چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
حرکت و تضاد
وجود تضاد در پدیدههای هستی، بحثی است دراز دامن و بسیاری رویتپذیر، شب و روز، مرگ و حیات و ...
مولانا جلالالدین، درباب این موضوع آرای خود را به ویژه در اشعار کتاب مستطاب مثنوی معنوی آورده که در نوشتار زیر اشاراتی به مواردی شده است .
انسان همواره در زندگی، یک سری مرگها را دیده و پشتسرگذاشته تا به مرحله کنونی رسیده است و به این جهت پیامبر اسلام (ص) فرمود: جهان چیزی جز یک لحظه نیست و بارقهای از تجلی پروردگار است .
پس ترا هر لحظه مرگ و رجعتی است مصطفی فرمود دنیا ساعتی است (۱)
«الدنیا ساعة فاجعلها طاعة» (۲)
در شرح گلشن راز آمده است:
سه گونه انسان را مماتست
یکی هر لحظه و آن برحسب ذاتست
چو مرگ و زندگی باشد مقابل
سه نوع آمد حیاتش در سه منزل
«چون مرگ و زندگی متقابلان و متضادانند، هر آینه در مقابل هرمماتی، حیاتی خواهد بود . نوع اول: حیاتی است که در هر طرفةالعین به تجلی نفس رحمانی و امداد وجودی متواتر میرسد و این حیات در مقابل مماتی است که درهرزمان به حسب اقتضای ذاتی ممکن است و جمیع موجودات را واقع است و این شامل مراتب وجود و مخصوص منشاء ظهور است . (۳)
مرگ جسم، مرگی است که به مرحله متعالیتر منتهی میشود . انسان ابتدا نطفه است و نخستین مواد تشکیل دهندهاش جماد است، سپس جماد، به جنین بدل میشود، در حقیقت میمیرد و در مرگ، زندگی دیگر مییابد . جنین، زندگی انگلی گیاهی پیدامیکند، سپس نوزاد، انسانی میشود و در مرتبه حیوانی قرار میگیرد تا به مرحله انسانی رشد یافته و آگاه، تبدیل میگردد . بههمینترتیب ازهستی نبات، هستی حیوان حاصل میشود و ناگزیر مرگ حیوان، بقای انسان را بهدنبال دارد و با این نظم وتوالی که در مدارج کمال روحانی و جسمانی وجود هست، مرگ به مرتبهای بالاتر مجالزایشی نو میدهد و به حیات و ولادت جدیدی میرساند . وجود هر مرگ، وجود یک حیات دیگر را ممکن میسازد، در هیچیک از موقعیتها و نقاطی که موجود قرار میگیرد و در آن گام برمیدارد، ثبات وجود ندارد و دراین حرکت، همه روبه حوزه الهی دارند . مولانا برآن است در این صورت چرا از مرگ باید هراس داشت، زیرا نابودی نیست، بلکه تحول از مرتبهای و تحول در مرتبه دیگر است و از من چیزی کم نمیگردد و به حیات عالیترین رهنمونم میسازد .
ازجمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان سرزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حمله دیگر بمیرم از بشر
تا برآرم از ملایک بال و پر
وز ملک هم بایدم جستن زجو
کل شی هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک پران شوم
آنچه اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم، عدم چون ارغنون
گویدم که اناالیه راجعون (۴)
عدم در اینجا پایان جهان مادی، جهان حس و رنگ است و آغاز جهان بیرنگی است . در نتیجه به طور صعودی و معراج استکمالی در انتهاقطره ناچیز هستی، آدمی به دریای الهی میریزد، چون رودخانهای که به دریا ریزد و آرام گیرد .
ان الی ربک الرجعی (۵) و الیه المصیر (۶) ، ان الینا ایابهم . (۷)
انسان اگر چشم بصیرت داشته باشد، مرگ را ورود در حالت مثبت مییابد که در نتیجه منفی شدن حالت کنونی به دست میآید . هنگامی که حالت جمادی را ترک میکند، تنها به فنامینگرد و در ازای نیستی، هستی را نمییابد و به بقای عالیتری نمیاندیشد، همانطور که در قلمرو نباتی به سراغش میآید و سپس موجودیتحیوانی مییابد و دوباره به قلمرو فراتری میرود و از نو، در منزلگه آدمی و ارتقاء به مقام عالی انسانی، به سوی کمالی دیگر میشتابد . مرگ غروب در یک دوره و طلوع در دوره دیگری است . به این ترتیب در هر آن، عالم در معرض خلق جدیدی است جریان مداوم و دگرگونی و تبدیل در هستی ساری است و نور الهی همه ذرات وجود را روشنی میبخشد .
