جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تکنولوژی جدید برای شیشه های خودرو


تکنولوژی جدید برای شیشه های خودرو

جدیدترین دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات متعدد شیشه اتومبیل امروزه توسعه فناوری تولید پوششهای چند لایه توانسته است مشکلات متعدد کاربرد شیشه در اتومبیل ها را به میزان قابل توجهی رفع نماید چنین محصولاتی معمولاً از ۶ لایهٔ بهم فشرده تشکیل شده اند و هر لایه منشاء ایجاد خاصیت مشخصی می باشد ضخامت نهایی این محصولات حدود ۵۰ میکرون است و برای نصب آنها هیچ احتیاجی به خارج کردن شیشه ها و یا تعویض آنها نخواهد بود

جدیدترین دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات متعدد شیشه اتومبیل امروزه توسعه فناوری تولید پوششهای چند لایه توانسته است مشکلات متعدد کاربرد شیشه در اتومبیل ها را به میزان قابل توجهی رفع نماید . چنین محصولاتی معمولاً‌ از ۶ لایهٔ بهم فشرده تشکیل شده اند و هر لایه منشاء ایجاد خاصیت مشخصی می باشد . ضخامت نهایی این محصولات حدود ۵۰ میکرون است و برای نصب آنها هیچ احتیاجی به خارج کردن شیشه‌ها و یا تعویض آنها نخواهد بود .

●جلوگیری از ورود حرارت خورشید

آیا تا به حال از گرمای شدید نورخورشید و تابش مستقیم آن ، هنگامی که داخل اتومبیل نشسته اید آزرده شده اید؟

پوششهای مدرن با کاهش ورود حرارت خورشید به طور متوسط به میزان ۴۰ درصد از افزایش دمای داخل اتومبیل جلوگیری می نمایند . در نتیجه فشار کمتری به سیستم سرمایش اتومبیل وارد شده و آسایش سرنشینان در فصول گرم بسادگی تأمین خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبیل خنک باشد و چه نباشد، وقتی آفتاب مستقیماً‌ به سرنشینان بتابد باعث آزار آنها خواهد شد. اما با استفاده از پوششهای مدرن، به علت آنکه اکثر قسمت حرارتزای نور خورشید فیلتر می‌شود، حتی تابش مستقیم هم فقط گرمای اندکی ایجاد می‌‌کند.

بخش عمده‌ای (۵۳ درصد) از طیف خورشیدی را اشعه حرارت زا و نامرئی مادون قرمز تشکیل می‌دهد. از مدتها قبل ثابت شده بود که فلزات سنگین (مانند: نقره، وانادیم، آلیاژ نیکل و کروم، طلا و ... ) می‌توانند اشعه حرارت‌زای خورشید را منعکس و دفع کنند، اما موانع تکنولوژیکی زیادی بر سر راه فلز‌پوش کردن پوششهای پلیمری وجود داشت. برای حل این مشکلات تحقیقات وسیعی انجام شد و در نتیجه اکنون به وسیله دو روش Metallizing (تحت خلاء) و Sputtering (بوسیله پلاسما) فلزپوش کردن کنترل شدهٔ پوشش های پلیمری صورت می گیرد . منشاء خاصیت دفع حرارت خورشید در پوششهای مدرن نیز استفاده از فلزات سنگین در ساختار آنهاست .

●افزایش ضریب ایمنی و امنیت

احتمالاً شما شاهد سرقت وسایل داخل خودرو از قبیل ضبط، کیف و یا اجناس گرانبها، از طریق شکستن شیشه‌ها بوده‌اید. آیا نصب دزدگیر می‌تواند از بروز چنین سرقت‌هایی جلوگیری کند؟پوششهای مدرن پس از نصب، تمام سطح شیشه را به شکلی یکپارچه درآورده و با توجه به استحکام کششی بسیار بالا در صورت شکستن شیشه، پوشش تمام تکه های شکسته را در کنار هم نگه داشته و مانع نفوذ آسان سارقین از طریق شیشه‌ها می‌شود .

در اکثر سرقت‌ها به علت عدم وارد آمدن ضربه سنگین، سیستم دزدگیر به صدا در نمی‌آید؛ ولی با نصب پوششهای مدرن برای نفوذ به داخل اتومبیل به ضربات سنگینی احتیاج خواهد بود و در آنصورت سیستم دزدگیر فعال خواهد شد . علاوه بر مزیت فوق در حوادث رانندگی نیز این پوششها از پراکندگی شیشه و ایجاد جراحات شدید جلوگیری نموده و بدین ترتیب ایمنی سرنشینان در مقابل چنین حوادث ناگواری تأمین می‌شود .

●تأمین سلامت سرنشینان و لوازم خودرو

احتمالاً‌ شما هم شاهد ترک خوردگی و رنگ پریدگی قطعات داخلی خودرو در اثر تابش خورشید بوده‌اید؟ یا اینکه به حساسیت‌های پوستی ناشی از تابش خورشید مبتلا شده‌اید .شاید بدانید که علت پیدایش تمامی این مشکلات اشعه مضر فرابنفش خورشید ( UV ) است که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی بوده و می‌تواند از شیشه‌ها عبور کرده و به راحتی قطعات داخلی خودرو را دچار رنگ‌پریدگی و ترک‌خوردگی کند .

همچنین ۸۰ درصد از چین و چروک‌هایی که در پوست دیده می‌شود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بیست سال اول زندگیست که آثار سوء ‌آن مدتی نهفته می‌ماند و در سنین بالا نمایان می‌شود .

پوششهای مدرن به علت به کارگیری گونه‌های شیمیایی UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به میزان ۹۹ درصد تا ۹/۹۹ درصد از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگیری نمایند . همچنین عدد SPF این محصول ۱۰۰ می‌باشد به عبارت دیگر آثار سوء اشعه فرابنفش به یک صدم کاهش می یابد . این مزیت در کرم های ضد آفتاب استاندارد بین ۱۵ تا ۴۵ می‌باشد .لازم به ذکر است که پیشرفته‌ترین انواع این تکنولوژی موفق به دریافت توصیه نامه بنیاد جهانی سرطان پوست The skin cancer foundation گردیده است .

●افزایش جلوه و زیبایی خودرو

پوششهای مدرن علاوه بر دارا بودن خواص منحصر به فرد ، در افزایش جلوه و زیبایی اتومبیل بسیار مؤثرند. نصب این پوششها روی تمام شیشه‌های اتومبیل امکان‌پذیر است و این پوششها به صورت یکپارچه انحنای شیشه جلو و عقب اتومبیل را نیز خواهند پذیرفت . پوششها دارای انواع شفاف، رنگی، رفلکس، نیمه رفلکس و تاریک می‌باشند، در نتیجه برای تمام اتومبیل‌ها اعم از سواری عادی، رالی، تشریفات و سیاسی قابل استفاده می‌باشند .

●جلوگیری از ورود نورهای خیره‌کننده

پوششهای مدرن از تابش شدید نور خیره کنندهٔ خورشید در روز و اتومبیلهای مقابل در شب جلوگیری می‌نمایند . نتیجهٔ این خاصیت کاهش خستگی چشم و افزایش تمرکز هنگام رانندگی می باشد .

این تکنولوژی حاصل سالها تحقیق مراکز علمی است ، نصب آن توسط کادر متخصص انجام شده و دارای استانداردها و تأییدیه‌های معتبر بین‌المللی می‌باشد .

●شیشه های Laminated :

در این نوع از شیشه‌ها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB ( برگرفته از Polyvinyl Butyral ) که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده می‌شود . لایه PVB شیشه‌ها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری می‌کند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری می‌کند .

از دیگر خواص PVB می توان موارد زیر را نام برد :

۱- کاهش انتقال صداهای با فرکانس بالا .

۲- جلوگیری از ورود اشعه UV تا ۹۵ درصد .

۳- جلوگیری از تابش نور خورشید ، با رنگی کردن قسمت بالایی PVB در شیشه های جلو .

از دیگر محاسن شیشه‌های لامینه، قابلیت ترمیم آنهاست. در هنگام ترک خوردن (در مورد ترکهای جزئی)، تنها شیشه‌ای که در سمت خارجی PVB قرار دارد ترک می‌خورد و به شیشه سمت داخل آسیبی نمی‌رسد، که این ترکها نیز تا چند روز بعد از حادثه تا حد قابل قبولی، قابل ترمیم هستند. همانطور که شما هم حتما حدث زده‌اید، شیشه‌های لامینه به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده، معمولا به عنوان شیشه جلو، در خودروهای سواری استفاده می‌شوند، البته طی ۱۰ سال گذشته در موارد محدودی برای برخی خودروهای سواری بعنوان شیشه‌های جانبی و عقب نیز بکار رفته اند و در حال حاضر نیز استفاده از این نوع شیشه‌ها به عنوان شیشه‌های جانبی و عقب در حال مرسوم شدن می‌باشد .

●شیشه‌های Tempered :

این نوع از شیشه‌ها که با نام Toughened نیز شناخته می‌شوند، پس از شکل‌دهی و برشکاری در یک سیکل حرارتی قرار می‌گیرند، بدین ترتیب که ابتدا شیشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می‌شود که این امر استحکام شیشه را ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر می‌کند، همچنین بدلیل تنش سطحی ایجاد شده ناشی از سرد شدن سریع ، در هنگام شکست این نوع شیشه‌ها به ذراتی کوچک و ریز و بدون لبه‌های تیز و برنده تبدیل می‌شوند که این امر امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد ، اما نه بطور صد در صد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.