سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
اقتصاد دیجیتال مفهوم و آثار آن
![اقتصاد دیجیتال مفهوم و آثار آن](/web/imgs/16/138/ku2fo1.jpeg)
كارآفرینی
اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه زندگی اجتماعی- اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است؟زندگی روزانه مردم با شتابی حیرتانگیز با ابزار دیجیتالی عجین شده است. مردم بطور روزافزون در زندگی روزانه خود از كامپیوتر استفاده میكنند. از طریق پست الكترونیك به تمامی نقاط جهان به فاصله چند ثانیه نامه، عكس، گزارش و ... ارسال میكنند، تمامی محاسبات خود را با كامپیوتر انجام می دهند، به انواع موزیك و فیلم های مختلف از طریق اینترنت دسترسی دارند. روزی میرسد كه كامپیوتر مانند تلفن و تلویزیون همگانی خواهد شد. از خانهها كه بگذریم، سازمانها و شركت ها نیز بیش از پیش به شبكههای محلی و جهانی پیوستهاند و بسیاری از مناسبات تجاری خود را از طریق این شبكه انجام میدهند. استفاده مستمر شركت های تولیدی از كامپیوتر در حوزههای اداری و تولیدی با سرعتی غیرقابل تصور در حال افزایش است. هم اكنون در بسیاری از كشورهای توسعه یافته در خواستها، صورتحسابها، برنامهسفر، خرید و خدمات مشابه از طریق شبكه اینترنت انجام میشود و در واقع دیجیتالی شده است. استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند دوربینهای عكاسی و فیلمبرداری، تلویزیون و تلفن همگانی شده است و جالب توجه اینكه این ابزارها قابلیت اتصال به شبكه را دارند. كتاب و روزنامهنیز به صورت دیجیتالی تولید و توزیع میشود و براحتی افراد میتوانند تمامی كتب و روزنامه های مورد علاقه خود را از طریق كامپیوتر مطالعه كنند. یك مدیر نیز میتواند تمامی پرونده های خود را روی یك كامپیوتر قابل حمل با خود به سراسر جهان ببرد. بسیاری از دادوستدها را شخص میتواند به كمك ابزار دیجیتالی خود انجام دهد و نهضت Self-Service در زمینه خدمات تحولات شگرفی پدید آورده است. هر كس میتواند محتوای روزنامه را طبق سلیقه خود خریداری كند. مثلا میتواند تمامی اخبار و تحلیلهای اقتصادی را داشته باشد و از بقیه صفحات صرفنظر كند چون برایش مهم نیست كه در مابقی صفحات روزنامه چه نوشته شده است. هماكنون بسیاری از مشتریان شرتهای خودروساز پیشرفته بخشی از طراحی اتومبیل را خود انجام می دهند و كارخانهها بخوبی میتوانند نیازهای پرتنوع مصرفكننده های سختگیر را پاسخ دهند. ابزارهای دیجیتالی موجب شده است كه تولید انبوه جای خود را به تولید سفارشی بدهد و كیفیت و انطباق كالا با تمامی خواسته های مشتری به مساله محوری شركتهای تولیدی و خدماتی تبدیل شده است. اخیرا به كمك ابزارهای دیجیتالی هتلهای معروف اطلاعات مربوط به مشخصات و خواستههای شما را به هتلهای مرتبط با خود میفرستند و اگر شما میهمان یكی از این هتلها در یكی از دروافتادهترین نقاط جهان باشید، بدون آنكه از شما بپرسند تمامی نیازهایتان را پاسخ می دهند. هم اكنون، اقتصاد شبكه و اقتصاد دیجیتال كه در طراحی و كارایی خطوط هواپیمایی نقشی غیرقابل انكار ایفا كرده است به سایر حوزه های خدماتی نیز تسری یافته است و در سایر بخشها به بهبود كیفیت و كارایی كمك كرده است. آیا اقتصاد می تواند در برابر این همه تحولات شگرف بیتفاوت بماند؟ به كشورهای OECD هماكنون در سطحی وسیع این تحولات را تجربه میكنند. بخش تولید در اقتصاد و نیز بخش تقاضا شدیدا دیجیتالی شده است.
دیجیتالی شدن اقتصاد دو بعد مهم دارد:
۱- تولیدكالاهای دیجیتالی
۲- تولید كالای غیردیجیتالی با استفاده از فرآیندها و ابزار دیجیتالی.
سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد در كشورهای OECD طی ۱۰ سال گذشته بسیار پرشتاب بوده است و باعث شده كه روندهایی اساسی در اقتصاد این كشورها شكل بگیرد. بررسی این فرآیندها به ما در درك و ماهیت قدرت اقتصاد دیجیتال كمك می كند .روندهای اصلی كه اقتصاد دیجیتال در این كشورها ایجاد كرده است بطور خلاصه به شرح زیر است:
۱. قیمت كالای دیجیتال سال به سال در حال كاهش است. قیمت شاخص كالاهای دیجیتال از سال ۱۹۷۵ تا سال ۱۹۹۹ از ۱۲۵۰۰۰ به ۱۰۰۰ رسیده است یعنی ظرف ۲۴ سال ۱۲۵ برابر كاهش یافته است. این پدیده موجب شده است كه سایر كالاهایی كه به نوعی دیجیتالی هستند یا با ابزارهای دیجیتالی تولید شدهاند (مانند اتومبیل كه به كمك روبات ها سریعتر و ارزانتر تولید میشود) دچار كاهش قیمت شده اند. كاهش قیمتها در اقتصاد كشورهای OECD آنچنان فراگیر شده كه پدیده ای به نام كاهش قیمت (Deflation) در ادبیات اقتصادی معمول شده است در حالی كه بحث اصلی مقالات اقتصادی تا قبل از این پدیده تورم ( Inflation) بوده است. هماكنون تولید مجموعه دایرهالمعارف بریتانیكا كه به مبلغ ۲۲۰۰ دلار عرضه می شد، یك CD با قابلیتهای بیشتر به مبلغ ۵۰ دلار عرضه میشود. گذشته از آن دیجیتالیشدن اقتصاد بسیاری از هزینه های كارگزاری را نیز كاهش داده است. مثلا هزینه ذخیره بلیت هواپیما از طریق نمایندگی ۸ دلار است در حالی كه از طریق اینترنت حدود ۱ دلار میرسد. هزینه خرید بیمه از طریق نمایندگیها بین ۴ تا ۷ دلار تمام میشود در حالی كه این هزینه از طریق اینترنت به زحمت به ۲ دلار میرسد. در زمینه تحقیقات مطالعات اكتشافی نیز به یاری اقتصاد دیجیتال شاهد كاهش هزینه ها طبق آخرین گزارش به دست آمده از شركت BP Amoca ، هزینه اكتشاف نفت برای هر بشكه در سال ۱۹۹۱ به ۱۰ دلار بالغ می گردید. این مبلغ در سال ۱۹۹۹ به یك دلار كاهش یافته است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست