پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
سرمایههای فرهنگی را از بین نبریم
بر مبنای یک اصل کلی تخریب خیلی سادهتر از ساختن است؛ مثلا همین برج میلاد تهران را در نظر بگیرید، یا همین دفتر و آپارتمانی که در آن نشستهاید و روزنامه ما را میخوانید، تخریبش چقدر طول میکشد و چه کار آسانی است و بنا کردنش چه دشواریهایی دارد. قطعا در عرض چند روز میتوان برج میلاد و آپارتمان شما را شخم زد و تخریبش کرد، ولی بنا کردن دوباره آن چند سال ممکن است به درازا بینجامد.
حالا اگر بخواهیم همین اصل تخریب و ساختن را در حوزه سرمایه های معنوی، فرهنگی و انسانی درنظر بگیریم، باید گفت دهه ها طول می کشد تا یک هنرمند به اوج پختگی برسد و نزد مردم جایگاه ویژه ای پیدا کند و حتی قرن ها پس از مرگ او ممکن است یکی از استوانه های فرهنگی جهان شود و رمز و راز آثارش مرزهای جغرافیایی را درنوردد.
امروزه بسیاری از کشورهای جهان سرمایه گذاری های کلان می کنند تا افسانه ها و تخیل های مردمانشان را مستند و مستدل کنند و تاریخی برایش ببافند و بگویند ما چنین چهره ها و قهرمانان ملی داشته و داریم و حتی به مفاخر و مشاهیر دیگر کشورهای صاحب فرهنگ و تاریخ مثل ایران دست اندازی می کنند.
با وجود این ما ایرانی ها اصولا کار ساده را برمی گزینیم؛ هرچه در گذشته تولید شخصیت و چهره داشته ایم، این روزها کمر همت بسته ایم که یکی پس از دیگری آنها را از میدان خارج کنیم و آبرویی برایشان نگذاریم.
نمونه هم فراوان است، از چهره های ورزشی تا حوزه فرهنگی که در آخرین مورد پروژه تخریب روانشاد محمدحسین بهجت متخلص به شهریار شعر فارسی در دستور کار قرار گرفته است.
برای نوشتن این یادداشت چند روزی تردید داشتم. فکر می کردم شاید این غائله فروکش کند و ما هم بهتر است آتش بیار این معرکه نشویم، ولی عجیب که برخی از اهالی قلم با همراهی چند رسانه از روز بزرگداشت شهریار (اواخر شهریور) که طبیعتا باید مطالبی در معرفی جایگاه او گفته و منتشر شود، تمام همت خود را بر این موضوع متمرکز کرده اند تا اثبات کنند که شعر معروف «علی ای همای رحمت» سروده شهریار یک اثر کپی و دست دوم است و پیش از او کسی با همین ردیف و وزن و قافیه نمونه مشابهی سروده است.
اصلا فرض را بر این بگذاریم که همه آن کارشناسانی که در این مدت نبش قبر کردند، مصاحبه کردند و مدرک رو کردند کاملا راست می گویند؛ حاصلش چیست؟ جز آن که قله غزل معاصر فارسی را به یک سارق ادبی و کپی کار تنزل داده ایم؟ جز تخریب یک برج بلند فرهنگی آیا نتیجه دیگری دارد؟ چند سال باید به انتظار نشست تا دوباره کلمه به کلمه، قطره به قطره، آجر به آجر و مصراع به مصراع، چنین سرمایه ای فراهم شود و ما به داشتن اش ببالیم و بگوییم این برج رفیع و زیبا، نماد شهر، فرهنگ و هویت ماست؟
از نیت مطرح کنندگان این داستان که خدا عالم است، بگذریم، ولی در برخورد با چنین سوژه هایی که ظاهری داغ، جذاب و فریبنده دارد و باطنی ویرانگر، این ما اهالی رسانه هستیم که باید هوشمندانه رفتار کنیم.
بامداد محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست