جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بهبودی یا نابودی


بهبودی یا نابودی

تجارت خود را با یك نگاه تازه موردبررسی قرار دهید و تصمیم بگیرید چه چیزهایی باید تعمیر شوند, چه چیزهایی باید پرورش داده شوند و چه چیزهایی باید كنار گذاشته شوند

● ۲۹ راز مدیریتی جك ولش در جنرال الكتریك

جك ولش در سال ۱۹۲۸ در آمریكا به دنیا آمد. كارشناسی مهندسی شیمی را از دانشگاه ام.آی.تی و كارشناسی ارشد و دكترای همان رشته را از دانشگاه ایلی نویز گرفت.

وی پس از طی مراحل مختلف مدیریتی در بخشهای مختلف شركت جنرال الكتریك، در سال ۱۹۸۰ در ۴۵ سالگی به عنوان نوزدهمین مدیرعامل شركت ۱۲۰ ساله جنرال الكتریك به كار مشغول شد. او بلافاصله انقلاب جدیدی را در شركت آغاز كرد و به كاركنانش دستور داد همه وقت هــدردادن های دیوانسالارانه و بودجه بندیهای فریبنده را كنار بگذارند. وی سپس با كوچك سازی شركت به استفاده از اندیشه تمامی كاركنان در بهبود فعالیتهای شركت دست زد.

این فعالیتها همراه با توسعه نگـــــــرش ۶ سیگما و ورود به حوزه فعالیتهای شبكه ای سبب شد كه سهام ۱۰۰ دلاری شركت در ابتدای شروع به كار او به بیش از دو هزار دلار برسد و درنتیجه سود سالانه ۲۷ میلیارد دلاری سهام به ۸۰ میلیارد دلار و دارایی ۲۵ میلیارد دلاری به ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

جك ولش پس از ۴۰ سال حضور در جنرال الكتریك كه ۲۰ سال آخر آن در بالاترین پست اجرایی (مدیرعاملی) سپری شد الگوی موفقی از آینده نگری و فداكاری و تدبیر و مسئولیت را در مقابل مدیران در سطح جهان قرار داد و خود را شایسته نامزدی مدیر برتر قرن بیستم كرد.

كتاب حاضرطی یك فرایند مرحله به مرحله از ابتدای راه با ولش همراه شده و اقدامات او را به ترتیب در ۲۹ فصل، تحت عنوان رازهای مدیریتی به تصویر كشیده است.

از آنجا كه این كتاب كلیه نوآوری ها و ابتكارات مدیریتی جك ولش را از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ شامل می شود، می توان گفت كاملترین كتابی است كه تا به حال درباره اصول مدیریت ولش تدوین شده است.

كلیات

- مدیر رؤیایی (تاكتیك های مدیریتی برای رسیدن به مرزهای رقابت)

۱ - راز مدیریتی اول: قدرت تغییرات را مهار كنید: از میان تمام ایده ها و دستورالعمل های جك ولش هیچیك مهمتر از این دستور ساده نیستند: «تغییر كنید قبل از آنكه خیلی دیر شود». برخلاف سایر مدیران تجاری، ولش عاشق ایجاد تغییرات بود. او این كار را هیجان انگیز و متهورانه می دانست.

یكی از ابتكارات وی، «تمرین تدبیر» نام داشت و این ابتكار یك برنامه ۱۰ ساله برای استفاده از تفكرات كارمندان بود. تمرین تدبیر طراحی شده بود تا كارمندان بتوانند دانش خود را در شركت مطرح و از آن استفاده كنند.

دستورالعمل های ولش: پذیرای تغییرات باشید، اجتناب از تغییرات آسان است. اطمینان حاصل كنید كه كارمندان از تغییرات با آغوش باز استقبال می كنند.

۲ - راز مدیریتی دوم: با واقعیت روبرو شوید. معنای روبرو شدن با واقعیت این بود كه به تجارت های جنرال الكتریك با نگرشی كاملاً جدید توجه شود. ولش این فرایند را «بازسازی» نامید. منظور از بازسازی این بود كه با یك نگاه واقع بینانه به سراسر كمپانی نگریسته شود و سپس همه قسمتهای موجود به شكلی دوباره چیده شده و براساس این نگرش با هم ارتباط داده شوند.

