جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
تاثیر ویژگی های دانش آموزان و نظام آموزشی در امر تدریس
انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است و هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی روبه رو می شویم که برای پی بردن به ژرفای آن نیاز به مهارت و آگاهی فراوان دارد. ما می توانیم با آشنا شدن با ویژگی های رفتاری انسان های اطرافمان ارتباط سالمی را برقرار کنیم . داشتن تعامل سالم با اطرافیانمان مستلزم شناخت صحیح و تقریبا همه جانبه ما از آنهاست . زیرا شناخت تمامی جوانب انسان ها غیرممکن است و با شناخت کلی از افراد می توانیم در جهت سازگار کردن خود با او و بالعکس گام های موثرتری را برداریم .
آگاهی از فرآیندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف یکی از وظایف معلم است زیرا فرآیند رشد علایق شاگرد میزان انگیزه تجارب گذشته و بلوغ عاطفی از عواملی هستند که همواره در روش کار معلم در طی تدریس اثر گذارند. علاوه بر این شاگردان با صفات مطلوب و نامطلوب مانند : صداقت شهامت دروغگویی ترس و پرخاشگری از خانواده های گوناگون به مدرسه پا می گذارند.
اگر معلمی بدون شناخت شاگردان و بدون آگاهی از فرآیند رشد ذهنی و عاطفی و اجتماعی شاگردان به امر تدریس بپردازد راه به خطا رفته است زیرا فعالیت های عقلی اخلاقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده معلم نیست بلکه تابع علایق شاگرد است .
معلم با توجه به سطح درک و فهم شاگردان باید برنامه و مواد آموزشی را به صورتی که قابل درک باشد ارائه نماید یعنی برنامه درسی و کمیت و کیفیت تکالیف را براساس مراحل رشد ذهنی و توانایی های مختلف سنی تعیین نماید. بنابراین او به مدد روشهای سالم می تواند بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد و حتی در رشد معنوی دانش آموزان بدون وارد کردن خدشه به آن تاثیر بگذارد. معلم با فراهم نمودن فرصت های یادگیری به دانش آموز این امکان را می دهد که دانش خود را بسازد و از آموزش مستقیم بکاهد و در پی ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری باشد.
معلمان به نظامی می اندیشند که در آن نظام علایق و نیازهای دانش آموزان محور فعالیت های آموزشی قرار گیرد و با خلاقیت و ابتکار معلم در امر تدریس به پرورش تفکر و رشد همه جانبه دانش آموزان برسیم و یادگیری به محفوظات ختم نگردد و از حضور در مدرسه و فعالیت در آنجا احساس لذت کنند.
ساختار نظام آموزشی هر جامعه اعم از دیدگاهها برنامه ها و آیین نامه ها می تواند به نوعی در روش تدریس معلم تاثیرگذار باشد آیین نامه های انعطاف ناپذیر برخی تصمیم گیری های غیرتخصصی عدم توجه به نظام آموزشی که مطابق با نیازهای شاگرد و جامعه باشد عدم ارزشیابی اصولی و دلایلی از ین دست در فعالیت مدارس و در نهایت تدریس معلم تاثیرگذار می باشد و ما به افقی می اندیشیم که نظامی با این ویژگی ها ما را در خدمت گذاری کمک شایانی خواهد نمود تا به تربیت نسلی متفکر جهت رسیدن به اهداف غایی که رسیدن به اقتدار جهانی است نایل شویم .
تهیه کننده : مریم پروین پی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر قوه قضاییه یسنا آتش سوزی تهران پلیس بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی سریال شهاب حسینی تلویزیون نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما فیلم سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول خودروهای وارداتی تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی