سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

این گروه خشن


این گروه خشن

درباره ۲۴ فیلم مردانه تاریخ سینما

▪ بی‌آبروهای لعنتی(۲۰۰۹)

مردانه‌ترین مردان: برد پیت، الی راس، بی.جی.نواک/ تارانتینو در مقام کارگردان و نویسنده واقعا نکات مهم و جذابی را در مورد دنیای مردانه و چگونگی نشان دادن روابط آن‌ها با یکدیگر و دنیای پیرامونشان می‌داند. آیا این فیلم ‌حماسی- تاریخی‌اش درباره شکار نازی‌ها در جنگ‌جهانی دوم در کنار «سگ‌های انباری» در فهرست مردانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار می‌گیرد؟باید صبر کرد و دید.

▪ هفت مرد باشکوه(۱۹۶۰)( هفت دلاور)

مردانه‌ترین مردان: استیو مک‌کوئین، یول براینر و جیمز کابرن/ این فیلم که الهام گرفته از فیلم هفت سامورایی کوروساواست در مورد گروهی دلاور سرگردان است که برای محافظت روستای کوچکی از گزند راهزنان غارتگر و تقریبا در ازای هیچ استخدام می‌شوند.

چرا باید تن به چنین کاری بدهند؟خب برای این‌که مردن به خاطر یک چیزی بهتر از زنده بودن به خاطر هیچ چیز است.

▪ غارتگر(۱۹۸۷)

مردانه‌ترین مردان:آرنولد شوارتزنگر، کارل ویترزیی جسی ونتورا، بیلی دوک و خدایا همه گروه بازیگران فیلم!/ همه چیز از یک دست دادن مردانه شروع می‌شود.آن هم بین چه دست‌هایی؟آرنولد و ویترز و بعدش هم پای قوی‌ترین ژن مردانه تاریخ و البته از نوع بیگانه‌اش وسط می‌آید.

▪ این گروه خشن(۱۹۶۹)

مردانه‌ترین مردان: ویلیام هولدن، ارنست بورگناین و ادموند.ا.براین/ سام پکین‌پا مردانه‌ترین فیلمساز تاریخ سینما گروهی مرد جدا افتاده از دنیا را گرد هم جمع می‌کند و در نبردی خارج از مرزهای آمریکا آن‌ها را قرار می‌دهد و چه نبرد تماشایی هم ترتیب می‌دهد.

▪ سگ‌های انباری(۱۹۹۲)

مردانه‌ترین مردان: هاروی کیتل، تیم راس، مایکل مدسن و کریس پن/ این فیلم قبل از هر چیز در مورد سرقت جواهر است و بعد در مورد جست‌وجو برای پیدا کردن کسی که به بقیه خیانت کرده. خیانت بزرگترین گناه در دنیای مردانگی است و در نهایت همه به هم شلیک می‌کنند:بنگ بنگ...

▪ کمربند قرمز(۲۰۰۸)

مردانه‌ترین مردان:چویتل اجیوفور / اجیوفور مربی هنرهای رزمی است و زندگی‌اش را براساس قوانین خاص خودش پیش می‌برد.یک روز بر اثر لطفی معمولی که برای یکی از دوستانش می‌کند تمام دنیایش زیر و رو می‌شود.

دیوید ممت قهرمان امروزی‌اش را در همه جنبه‌ها امتحان می‌کند تا ببیند یک مرد چگونه می‌تواند به باقیمانده اعتقاد به قوانین‌اش پایبند بماند.

▪ فرار بزرگ(۱۹۶۳)

مردانه‌ترین مردان: استیو مک‌کوئین، جیمز گارنر، چارلز برانسن و جیمز کابرن/ در طول جنگ دوم جهانی یکی از افسران متفقین به اسارت دشمن در می‌آید و به اردوگاهی منتقل می‌شود که تمام اسیران آن به رهبری ایکس بزرگ که گروهی از آدم‌های جورواجور را دور خود جمع کرده است قسم یاد کرده‌اند که تمام تلاششان را برای فرار بکنند.البته تا جایی‌که ممکن است هم برایشان دردسر درست می‌شود.