۳ - راز مدیریتی سوم: مدیریت كمتر مساویست با مدیریت بهتر. او از مدیران می خواست تا در امور جزئی برای كارمندان خود مزاحمت ایجاد نكنند. تمــــام آنچه كه جك ولش به مدیران می گــــوید در قالب این كلمات ساده بیان شده اند:

- آرامش خود را حفظ كنید.

- به زیردستان خود كمی آزادی بدهید.

- اجازه بدهید كه آنها خودشان به انجام امور بپردازند.

- سعی كنید كمتر مدیریت كنید.

- درنتیجه این كارها، شما كارمندان فعال تر و بهره ورتری خواهید داشت.

۴ - راز مدیریتی چهارم: یك تصویر بسازید، سپس كنار بروید. یكی از توصیه های ولش، كوچك سازی است. كوچك سازی به معنای داشتن كارمندان كمتر است. ولش در این باره می گوید: «هرچه تعداد ما كمتر می شود، بهتر می توانیم با هم ارتباط برقرار كنیم، چون واسطه ها و فیلترها كمتر می شوند. ما متوجه شدیم كه با تعداد لایه های كمتر، دارای ظرفیت مدیریتی بیشتری خواهیم بود. ما بهتر مدیریت نمی كردیم، بلكه كمترمدیریت می كردیم و این بهتر بود».

۵ - راز مدیریتی پنجم: هرگز به دنبال یك ایده اصلی نباشید، بلكه درعوض چندین هدف روشن و كلی را به عنوان استراتژی های تجاری تعیین كنید. او توصیه می كند كه یك چارچوب كلی برای عملكرد تیم خودتان تعریف كنید، ارزشهایی را مشخص كنید كه با اهداف كمپانی سازگاری داشته باشند و بیانگر تصویر فرهنگ و اهداف كمپانی باشند و بالاخره اطمینان حاصل كنید كه فضا و مجال كافی برای مانور دادن در كمپانی شما وجود دارد.

۶ - راز مدیریتی ششم: كارمندانی تربیت كنید كه در ارزشهای كمپانی سهیم باشند؛ یعنی از آنها تعهدات لازم را گرفته و در ارزشهای كمپانی سهیمشان كنید. یك مدیر خوب، مسئولیتها را برعهده می گیرد، اما درعین حال به كارمندانش این امكان را می دهد كه خودشان درباره امور مختلف تصمیم گیری نمایند. كارمندانی را كه به ارزشهای كمپانی اعتقاد ندارند اخراج كنید، حتی اگر عملكرد بسیار خوبی داشته باشند. این یكی از سخت ترین كارهایی است كه یك مدیر باید انجام بدهد.

- مشتعل شدن یك انقلاب (استراتژی هایی در قبال تغییرات)

۷ - راز مدیریتی هفتم: تجارت خود را با یك نگاه تازه موردبررسی قرار دهید و تصمیم بگیرید چه چیزهایی باید تعمیر شوند، چه چیزهایی باید پرورش داده شوند و چه چیزهایی باید كنار گذاشته شوند.

دستورالعمل های ولش: باید فاكتورهایی كه در تجارت شما تاثیرگذار هستند دقیقاً موردبررسی و زیرنظر قرار دهید. به طور منظم بازرسی هایی را از امور تجاری خود انجام بدهید تا از سلامت آنها اطمینان حاصل كنید. پیروی از دستورالعمل های قدیمی و معمول، نسخه ای است كه شكست شما را تضمین می كند. براساس واقعیت های امور تجاری و بازارهای مربوط به آنها، تصمیمات جسورانه بگیرید و هیچ هراسی به خود راه ندهید.

۸ - راز مدیریتی هشتم: شماره ۱ یا شماره ۲ بازار مربوط به خود باشید و همواره به ارزیابی شرایط بازار ادامه دهید. برندگان واقعی كسانی هستند كه اطراف خود را خوب بگردند و با سازمانهایی كه رشد خوب و مناسبی دارند به شراكت بپردازند و همواره بر شماره ۱ یا شماره ۲ بودن در تجارت و بازار مربوط به خود پافشاری نمایند.

