعلیق و فنربندی تورینگ، خاص اسپرتی به نمایش بگذارد. سواری آوالون بسیار خوب و به نوعی تناقض نماست. از طرفی راننده احساس راحتی و آسایش میکند و از طرفی عملکرد آن اسپرتی و چابک است. پیش از هر چیز راننده از موقعیت بسیار خوبش در پشت فرمان شگفتزده خواهد شد.موقعیت راننده بهگونهای است که بر تمام زوایا و گوشههای آوالون اشراف دارد و همه چیز تحت کنترل است. روبهروی راننده داشبورد آوالون با ترکیب زیبای از چوب و چرم خاکستری است که کنتراست بسیار زیبائی دارد. صفحه نمایشگر در کنار پانل قرار گرفته و سیستم ناوبری با اشارهای فعال میشود. آوالون در تست ترمز رتبه دوم را به خود اختصاص میدهد، اما از نظر مصرف سوخت مجدداً به اوج بازمیگردد. راحتی صندلی عقب تویوتا بسیار خوب است اگرچه تعداد از فورد و کیا رتبهبندی شده اما در مورد راحتی راننده و سرنشین جلو تویوتا باز هم بهتری اسن. مخفی کردن کلیدها و کنترل زیر پوشش پلاستیکی از جمله ابدعات آوالون است که ضمن جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به ادوات الکترونیکی، زیبائی خاصی نیز به داشبورد میبخشد. تویوتا آوالون در حال حاضر جزء پرفروشترین اتومبیلهای آمریکایشمالی است و بیتردید بهترین اتومبیل در آزمایش امروز است.
آرش راهبر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست