پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
بسته پیشنهادی سلامت روان در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه
● هدف کلی:
۱) تقویت نقش حاکمیتی نظام سلامت (سیاستگذاری، برنامهریزی، پشتیبانی مالی، استانداردسازی و نظارت) و کاهش تصدی دولت
۲) اصلاح ساختار ارائهی خدمات سلامت بر اساس سطحبندی و نظام ارجاع
۳) ارتقای کیفیت ارائهی خدمات سلامت با رویکرد بازنگری بستههای خدمات سلامت، اصلاح نظام پرداخت به واحدهای مبتنی بر عملکرد کمی و کیفی
۴) اصلاح نظام پایش و ارزشیابی خدمات سلامت توسط وزارتخانهها و بیمههای ذیربط با رویکرد مشارکت مردمی
۵) افزایش آموزشهای عمومی سلامت
● اهداف راهبردی (کمی):
۱-۱) تمرکز سیاست گذاری، نظارت، پایش و ارزشیابی برنامههای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد، درمانهای مرتبط با روانپزشکی و مداخلات در بحرانهای اجتماعی و حوادث در وزارت بهداشت
۱-۲) گسترش نیروی انسانی در بهداشت روان و اعتیاد
۱-۳) حفظ و ارتقای سلامت روانی جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی و ارائهی خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب ناشی از سوء مصرف مواد
۲-۳) حفظ و ارتقای سلامت روانی جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی
۱-۴) ارائهی خدمات جامع روانپزشکی، درمان و کاهش آسیب اعتیاد به منظور تشخیص سریع و مراقبتهای مناسب
۱-۵) توانمندی جامعه در ارتقای سلامت روانی و پیشگیری از اعتیاد
● راهبردها:
۱-۱- تدوین سیاستها و برنامههای کلان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد
۲-۱- ارائهی خدمات جامع روانپزشکی (خدمات پس از ترخیص، مبتنی بر جامعه و استاندارد سازی بیمارستانها و اورژانس)
۳-۱) ادغام بهداشت روان و پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد در نظام شبکه
۴-۱) تدوین نقش آموزههای دینی در سلامت روانی، اجتماعی به منظور گرایش به مذهب، فرهنگ و زندگی معنوی
۵-۱) تدوین قانون بهداشت روان
۱-۲) ایجاد تشکیلات متناسب در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در حوزهی روانی، اجتماعی و اعتیاد
۱-۳) ساماندهی و استانداردسازی خدمات روانپزشکی و مداخلات کاهش آسیبهای اجتماعی
۲-۳)
- تدوین طرح جامع کشوری پیشگیری از خودکشی
- تدوین طرح جامع کشوری پیشگیری از اعتیاد، کودک آزاری، همسرآزاری
- ادغام جامع پیشگیری، درمان اختلالات روانپزشکی در نظام شبکه
- تدوین طرح جامع مداخلات روانی، اجتماعی در بلایا
۱-۴) ایجاد نظام ثبت و جمع آوری و تجزیه و تحلیل خدمات درمانی روانپزشکی، اعتیاد
۲-۴) تدوین نقش آموزههای دینی در سلامت روان اجتماعی
۳-۴) تدوین سیاستها و راهکارهای مداخله در بحران
۴-۴) تدوین طرح جامع مداخلات روانی، اجتماعی در بلایا
۱-۵)
- آموزش پیشگیری از اعتیاد
- آموزش عمومی و گسترش بهداشت روان و پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاهها
عنوان پروژههای مربوط به هر هدف راهبردی در برنامهی اجرایی با توجه به راهبردها:
۴-۱) انجام پروژههای مشترک مراکز تحقیقاتی حوزوی
۵-۱) تدوین قانون با همکاری قوهی قضائیه
۱-۲) تهیه و تصویب چارت سازمانی متناسب با فعالیتهای حوزهی اعتیاد و سلامت روانی، اجتماعی در وزارت بهداشت و دانشگاهها
۱-۵)
- تدوین برنامههای پیشگیری از اعتیاد برای گروههای هدف
- تدوین برنامههای سبک زندگی و آموزش مقابله با استرس و تدوین متون و آموزشهای مهارتهای زندگی و فرزند پروری
▪ محدودیتها:
- ناهمخوانی توسعهی برنامههای سلامتی با گذر سریع اپیدمیولوژیک بیماریها
- ناکارآمدی سازوکارهای حاکمیتی نظام سلامت به ویژه در نظارت و اجرای قوانین و مقررات و تداخل قوانین و وظایف بخش با سایر دستگاهها
- ناکارآمدی در هماهنگی و سازماندهی مناسب بین عناصر موثر در درون بخش سلامت و عناصر بین بخشی
- ناکارآمدی نظام مدیریت مبتنی بر شواهد و اطلاعات
- ناکارآمدی نظام سلامت در جذب نخبگان به عنوان کارشناسانی که در تصمیم سازی، مدیریت و سیاستگذاری نظام سلامت مشارکت نمایند.
