یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

اعتبار بین المللی


اعتبار بین المللی

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشستی است با حضور سران کشورهای عضو این سازمان و فرصتی است که روسای دولت ها به عنوان نمایندگان ملت هایشان دیدگاه های مطلوب شان راجع به نظام بین الملل و سازمان ملل و مسائل و تحولات جهانی را بیان می کنند

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشستی است با حضور سران کشورهای عضو این سازمان و فرصتی است که روسای دولت ها به عنوان نمایندگان ملت هایشان دیدگاه های مطلوب شان راجع به نظام بین الملل و سازمان ملل و مسائل و تحولات جهانی را بیان می کنند. از این جهت حضور آقای احمدی نژاد در این اجلاس می تواند در این چارچوب تعریف شود. اما نکته یی که در کنار این مطلب باید به آن اشاره کرد این است که اکنون ما شاهدیم دنیا به جای توجه به کمیت در دفاتر نمایندگی در سایر کشور ها یا توجه به تعداد سفرای دیپلماتیک و بدون توجه به تعداد مذاکرات نکته دیگری را مورد اهمیت قرار می دهد و آن هم کیفیت سفرها، گفت وگوها و دستاوردهایی است که در هر سفر یا در هر مذاکره یا در ایجاد دفاتر نمایندگی به دست می آید.

همان طور که دیده می شود در حقیقت در سال های اخیر توجه به کمیت در سفرهای دیپلماتیک و گفت وگوها جایگزین کیفیت در این موارد شده در صورتی که در دنیا روندی عکس این قضیه را دارند. به عنوان مثال در حال حاضر اتحادیه اروپا سعی دارد در هر یک از کشورهای اروپایی دفتر نمایندگی یا سفارتخانه نداشته باشد و به جای آن یک سفیر یا نماینده یی داشته باشد. این مساله هم میزان هماهنگی را افزایش می دهد، هم هزینه ها را کاهش می دهد و هم کیفیت کار را به جای کمیت بالاتر می برد. اما در رابطه با سفر اخیر آقای احمدی نژاد ما شاهد بودیم در آستانه سفر به سازمان ملل و شروع مذاکرات گروه ۱«۵ در ارتباط با پرونده هسته یی ایران، در نماز جمعه روز قدس مطالبی را بیان داشتند که هرچند مطالبی بحق بود اما از حیث بیان متنی تند تلقی می شد. علاوه بر این مهم تر از همه اینها بحث تجزیه روسیه در کلام یک رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت بود که با واکنش روس ها هم مواجه شد.

اما آن چیزی که در بیان ایشان در سازمان ملل مشاهده شد همان نکته برجسته توجه به غزه و مسائل مربوط به اسرائیل بود. از سوی دیگر به نظر می رسد طرف مقابل با پررنگ کردن بحث هسته یی و با سازماندهی هایی که برای اعتراض به ایشان انجام گرفت و با واکنش منفی که هیات های دیپلماتیک هنگام سخنرانی ایشان انجام دادند که البته شیطنت شبکه تلویزیونی سی ان ان هم در این رابطه بی تاثیر نبود که به طور مرتب خروج هیات لبنانی، هیات مصری و چند کشور دیگر را نشان می داد این حاشیه ها به نوعی جهت گیری های ایران را در این اجلاس تحت الشعاع خودش قرار می داد.

سخنگوی کاخ سفید هم به رئیس جمهور ما در بیاناتش توهین کرد و بعد از این هم آقای اوباما و نخست وزیر انگلستان مواضع تندی علیه ایران گرفتند. به نظر من در این سفر هرچند بیانات آقای احمدی نژاد با مناسبت های بین المللی بیشتر هماهنگ بود با منطق بین الملل همخوانی بیشتر داشت اما این تعادل سخن آقای احمدی نژاد تحت الشعاع فضاسازی هایی قرار گرفت که به نوعی در رابطه با ایران صورت گرفته بود و به تعبیری باید این طور تصور کنیم که در رابطه با مساله هسته یی، ایران می خواست ابتکار عمل را در دست داشته باشد و با نامه یی که به آژانس بین المللی انرژی هسته یی نوشته بود قصد نداشت منفعلانه عمل کند.

بعد دیگر مدیریت و پوشش خبری این قضیه و حضور آقای احمدی نژاد در سازمان ملل بود. از یک سو با توجه به فضاسازی های بین المللی و از سوی دیگر عدم هماهنگی در مدیریت رسانه یی در کشور ما به نظر می رسد ما در قسمت دوم نتوانستیم خوب عمل کنیم لذا برجسته شدن مسائل هسته یی از یک سو و از سوی دیگر فضاسازی های بین المللی استراتژی ایران در حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را تحت الشعاع خودش قرار داد و کمرنگ کرد. از دیدگاه من حضور در چنین اجلاسی بیش از آنکه نفس حضور در آن حائز اهمیت باشد - که البته در جایگاه خودش بسیار حائز اهمیت است - فضاسازی های قبل از حضور و فضاسازی های زمان حضور هم به نوبه خود باید مورد اهمیت واقع شود لذا از این متغیرهایی که عنوان شد به نظر می رسد ما فقط به یک متغیر توجه داشته ایم که آن هم حضور در مجمع عمومی سازمان ملل بود چرا که در زمینه سازی های قبل از حضور و فضاسازی های مثبت هنگام حضور آقای احمدی نژاد موفقیت های زیادی نداشته ایم. البته بد نیست در اینجا به این نکته اشاره شود که متاسفانه پس از انتخابات این دوره یک فضایی در عرصه بین المللی ایجاد شد که تا حدودی بر اعتبار بین المللی ایران سایه افکند یا منجر به آسیب رساندن به این اعتبار در عرصه بین المللی شد.

بنابراین قبل از هر اقدامی بازسازی این اعتبار بسیار حائز اهمیت است و یک جنبه بازسازی این اعتبار به فعالیت های ما در عرصه بین المللی بازمی گردد. اما یک جنبه دیگر آن به عبور از گفتمان و عبور از وضعیت موجود در داخل کشورمان برمی گردد. لذا یک جنبه آن همان طور که به آن اشاره شد به تحولات داخلی ایران بازمی گردد که باید هرچه سریع تر آن را سامان دهیم چرا که به عقیده من برخی از اتفاقات داخلی مثل حوادث پس از انتخابات از مسائل مهم تاثیرگذار بر معادلات خارجی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم