جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اقدامات دانش آموزان هنگام وقوع زلزله


اقدامات دانش آموزان هنگام وقوع زلزله

حفظ آرامش و خونسردی, ركن اصلی فعالیت های خودامدادگری و دگرامدادگری است وترس و وحشت, از سرعت و صحت اقدامات می كاهد

● دانش آموزان باید دررابطه با اقدامات هنگام بروز زلزله آموزش‌های لازم را ببینند كه از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

▪ حفظ آرامش و خونسردی، ركن اصلی فعالیت‌های خودامدادگری و دگرامدادگری است وترس و وحشت، از سرعت و صحت اقدامات می‌كاهد.

▪ ایمان و توكل به خدا می‌تواند آرامش دانش‌آموزان را افزایش دهد. این نكته را قویا به آنان گوشزد كنید.

▪ دعوت كردن دیگران به آرامش و انجام نكات آموزش دیده شده با اعتماد به نفس و دقت كامل.

▪‌ حمایت روانی از دانش‌آموزان كوچك‌تر.

▪ در صورتی كه دانش‌آموزان به در خروجی نزدیك هستند، باید سریع به فضای باز بروند و آنجا پناه بگیرند و از تیر برق و سیم‌های آن دوری كنند از آسانسورنیز استفاده نكنند.

● در صورتی كه امكان خروج میسر نباشد، پناه گرفتن در نقاط امن ساختمان را تجربه كنند. دراین صورت، دانش آموزان می‌توانند موارد زیر را بكار بندند:

▪ گوشه دیوارهای داخلی، جای امنی برای پناه‌گیری است بنابراین دانش‌آموزان باید به دیوار گوشه كلاس‌ ‌تكیه داده و با دست‌ها دیوارهای دوطرف را محكم بگیرند یا با یك دست از سرشان محافظت كنند.

▪ اگر در راهرو هستند، به كنار دیوارهای داخلی بروند، كنار دیوار بنشینند، سر را به طرف پایین خم كنند و آن را با زانوها بپوشانند و با كف‌ ‌دست‌ها، كیف یا كتاب از سر و گردن خود محافظت‌ ‌كنند.

▪ از پنجره‌ها و وسایلی كه امكان سقوط دارند، فاصله بگیرند.

▪ در صورتی كه دانش‌آموزان داخل كلاس درس هستند، در زیر میزپناه گیری كنند و با دست پایه‌های میز را محكم بگیرند و هنگام وقوع زلزله در صورت حركت میز با آن حركت كنند.

▪ چهار چوب در، مكان مناسبی برای پناه گیری است ، به این طریق كه پاهای خود را بازكرده ، به پایه چهارچوب در محكم فشار داده، بایك دست چهار چوب در و با دست دیگر در را نگه دارند تا بسته نشود و به فرد آسیب نرساند‌.‌

▪ به دانش‌آموزانی كه از ویلچر استفاده می‌كنند، باید توصیه شود كه هنگام بروز زلزله و در صورت نبود امكان پناه گرفتن، همان جا بمانند و ویلچررا قفل كنند.

▪ باید به دانش‌آموزان تذكر داد كه هنگام بروز زلزله به طرف درهای‌ ‌خروجی هجوم نبرند و از پله‌ها بالا و پایین نروند. در صورتی كه هنگام وقوع زلزله در راه پله بودند، حركت نكنند. بنشینند و با تكیه كردن به دیوار با یك دست از سر و گردن خود محافظت كنند و با یك دست نرده‌ها را محكم بگیرند، زیرا در این حالت احتمال صدمه دیدگی بر اثر سقوط بسیار بیشتر از ماندن در زیر آوار است.

▪ به‌علت آنكه میزان حركت‌های ایجاد شده بر اثر امواج زلزله در راه پله‌ها بیشتر از سایر نقاط است. اگر دانش‌آموزان در حیاط مدرسه‌اند باید از ساختمان، دیوار، سازه‌های بلند فولادی یا چوبی و از سبدهای بسكتبال و تیرك‌های زمین بازی دور شوند و وسط حیاط مدرسه یك زانوی خود را به روی زمین‌ ‌قرار دهند و سر و گردن خودرا به پایین خم كرده و با دست از آن محافظت كنند.‌چنانچه دانش آموزان در كتابخانه باشند و به‌خاطر تجمع مقابل دربها قادر به خارج شدن نباشند، باید از‌ ‌قفسه‌های كتاب دور شوند و جایی مناسب پناه گیری كنند.

▪ در صورتی كه دانش‌آموزان هنگام وقوع زلزله در‌ ‌آزمایشگاه مشغول به كار باشند، باید از مواد و مایعات قابل احتراق و سمی و قفسه‌های نگهداری آنها فاصله گرفته، در جاهای امن پناه بگیرند. ممكن است بلافاصله بعد از اولین تكان‌ها، با فاصله چند ثانیه یا چند دقیقه تكان‌های دیگری رخ دهد. بنابراین بعد از اولین تكان همه چیز رانباید تمام شده تلقی كرد.‌