پنجشنبه, ۲۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 13 June, 2024
درس هایی از جهانی شدن صنعت خودرو كره جنوبی
دلایل بسیار خوبی برای مرور تجربه كره جنوبی در باب توسعه و صنعت خودرو در همایش مهم صنعت، ساختار مناسب و توسعه وجود دارد.زیرا :نخست كره جنوبی كشوری است كوچك كه با كمتر از ۱۰۰ هزار كیلومترمربع مساحت و جمعیتی نسبتا بالا و معادل ۴۶ میلیون نفر، سرزمینی فقیر از نظر منابع معدنی و انرژی، طی سه دهه تجربهای مثالزدنی در عرصه رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی از خود به جای گذارده است تا ثابت شود كه به هر ترتیب كاهشهای سریع و وسیع شكافهای توسعهای در جهان امكانپذیر است.دوم، اگرچه كره جنوبی و ایران به صورتی همزمان توسعه صنعتی و صنایع خودروسازی خود را آغاز كردهاند و در آغاز ایران الگوی قابل توجهی برای كره جنوبی بوده است، اما مسیرهای متفاوت رشد و توسعه را پیمودهاند تا مشخص شود كه توسعه تقلید نیست. سوم، كره جنوبی در بسیاری از زمینههای صنعتی به طور كلی نظیر صنایع الكترونیكی، كشتیسازی، فولاد و به صورت خاص خودروسازی به درجات بالایی از تواناییهای تكنولوژیكی در جهان تا سطح پنجمین خودروساز جهان دست یافته است تا بر این باور خط بطلان كشیده شود كه اریكه رهبران صنعتی - تكنولوژیكی جهان لااقل به صورت موردی و انتخابی دستنیافتنی است. و سرانجام، كره جنوبی در جریان بحران بزرگ ارزی، مالی خود ضربات سنگینی را در صنایع بزرگ خودرو از جمله كیا، سامسونگ، سانیانگ و دوو دریافت كرد تا ثابت شود كه اگر اصلاحات ساختاری و سیاستی لازم در قبال تحولات داخلی و بینالمللی به هنگام انجام نگیرد، عوامل توسعه میتوانند به عوامل بحران بدل شوند. با چهار باور و امید فوقالذكر، بحث ساختار صنایع خودروسازی، جهانی شدن و درسهای كره جنوبی را در بخشهای زیر تقدیم میكنم. مطلب در آغاز نگاهی خواهد داشت به خلاصه تاریخچه توسعه صنایع خودرو در كره جنوبی، سپس براساس آن به عوامل موثر و فضای توسعه این صنعت در گذشته اشاره كرده و ساختار و موقعیت كنونی را در كره جنوبی مورد توجه قرار خواهد داد. به هر دو دلیل مهم حاكم بر روند هرنوع رشد و توسعهای در جهان، یعنی هدفگذاریها و سیاستهای جدید و تنگناهای موجود، كره جنوبی پس از تجربه بحران ارزی و مالی سال ۱۹۹۷، دست به كار تجدید ساختار صنعتی خود به طور كلی و به خدمتگیری تجربهای نو در صنایع خودروسازی به صورت خاص است. از اینرو با تلاشی جهت شناسایی عوامل مهم و موثری كه ساختار كنونی صنایع خودروسازی كره جنوبی را تحتتاثیر قرار داده است، بخش بعدی به بررسی روند تحولات آینده دور و نزدیك این صنایع و چالشهای آن اختصاص خواهد داشت و سرانجام در پایان امیدوار است مهمترین درسها و تجربیات چهار دهه رشد صنایع خودرو كره جنوبی و گرایشات كنونی آن را جهت بهرهگیری از آن در تصمیمگیریهای آینده صنایع خودرو در جمهوری اسلامی ایران به امید مفید بودن آنها، جمعبندی و ارائه شود.
مرور گذرای رشد و توسعه صنایع خودرو
داستان توسعه كره جنوبی عموما از آزاد شدن این كشور از سلطه ژاپن در سال ۱۹۴۵ آغاز میشود. پس از جنگ دو كره، اقتصاد این كشور در دهه ۱۹۵۰ هیچ توجهی به افزایش پسانداز داخلی و درآمد صادراتی نشان نداد. در سال ۱۹۶۱ اقتصادی به شدت عقبمانده و گرفتار ركود با مشخصات زیر بود:
- درآمد سرانه: ۸۲ دلار
- حجم تجارت (صادرات + واردات): ۴۰۰ میلیون دلار
- كسری تراز بازرگانی: ۳۲۰ میلیون دلار
- مهمترین منبع تامین مالی ارزی: كمكهای دریافتی خارجی
به رغم چنین مبانی و ویژگیهایی، كره جنوبی با شتابی سریع مسیر طراحی شده خود را پیمود و در اوایل دهه ۱۹۸۰ خود را در لیست تولیدكنندگان صنایعی همچون خودروسازی مشاهده كرد. صنایعی كه در یك دهه بعد با ویژگیهای موارد خاص خود برای توسعه كره همراه بودند. شد سریع صنعت خودرو در كره جنوبی به طور كلی به نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ میلادی بازمیگردد. در سال ۱۹۸۵ كل تولید خودرو كره جنوبی كه امروز به ۲.۸ میلیون واحد بالغ میشود، صرفا به ۳۷۰ هزار دستگاه رسید. تنها در فاصله یكسال یعنی در سال ۱۹۸۶ با ۶۱ درصد افزایش این تولید به ۵۹۵ هزار دستگاه و در سال ۱۹۸۷ با افزایش مجدد ۶۲ درصدی، صنایع خودروسازی كره ۹۶۷ هزار دستگاه خودرو را روانه بازارها كردند. با اندكی مكث در شتاب بالای تولید خودرو در كره پس از این سال، دوباره در نیمه اول دهه ۱۹۹۰، رشد تولید خودرو در این كشور با سرعتی عجیب استمرار یافته و در سال ۱۹۹۲ با افزایش ظرفیتی معادل ۳۲۰ هزار دستگاه در سال، كل تولید كره از یك میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه به دو میلیون و ۵۹ هزار دستگاه افزایش یافت. نگاهی به گذشته به خوبی نشان میدهد كه صرفا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ (سال قبل از بحران ارزی، مالی كره جنوبی) یعنی طی یك دوره دهساله، تولید خودرو در كره جنوبی به ۸ برابر رسیده است. اگرچه رشد اقتصادی كره جنوبی به طور كلی در این دوره در سطح جهانی بسیار بالا و نمونه بوده است اما رشد صنایع خودرو این كشور بسیار فراتر از آن بوده است و گویای امكانپذیری چنین تحركاتی در صنایع منتخب است. بسیار فراتر از سایر زمینههای صنعتی، موفقیتهای تعیینكننده در رشد توسعه و حركت اقتصادی واقعی در صنایع خودروسازی به شدت به حل مسائل مقیاسهای بالای تولید پس از تجربه رشد سریع آن وابسته است. دومین نكته مهمی كه در تاریخچه صنایع خودرو كره جنوبی جلب توجه میكند، آن است كه در نیمه اول دوره مورد اشاره، افزایش سریع حجم و میزان تولید به سرعت با افزایش تقاضای داخلی پوشش داده شده اما پس از سالهای ۱۹۹۰، به تدریج بازار داخلی كشش خود را از دست داده و مشكل اضافه تولید و مقیاسهای بالای تولید، از طریق رشدهای جهشی صادرات خودرو این كشور حل شده است. مسیر مزبور تا جایی ادامه یافته است كه رشد تقاضای داخلی خودرو كره در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ كلا به صفر رسیده و بازارهای خارجی رشد بالای ده درصدی تولید خودرو را جذب كرده است. انتخاب بازارهای هدف، ایجاد ظرفیتهای بازاریابی و اتخاذ سیاستهای مربوطه و ایجاد فضایی كه امكان واردات را نمیدهد، همه موفقیتهای كره را كامل كرده است. معهذا همچنان كیفیت این رشد مساله جدی صنایع خودرو كره است و ساختار این صنعت را برای آینده تحت فشار جدی قرار داده كه قبل از بسط آن نگاهی گذرا به ساختار كلی صنعت خودرو در كره جنوبی و پیوندهای فنی و سرمایهای آن در داخل و خارج این كشور بسیار كمك خواهد كرد.
موقعیت كنونی ساختار صنایع خودرو در كره
ویژگیها و موقعیت كنونی صنایع خودروسازی كره جنوبی از ویژگیهای رشد و توسعه صنعتی كره جنوبی خیلی فاصله ندارد. رشد صنعتی كره جنوبی به رهبری دولت است كه به طور طبیعی در آن فاصله میان دولت و بازار بسیار كم بوده است. دولت كره، با عنایت به بازار كوچك این كشور و منابع طبیعی و معدنی ناچیز آن كشور، باید سیاست برونگرایی را اتخاذ میكرد كه در یك فرصت استثنایی در سطح بینالمللی در زمان تصمیمگیری و با وجود واحدهای صنعتی بزرگ باید موتور رشد مورد بحث میشد. از این رو قبل از بروز بحران ارزی سال ۱۹۹۷ كره، بخش عمدهای از اعجاز كره جنوبی مرهون سیاستی بود كه به رشد سریع مجتمعهای بزرگ صنعتی تجاری كره ختم شد كه در این كشور به »چبول« معروف هستند. در دهه ۱۹۷۰، به عنوان بخشی از سیاستگذاریهای صنعتی شدن، دولت در یك انحصار چندقطبی شركتهای بزرگ كرهای را به سرمایهگذاری در صنایعی نظیر خودروسازی تشویق كرد. شركتهای بزرگی كه در این صنایع سرمایهگذاری میكردند از امتیازات و سوبسیدهای وامهای بانكی و ارزی، معافیتهای مالیاتی و گمركی در زمینه صادرات، وارداتی برای صادرات خود برخوردار میشدند. به این ترتیب مجتمع شركتهای كرهای بسیار بزرگ، متشكل از رشتههای كاملا متنوع فعالیت و با مالكیت و مدیریت خانوادگی شكل گرفتند و رشد كردند. اكنون ۳۰ شركت بزرگ اول كره در تمامی بخشهای اقتصادی فعالند. در سال ۱۹۹۶ (قبل از بحران) ۳۰ چبول بزرگ كره، ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی این كشور را تولید كردهاند و سهم آنها در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت ۴۱ درصد بوده است و ۵۰ درصد صادرات ۱۳۸ میلیارد دلاری كره را در سال مورد بحث به خود اختصاص دادهاند.در جمع ۳۰ شركت بزرگ چهار گروه اول یعنی هیوندای، دوو، سامسونگ و الجی كاملا برجستهاند. این چهار شركت بزرگ در سال ۱۹۹۶ به تنهایی ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی كره را دارا بودهاند، با توجه به این كه سه شركت اول، معروفترین شركتها در صنایع خودروی جهان نیز محسوب میشوند. نمودار صفحه بعد ساختار كنونی صنایع خودرو كره جنوبی را نشان میدهد. همانگونه كه نمودار سازمانی مزبور نشان میدهد، در كنار سه شركت بزرگ بینالمللی هیوندای، كیاموتورز و دوو كه خودرو از جمله فعالیتهای اصلی آنها محسوب میشود، شركتهای بزرگ دیگر سامسونگ، سانگ یانگ و آسیاموتور نیز در این كشور به كار خودرو مشغول بودهاند و شركت سامسونگ قبل از بحران به مرز یك سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در خودروهای برقی نیز پیش رفته است.
اگرچه كره جنوبی در مجموع در استراتژی توسعه خود از ورود سرمایه مستقیم خارجی قبل از بحران ارزی استقبال نكرده، ولی صنعت خودرو در كره از آغاز در هر دو زمینه سرمایهای و فنی شركای شناخته شدهای در آسیا، اروپا و امریكا داشته است. ازجمله هیوندای با میتسوبیشی ژاپن، كیا با فورد امریكا، دوو با هوندای ژاپن و تا حدودی جنرال موتور، سانگ یانگ با بنز آلمان و در نهایت سامسونگ موتور با نیسان ژاپن. ساختاری كه در مقایسه با خودروسازان جهان بسیار ناپایدار به نظر میرسد، به خوبی گویای حمایتهای دولتی و برخورداری سرمایهگذاران از سوبسیدها و منابع مالی داخلی و خارجی این كشور در گذشته و ضرورت تجدیدنظرهای ساختاری پس از بحران ارزی است كه از آن بعدا سخن گفته میشود. معهذا قبل از ورود به بحث عوامل دگرگونی ساختار صنعتی كره جنوبی نگاهی به تولید خودروسازان كرهای تصویر كمی بهتری را نشان میدهد. در سال ۱۹۹۷، از كل دو میلیون و ۸۱۸ هزار واحد تولید خودروی كره جنوبی، شركتها تركیب زیر را دارا بودهاند: قبل از بروز بحران در كره جنوبی ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در كره جنوبی قطعی شده بود ولی بروز بحران ارزی هم از نظر دامنه اصلاحات و هم از نظر سرعت حركت باورهای گذشته را دگرگون كرد. ساختار صنایع خودروسازی كره جنوبی تحتتاثیر عوامل مختلفی پس از سال ۱۹۹۷ در حال دگرگونی اساسی است كه به دلیل اهمیت موضوعی در بخش بعدی، به آن مفصلتر اشاره میشود.
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ریاست جمهوری علیرضا زاکانی شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ محمدباقر قالیباف
تهران قوه قضاییه پلیس شهرداری تهران قتل سرقت آتش سوزی وزارت بهداشت آموزش و پرورش محیط زیست سازمان هواشناسی پلیس راهور
همستر کامبت حقوق بازنشستگان خودرو قیمت دلار سایپا قیمت خودرو چین بورس بازار خودرو دولت سیزدهم ایران خودرو بانک مرکزی
تلویزیون سامی یوسف ازدواج سینما فیلم پیمان جبلی سریال رسانه ملی کتاب سینمای ایران تئاتر دفاع مقدس
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان مریخ کارشناسی ارشد
روسیه رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه جنگ غزه فلسطین حماس حزب الله لبنان بریکس فرانسه علی باقری کنی
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر تیم ملی ایران تیم ملی بازی جواد نکونام باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال
هوش مصنوعی اپل تبلیغات ایلان ماسک خودروهای وارداتی بسته اینترنت آیفون فناوری سامسونگ گوگل وزیر ارتباطات ناسا
رژیم غذایی گرمازدگی کاهش وزن بارداری استرس چاقی حمله قلبی سکته مغزی