۹ - راز مدیریتی نهم: تقلیل نیرو و كوچك سازی را شروع كنید،‌ پیش از آنكه خیلی دیر شود. هرگز براساس رأی گیری از افراد رهبری نكنید. به خاطر داشته باشید كه كوچك سازی امروز ممكن است باعث عدم بروز مشكلاتی پیچیده تر در آینده شود.

۱۰ - راز مـــدیریتی دهم: به منظور انجـام جهش های كوانتومی از كسب مالكیت شركتهای دیگر استفاده كنید. از انجام جهش های كوانتومی حتی اگر برخلاف فرهنگ حاكم بر كمپانی بود هراس نداشته باشید. كسی كه تردید داشته باشد باخته است، تفاوت بین شكست و پیروزی در سریع عمل كردن است.

۱۱ - راز مدیریتی یازدهم: فرهنگ آموزشی اول: از نامحدود بودن و قدرتمندسازی جهت پرورش فرهنگ آموزش، استفاده كنید. هر كمپانی كه به دنبال عقاید خوب نباشد و با ایده های جدید، برخورد باز و آزادی نداشته باشد باید مطمئن باشد كه عقب خواهدماند و بقای آن به خطر خواهد افتاد. اطمینان داشته باشید كه ایده های ارزشمند حتماً به مرحله اجرا خواهند رسید. از تبادل ایده ها و عقاید در داخل كمپانی خودتان غفلت نكنید.

۱۲ - راز مدیریتی دوازدهم: فرهنگ آموزشی دوم: ایده های خوب را بدون توجه به اینكه از كجا آمده اند، در امور تجاری خود به كار گیرید. ولش همــواره تمایل داشت تا رمز موفقیت و بی نظیر بودن جنرال الكتریك را در فرهنگ آموزشی آن بداند. مزیت رقابتی نهایی یك كمپانی در توانایی یادگیری و تبدیل آموخته ها به عملكردهای مناسب و به كارگیری آنهاست.

دستورالعمل های ولش: جستجوی ایده های جدید را یكی از اولویت های كارمندان خود قرار دهید. به كارمندانی كه به مبادله دانش و اطلاعات خود می پردازند، پاداش بدهید.

۱۳- راز مدیریتی سیزدهم: برندگان بزرگ در قرن بیست ویكم، جهانی هستند. ایده داشتن یك كمپانی جهانی بی معنی است. امور تجاری جهـــانی هستند، نه كمپانی ها. ولش توصیه می كند كه عادت كنید به فراسوی مرزهای داخلی بیندیشید. برای كسب موفقیت در بازارهای خارجی پایگاههای داخلی خود را استحكام ببخشید.

- بركناری عنصر مدیریت (رازهایی كارآمد درجهت ایجاد یك سازمان نامحدود)

۱۴ - راز مدیریتی چهاردهم: لایه زدایی كنید و خود را از بخشهای بیهوده رها نمایید. لایه زدایی به جسارت و جرأت زیادی احتیاج دارد. این روشی است كـــه باعث می شود تا كارمندان رده های پایین تر از شر كارهای اداری و امور دفتری بی معنی خلاص شوند. لایه زدایی را از طریق بركنار كردن لایه هایی آغاز كنید كه فكر می كنید هیچ ارزش افزوده ای را به روند كارها اضافه نمی كنند.

۱۵ - راز مدیریتی پانزدهم: كارایی را ازطریق رازهای S(سرعت، ساده سازی، اعتماد به نفس) بالا ببرید. برای سادگی و ساده بودن - مخصوصاً در سازمانهای بزرگ - اعتماد به نفس زیادی لازم است. بوروكراسی توسط سرعت به خطر می افتد و از سادگی نیز متنفر است.

یكی از سخت ترین وظایف هر مدیر این است كه به سطحی از اعتماد به نفس برسد كه از سادگی و ساده رفتار كردن هیچ واهمه ای نداشته باشد. راه به وجود آوردن اعتماد به نفس این است كه فرایندی را طراحی كنیم كه به افراد امكان صحبت كردن با یكدیگر و اعتمادكردن به همدیگر را بدهد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.