دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
آب بند
معبر مصنوعی آب دریا که دریچهای ـ برای متوقف ساختن یا تنظیم جریان آب ـ در آن تعبیه میشود. عبور کشتی از کانالهائی که شیب تند دارند بهوسیله آببند صورت میگیرد. کانال را به چندین بخش قسمت میکنند، که در هر یک از آنها سطح آب ثابت است. هر بخش ممکن است به چند کیلومتر برسد. بین هر دو بخش دستگاه حوض مانندی (آببند) تعبیه میشود که طولش معمولاً ۲۰ تا ۵۰ متر (در کانال پاناما ۳۰۵ متر) است و از دو طرف بوسیله درهائی میتوان آنرا بست. هر یک از درها دریچهای دارد که بهوسیله مکانیکی باز و بسته میشود و چون قانون ظروف مرتبطه آب جریان پیدا میکند تا سطح آن در طرفین آن در دو سو یکسان شود. در این صورت به آسانی میتوان در را باز کرد. کنار سدهائی که بر رودخانههای قابل کشتیرانی ساخته میشود آببندهائی نیز میسازند تا انتقال کشتیها از دو طرف امکانپذیر شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست