دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

گردشگری‌مان را باور کنیم


گردشگری‌مان را باور کنیم

نوع نگاه ما به خود در گردشگری عاملی برای ارزیابی ما توسط دیگران است. باور داشتن آن‌چه که داریم و ایمان به آن‌که می‌توانیم به جایگاهی که هدف ماست برسیم به ما کمک می‌کند تا در گردشگری …

نوع نگاه ما به خود در گردشگری عاملی برای ارزیابی ما توسط دیگران است. باور داشتن آن‌چه که داریم و ایمان به آن‌که می‌توانیم به جایگاهی که هدف ماست برسیم به ما کمک می‌کند تا در گردشگری کشور افق‌های نو را پیش‌چشم خود و دیگران بگشاییم و اجازه ندهیم قضاوت‌های نادرست دیگران خدشه‌ای به تلاش‌های ما در این حوزه وارد کند.

داشته‌های ما در حوزه گردشگری اگرچه در بسیاری موارد مورد بی‌مهری قرار گرفته‌، اما آن‌قدر است که بتوانیم با اعتماد به نفس و با غرور تمام به داشتن آن افتخار کنیم و برای توسعه گردشگری کشور به منابع کافی و وافی تکیه داشته باشیم.

در این بین می‌توانیم با اتکا به خود و داشته‌های خود به گونه‌ای عمل کنیم که راه را برای برخوردهای نادرست در حوزه گردشگری ببندیم و اجازه ندهیم تا رفتارهای ناپسند و قضاوت‌های نادرست آنهایی که آن سوی مرز همه چیز را از موضع قدرت می‌بینند بر سرنوشت گردشگری ما نقصانی وارد کند.

داشته‌های ما در حوزه تاریخ و طبیعت به اندازه‌ای است که احیا، نظارت و به‌سازی آنها می‌تواند ایران را از حیث جایگاه گردشگری در منطقه و حتی در جهان به عنوان پدیده‌ای ویژه در حوزه گردشگری معرفی کند.

ایران قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و یا منحصر شدن در انواع خاصی از گردشگری دارد. کافیست منابع را درک کنیم و با دانشی کارشناسانه آنها را به جاذبه‌هایی تبدیل کنیم تا بتواند گردشگران بسیاری را از سراسر جهان جذب کند.

نگاهی اجمالی به وضعیت گردشگری کشورهای نه‌چندان توسعه یافته حوزه خلیج‌فارس و یا حتی کشورهای توسعه یافته‌ای که امکانات طبیعی و تاریخی چندانی ندارند، نشان می‌دهد که بسیاری از این کشورها، توسعه گردشگری خود را بر مبنای جاذبه‌های دست‌ساز بنا کرده‌اند و گرنه نه از تاریخ در این کشورها خبری است و نه از طبیعت.

پس به‌ واقع تنها سیاست‌گذار‌ی‌ها، حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست که می‌تواند از صنعت گردشگری در یک کشور صنعتی درآمدزا بسازد که هم اقتصاد بر پایه آن بنا شود و هم توسعه به مدد آن شکل بگیرد.

در کشور ما که جاذبه‌ها و بخصوص جاذبه‌های طبیعی برای هر سلیقه و هر نوع انتخابی مهیاست، براحتی می‌توان با تکیه بر گردشگری طبیعی به توسعه این صنعت کمک کرده و امکان برداشت‌ها و قضاوت‌های نادرست را که از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای نشات می‌گیرد، از دیگران سلب کنیم.