▪ موجود(۱۹۸۲)

مردانه‌ترین مردان:کرت راسل، کیت دیوید و ویلفرد بریملی/ زمانی‌ که یک موجود بیگانه در پایگاهی علمی در قطب تغییر شکل بدهد و از قضا آدمکش هم باشد، تمام مردان پایگاه، و واقعا تمام مردان پایگاه چون که در فیلم خبری از هیچ زنی نیست، بسیج می‌شوند تا او را پیدا کنند و از مخفی‌‌گاهش بیرون بکشند و هر لحظه هم منتظر این باشند که شکار بعدی بیگانه چه کسی است.

▪ بیگانگان(۱۹۸۶)

مردانه‌ترین مردان: سیگورنی ویور، مایکل بین، بیل پاکستون/ چی؟!فقط برای این‌که نقش اصلی فیلم یک زن است نمی‌تواند جزو فیلمهای مردانه باشد؟!مواظب حرف زدنتان باشید. می‌شود گفت که این فیلمی درباره مادری است که از فرزند خوانده‌اش در برابر مادر دیگری که بچه‌اش بدجنس و خونخوار است، حمایت می‌کند. یا می‌شود گفت این فیلمی درباره نیروهای دریایی و آن اسلحه‌های بزرگ و غول‌آساست. به‌هر حال هرچه باشد در فهرست ما به حساب می‌آید.

▪ گنجه رنج (۲۰۰۹)

مردانه‌ترین مردان:جرمی رنر، آنتونی مک‌کی / جنت ماسلین،منتقد روزنامه نیویورک تایمز، در مورد کاترین بیگلو کارگردان فیلم «گنجه رنج» در روزنامه‌اش می‌نویسد:«هیچ کس نمی‌تواند بیگلو را به خاطر این سرزنش کند که فیلم‌هایش را شبیه زن‌ها کارگردانی نمی‌کند.»حالا این اتفاق در مورد فیلم آخرش هم افتاده که درباره یک خنثی‌کننده بمب است که در خیابان‌های بغداد پرسه می‌زند.

▪ خوب،بد،زشت(۱۹۶۶)

مردانه‌ترین مردان: کلینت ایستوود، لی وانکلیف و ایلای والاک/ نه تنها سه شخصیت اصلی وسترن اسپاگتی سرجولئونه سرشار از مردانگی‌اند،بلکه پلیدترین و کثیف‌ترین رفقایی هستند که تا به حال بر پرده سینما نقش بسته‌اند.

والبته هما‌‌ن‌طور که همه می‌دانیم پلیدی و پلشتی دقیقا چسبیده به مردانگی است.

▪ اولین خون(۱۹۸۲)

مردانه‌ترین مردان:سیلوستر استالونه، ریچارد کرنا/ حتی من هم می‌توانم بگویم که جان رمبو کهنه سرباز جنگ ویتنام چقدر اشتباه کرده است.

اما بگذارید با سام تراتمن سرگرد ارتش آمریکا که دارد رمبو را نصیحت می‌کند هم کلام بشوم:«مثل اینکه نمی‌خواهی قبول کنی که در جنگ با شورشی‌ها تو یک خبره بودی. مردی که با اسلحه یا چاقو و یا حتی با دست خالی بهترین بود.کسی که آموزش دیده بود تا درد و آب و هوا رو فراموش کنه و بتونه همه جا زندگی کنه. چیزهایی بخوره که حتی فکر کردنش هم برای بعضی‌ها غیرممکنه.مردی که شغلش نابود کردن نفرات دشمن و برد فرسایشی بود.خب راستش رمبو همیشه بهترین بود.» بله دقیقا او همیشه بهترین بود.

