شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مردم آذربایجان و آیین های عاشورایی
کربلا مسلخ عشق و محرم فصل عشق ورزی به اسوه جوانمردی، آزادی، عزت، کرامت و شجاعت است، محرم زنگار دلها را شستشو میدهد و دل را به عشق حسین (ع) پیوند میزند.
فرا رسیدن محرم و عزاداری حسینی در اقصی نقاط جهان، عشق و ارادت به سالار شهیدان را به نمایش میگذارند. مردم مناطق مختلف ایران نیز در این ماه در قالب، هیئتهای عزاداری، زنجیر زنی و سینهزنی سر از پا نشناخته و با اشک، آه و ماتم و برگزاری مراسم سوگواری، یاد و خاطره امام حسین(ع) و یاران با وفایش را گرامی میدارند.
پرچم ماتم حسینی قرنها است که با وجود فراز و نشیبهای مختلف به همت عاشقان امامت در دیار آذربایجان همچنان در اهتزاز است.مردم منطقه آذربایجان همه ساله مراسم عزاداری محرم و صفر را به صورت گسترده و به شیوه سنتی خاص برگزار میکنند. مجالس حسینی مرسوم به فهنه، روضه خوانی در منازل و تکایای آذربایجان در غیر از ماههای محرم و صفر نیز برگزار میشود، اما دهه پایانی ذیحجه، آذربایجان یکپارچه چهره حسینی به خود میگیرد به طوری که اکثر شهروندان چند روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم لباسهای مشکی پوشیده و دستار سیاه به نشانه عزا بر سر خویش میبندند و پرچمهای عزا در کوچه و بازار نصب میکنند.
از چندین روز قبل از آغاز ماه محرم، تبریز معروف به امالهیئات، در عزای حسینی فرو میرود.این را میتوان از صدای شبانگاهی طبلها و تسخیر گشتن شهر در میان پرچمها و بیرقهای سبز، سیاه و سرخ فهمید. تمامی نقاط این شهر با پرچمها و نمادهای مختلف عزای حسینی پوشیده شده است. اکثر مساجد، محلات، حسینیهها، مغازهها، بازارها و حتی بسیاری از ماشینهای این شهر سیاهپوش شدهاند. تعداد قابل توجهی از مردم شهر نیز لباس سیاه عزا بر تن کردهاند و بدین ترتیب در سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) شرکت جستهاند. این روزها شالهای سبز و سیاه، چفیههای عربی و گاه دستارهای سیاه بر سر و گردن مردم شهر بیشتر دیده میشود. جوانان نیز به بستن پارچه سبز بر مچ دست علاقه زیادی نشان میدهند.
در بازار بزرگ و قدیمی تبریز نیز مراسم عزاداری با شور و شوق خاصی برپاست. گروهی از عزاداران بازار با پوشیدن کت و شلوار سیاه به صورت یکدست و متحدالشکل آئینها و عزاداریهای خاصی را برگزار میکنند.
میگویند چادر سیاه زنان در فرهنگ شیعی به معنای عزای حسینی است. در نزدیک به دو دهه اخیر رواج این رنگ از چادرها ابتدا از شهرهای بزرگ آغاز شد و سپس در مناطق شهری کوچک و روستاها نیز متداول گشت. بعضی از زنان این دیار هم که با مانتو پوشش اسلامی دارند معمولا در ایام محرم چادر سیاه بر سرمیکنند.
پوشیدن لباس سیاه در برخی موارد تا روز اربعین حسینی ادامه مییابد و برخی دستارهای سیاه بسته شده به سرشان را تا سوم امام نگه میدارند. برخی آقایان هنگام عزاداری پیراهنی بلند تا پایینتر از زانو بر تن میکنند و برخی حتی نوعی دامن سیاه را به همراه پیراهن سیاه مردانه میپوشند. میگویند در تبریز علمها و کتلهای قدیمی و ارزشمند زیادی وجود دارد که حتی برخی وقف شده توسط شاهان قجری است.
