جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

زمینه های ظهور بلاگ نویسان در امر اطلاع رسانی


زمینه های ظهور بلاگ نویسان در امر اطلاع رسانی

فناوری مربوط به دانش نرم افزار که به نویسندگان اجازه می دهد تا نوشته های خود را به آسانی در اینترنت منتشر کنند, به نوعی نقش سنتی سازمان های رسانه ایی که خود را سردمدار جذب مخاطب می دانند به چالش کشیده است

فناوری مربوط به دانش نرم افزار که به نویسندگان اجازه می دهد تا نوشته های خود را به آسانی در اینترنت منتشر کنند، به نوعی نقش سنتی سازمان های رسانه ایی که خود را سردمدار جذب مخاطب می دانند به چالش کشیده است.

در طی چند سال گذشته شهروندان عادی با حرکت رو به جلوی یکنواختی به عنوان گزارشگران و مفسرین در صحنه اجتماع ایفای نقش نموده اند. آنها سرعت رو به رشدی در به دست آوردن جایگاه خود در بحث های اجتماعی و سیاسی داشته اند.

● بلاگ ها دقیقا چه هستند؟

تعریف خاصی برای بلاگ وجود ندارد اما بیشتر آنها سه وجه اشتراک با یکدیگر دارند. آنها اساسا از نوشته های کوتاهی تشکیل شده اند که اصطلاحا به آنها نوشته های منتشر شده می گویند. این نوشته ها به ترتیب زمانی معکوس نشان داده می شوند به این معنا که تازه ترین آنها در بالای صفحه قرار می گیرند و دارای ارتباط های فرا متنی به تارنماهای دیگر هستند.

این گونه بلاگ ها به شکل رسانه ایی قابل گفتگو در دسترس قرار می گیرند. بسیاری از بلاگ ها به خوانندگان خود اجازه می دهند تا اظهار نظر های خود را منتشر کنند. بلاگ نویسان علاقه مندند که به نوشته های یکدیگر اشاره ای داشته باشند، و این که نکته های مورد نظر خود را برجسته نموده، به بحث گذارند.

این بلاگ ها همچنین از این جهت که بیان گر نظرهای افراد هستند، رسانه ای برای گفتگو تلقی می شوند. ما می توانیم آن را با مقاله ای در یک روزنامه معمولی مقایسه کنیم که احساس می کنیم بر طبق فرمولی خاص و توسط یک هیئت و نه یک شخص نوشته شده است. انسانی بودن و فردی بودن بلاگ نقش حیاتی در تقویت و شکل گیری آن دارد.

مفهوم بلاگ همچنین باید در بعد وسیع تری درک شود، وسیله ای که اکنون کاربران متوسط اینترنتی برای انتشار کارهای خود (با قالب های گوناگون شامل صدا و تصویر) به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می دهند. این امر بخشی از حفظ آزادی رسانه، هم از نظر آفرینش و هم از نظر توزیع آن است. ابزاری که ما برای عرضه محتوای دیجیتال آن مورد استفاده قرار می دهیم هر روز قوی تر و ارزان تر می شود. ما قدرت ارایه کارها یمان به تمامی مخاطبین خود در جهان را داریم. در تاریخ بشر هیچ گاه چنین پیشرفت شگرفی مشاهده نشده است.

بلاگ نویسان بیشترین توجه را به خاطر نوشته هایشان در مورد موضوع های سیاسی، فناوری و دیگر رشته های مشابه به دست آورده اند. اما ما باید به خاطر داشته باشیم که بیشتر بلاگ ها که اکنون میلیون ها از آنها به صورت آنلاین وجود دارند، خوانندگان زیادی نداشته ولی بسیار ارزشمند هستند. برای برخی از این وبلاگ نویسان، نشریه های اینترنتی آنها اساسا جایگزین نامه هایی شده است که در گشته به خانواده و دوستان نزدیک خود می نوشته اند.

وبلاگ نویسی ابتدا در ایالات متحده آغاز شد. این امر قابل پیش بینی بود چرا که نخستین ابزارهای آنلاین توسط طراحان نرم افزارها در این کشور عرضه شده است. اما این روند در حال تبدیل به پدیده ای جهانی است. برای مثال چین حدود ۵ میلیون وبلاگ نویس دارد، که تخمینی تقریبی و درصد نسبتا پایینی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. هر روزه افراد بیشتری در این کشور وبلاگ های خود را علی رغم سانسوری که از طرف حکومت اعمال می شود به راه می اندازند(با کمک شرکت های فناوری که در این زمینه فعالیت دارند). آفریقا پایین ترین تعداد بلاگ نویسان را در بین تمام قاره های جهان دارا است.

ارتباط بین بلاگ نویسان و روزنامه نگاران قابل توجه است. برخی از افراد حرفه ای، بسیار مشتاقانه به بلاگ نویسی روی آورده اند. برخی دیگر به کلی آن را طرد کرده اند.

هرچند حتی امروزه، بیشتر روزنامه نگاران حرفه ای اقدام به انتشار بلاگ نمی کنند. این بلاگ ها نوعی از قالب گفتاری هستند که بیانگر نظرات شخصی است و برای افراد حرفه ای که یاد گرفته اند چگونه احساسات و عقاید خود را از آنچه که می نویسند و یا پخش می کنند دور نگه دارند، بیان آن در بلاگ به گونه ای غیر طبیعی به نظر می رسد. ستون نویسان مبتنی بر عقاید شخصی طبیعتا از این مقوله مستثنی هستند و برخی از مقاله نویسان اقتصادی در بین بهترین های وبلاگ نویسی قرار دارند که موضوع های مورد نظر را عمیق تر از آنچه که در نشریات چاپی مورد بررسی قرار می دهند به چالش می کشند. این شیوه همچنین برای روزنامه نگارانی که موضوع های دیگر مخصوصا موارد مربوط به سرگرمی را پوشش می دهند، کارآمد است.

بلاگ ها همچنین می توانند باعث بهبود کیفی پوشش خبری شوند که البته هنوز به ندرت به چشم می خورد. افراد دست اندرکار در امر خبری از دیگران خواهان شفافیت هستند اما تمایل اندکی به روشن سازی حرفه خود دارند. تغییری در جهت مطلوب در حال انجام است و بلاگ ها ابزار مناسبی در این فرایند هستند. برای مثال بلاگ پابلیک آی مربوط به اخبار شبکه سی بی اس ، دیدگاه هایی را در قسمت پخش ارایه می دهد.

این مسئله نیز اجتناب ناپذیر است که ظهور بلاگ نویسی منجر به پرسش ها و انتقادهایی در مورد علاقه وافر بلاگ نویسان به ارایه مطلب، قبل از بررسی هدف از ارایه آن شده است. همچنین رعایت انصاف و در نظر گرفتن تمام جنبه ها و کیفیت کار در بین بلاگ نویسان مشاهده نمی شود. اما دراین بازار عرضه ابراز نظر، بی دقتی کاملا مشخص و نمودار می شود و چگونگی کیفیت کار به صورت جدی در افت و خیز است. از سوی دیگر، خوانندگان بلاگ یاد می گیرند نسبت به آنچه در این گونه بلاگ ها می خوانند به دیده شک و تردید بنگرند.

محمد سمیعیانی