▪ دکتر نو(۱۹۶۲)

مردانه‌ترین مردان:شون کانری/ فیلم‌های بهتری هم از مجموعه جیمز باند هست که می‌شود در این لیست جا داد.مثلا «از روسیه با عشق» که در آن جیمز باند دنیای جاسوسی و جاسوس‌بازی را با جمله‌ای مثل «نگذارید زن‌ها وارد مبارزه بشوند» ترک می‌کند.

اما راستش جیمز باند هیچ‌ وقت آن‌قدر ضعیف و حسود نبوده.

▪ باشگاه مشت‌زنی(۱۹۹۹)

مردانه‌ترین مردان: برد پیت، ادوارد نورتن/ دو نفر همدیگر را تا مغز استخوان کتک می‌زنند. برای چه؟فقط برای این‌که احساس زنده بودن بیشتری بکنند و مردانگی‌شان را از جامعه‌ای که همه جوره آن‌ها را از مردانگی دورکرده است، پس بگیرند. تمام.

▪ پاتون(۱۹۷۰)

مردانه‌ترین مردان: جورج.سی.اسکات/ اگرتنها یک سرباز بالفطره در دنیا وجود داشته باشد بدون شک،جن پاتون(با بازی اسکات) است.کسی که عامل اصلی پیروزی‌اش در عملیات‌های جنگی که در آفریقای شمالی و ایتالیا و فرانسه کرده تیزهوشی نظامی‌اش است. فیلم احتمالا به خاطر حرف‌هایی که پاتون در ابتدای فیلم و روبه‌روی پرچم غول‌پیکر آمریکا می‌زند شناخته می‌شود. و در انتها نیز زیرکانه سوالی را مطرح می‌کند: اگر کسی در یک جنگ خانمان‌سوز سرباز خیلی خوبی باشد ولی نتواند هیچ کار دیگری انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟!

▪ راکی(۳)(۱۹۸۲)

مردانه‌ترین مردان:سیلوستر استالونه، کارل ویترز/ چیزی که فیلم‌های راکی را مردانه جلوه می‌دهد مونتاژ صحنه‌های تمرین آن است.صحنه‌هایی که مثل شعرهایی عاشقانه در مورد عضلات و شجاعت و استقامت‌اند. عواملی که می‌تواند تن و بدن یک نفر را تبدیل به ماشین ویران کننده‌ای بکند. هنر این مونتاژکاری در جایی‌که راکی ،فیلی محبوبش را ترک می‌کند تا به لس آنجلس آفتابی برود و آنجا تمرین کند در حد نهایت است. البته زمانی‌که ضربه‌های غرورآفرین و پیروزکننده راکی به اوج خودش می‌رسد شما هم دلتان می‌خواهد که کاش در ساحل بودید.

▪ آرواره ها(۱۹۷۵)

مردانه‌ترین مردان: روی اشنایدر، رابرت شاو و ریچارد دریفوس/ تنها فیلمی که احتمالا می‌شود ریچارد دریفوس بازیگر را در آن «مرد» نامید همین است.«آرواره‌ها» پر از مردانی با زخم‌های فراوان در همه‌ جای‌شان است. چرا که انگار زخم، سابقه و تجربه مردانگی را نشان می‌دهد. مبارزه‌هایی که او در آن‌ها شکست خورده یا پیروز شده و لحظاتی که داغ درد بر روی آن‌هاست.و یا زمانی‌که به قول خود دریفوس:«ماری الن موفات قلب من را شکست...»

▪ گلادیاتور(۲۰۰۰)

مردانه‌ترین مردان: راسل کرو، جیمون هوسو و الیور رید/ چون بعضی وقت‌ها پیروزی زودگذر و کوتاه است و نمی‌شود بعد از آن خیلی هم خوش و خرم زندگی کرد.البته بعضی وقت‌ها انتقام ارزش این همه دردسر را دارد.

▪ مزد ترس(۱۹۵۳)

مردانه‌ترین مردان: ایو مونتان، پیتر وان‌ایک، فولکو لولی و چارلز ونل/ ندگی یک مرد چقدر ارزش دارد؟برای آدمهایی‌که مثل ارواح سرگردان در لاس پیدراس آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند احتمالا این قیمت چیزی حدود دو هزار دلار است.چرا که برای به دست آوردن این مبلغ چهار بازنده بدبخت(که ایو مونتان رهبریشان می‌کند)، حاضر می‌شوند که کامیون‌های حاوی نیتروگلیسیرین را ۳۰۰ مایل برانند. فیلم تریلر خوش ساخت هانری ژرژ کلوزو شاید در ابتداکمی لنگ بزند اما وقتی شخصیت‌هایش به جاده می‌زنند، یک شاهکار تمام عیار از تنش و کشمکش و ظرافت و شکل بسیار دقیق ناامیدی مردانه است.

▪ اسپارتاکوس(۱۹۶۰)

مردانه‌ترین مردان: کرک داگلاس/ اوون گلیبرمن می‌گوید: «کرک داگلاس که بدنش را کاملا برنزه کرده و موهایش همیشه شانه زده و مرتب است و از شدت خشم، گودی چانه‌اش همیشه پیداست،عنصر اصلی و البته مدل قدیم مردانه در فیلم اسپارتاکوس است اثر حماسی و باشکوه و پرهیجان استنلی کوبریک ما را به دوره‌ای از تاریخ می‌برد که روح مردانگی هنوز وجود داشته است.»

▪ پدر خوانده(۱۹۷۲)

مردانه‌ترین مردان: آل پاچینو، مارلون براندو و جیمز کان/ فیلمی در مورد پدران و فرزندان و قدرت و این‌که چگونه مایکل کورلئونه درک و فهم ذاتی و هوش سرشار خودش، تجربه پدر و خشونت پایان‌ناپذیر برادرش را با هم ترکیب می‌کند تا تبدیل به هیولایی تمام عیار شود.

▪ پل رودخانه کوآی(۱۹۵۷)

مردانه‌ترین مردان: الک گینس، ویلیام هولدن و جک هاوکینز/ شاهکار دیوید لین که داستانش در طول جنگ دوم جهانی اتفاق می‌افتد گاهی اوقات در آن واحد هم دودل و مردد است و هم صریح و روشن. لین انسان را در حسی از درد پوچی رها می‌کند.حس پوچی افسر ژاپنی(سسو هایاکاوا) که باید اسیرانش را بترساند و وادار به ساختن پل راه‌آهن روستایی بکند یا حس پوچی افسر آمریکایی(هولدن) که مجبور به برگشت به اردوگاه بعد از فرارش است ویا حس پوچی افسر لجباز انگلیسی فیلم(گینس) که درنهایت چیزی خلق می‌کند که همه زندگی لعنتی‌اش را بر سر آن می‌گذارد. «پل رودخانه کوآی» از آن فیلم‌های نادری‌است که موضوع سیاه و سفیدی مثل جنگ جهانی دوم را کاملا خاکستری تصویر می‌کند و چه خوب هم این کار را انجام ‌می‌دهد.

▪ طولانی‌ترین میدان (۱۹۷۴)

مردانه‌ترین مردان: برت رینولدز و همه اعضای لیگ فوتبال/ فقط به این‌ خاطرکه مردها و فوتبال مثل کره و بادام زمینی به هم چسبیده‌اند.

▪ سرسخت (۱۹۹۲)

مردانه‌ترین مردان: تونی لی‌آنگ و چویون فت/ کارگردان‌های کمی مثل جان وو الگوهای پیچیده روابط مردانه را درک کرده‌اند.داستان فیلم او در مورد دو مرد است که نمی‌توانند یاد بگیرند که به هم و به دیگران اعتماد کنند. یکی از آن‌ها(فت) پلیس زمخت و سرسختی است و دیگری یک مامور مخفی(لی‌آنگ).

منبع: اینترتینمنت ویکلی

مترجم: امید غیایی