چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
خودرویی منطبق بر فلسفه بنـز
غرفه غارمانند مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو فرانکفورت صحنه نمایش خودرو تازهای از مرسدس بنز بود که با ظاهری صیقلیافته و مواج ممکن است در اولین نگاه ناآشنا به نظر برسد، چنانکه دایانا رویتر، مهندس ۳۲ ساله، فکر میکند غرفه را اشتباه آمده و میپرسد: «این واقعا مرسدس بنز است؟»
با این حال پس از تنها یک دور گشتن به دور خودرو، همان اشارات و نشانههای آشنای مرسدس بنز آشکار میشود. نسل تازه مرسدس بنز کلاس S کوپه بیتردید از امیدهای برند آلمانی برای بازگشت به قله صنعت خودرو دنیا است. برای برندی چنین بزرگ که طرح خودروهایش در سالهای اخیر کمی مبتذل شده بود، S کوپه یک نقطه عطف و اتفاقی است که شاید زودتر از این باید میافتاد و امروز مرسدس بنز بسیار نیازمند آن است. این خودرو دروازهای است که مرسدس بنز با مدیریت موفق «دیترزچه» از آن میگذرد تا ثابت کند آماده بازگشت به اریکه قدرت است. مرسدس بنز ظرف ۲ سال گذشته ۹ خودرو کاملا تازه معرفی کرده و قصد دارد ظرف ۸ سال آینده ۱۳ خودرو دیگر را هم به این مجموعه اضافه کند. امید اصلی مرسدس بنز برای پر کردن شکاف بین خود و بیامو و آئودی، ربودن هوش و حواس خریداران جوان خودروهای لوکس در سراسر دنیا است و S کوپه با چراغهای کشیدهاش در جلو و عقب انگار کاریترین تیر در ترکش است. پنجرههایی باریک و چینهایی کشیده در دو طرف S کوپه، آن را بیش از هر خودرو دیگر مرسدس بنز، تیزپا و پرقدرت نشان میدهد. دو در بدون قاب به اتاقی باز میشوند که همهچیز در آن بر موج سوار است. داشبوردی بسیار پیشرفته با صفحه نمایشی ۳/۱۲ اینچی در وسط که طبق آنچه خودروساز آلمانی در بیانیه خبریاش منتشر کرده «شکل مواج آن تداعیکننده دم نهنگ است درست لحظهای پیش از آنکه دوباره در آب فرورود.» S کوپه به یک موتور قدرتمند ۷/۴ لیتری V۸ و همچنین سیستم تعلیق هوشمندی مجهز است که به کمک دو دوربین که تصویری سهبعدی از مسیر را بازسازی میکنند، حالات رانندگی را تنظیم و آن را آسانتر و راحتتر میکند.
گوردن واگنر، طراح ارشد ۴۵ ساله مرسدس بنز در این تغییر قیافه نقشی اساسی داشته است. او میگوید هیبت خودروهای تازه مرسدس بنز «از تغییر در مولفهها» حکایت میکنند: «ما زبان طراحی را به صورتی غیرقابلپیشبینی تغییر دادهایم تا رک و خالص و درعینحال منطبق با فلسفهمان باشد.» دیترزچه که مدیر عامل دایملر کمپانی مادر مرسدس بنز- هم هست، دو سال پیش در همین نمایشگاه فرانکفورت اعلام کرد مرسدس بنز عنوان پرفروشترین خودروساز لوکس دنیا را که در سال ۲۰۰۵ به بیامو باخت، تا پایان دهه جاری میلادی پس خواهد گرفت. این وعده آن روز کمی پوچ و مضحک به نظر میرسید، اما آمارهای اخیر نشان میدهند مرسدس بنز بازگشت بزرگ را آغاز کرده است. تولید S کوپه رسما از اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز و کمی بعد روانه بازار خواهد شد.
● جشن ۵۰ سالگی پورشه ۹۱۱
پورشه واقعا میداند چطور جشن بگیرد. خودروساز آلمانی که شاخهای لوکس از فولکس واگن است، به مناسبت پنجاهمین سال تولید خودرو پرطرفدارش، پورشه ۹۱۱، مدلی تازه از آن را به نمایشگاه بینالمللی خودرو فرانکفورت آورده است که تنها هزار و ۹۶۳ دستگاه از آن فروخته خواهد شد؛
● به احترام تولید اولین ۹۱۱ در سال ۱۹۶۳ میلادی
خودروساز آلمانی یک پورشه ۹۱۱ تولید همان سال را هم به فرانکفورت آورده و در معرض دید گذاشته و برای آنکه جشن را کامل کند عدد ۵۰ را هم بین دو چراغ عقب جدیدترین فرزند این سلسله و در کنار عدد ۹۱۱ چسبانده است. مایکل مایر، طراح نسل هفتم پورشه ۹۱۱ است که میگوید دشواریها و محدودیتهای زیادی برای رسیدن به نتیجه نهایی پیش رو داشته است. از او خواستهاند پورشه ۹۱۱ای طراحی کند که شایسته ۵۰ سال تولید مداوم باشد، اما او میدانسته است که خودرویی متفاوت و رادیکال از نظر ظاهر دیگر یک ۹۱۱ نخواهد بود. با این وصف حاصل کار کاملا درست از آب درآمده است؛ ۹۱۱ جدید در امتداد طراحیهای پورشه و بسیار امروزی است، درعینحال واقعا به مادرش شبیه است، اگرچه قلدرتر و بزرگتر.
خودروی تازه چندان قدرت تازهای به نسبت آخرین نسل ۹۱۱ پیش از خود ندارد، این یعنی کادوی جشن تولید به همان موتور ۸/۳ لیتری مجهز است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد، سرعتش در کمتر از ۵/۴ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعتش هم حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. پورشه اعلام کرده بدنه همان بدنه خودرو پورشه کاررا ۴ است که به واسطه قوس روی چرخهای عقب کمی، یعنی ۴۴ میلیمتر پهنتر شده است. پورشه ۹۱۱ جدید فقط در ۲ رنگ خاکستری تیره، نوکمدادی و خاکستری روشن و با قیمت پایه ۱۱۰ هزار دلار عرضه خواهد شد.پورشه میگوید از شروع تولید ۹۱۱ تا به حال ۸۲۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته که به طرزی باورنکردنی اکثر خریداران مرد بودهاند. این خودرو در ابتدا قرار بود «پورشه ۹۰۱» باشد، اما در سال ۱۹۶۴ پژو غائلهای بهپا و ادعا کرد مالک انحصاری حق استفاده از عدد صفر بین دو رقم دیگر در نام خودرو است و پورشه هم به سرعت صفر را به ۱ تبدیل کرد.
۹۱۱ امروز دیگر انتخاب شماره یک علاقهمندان پورشه و به اندازه سالهای گذشته پرفروشترین نیست، اما همچنان نماد و سیمای اصلی پورشه شمرده میشود. در سال ۱۹۹۹ و در جریان انتخاب خودرو قرن، ۹۱۱ پس از بیتل فولکس واگن در رده پنجم ایستاد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس انتخابات مجلس
هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
خودرو قیمت طلا قیمت دلار مالیات قیمت خودرو حقوق بازنشستگان مسکن بازار خودرو سایپا ایران خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر دفاع مقدس محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال موسیقی سینما کتاب فیلم
اینوتکس دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی رئال مادرید
تبلیغات عیسی زارع پور اپل اینترنت سامسونگ ناسا گوگل آب آیفون مایکروسافت
سرطان قلب هندوانه کمردرد ناباروری روغن زیتون زیبایی بیماران خاص بیمه