فریادهای شاخسی واخسی، حیدر، صفدر ، حسینیم وای، حسینیم وای، مظلوم اوله ن حسین وای و... از تمامی نقاط شهر به گوش میرسد و اکثر مراسم عزاداری روزهای اول تا هشتم محرم در شب انجام میپذیرد و در روزهای تاسوعا و عاشورا این مراسم در روز نیز برپا است. تبریز شهر امالهیئات است؛ چرا که بیشترین تعداد هیئتهای محب اهل بیت (ع) را داراست و تقریبا در تمامی ایام سال مردم این شهر به یاد خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودهاند و اوج این محبت در دهه اول محرمالحرام جلوهگر میشود.
● احسان و ادای نذورات
عاشقان خاندان نبوی (ص) و دلسوختگان مکتب ابا عبدالله الحسین (ع)در آذربایجان همزمان با فرارسیدن ماه محرم، با انجام آئینها و رسمهای ویژه سوگواری واقعه جانگداز کربلا را برپا میدارند؛ احسان و ادای نذر در این ماه گرامی از جمله این رسمهاست. مردم ایران نذرهای مختلفی برای قبولی حاجاتشان میکنند و احسانهای گوناگونی را برای ایام عزاداری محرمالحرام دارند که هر یک دارای زیبایی و معنویت خاصی است. آذربایجانیها، اعتقاد ویژهای به اطعام از سفره ابا عبدالله الحسین (ع) دارند و معمولا از غذاهای پخش شده و نذری در این ایام برای بیماران خود به تبرک میبرند. حتی برخی معتقدند که غذا پختن در روز عاشورا کراهت دارد و حتما باید از غذای نذری خورد. در این روزها در برخی مساجد و خانهها سفره حضرت سیدالشهدا (ع) باز است و مردم به اطعام از این سفره مبارک میپردازند. اکثرا غذاهای طبخ شده برنج است که با خورشتهای مختلفی جهت پذیرایی از عزاداران حاضر میشود.
در بعضی از مناطق، از اول محرم تا روز عاشورا همه روزه در مساجد غذای احسان طبخ میشود و مردم دیگر در خانههایشان غذا نمیپزند.
اما در تمام مناطق، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی چنین سفرهها و احسانهایی مهیاست. آش از دیگر غذاهایی است که مردم در بزرگداشت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان میپزند. آشها معمولا بنا بر نذر و حاجتی تهیه میشود و در بین در و همسایه و آشنایان پخش میشود. شلهزرد هم از دیگر طعامهای نذری ماه محرم است که در اکثر شهرها طبخ میشود و در بین عزاداران حسینی و نزدیکان و آشنایان پخش میشود. در برخی از مساجد و حسینیهها نیز آبگوشت این غذای سنتی حاضر میشود و در بین عزادارن پخش میشود. شربتها و نوشیدنیها بخش دیگری از نذورات این ماه را تشکیل میدهند، برخی از حسینیهها و قهوهخانهها به پخش چای در این ماه اقدام میکنند؛ اما شربتها بیشتر در محرمهای مصادف با فصول گرم سال داده میشود. شیر داغ برای فصلهای سرد، خرما، شکر پنیر، لقمه نان و پنیر و سبزی، ساندویچها، انواع کلوچههای محلی و نانهای روغنی، دلمه اهری، لقمه کوکو از دیگر نذورات مردم در دهه اول ماه محرم، خصوصا روزهای عاشورا و تاسوعاست.
پابرهنه رفتن در خیابان، گل مالیدن به سر و صورت، زیر علامت رفتن و مواردی از این دست، از دیگر ادای نذرهای مردم است.
از دیگر نذرها در ایام ماه محرم، میتوان به مواردی چون نذر پوشیدن لباس سیاه یا سبز در ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع)، انداختن شال سیاه یا سبز بر گردن، بستن پارچه سبز (یاشیل) بر مچ دست، سوار کردن کودکان بر اسب نمادین ذوالجناح، گذاشتن کودک در گهواره نمادین حضرت علی اصغر (ع)، دادن نوزاد به آغوش تعزیهخوان نقش حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) و ... اشاره کرد.حتی بعضیها نذر میکنند تا در تعزیه امام حسین (ع) بازیگری و شبیه گردانی کنند و به این ترتیب عشق خود را به فرزندان رسول الله ابراز می دارند.
نذر شمع، علیالخصوص در روز تاسوعا در اکثر مناطق آذربایجان و شب شام غریبان در تمام کشور رواج دارد. گاهی بر اساس نذر، عصر روز تاسوعا تعدادی شمع را در بین مردم پخش میکنند یا در مکان مشخصی روشن میکنند و یا اینکه به اندازه قد کودکشان شمع سفارش میدهند و در این زمان روشن میکنند.
برخی دیگر از مردم در صورت قبولی نذرشان دستجات و هیئتهای عزاداری را به خانه خود دعوت میکنند و از عزاداران پذیرایی میکنند. خانه درگذشتگان، خانه بیماران، گلزار شهدا و قبرستانها، از دیگر محلهایی است که دستجات عزاداری در آن حضور مییابند.
قربانی کردن گاو و گوسفند در مقابل دستجات زنجیرزنی و سینه زنی، پخش غذا و شیر و شربت و شله زرد در مراکز درمانی، مراکز بهزیستی، شیرخوارگاهها، خانههای سالمندان، بستن پارچه بر علمهای دستجات عزاداری و دادن خون به بیماران نیازمند به جای قمه زنی، از دیگر احسانها و نذرهای ستوده در ایام سوگ حسین بن علی (ع) است.
● عزاداری بازاریان تبریز
بنای معظم و سرپوشیده بازار تاریخی تبریز که از آن به عنوان بزرگترین بازار مسقف و به هم پیوسته جهان یاد میکنند و قدمت آن به صدها سال قبل میرسد این روزها شاهد سوگواری عزاداران حسین بن علی (ع) است.
دستجات مختلف عزاداری محلات قدیمی تبریز طبق روال سالهای گذشته و با همان سبک و شیوه سنتی خود امسال نیز به یاد حضرت سیدالشهدا (ع) سوگواری میکنند. تیمچه مظفریه قلب تپنده بازار به عنوان مرکز عزاداریها این روزها لبریز از سوگواری حسینی است. عزاداران بازار با یک نظم و انتظام خاص، سرتاپا سیاهپوش و بعضا با دستارهایی سیاه بر سر، در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سنتی - مذهبی سینهزنی و زنجیرزنی را به جای میآورند. در مقابل هر یک از این دستجات نیز علمهایی به عنوان معرف دسته عزاداری و محله مربوط به آن حمل میشود. برخی از این علمها از قدمت تاریخی برخوردارند.
مرثیهها و نوحههای خوانده شده در بازار تبریز اکثرا به زبان ترکی آذربایجانی و با همان لحن و سبک قدیمی است.
بازار همچنین محل پخش احسانها و نذورات است؛ برخی از مغازهها با پخش چای و دیگر نذورات از عزاداران امام حسین (ع) پذیرایی میکنند. زنها اجازه ورود به مراسم عزاداری بازار را ندارند و این مراسم صددرصد مردانه است. دستجات عزاداری پس از طی بخشهای مختلف بنای سرپوشیده بازار تاریخی تبریز، از آن خارج میشوند و همه دستجات جز چند دسته عزاداری مشخص، اجازه ورود به بازار را ندارند.
معنویت و روحانیت خاصی بر بازار تبریز در شبهای محرم حاکم است که حاجتمندان شهر را نیز بدان جا میکشاند و آنان در مقابل دستجات عزاداری و در حلقه عشاق حسین بن علی (ع) دست بر دامان حضرتش میشوند. سه نوع از دستجات عزاداری سنتی در بازار حضور مییابند، دستجات عرب، عجم و زنجیر که تا چند روز بعد از عاشورا همچنان سوگواری میکنند. تبریز سراسر عزاخانه حسینی است که حتی بازار، قلب تپنده اقتصاد آن، نیز از این امر مستثنی نیست.
● پولکه مراسم سنتی - مذهبی دهه نخست محرم
مراسم سنتی - مذهبی « پولکه» در واپسین روزهای دهه نخست ماه محرم با شکوهی هر چه تمام در بخشهایی از جنوب استان آذربایجانشرقی برگزار میشود. براساس این گزارش: این مراسم در مناطقی چون روستاهای شهرستان عجبشیر (مانند شیشوان و هروان) و شهرستان بناب، با شور و شوق خاصی برپا میشود. پولکه نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیمی میبندند و بعد از نفتاندود کردن، آتش میزنند.
در شبهای نزدیک به تاسوعای حسینی و شب تاسوعا دهها پولکه آتشین در میان عزاداریهای دیگر و در فضای تاریک شب چرخانده میشود و این چنین بر ظلمت و تاریکی شبهایی چنین غمافزا غلبه میشود.
پولکهها در تاریکی شب میچرخند و یاد ۷۲ خورشید فروزان دشت کربلا را گرامی میدارند و اشک دلسوختگان اهل بیت را بر گونهها جاری میگردانند. گروه کثیری از مردم از سایر شهرها و روستاهای آذربایجان جهت مشاهده مراسم پولکه در ایام محرم به مناطق جنوب استان آذربایجان شرقی سفر میکنند. پولکه از منحصر به فردترین مراسمهای عزای حسینی بخشی از مناطق آذربایجان است که نظیر آن در سایر مناطق شیعه نشین جهان برگزار نمیشود. در آستانه ماه محرم آیین ویژه تشتگذاری در مساجد و حسینیههای آذربایجان برگزار میشود که در این آیین که به عنوان اقامه عزا به مناسبت ماه محرم خوانده میشود، هیئتهای حسینی در تکایا و حسینیههای شهرستان عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان را آغاز میکنند.
تشتگذاری از آئینهای سنتی عزاداران حسینی در این استان است که هر سال پیش از آغاز ماه محرم از سوی هیئتهای حسینی انجام میشود و طی آن عزاداران با حضور و تجمع در مساجد ، حسینیهها و تکایا جامه عزا بر تن میکنند. در این آئین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوگ ابا عبدالله الحسین (ع) مرثیه سرایی کرده و اعضای هیئتهای حسینی به یاد سقای تشنه لب کربلا تشتی را پر از آب میکنند و آب آن را به صورت تبرک در میان عزاداران توزیع میکنند.
سیاه پوش کردن مساجد، تکایا، حسینیهها و محلات از دیگر کارهایی است که هیئتهای حسینی مراغه برای عزاداری در ماه محرم انجام میدهند.
● پردهخوانی و پردهداری
پرده خوانی یکی از هنرهای سنتی ایرانی است که با باورها و اعتقادات مردم این مرز و بوم آمیخته شده است. از ذکر جنگها و دلاوریهای حضرت امیرالمومنین علی (ع) گرفته تا مصیبتهای اهل بیت (ع) در سرزمین خون و تشنگی کربلا همه و همه بر سینه پردههای رنگارنگ نقش میبندد و از سینه پرده خوانان شیرین سخن میتراود و آنگاه شیعه به مدد هنری اصیل و سنتی تولی و تبری میکند. پای صحبت یکی از معدود پردهخوانان آذربایجان نشستیم و شاید تنها پرده خوان آذربایجانی. نامش میرزا اصلان است و درباره این هنر میگوید: پردهخوانی نیازمند هنر نقالی است و پرده خوان باید نقالی فصیح باشد و به جای ساده گویی روایت را با شعر و غزل و کلمات زیبا درآمیزد. میرزا اصلان (علی شفایی) ادامه میدهد: برای مثال به جای گفتن اینکه امام حسین (ع) و یارانش در کربلا شهید شدند باید گفت: راویان اخبار، ناقلان آثار، طوطیان شکر شکن شیرین گفتار، بلبلان داستان بیله روایت ایلیئب لر، چون روز عاشورا، شهدای بزرگوار کربلا شربتهای شهادت نوش ایلئیب لر،(ترجمه: راویان اخبار، ناقلان آثار، طوطیان شکر شکن شیرین گفتار، بلبلان داستان این چنین روایت کردهاند که چون در روز عاشورا شهدای بزرگوار کربلا شربتهای شهادت نوش کردند.) وی افزود: پرده خوان باید دارای حافظهای قوی باشد و اگر هنگام پرده خوانی از روی کتاب یا نوشتهای بخواند، فورا دستپاچه میشود و از فصاحت کلامش کاسته میشود.
میرزا اصلان با اشاره به اینکه هرچیزی نماد و نشانهای برای خود دارد افزود: پرده خوان هم با لباسی که میپوشد از دیگران متمایز میشود و بنده هنگام پرده خوانی عبایی بر تن کرده پارچه سیاهی بر سر میبندم. حتی در گذشته پرده خوانها کلاهی بختیاری بر سر میگذاشتند و چوب دستی مورد استفاده این کار منتشه نام دارد.
وی میافزاید: اکثرا پرده خوانها فارس بودهاند و تعداد اندکی از آنان ترک زبان بودند و امروزه در کل از تعداد پردهخوانها کاسته شده و فکر میکنم شاید در منطقه ما به جز من دیگر نه پرده خوانی باشد و نه پرده کشی.
این پرده خوان آذربایجانی که به کار پرده کشی هم میپردازد خاطرنشان کرد: پردههای من اکثرا شبیه پردههای میرزا حسین قوللر آغاسی میباشد و بنده پردههای مختلفی را کشیدهام که برخی از آنها در ابعاد بسیار بزرگی میباشد. میرزا اصلان گفت: در گذشته در منطقه به پرده خوان « شکیل چی» میگفتند و بنده اولین بار در سال ۱۳۳۹ زمانی که یک پرده خوان به روستایمان خشگناب آمده بود و در آنجا پرده خوانی میکرد با این هنر آشنا شدم و شیفته این هنر مقدس گشتم.
● شمع،سوختن در ماتم
شمع مایه روشنایی است میسوزد و نور میبخشد و بر ظلمت و تاریکی فائق میآید. روشن کردن شمع در واپسین روزها و شبهای دهه نخستین ماه غم و اندوه، محرمالحرام، ازجمله رسمهای مردم ایران محسوب میشود؛ بویژه در شام غریبان. در تاسوعا نیز شمعهای متعددی به یاد عباس (ع) و حسین (ع) برافروخته میشود. شمعها میسوزند و فریادهای ای وای اباالفضل ای وای، قول سوز ابالفضل ای وای، سومشکینی اوخلا دیلار العطش العطش و ... اشک و غم و اندوه را بر گونههای عاشقان خاندان اهل بیت (علیهمالسلام) جاری میسازد.
واژههایی چون اباالفضل، قول سوز (بی دست)، سوسوز (تشنهکام)، سومشکی (مشک آب)، العطش، قارداش (برادر) و .. در میان اشعار رثای آذربایجانیها خبر از فرارسیدن تاسوعای حسینی را میدهد. یک محقق آئینهای محرم در آذربایجان درخصوص مراسم برافروختن شمع در مناطق مختلف آذربایجان اظهار داشت: روشن کردن شمع در مراغه، تبریز ، اردبیل، خلخال، اهر، مرند و حتی باکو رواج دارد و شاید یکی از فلسفههای این امر ایجاد روشنایی در شبهای تاریک عزاداری و مرثیهخوانی باشد.
نقیب افزود: در بعضی مناطق به تعداد شهدای کربلا شمع روشن میکنند و در اردبیل این مراسم با نام شمع پایلاما معروف است و در برخی جاها در مسجد شمع روشن میکنند. مسئول هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: ما در فرهنگ ایرانی عکس خیلی از پدیدهها عمل میکنیم، به این دلیل در شب تاسوعا نیز مردم به صورت نمادین با برافروختن شمع چادرهای امام حسین(ع) و یارانش را از تاریکی درمیآورند. هم زمان با شام غریبان حضرت سیدالشهدا (ع) مراسم ویژه روشن کردن شمع عزاداران محله چرنداب تبریز نیز برگزار میشود و عزاداران در حالیکه شمعی در دست دارند شعرهایی چون (گلمیشوخ الده ها می شمع عزا - قویماروق زینب مظومه قرانلئق دافالا( )وای حسین ای وای حسین) ترجمه: (همگی شمع عزا در دست آمدهایم و نمیگذاریم زینب مظلومه (س) در تاریکی بماند) میخوانند. اکثر مساجد، امامزاده ها، بقاع متبرکه شاهد برپایی چنین مراسمی در آخرین شبهای دهه نخستین ماه محرم هستند.
● گرداندن ذوالجناح
بازگشت بدون سوار ذوالجناح از صحرای کربلا یکی از غمانگیزترین صحنههای واقعه عاشورا بوده است و بیانگر اوج اندوه و غم فرزندان خاندان اهل بیت (ع) در فراق حضرت حسین بن علی (ع) است. این صحنه اندوهبار در ایام عزاداری حسینی و علیالخصوص در روز عاشورا در مناطق مختلف به صورت نمادین باز آفریده میشود.
تزئین اسبی به عنوان نماد ذوالجناح یکی از آئینهای ویژه عزاداری روز عاشورا در مناطق مختلف آذربایجان است. مردم این منطقه معمولا در این روز اسبی سفید رنگ را با پارچههای سفید و سبز و آغشته به رنگ سرخ تزئین میکنند و در کوچه و خیابانها میگردانند،گاه چندین کبوتر خونین بال نیز بر زین اسب نهاده می شود تا فضای حزن انگیز و معنوی مراسم را دوچندان نماید. در برخی مناطق آذربایجان در برابر ذوالجناح اشعار و مرثیههایی نیز خوانده میشود و عزاداران از او سراغ سرور و آقایشان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را میگیرند سر و گردن اسب را به آغوش می کشند و اشک حسرت و ماتم سر میدهند و همزمان بر سر و روی اسب کاه میپاشند.
مردم نیز اعتقاد و علاقه ویژهای به ذوالجناح نمادین نشان میدهند و نذر میکنند و فرزندانشان را بر پشت این اسب نمادین مینشانند. حضور اسبی سفید و خونین در میان جمعی عزادار و سر تا پا سیاه جلوه ویژهای به شهرها و روستاهای سوگوار آذربایجان میدهد و بر حال و هوای عاشورایی عزاداران میافزاید.
● علمبندی، مظهر نهضت عاشورا
آئین سنتی علمبندی به مناسبت سومین روز از ماه محرم با حضور جمع کثیری از عزاداران حسینی در محلات مختلف شهر مراغه برگزار میشود. علم بندی یکی از آئینهای قدیمی و اختصاصی مراغه در ماه محرم است که در محلهها توسط هیئتهای مذهبی به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (س) برپا میشود.
مردم این شهرستان با برافراشتن علم که به عنوان پرچم سربلندی و پیروزی حق بر باطل است، مظهر نهضت عاشورا را حفظ کردهاند. هیئتهای عزاداری این شهرستان با برافراشتن علم که نماد استقامت و پیروزی شیعه است، ارادت خود را به اباعبداللهالحسین (ع) و یاران باوفایش ابراز میکنند. قبل از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر و حاجتی دارند برای برآورده شدن آن روسری، پارچه و شال به علم میبندند به طوریکه تمام طول علم با پارچههای رنگارنگ پوشیده میشود. در موقع برپایی علم صدها راس گوسفند که برای این روز نذر شدهاند در پای و اطراف علم قربانی میشود و مردم نذورات خود از جمله آش، شله زرد، شیر و شربت را بین عزاداران توزیع میکنند. پرشورترین آئین علمبندی در مراغه مربوط به محله دروازه است که هزاران نفر از مردم در آئین علمبندی این محله شرکت میکنند.
● دستههای شاخسی - واخسی (دسته های شاه حسین واحسین)
دستههای عزاداری شاه حسین - وا حسین (شاخسی - واخسی )، از چند روز مانده به ماه محرم و روز عاشورا، شبها در حسینیه ها و مساجد تشکیل شده و بعد از جمع شدن عزاداران، در صف هایی طویل، با دادن شعارهایی مذهبی در خیابان ها و کوچه ها راه افتاده و تا نصفه های شب به عزاداری سالار شهیدان امام حسین مـی پردازند.
عزاداران در میدانهای اصلی محلات حاضر شده و هر یک چوبدستی بلندی همراه آورده و به دستور رئیس محله صف میبندند و چوبدستی را مثل شمشیر در دست راست گرفته و دست خود را به کمر نفر سمت چپ گرفته و صف مرتبی بهوجود میآورند. این عزاداران با حرکات چرخشی در جواب اشعار و ابیاتی که ریش سفید محله با آهنگ حزن انگیزی میخواند همه با هم کلمه شاه حسین و وا حسین را بر زبان میرانند و بر سینه میزنند. شهریار در منظومه حیدربابا به این مراسم نیز اشاره کرده است.
گزارش از: وحید زینالی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست