یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
باکتی یوگا
● باکتی چیست؟
واژهٔ باکتی از ریشهٔ باج به معنای اتصال به خداوند گرفته شده است. باجان، عبادت، باکتی، آنوراگ، پرم و پریتی واژههای مترادف آن هستند. باکتی عشق در راه عشق است. در این طریقت، عابد خداوند را فقط به خاطر خداوند میخواهد. در این طریقت، انتظارهای خودخواهانه وجود ندارند همچنانکه ترس را نیز به آن راهی نیست. عاشق و عابد، این احساس، باور و درک را دارد که عبادت و پرستش او اقیانوسی از عشق به خداوند است.
باکتی ریشهٔ نازکی از پرم یا عشق است که قلب عابد را به پای نیلوفری خداوند متصل میکند. باکتی، شیفتگی و دلبستگی شدید و فوقالعاده به خداوند است. باکتی عشق بینهایت به خداوند، بخشش و ریزش خود بهخود عشق به معبود است. باکتی طریقتی خاص، غیرخودخواهانه و عشق الهی است. در این طریقت ذرهای مناسبات حسابگرانه، و یا انتظار از معبود از طرف عابد وجود ندارد. باکتی احساسی مقدس و برتر، متعالی و شگفتانگیز است که عابد را به خداوند پیوند میدهد.
نشانههای این عشق به خداوند که در عابد زاده میشود کدامند؟ این نشانهها عبارتند از، ابتدا ایمان، سپس جذبه و پس از آن پرستش خداوند. در این بین علائق مادی رو به افول میگذارند و در نهایت ذهن عابد فقط متوجه یک هدف، و رضایت او میگردد که همانا خداوند است. سپس این وابستگی، پیوند و عشق بینهایت به خداوند رو به رشد میگذارد.
در عالیترین مرحلهٔ باکتی، تمام توجه و وابستگی عابد که فرد عادی تنها در برابر لذات و شادیهای دنیوی دچار آنها میگردد، به خداوند معطوف میگردد که عزیزترین و غائیترین هدف راه است. این حالت عابد را بهسوی یک اتحاد ابدی با خداوند هدایت میکند و منجر به وحدت با او میشود.
● گونههای باکتی
باکتی گونهها و طبقات مختلفی دارد. یکی از گونههای آن، ساکامایا است که در آن عابد خواستههای مادی دارد. مثلاً شخص میخواهد از طریق عبادت، به ثروتهای مادی دست یابد. شخص دیگری مایل است از بیماری رهائی یابد و جاپایوگا (یوگای ذکر اسامی خداوند) را انجام میدهد و عبادتهای مختلف را بهجای میآورد. شخص دیگری دوست دارد بهطور مثال وزیر شود و به مقامات عالی برسد و با این هدف اوپاسانا انجام میدهد. اینها همه ساکامایا باکتی است. هر آنچه که شما بخواهید در صورتیکه باکتی شما قدرتمند و عبادتها خالصانه باشند خداوند در اختیارتان قرار میدهد. اما انسان در این مرحله رضایت خاطر نهائی را بهدست نمیآورد و به سعادت جاودانه دست نمییابد.
باکتییوگای شما باید از نوع نیشکامایا باشد. خداوند به شما موقعیتی خوب، شغلی خوب، همسر، فرزندان و ثروت کافی عطا کرده است، با همینها راضی باشید و نیشکامایاباکتی را طلب کنید. قلب شما صاف و پاک میگردد و شکوه و جلال الهی بر شما نازل میشود. با خداوند در ارتباطی همیشگی باشید در اینصورت با او یکی خواهید شد و از تمام مواهب الهی چون عقل و خرد، توبه و انصراف از خواستههای مادی و قدرت و... برخوردار خواهید شد. خداوند ویژگیهای ذاتی خود را به شما منتقل خواهد کرد، به شما کمک خواهد کرد که در او مأوا بگیرید. در عین حال تمام مواهب الهی را به شما عطا خواهد کرد.
طبقهبندی دیگری از باکتی آپاراباکتی و پاراباکتی است. آپاراباکتی برای مبتدیان یوگاست. مبتدی در ذهن خود گلها و حلقههای گل را مجسم میکند، زنگها را به صدا درمیآورد، خیرات میکند، امواج نور را مشاهده میکند، مراسم عبادی را در عالم خیال میبیند. باکتا (عابد) در این مرحله خداوند را به شکل یک شخص فوقالعاده و برتر مجسم میکند که تنها از طریق آن هیئت میتواند خداوند را خشنود کند.
در این نوع از باکتی یوگا، عابد وسعت قلب و نگرش ندارد، فرقهگرا و متعصب است، سایر باکتاها را که خداوند را از طریق دیگری پرستش میکنند دوست ندارد. عابد از مرحله آپاراباکتی، به مرحله پاراباکتی میرسد که عالیترین نوع باکتی است. او در همهچیز و همهجا خداوند را میبیند و احساس میکند که نیروی الهی بهعنوان هستی بینهایت آشکار میشود.
تو در همهجا منتشری،
تو نور بینهایتی،
خورشید، ماه، ستارگان و آتش.
نور را از چه کسی به عاریت میگیرند؟
آیا میتوانم این نور کوچک را در مقابل تو بگیرم؟
بنابراین عابد، طبیعت متعالی خداوند را درک میکند. پاراباکتی و جنانا یکی هستند، اما هر عابد و باکتائی میباید از آپارا باکتی آغاز کند. قبل از خوردن غذا، آنرا در ذهن خود به خداوند تعارف کنید، غذائیکه میخورید خالص و پاک میشود. هنگامیکه از باغچهای عبور میکنید ذهناً تمام گلها را به خداوند هدیه کنید، و زمانیکه در بازار هستید تمام اغذیه موجود را به خداوند تقدیم کنید. این تمرینها به پاراباکتی ختم میشود.
در طریقت باکتی از مرحلهای به مرحلهٔ دیگر بروید، همانگونه که گلی در باغچهای رشد میکند شما نیز در نهایت دانهٔ عشق را در باغچه قلب خود خواهید کاشت.
خودپرستی و آرزو، خصم عابد و طریقت اوست. هنگامیکه خواسته (کاما) وجود نداشته باشد خداوند خود را آشکار میسازد. شهوت، خشم و حرص دشمنان صلح، بخشش و بندگی هستند. عصبانیت، آرامش و سلامتی انسان را برهم میزند. هنگامیکه شخصی به شما اهانت میکند آرام باشید. هنگامیکه خون شروع به جوشیدن میکند آرامش درونی سست و ضعیف میشود. اگر اسیر خلقیات خود شوید سرزندگی و نشاط را از دست میدهید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست