جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

تصویر اطلاعات روی جاده


تصویر اطلاعات روی جاده

تبلور دنیای ارتباطات در صنعت خودرو

صنعت خودروسازی در کمرکش دوره‌ای گذرا قرار دارد. مصرف‌کننده‌ها که مدتی تنها به‌دنبال طراحی زیبا، عملکرد بالا یا برندهای معروف بودند امروزه توقعات دیگری دارند. از آنجایی که سرنشینان مدت زمان بیشتری را در خودروهای شخصی خود سپری می‌کنند، دوست دارند اتومبیل همانند یک دفتر کوچک نیازهای ارتباطی آنها را برآورده کند و بخشی از دنیای مدرن ارتباطات باشد. چه بهتر اگر خودروها یک مرکز سرگرمی برای کودکان و یک کارگاه کوچک که وسایل موردنیاز خانواده در تعطیلات را نگهداری می‌کند نیز به حساب آیند.

در همین راستا، نوآوران این صنعت سعی دارند با توجه به تغییرات جدید در رفتار، فرهنگ و طرز زندگی مردم بهترین شرایط را برای مشتریان فراهم کنند. این روزها کمپانی‌هایی که اتومبیل‌هایی با قابلیت‌های بیشتر و دسترسی آسان‌تر می‌سازند تا به رانندگان سرویس‌های هوشمندانه‌تری ارائه کنند در این عرصه از جایگاه بهتری برخوردارند.

موفق‌ترین خودروها آنهایی هستند که همانند یک وسیله ارتباطی در سیستم شبکه راننده قرار دارند. «اتومبیل متصل» تجربه جدیدی است که بی‌شک تاثیر زیادی در این صنعت دارد.

«اتومبیل متصل» باعث می‌شود افراد به‌طور مستقیم در حالی که پشت فرمان قرار دارند، کنترل زندگی دیجیتال خود را در دست بگیرند. اوایل سال‌جاری فورد تجربه جدیدی از رانندگی را در برندها زیرمجموعه خود یعنی فورد، لینکلن و مرکوری به معرض نمایش گذاشت. «Myfordtouch» سیستمی است که در آن موبایل، وسایل صوتی تصویری، رهیاب و تنظیمات خودرو به‌صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌شود و کنترل آنها به کمک لمس دستان یا صدا انجام می‌شود.

استفاده از این تکنولوژی به امنیت رانندگی نیز کمک شایانی می‌کند. با استفاده از «اتومبیل متصل» راننده بیشتر به جاده توجه می‌کند و لازم نیست دائما برای انجام کارهای دیگر به داشبورد یا موبایل خود نگاه کند. جنرال‌موتورز به‌تازگی از یک خودرو مفهومی تمام شیشه‌ای پرده‌برداری کرده است که فضای داخلی آن تماما با شیشه محصور شده و یک صفحه نمایش در آن وجود دارد. با تلفیق دستگاه‌های صوتی و تصویری و سنسورهای مختلف خودرو می‌تواند تمام اطلاعات لازم را به‌صورت مستقیم در راستای دید راننده قرار دهد.

این اطلاعات شامل علائم جاده‌ای، رهیاب و هشدارهای لازم است. اگرچه هنوز چند سال دیگر تا همه‌گیر شدن این فن‌آوری باقی مانده است اما مشخصا باعث خواهد شد تا رانندگان هنگام رانندگی با دنیای ارتباطات در تماس باقی بمانند.

● از اتومبیل متصل تا مالکیت متصل

اتومبیل‌های متصل این قابلیت را دارند تا فصلی جدید در عملکرد وسایل نقلیه، الگوهای حرکتی یا حتی تمایل افراد به خرید خودروهای مختلف ایجاد کند. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خودرو و سایر ادوات در ارتباط با آن به سازندگان این امکان را می‌‌دهد که محصولات جدیدی طراحی کنند و سرویس‌های ویژه‌ای به مشتریان خود پیشنهاد دهند.

ظهور تکنولوژی ارتباطی در خودروها باعث شده بحث مالکیت نیز دستخوش تغییراتی شود. با کسب تجارب جدید در این زمینه بسیاری از کمپانی‌ها سعی دارند با ارائه خدماتی استثنایی به مشتریان، وفادارانی همیشگی پیدا کنند تا رونق اقتصادی در سال‌های آتی را تضمین کنند. سرویس از راه دور BMW با جمع‌آوری اطلاعات از سوی رانندگان تجربه خود را در زمینه فروش بالا می‌برد تا به مشکلات مشتریان واقف شود. در این سیستم، سرویس از راه دور به‌طور مستمر و مداوم احتیاجات روزمره در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو، مشکلات اجتماعی آن و زمان فرارسیدن برخی خدمات را ثبت و ضبط می‌کند و در زمان‌های مشخص با مالکان خودروها قرار ملاقات می‌گذارد. اطلاعات جمع‌آوری شده در تسریع عیب‌یابی و کاهش زمان برطرف کردن آن نقش بسزایی دارد. این درست همان انتظاری است که مشتریان از کمپانی‌های خودروسازی دارند. از سوی دیگر سیستم «سرویس رانندگی با صرفه» کمپانی فیات که تحت وب قرار دارد، طرز رانندگی افراد را مورد بررسی قرار داده و از آن یک مدل ساده می‌سازد تا بتواند پیشنهادهایی عملی در زمینه اصلاح رفتار راننده در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت ارائه کند. «رانندگی با صرفه» به افراد اجازه می‌دهد امتیاز رانندگی خود را مشاهده و آن را با امتیاز سایر افراد مقایسه کند. این امر یک امتیاز مثبت برای اتومبیل‌ها محسوب می‌شود و رقابت سالم صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به‌دنبال خواهد داشت. فیات ادعا می‌کند استفاده از این طرح می‌تواند راندمان و بهره‌وری خودرو را تا ۱۵ درصد بهبود بخشد. شرکت‌های جانبی نیز از امکانات اتومبیل‌های متصل به‌خوبی استفاده می‌کنند. برای مثال برنامه

«My rate pilot schem» که مربوط به بیمه اتومبیل می‌شود، از اطلاعات خودرو همانند مسافت متوسط طی شده برای بررسی وضعیت ماهانه مشتری خود بهره می‌برد.البته این تازه ابتدای راه است، با طراحی و پردازش راه‌حل‌ها و الگوهای جدید کمپانی‌ها می‌توانند خودروهایی مطمئن‌تر، امن‌تر و اقتصادی‌تر تولید کنند یا حتی روش‌هایی جدید در حیطه رانندگی ارائه دهند.

آریا صارمی