پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

رسانه به مجری و مجری به رسانه اعتبار می‌بخشد


رسانه به مجری و مجری به رسانه اعتبار می‌بخشد

برنامه‌های گفت‌وگو محور در شبکه‌های تلویزیونی از جایگاه کانونی برخوردار است. برخی از این برنامه‌ها شهرت جهانی دارد. برنامه اپرا با اجرای مردم پسند خانم "اپرا وینفری" ‌مجری …

برنامه‌های گفت‌وگو محور در شبکه‌های تلویزیونی از جایگاه کانونی برخوردار است. برخی از این برنامه‌ها شهرت جهانی دارد. برنامه اپرا با اجرای مردم پسند خانم "اپرا وینفری" ‌مجری رنگین پوست از آن جمله است. برخی از شبکه‌های تلویزیونی کنداکتورشان را با این برنامه تنظیم می‌کنند.

برنامه لری کینگ "‌سی ان ان"‌، ‌هارد تاک "‌بی بی سی"‌، التجاءالمعاکس الجزیره و... در زمره برنامه‌های گفت‌وگومحور جهانی است. نقطه مشترک این برنامه‌ها داشتن هویت ویژه است.

شهرت میهمان یا چالشی بودن از نگاه بسیاری رمز موفقیت برنامه‌های گفت وگویی است. بررسی برنامه‌های گفت وگو محور پرآوازه جهانی لزوما این دیدگاه را تایید نمی‌کند.

برنامه تلویزیونی یک کار گروهی است که موفقیت آن در گرو درست عمل کردن همه عوامل است. هویت هر برنامه ناشی از برآیند اجزا است. درصد تاثیر هر یک از عوامل در موفقیت یک برنامه البته به راحتی قابل محاسبه نیست.

مجری یکی از عواملی است که در هویت بخشی برنامه‌های گفت‌وگو محور موثر است. رابطه مجری و رسانه دو سویه است. رسانه در آغاز به مجری اعتبار می‌بخشد و مجری نیز پس از مدتی برای رسانه اعتبار می‌آفریند.

کانال پیام هم در هویت دادن به برنامه نقش دارد. مخاطب از یک شبکه سرگرمی ‌معمولا انتظار دارد برنامه‌هایش نیز در همان حوزه باشد.

موضوع گفت‌وگو، تسلط مجری، نحوه پرداخت، جامعه مخاطب، کارگردانی، دکور و... هم در هویت بخشی برنامه‌های گفت‌وگو محور نقش دارد. نگاه حرفه‌یی به برنامه‌های گفت‌وگو محور که بسیاری به درستی آن را "تاک شو"‌ می‌نامند بی‌تردید می‌تواند زمینه جذب مخاطب انبوه را فراهم کند.