آمده اول به اقلیم جماد
وزجمادی در نباتی اوفتاد
سالها اندر نباتی عمر کرد
وزجمادی یاد نارد از نبرد
وز نباتی چون به حیوانی اوفتاد
نامدش حال نباتی هیچ یاد
باز از حیوانی سوی انسانیاش
میکشد آن خالقی که دانیاش
همچنین اقلیم تا اقلیم رفت
تا شد اکنون عاقلی دانا و رفت (۸)
مولانای ما، خیلی پیش از هگل غربیها، مساله حرکت و تضاد را مطرح کرده و این مهم را در پرتو قرآن فراگرفته و عرضه نموده، چرا که تعلیم دیده مکتب قرآن و اسلام است .
«تری الجبال تحسبها جامدة و هی تمر مر الحساب» (۹)
تو کوهها را میبینی و گمان میکنی آنها راکد ایستادهاند، در صورتی که مانند ابرهای گذران در حرکتند .
«یقدراللیل و النهار» (۱۰) پروردگار گردش شب و روز را مقدر میکند .
«کثیبا مهیلا» (۱۱) چون موج روان گردد .
«فامشوا فی مناکبها» (۱۲) پس شما در پستی و بلندیهای آن حرکت کنید .
در قرآن چقدر واژههای فانتشروا، تجری، فاتکم، اتیکم، سیروا، فامشوا بکار رفته است که همگی دلیل بر حرکت دارند . «یحیی و یمیت» (۱۳) ، «یحیی الارض بعد موتها) (۱۴)
«یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی و یحی الارض بعد موتها و کذلک تخرجون» (۱۵) میمیراند و زنده میکند و از مرده، زنده و از زنده، مرده بیرون میآورد . آیا تضاد را مطرح میکند یا نه؟ از هستی، نیستی و از نیستی، هستی را به وجود میآورد . در فلسفه اسلامی، موضوع حرکت و تضاد پذیرفته شده است .
«یسئله من فی السموات و الارض کل یوم هو فی شان» (۱۶)
هر چه که در زمین و آسمان است ادامه هستی خود را از خدا میخواهد، خداوند هر لحظه کاری انجام میدهد . حرکت و تضاد در اسلام بدون عاملی که مافوق بر این حرکت و تضاد باشد، قابل قبول نیست .
«ان علینا للهدی (۱۷) » بر ماست که هدایت کنیم . «والذی قدر فهدی» (۱۸) آن خدائی که هر چیزی را قدر و اندازهای داده و به راه کمالش هدایت کرد .
«ثم السبیل یسره» (۱۹) سپس راه کمال را بر او سهل مینماید .
هر دمی از وی همی آید الست
جوهر و اعراض میگردند مست
گر نمیآید بلی ز ایشان ولی
آمدنشان از عدم باشد بلی (۲۰)
نکته قابل تامل آنکه در اطوار خلقت، مرگ هم طوری است که جز با گذشتن از منزل آن آدمی به طور دیگر راه نمییابد . این منزلها، یک حرکت صعودی را تشکیل میدهند و بیانگر آنند که همه چیز نو میشود و در جهان یک لحظه سکون و ایستایی وجود ندارد و جهان هم در حال نو شدن است، جهانی که در عین بودن پای در نیستی که خود هستی دیگر است، دارد . این نو شدن زاییده تضاد و حرکت است، اما این هستیها و نیستیها در ورایش، یک غیب مطلق جای دارد که شدت ظهور خود را در هر لحظه جلوه و نقش میدهد .
از عدمها سوی هستی هر زمان
هستیا رب کاروان در کاروان (۲۱)
لهم فی لبس من خلق جدید (۲۲) به تجلی نفس رحمانی هر لحظه وجودی میرسد و هست میشود .
این حرکتها و شدتها با شتاب انجام میگیرد و ما آن را در شکل مستمر و متصل میبینیم و احساس میکنیم که این جهان، همان جهان کهنه و همیشگی است . این حرکتها، مفهوم خود را از انتقال قوه و خروج به فعل و هستیها و نیستیها متوالی میگیرند; در هر گامی قلمرو والاتر و پر معنیتری حاصل میشود . مولانا بر آن است که تمایل ناخودآگاه به استعلا و وصول به مراتب اعلی، فطری همه موجودات است و در هر موجودی، کمال جویی از درون و کششی از بالا هست . حالات وجودی مانند جریان اجزای جهان هستی در حال حرکت است، در حقیقتحرکت و دگرگونی در ذرات عالم برقرار است و نتیجه این حرکتها تکامل است که هرگز متوقف نمیشود و جهان هستی در حال ریزش و استمرار دایمی از طرف پروردگار است و پایان این حرکتها به سوی خداست .
الینا ترجعون (۲۳)
از جمادی بیخبر سوی نما
وز نما سوی حیات و ابتلا
باز سوی عقل و تمییزات خوش
باز سوی خارج این پنج و شش
تو از آن روزی که در هست آمدی
آتشی یا خاک یا بادی بدی
گر بدان حالت ترا بودی بقا
کی رسیدی مر ترا این ارتقا
از مبدل هستی اول نماند
هستی دیگر به جای او نشاند
همچنین تا صد هزاران هستیها
بعد یک دیگر دوم به ز ابتدا (۲۴)
پدیده حیات به طور کلی در سیر تکاملی خود، از هر مرحلهای که میگذرد، لطافت و گسترش و هشیاری فراوان تری پیدا میکند، که مرحله قبلی را بیجانتر نشان میدهد .
در مورد حرکت تکاملی روح، مولانا دوگانه برخورد کرده است . در جایی اشاره دارد که روح انسانی، روحانیه الحدوث و جسمانیه البقاء است، بدان معنا که در ابتدا، وجودش روحانی و از آلودگیهای جسم پاک بوده است و بعد ازتعلق به بدن، یعنی سیر نزولی و آمدن به جهان طبیعت، شایبههای حیوانی و جسمانی به خود میگیرد و از آلودگیهای طبیعت متاثر شده و متمایل به زندگی دنیا میشود و در هنگام مرگ، روح از عالم مادی جدا و به عالم تجرد روحانی میپیوندد .
جان لقمان که گلستان خداست
پای جانش خسته خاری چراست
اشتر آمد این وجود خار خوار
مصطفی زادی بر این اشتر سوار (۲۵)
در جایی دیگر:
بشنو از نی چون حکایت میکند
وز جداییها شکایت میکند
کز نیستان تا مرا بریدهاند
از نفیرم مرد و زن نالیدهاند (۲۶)
و در بعضی موارد، روح را جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء نشان میدهد، بدان معنا که روح از عالم ماده برمیخیزد و به سبب شناخت و انجام عمل صالح، رو به تجرد میرود و در این مسیر، روح در سیر صعودی به سوی تکامل، در حقیقتبه جذبه نزدیکتر میگردد .
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان سر زدم (۲۷)
و همین رای است که فیلسوف متاخر ملاصدرا آن را برگزیده و براساس آن ، حرکت جوهری را طرح مینماید و بر آن میشود که در عالم، همواره حالت جدیدی از وجود به دست میآید . ملاصدرا، این حرکت قوه به فعل در تطور و منازل خلقت آدمی را به این نحو بیان میکند . «جوهر، تخمه انسان بالقوه گیاه است و چون در رحم، رشد میکند، بالفعل یک گیاه و بالقوه یک حیوان میشود .
در موقع تولد، بالفعل یک حیوان و بالقوه، یک انسان است و سرانجام در دوران بلوغ، بالفعل انسان میشود و بالقوه، امکان آنرا دارد که به فرشته یا شیطان تبدیل شود . (۲۸) بدین ترتیب نفس جسمانیه الحدوث است اما تدریجا در اثر حرکت جوهری استکمالی به مقام تجرد روحانی میرسد و در این مرحله است که باقی و پایدار میگردد و روحانیه البقا میشود .
مولانا بر آن است که اگر میان اشیاء تضاد وجود نداشته باشد، گردیدن و یا به
مهناز بازیگر
پینوشت:
۱ - جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل
مثنوی، جلد اول; ۵۰۵ .
۲ - فروزانفر، بدیعالزمان، احادیث مثنوی; ۱۲ .
۳ - لاهیجی، شیخ محمد، گلشنراز، ۵۰۳، ۵۰۲ .
۴ - جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد هشتم; ۵۵۰ .
۵ - سوره علق، آیه ۸ .
۶ - سوره تغابن، آیه ۳
۷ - سوره غاشیه، آیه ۲۵ .
۸ - جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد یازدهم; ۶۰ .
۹ - سوره نمل، آیه ۸۸ .
۱۰ - سوره مزمل، آیه ۲۰ .
۱۱ - سوره مزمل، آیه ۱۴ .
۱۲ - سوره ملک، آیه ۱۵ .
۱۳ - سوره حدید، آیه ۲ .
۱۴ - سوره حدید، آیه ۱۷ .
۱۵ - سوره روم، آیه ۱۹ .
۱۶ - سوره رحمان، آیه ۲۹ .
۱۷ - سوره اللیل، آیه ۱۲ .
۱۸ - سوره اعلی، آیه ۳ .
۱۹ - سوره عبس، آیه ۲۰ .
۲۰ - جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد دوم; ۹۹ .
۲۱ - جعفری، محمد تقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد دوم; ۴۰۹۹ - سوره انبیاء، آیه ۳۵ .
۲۲ - سوره ق، آیه ۱۵ .
۲۳ - انبیاء، آیه ۳۵ .
۲۴ - جعفری، محمد تقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد یازدهم; ۲۸۴ .
۲۵ - جعفری، محمد تقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد دوم، ۳۸ .
۲۶ - جعفری، محمد تقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد اول; ۳ .
۲۷ - جعفری، محمد تقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، جلد یازدهم; ۲۸۴ .
۲۸ - شریف، میان محمد، تاریخ فلسفه در اسلام، جلد دوم، مترجم، نصرالله پورجوادی، تهران، انتشارات: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول، ۱۳۶۵; ۴۹۱ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست