چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
توفیق ادب
![توفیق ادب](/web/imgs/16/96/ly9r51.jpeg)
ادب؛ در لغت به معانی گوناگونی (روش پسندیده، ظرافت و خوی خوش) آمده است. روش درست و ظریفی که در گفتن، نوشتن و سرودن به کار میرود و سخن را لطف و طراوتی خاص میبخشد، از همینرو ادب نامیده شده است. ادب انسانی، ریشه در عقیده و درون او دارد، ولی ظهور آن، هنگام روبهرو شدن با دیگران میباشد، زیرا ادب آیینه تمام نمای عقیده و اخلاق اوست. آدمی در برابر دیگران، موظّف به رعایت ادب است و هرچه طرف مقابل از عظمت والاتری برخوردار باشد، رعایت ادب ضرورت بیشتری مییابد. پرداختن کامل به این موضوع، تحقیق بسیار مفصلی را میطلبد. به همین دلیل، موضوع این نوشته، تعبیرات بیادبانه اسرائیل، درباره ذات مقدس حق است. آنگونه که قرآن کریم نقل میفرماید، یکی از خصلتهای بنی اسرائیل این بوده که همواره از خداوند متعال در برابر موسی(ع) از واژه ربّک تعبیر میکردند.
آنان هنگام هرگونه حاجت و سؤالی به موسی میگفتند: به پروردگارت چنین بگو و از «پروردگارت» چنان بخواه و این در حالی است که تمام کوشش انبیا در فرو فکندن حجابهای خود ساخته انسانها بین خود و خالق خویش بوده تا نور فطرت در انسانها ظهور و بروز کند. لکن فرزندان اسرائیل را اندیشه در این وادیها نبوده و از موسی(ع) تصوری جز یک رابط میان خود و وجودی صاحب قدرت (پروردگار موسی(ع)) نداشتهاند. در اکثر تعابیر این قوم، اثری از ادب در برابر خالق و عشق و محبت نسبت به معبود و فرستاده وی دیده نمیشود و تقریباً تعابیری نظیر ربنا، اللّهم، ولینا و مانند آن در گفتار آنان وجود ندارد. برای نمونه در داستان بقره عبارت اُدعُ لَنا رَبَّکَ، چندین بار از زبان آنان شنیده میشود و درباره کیفیت و رنگ گاو، پرسشهای بیهودهای را به سوی موسی(ع) سرازیر میکنند: «...اُدعُ لَنا رَبَّکَ یبَین لَنا ما هِی ...؛ از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند که این(ماده گاو) چگونه (ماده گاوی) باشد؟...» (سوره بقره، آیه۶۸) «...اُدعُ لَنا رَبَّکَ یبَین لَنا ما لَونُها...؛ از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟...» (سوره بقره، آیه ۶۹) «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی...؛ پروردگارت را بخوان برای ما روشن ساز که آن چیست؟» (سوره بقره، آیه ۷۰) گفتنی است فرزندان اسرائیل، پس از بحث و جدل فراوان از نو به سؤال اول و نقطه آغاز بحث باز میگردند! در سوره مائده آمده است که به این قوم امر میشود به سرزمین مقدس وارد شوند تا از نعمت و رفاه و عزت برخوردار گردند.
اما چون در آن سرزمین گروهی ستمگر بودند، ایشان به دلیل زبونی و بینعمتی به موسی(ع) میگویند: «... فَاذهَب اَنتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنّا ههُنا قاعِدونَ؛ ...تو و پروردگارت بروید و (با آنان) بجنگید، ما همینجا نشستهایم.» (سوره مائده، آیه ۲۴) همین سخن، ایشان را دچار سر گردانی چهل ساله و به تعبیری همیشگی میکند. مثالهای فراوانی از حالات و کردار این قوم وجود دارد؛ اما گذر از آن به جهت اختصار کلام، اولی است، امّا بنیاسرائیل چرا این چنین بودند؟
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان دولت عزاداری علی باقری محمدجواد ظریف ترور رئیس جمهور انتخابات
شهرداری تهران تهران هواشناسی قتل تب دنگی تعطیلی ادارات تیراندازی زلزله پشه آئدس عزاداری محرم شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو بازنشستگان اربعین سایپا ترافیک مالیات
سینما وزارت ارشاد سینمای ایران تلویزیون فرهاد مشیری دفاع مقدس لیلی رشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تئاتر مختارنامه صداوسیما مهران غفوریان
زمین سرطان آزمون سراسری ماه فناوری درمان و آموزش پزشکی دانشگاه الزهرا
دونالد ترامپ عاشورا رژیم صهیونیستی ترامپ غزه جنگ غزه فلسطین اسرائیل آمریکا ترور ترامپ روسیه چین
فوتبال پرسپولیس استقلال علیرضا بیرانوند تراکتور باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات لیگ برتر کیلیان امباپه یورو 2024 تیم ملی اسپانیا رامین رضاییان
هوش مصنوعی اینترنت سرعت اینترنت تیک تاک ناسا اپل شیائومی ربات
رژیم غذایی کودکان گرمازدگی افسردگی کاهش وزن نوشابه صبحانه استرس