چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

لکسوس LFA, سلطان سوپر اسپورت ها


لکسوس LFA, سلطان سوپر اسپورت ها

لکسوس با ساخت« LFA» نشان داده در کنار ساخت خودرو های لوکس می تواند به سلطان سوپر اسپورت های ژاپنی تبدیل شود

لکسوس با ساخت« LFA» نشان داده در کنار ساخت خودرو‌های لوکس می‌تواند به سلطان سوپر اسپورت‌های ژاپنی تبدیل شود.

مخدر به موادی گفته می‌شود که بخشی از بدن یا فعالیت آن را تغییر و با اختلال روبه‌رو کند. تعریفی که برای مواد مخدر ارائه کردیم بهترین توصیف برای لکسوس ال‌اف‌ای است. خودرویی که به هیچ وجه در کلاس سوپر اسپورت‌ها قرار نمی‌گیرد. لکسوس با تولید این خودرو به نوعی کلاس جدیدی با عنوان اتومبیل‌های اعتیادآور را شکل داده است.

هر چند تجربه مستقیم ال‌اف‌‌ای برای ما امکان‌پذیر نیست اما می‌توان از نظرات دیگران و البته تماشای بهترین محصول تولیدی لکسوس به این نتیجه رسید که اتومبیل‌ها قادر به تغییر طرز فکر انسان هستند. هر نظر و دیدگاهی که نسبت به یک اتومبیل سوپر اسپورت، سریع و گران‌قیمت را داشتید، دور بریزید. لکسوس با ال‌اف‌ای نشان داده که صدای اگزوز، حرکت اتومبیل در سر پیچ‌ها و روحی که در اختیار دارد می‌تواند آدرنالین را بالا برده و بیننده یا راننده را فریفته خود کند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد بد نیست بیشتر با این غول ژاپنی آشنا شویم که شاید در ابعاد مختلف از رقبای خود عقب مانده باشد اما بی‌شک قابلیت‌هایی را در اختیار دارد که به مشخصات فنی ارتباطی پیدا نکرده و در هیچ اتومبیل دیگری پیدا نمی‌شوند.

● این اژدهای خاموش

هر چند در اولین نگاه این ظاهر خارجی اتومبیل است که مخاطب را جذب می‌کند اما ابتدا قصد داریم به بررسی مشخصات فنی ال‌اف‌ای بپردازیم. تویوتا به عنوان شرکت مادر همواره سعی داشته از بهترین موتور‌های موجود در سطح جهان استفاده کند. با توجه به همین موضوع مهندس‌های لکسوس در کنار تویوتا این بار با ایجاد تغییرات در بخش‌های مختلف موتور نه‌تنها موفقیت‌های گذشته را تکرار بلکه به استاندارد‌های جدیدی نیز دست پیدا کرده‌اند.

لکسوس از یک موتور ۱۰ سیلندر V شکل با حجم ۴.۸ لیتر استفاده می‌کند. موتور ۴.۸ لیتری برای سوپراسپورتی رده بالا آنچنان هم عجیب نیست اما طراحان لکسوس تغییراتی را در آن ایجاد کرده‌اند که نه‌تنها به کاهش وزن کمک کرده بلکه قدرت خروجی را در سطح بالایی قرار داده است. طبق توضیحات ارائه شده این موتور ۱۰ سیلندر از نمونه‌های V۸ استاندارد کوچک‌تر بوده و وزنی کمتر از شش سیلندر‌های V شکل دارد.

همین موضوع در زمینه کاهش وزن اثرات خود را باقی گذاشته و در بهترین حالت ممکن ۵۵۲ اسب بخار قدرت خروجی را به ارمغان می‌آورد. حال این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از اگزوز‌های تیتانیومی ‌در ادامه صدایی را تولید می‌کند که تفاوت آنچنانی با اتومبیل‌های مخصوص به مسابقات فرمول یک ندارد. یکی دیگر از نکات برجسته ال‌اف‌ای در زمینه مشخصات فنی به سیستم تعویض دنده و کلاچ ارتباط پیدا می‌کند. اگر جزئیات ارائه شده در رابطه با اکثر اتومبیل‌های روز را دنبال کنید حتما با این مسئله روبه‌رو شده‌اید که بخش عمده‌ای از خودرو‌های اشاره شده از سیستم کلاچ دوگانه برای تعویض سریع‌تر دنده‌ها استفاده می‌کنند.

بر خلاف این اتومبیل‌ها تویوتا با توجه به نبود قابلیت استفاده از کلاچ دوگانه، از نمونه‌های تکی استفاده کرده است. در ادامه لکسوس با ایجاد تغییرات مناسب در جعبه دنده و البته استفاده از تجهیزات الکترونیکی در زمینه کلاچ به دستاوردی رسیده که تصور آن هم سخت است. لکسوس در همین رابطه این‌گونه توضیح داده که نشانگر‌های آنالوگ برای دور موتور به هیچ وجه نمی‌توانستند سرعت تغییر دنده و دور موتور را نشان دهند، به همین خاطر از نشانگر‌های دیجیتالی استفاده شده که بر خلاف اکثر اتومبیل‌ها اینجا تنها جنبه ظاهری ندارد.

● طراحی ظاهری در خدمت عملکرد فنی

تمام توضیحات ارائه شده در بعد فنی زمانی تاثیر خود را به خوبی نشان می‌دهند که وزن اتومبیل کم بوده و به خوبی تقسیم شده باشد. بررسی اجزای مختلف بدنه و موتور نشان‌دهنده این موضوع است که تویوتا در بدنه ال‌اف‌ای به هیچ وجه از آهن استفاده نکرده است. جنس بدنه همچون بسیاری از سوپر اسپورت‌های دیگر از نوع فیبر کربن است. هر چند کلیت این امر وزن اتومبیل را به خوبی کاهش می‌دهد اما در ادامه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تمامی ‌حفاظ‌های داخلی، ساختار بدنه موتور و حتی اگزوز از آلیاژ‌های مختلف، تیتانیوم و آلومینیوم شکل گرفته‌اند.

به کار‌گیری تمامی ‌این موارد در نهایت باعث شده که وزن ال‌اف‌ای تنها ۱۴۸۰ کیلوگرم (۲۵۶ کیلوگرم سبک‌تر از نیسان جی‌تی-آر) بوده و تقسیم وزن اتومبیل با نسبت ۴۸ به ۵۲ انجام شود. قدرت خروجی ۵۵۲ اسب بخار و وزن پایین این امکان را برای ال‌اف‌ای به وجود آورده‌ که در ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و در نهایت سرعت خود را به ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

بررسی آمار و ارقام اعلام شده به خوبی نشان می‌دهد سازندگان ال‌اف‌ای در لکسوس تمامی‌ سعی و تلاش خود را روی این موضوع قرار داده‌اند که طراحی بدنه را در خدمت عملکرد فنی به کار گیرند. در همین راستا شاهد یکسری دریچه هوا روی درب کاپوت و پایین چراغ‌ها هستیم که نه‌تنها ظاهری مناسب را به وجود آورده‌اند بلکه به خوبی جریان هوا را به ترمز‌ها، موتور و البته رادیاتور منتقل می‌کنند.

باید اشاره‌ای کوتاه به اسپویلر پشت اتومبیل داشته باشیم که با توجه به سرعت حرکت و البته شدت ترمز تغییر حالت داده و جذابیت خاصی را به ظاهر ال‌اف‌ای می‌دهد. شاید تنها نکته ضعف اصلی قدرتمند‌ترین محصول لکسوس مربوط به نحوه استفاده و سختی کار با آن باشد. اشاره به این نکته کافی است که برای روشن کردن ال‌اف‌ای در ابتدا باید کلید را چرخانده در ادامه پدال ترمز را فشار داده و همزمان دنده را به وسیله حرکت هر دو شیفتر پشت فرمان در حالت خلاص قرار دهید.

در ادامه بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل چراغی در زیر دکمه شروع به کار موتور روشن می‌شود که با فشردن آن راننده می‌تواند موتور را بعد از چند ثانیه راه‌اندازی کند. تمامی ‌این موارد در کنار یکسری ضعف جزئی همچون نبود کروز کنترل قرار می‌گیرند که با در نظر گرفتن قیمت ۳۷۵ هزار دلاری ال‌اف‌ای کمی‌ عجیب هستند.