- ناکارآمدی ساختار تحقیق و توسعه در نظام سلامت در جهت جذب کارشناسان و نخبگان و اثرگذاری آن در سیاستهای سلامت
- واگذاری بخشی از وظایف تولیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سایر سازمانها (نظام پزشکی، وزارت رفاه)
- نارسایی نظام اطلاعاتی در تهیهی اطلاعات کارآمد، مناسب و به هنگام در بخش درمانی
- ناکارآمد بودن نظام ثبت و سورویلانس بیماریهای غیرواگیر و برخی بیماریهای واگیر
- ناکارآمدی نظام پایش خدمات درمانی
- پایینبودن بهرهوری از منابع موجود
- ناکارآمدی در توزیع یارانههای سلامت
- ضمانتهای اجرایی ضعیف قوانین و مقررات
- حوزههای موازی تصمیمگیری در برخورد با تخلفات بهداشتی و درمانی
- اجرای ناقص ساختار مصوب و شفاف نبودن مسئولیتها، اختیارات و سطوح پاسخگویی
- جایگاه و نقش دولت در حیطههای بیمهای، حمایتی و امدادی (میزان و عمق مداخله) مشخص نیست.
- تعدد مراجع تصمیمگیری در بخش و عدم پاسخگویی سطوح مختلف در برابر سیاستهای اتخاذ شده و برنامههای اجرا شده
- وجود قوانین و مقررات متعدد موازی، متضاد و انعطافناپذیر
▪ تنگناها:
- مخدوش شدن نقش وزارت بهداشت در سیاستگذاری بخش سلامت پس از تشکیل وزارت رفاه
- عدم وجود زمینهی مناسب اجتماعی، فرهنگی و حقوقی برای فعالیت بخش غیردولتی و شوراهای مردمی و تعاونی های سلامتی در عرصه بیمههای پایه و تکمیلی
- عدم مداخله نظام بیمه در مقولههای کاهش خطر و ارتقای سلامت
- عدم برخورداری نزدیک به نیمی از جمعیت کشور (روستائیان و خویش فرمایان شهری)، از پوشش بیمهی اجباری
- ناکارآمدی نقش رسانهها در تولید فرهنگ و رفتارهای کاهش دهندهی مخاطرات سلامتی
- مغایر بودن برخی تبلیغات و اطلاعات رسانهای با سلامت جامعه
- ناکارآمدی ساختار تصمیم گیری، ارزیابی و هماهنگی در سطح کلان کشور و تداخل شدید وظایف بین بخشی
- وجود قوانین و مقررات متعدد، مغایر و غیرمنعطف در کشور
▪ نقاط قوت:
- انعطافپذیری و توانمندی درونی نظام سلامت برای تعیین اولویتهای سلامتی و اصلاح حیطههای عملکردی
- وجود قانون هیات امنا و قدرت تصمیمگیری در هر سطح بر اساس اولویتهای محلی و منطقهای در چارچوب سیاستهای کلان نظام سلامت
- جهتگیری برای اصلاح نظام سلامت در قالب سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده
- وجود نظام جمع آوری و پردازش اطلاعات بهداشتی در تمام سطوح
- تصویب تشکیل شورای عالی سلامت و تغذیه در برنامهی چهارم توسعه کشور
- توان ایجاد هماهنگی بین بخشی برای اجرای برنامههای توسعهای در شهر و روستا (شهرسالم، روستای سالم)
- وجود قوانین مدون در مورد نظارت، پایش واحدهای بهداشتی- درمانی
- وجود گروههای تحقیق و توسعهی ستادی در راستای تقویت رابطهی حوزه آموزش - پژوهش با خدمات بهداشتی- درمانی و اداری - مدیریتی
- وجود انجمنهای علمی پزشکی و کمیتههای فنی تصمیم سازی همکار با دولت
▪ فرصتها:
- وجود قانون بیمهی همگانی خدمات درمانی
- وجود قوانین تسهیل کننده و حمایت کننده از ایجاد تحول و اصلاحات نظام اداری و مدیریتی در بخش
- وجود گرایش و حساسیت لازم در نظام تصمیمگیری برای حل مشکلات مناطق محروم، روستایی و اقشار آسیبپذیر
- تمایل مردم و حاکمیت در مشارکت جامعه در ارتقای سلامت و تغییر سبک زندگی
- افزایش آگاهی عمومی در خصوص مسائل مرتبط با سلامت
- تشکیل شورای عالی سلامت
● برنامه دستیابی به اهداف (سیاستهای) کلی برنامه پنجم در هر حوزه
▪ هدف کلی شماره ۱:
متن هدف کلی: تقویت نقش حاکمیتی نظام سلامت (سیاست گذاری، برنامهریزی، پشتیبانی مالی، استانداردسازی و نظارت) و کاهش تصدی دولت
الف) چالشهای هدف کلی (تهدیدها و ضعفها):
- اهداف راهبردی (متناظر به هدف کلی):
۱) تمرکز سیاستگذاری، نظارت، پایش و ارزشیابی برنامههای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد، درمانهای مرتبط با روانپزشکی و مداخلات در بحرانهای اجتماعی و حوادث در وزارت بهداشت
- راهبردها:
۱-۱) تدوین سیاستها و برنامههای کلان سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد
۲-۱) ارائه خدمات جامع روانپزشکی (خدمات پس از ترخیص، مبتنی بر جامعه و استاندارد سازی بیمارستانها و اورژانس)
۳-۱) ادغام بهداشت روان و پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد در نظام شبکه
۴-۱) تدوین نقش آموزههای دینی در سلامت روانی، اجتماعی به منظور گرایش به مذهب، فرهنگ و زندگی معنوی
۵-۱) تدوین قانون بهداشت روان
- پروژههای مرتبط :
۴-۱) انجام پروژههای مشترک مراکز تحقیقاتی حوزوی
۵-۱) تدوین قانون با همکاری قوه قضائیه
ب) منابع مرتبط به هدف کلی (قوتها و فرصتها):
- احکام قانونی:
۱)
الف) دولت موظف است تا پایان برنامه نسبت به تهیهی لایحهی قانون بهداشت روان اقدام و به مراجع قانونی ارائه نماید.
ب) وزارت بهداشت مکلف است تا پایان سال دوم نسبت به تهیه و ابلاغ طرح جامع بهداشت روان، مداخله در بحران و کاهش آسیبهای اجتماعی و اعتیاد اقدام نماید.
● هدف کلی شماره ۲:
متن هدف کلی: اصلاح ساختار ارائهی خدمات سلامت بر اساس سطح بندی و نظام ارجاع
الف) چالشهای هدف کلی (تهدیدها و ضعفها):
- اهداف راهبردی (متناظر به هدف کلی):
۱) ایجاد تشکیلات متناسب در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در حوزهی روانی، اجتماعی و اعتیاد
- راهبردها:
۱-۱) گسترش نیروی انسانی در بهداشت روان و اعتیاد
- پروژههای مرتبط :
۱-۱- تهیه و تصویب چارت سازمانی متناسب با فعالیتهای حوزه اعتیاد و سلامت روانی، اجتماعی در وزارت بهداشت و دانشگاهها
ب) منابع مرتبط به هدف کلی (قوت ها و فرصتها):
- احکام قانونی:
۱)
الف) وزارت بهداشت مکلف است تا پایان سال دوم نسبت به تهیه و ابلاغ طرح جامع بهداشت روان، مداخله در بحران و کاهش آسیبهای اجتماعی و اعتیاد اقدام نماید.
ب) وزارت بهداشت موظف است نسبت به استقرار کارشناس سلامت روان و اعتیاد در تیم سلامت خانواده تا پایان برنامه به میزان ۸۰ درصد اقدام نماید.
ج) وزارت بهداشت موظف است با تقویت مددکاری اجتماعی با تمرکز بر پیشگیری و در بستر پزشک خانواده، نسبت به بکارگیری مددکاران اجتماعی اقدام نماید.
● هدف کلی شماره ۳:
متن هدف کلی: ارتقای کیفیت ارائه خدمات سلامت با رویکرد بازنگری بستههای خدمات سلامت، اصلاح نظام پرداخت به واحدهای مبتنی بر عملکرد کمی و کیفی
الف) چالشهای هدف کلی (تهدیدها و ضعفها):
- اهداف راهبردی (متناظر به هدف کلی):
۱) حفظ و ارتقای سلامت روانی جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی و ارائهی خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب ناشی از سوء مصرف مواد
۲) حفظ و ارتقای سلامت روانی جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی
- راهبردها:
۱-۱) ساماندهی و استانداردسازی خدمات روانپزشکی و مداخلات کاهش آسیبهای اجتماعی
۱-۲)
- تدوین طرح جامع کشوری پیشگیری از خودکشی
- تدوین طرح جامع کشوری پیشگیری از اعتیاد، کودک آزاری، همسرآزاری
- ادغام جامع پیشگیری، درمان اختلالات روانپزشکی در نظام شبکه
- تدوین طرح جامع مداخلات روانی، اجتماعی در بلایا
ب) منابع مرتبط به هدف کلی (قوتها و فرصتها):
- احکام قانونی:
- وزارت بهداشت موظف است تا پایان سال اول برنامه استانداردهای بخشها و اورژانسهای روانپزشکی را تدوین و ابلاغ نماید و تا پایان برنامه، صد در صد بخش ها و اورژانسها باید از استاندارد لازم برخوردار باشند.
- وزارت بهداشت موظف است تا پایان سال اول برنامه طرح جامع پیشگیری و کاهش خودکشی را تدوین و ابلاغ نماید، به نحویکه تا پایان برنامه اجرای طرح در صد درصد دانشگاههای علوم پزشکی محقق شود.
- وزارت بهداشت موظف است متون آموزشی مبتنی بر آموزههای دینی و فرهنگی کشور در ارتباط با مهارتهای زندگی ـ سبک زندگی و مهارتهای فرزندپروری، پیشگیری از کودک آزاری و همسرآزاری را با کمک از مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی تهیه و ابلاغ نماید.
- وزارت بهداشت موظف است تا پایان برنامه، صد درصد مراکز بهداشتی درمانی موجود را تحت پوشش ادغام برنامههای بهداشت روان و اعتیاد قرار دهد.
- در طول برنامه هر سال حداقل ۲۰ درصد مراکز آموزشی درمانی روانپزشکی موظف به راه اندازی خدمات پس از ترخیص میباشند.
- صدور مجوزهای مراکز درمانی جدید با اولویت مراکز درمانی مبتنی بر جامعه و ارائهی خدمات پس از ترخیص میباشد.
- وزارت بهداشت موظف است تا پایان برنامه در تمام بیمارستانهای عمومی کشور اعم از خصوصی و دولتی برنامه روانپزشک رابط را عملی نماید.
تبصره- وزارت رفاه جهت پوشش خدمات بیمهای روانپزشک ـ مشاوره اقدام نماید.
- اصلاح نظام آموزش روانپزشکی به سمت تمرکز بر درمانهای مبتنی بر جامعه، و سلامت اجتماعی و الزام طی دورههای روانپزشکی برای دورههای کارآموزی و کارورزی حداقل به مدت سه ماه تا پایان برنامه الزامی است.
- قوه قضائیه مکلف است با کمک وزارت بهداشت نسبت به ایجاد دادگاههای درمانمدار اعتیاد، اردوگاههای اقامت اجباری درمانی کوتاه مدت و بلند مدت اقدام نماید.
تبصره الف- معتادینی که خود را به مراکز درمانی موجود معرفی نکرده و در ادامهی درمان خود تخلف مینمایند و یا معتادین خیابانی و تزریقی که امکان درمان سرپایی آنان وجود ندارد، به مراکز اقامتی معرفی میشوند.
تبصره ب- مراکز اقامتی از نظر ساختاری تحت مدیریت نیروی انتظامی و از نظر ضوابط درمانی، نحوه پذیرش و ترخیص معتادان تحت پوشش وزارت بهداشت می باشد.
تبصره ج- مدت زمان حضور افراد در اردوگاه اقامتی اجباری کوتاه مدت حداقل یکسال و بلند مدت کمتر از ۲ سال نخواهد بود.
- تا پایان سال اول سازوکار جلوگیری از ضرردهی بخشهای روانپزشکی با اصلاح تعرفههای تخت روز توسط وزارت بهداشت تهیه و وزارت رفاه مکلف به پوشش بیمهای آن میباشد.
● هدف کلی شماره ۴:
متن هدف کلی: اصلاح نظام پایش و ارزشیابی خدمات سلامت توسط وزارتخانهها و بیمههای ذیربط با رویکرد مشارکت مردمی
الف) چالشهای هدف کلی (تهدیدها و ضعفها):
- اهداف راهبردی (متناظر به هدف کلی):
۱) ایجاد نظام ثبت و جمع آوری و تجزیه و تحلیل خدمات درمانی روانپزشکی، اعتیاد
۲) تدوین نقش آموزههای دینی در سلامت روان اجتماعی
۳) تدوین سیاستها و راهکارهای مداخله در بحران
۴) تدوین طرح جامع مداخلات روانی، اجتماعی در بلایا
- راهبردها:
۱-۱) ارائه خدمات جامع روانپزشکی، درمان و کاهش آسیب اعتیاد به منظور تشخیص سریع و مراقبتهای مناسب
ب) منابع مرتبط به هدف کلی (قوتها و فرصتها):
- احکام قانونی:
- وزارت بهداشت موظف است تا پایان سال اول برنامه نظام ثبت و جمعآوری خدمات روانپزشکی و بیماران روانپزشکی را ایجاد نماید. به نحوی که تا پایان برنامه صد درصد مراکز و بیماران تحت پوشش نظام ثبت و جمعآوری باشند.
تبصره- تجزیه و تحلیل آماری و تعیین وضعیت اختلالات روانپزشکی و گزارش آن همه ساله به مجلس شورای اسلامی الزامی است.
- سیاستگذاری، تعیین استانداردهای درمانی، صدور و ابلاغ مجوز و نظارت، پایش و ارزشیابی مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در وزارت بهداشت متمرکز و این وزارت موظف است سالیانه گزارش وضعیت اعتیاد در کشور را به مجلس ارائه نماید.
تبصره- حداکثر تا پایان سال اول تمام مراکز اعم از دولتی، خصوصی، NGO ها ملزم به رعایت دستورالعملهای وزارت بهداشت میباشند.
- وزارت آموزش و پرورش موظف است تا پایان برنامه تا ۸۰ درصد دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی را تحت پوشش آموزش مهارتهای زندگی قرار دهد.
- وزارت رفاه مکلف است با هماهنگی وزارت بهداشت حداکثر تا پایان سال اول نسبت به پوشش بیمهای خدمات "After care" متناسب با ماموریت و خدمات ارائه شده، اقدام نماید.
تبصره- تا پایان برنامه تمام دانشگاهها باید حداقل یک مرکز درمانی جامعه نگر احداث نمایند.
● هدف کلی شماره ۵:
متن هدف کلی: افزایش آموزشهای عمومی سلامت
الف) چالشهای هدف کلی (تهدیدها و ضعفها):
- اهداف راهبردی (متناظر به هدف کلی):
۱) تدوین برنامههای پیشگیری از اعتیاد برای گروههای هدف
۲) تدوین برنامههای سبک زندگی و آموزش مقابله با استرس و تدوین متون و آموزشهای مهارتهای زندگی و فرزند پروری
- راهبردها:
۱-۱) آموزش پیشگیری از اعتیاد
۱-۲) آموزش عمومی و گسترش بهداشت روان و پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاهها
- پروژههای مرتبط :
۱-۱) تدوین برنامههای پیشگیری از اعتیاد برای گروههای هدف
۱-۲) تدوین برنامههای سبک زندگی و آموزش مقابله با استرس و تدوین متون و آموزشهای مهارتهای زندگی و فرزند پروری
ب) منابع مرتبط به هدف کلی (قوتها و فرصتها):
- احکام قانونی:
- وزارت آموزش و پرورش موظف است تا پایان برنامه تا ۸۰ درصد دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی را تحت پوشش آموزش مهارتهای زندگی قرار دهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست