جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فقه یا احكام قرآن
قـرآن مـجـیـد كـه در اصطلاح فقه و اصول به آن كتاب می گویند , اولین و مهمترین مصدر تشریع احكام و منشا فقه اسلامی است . قـرآن , جـامـع قوانین الهی و معیار سنجش اخبار و احادیث بوده و خواهد بود و بر همین اساس اسـت كه از زمان نزول بر پیامبر اكرم (ص ) تا به امروز و برای همیشه به عنوان اولین مرجع احكام مورد توجه فقهای اسلام بوده و خواهد بود و تاریخ فقاهت و اجتهاد , خود گواه این مدعاست . ( منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی , نوشته محمد ابراهیم جناتی ) ۶ ). معروف است كه آیات فقهی یا آیات الاحكام در قرآن مجید در حدود پانصد آیه است ( پیشین , ۱۳ ـ ۱۴ ). ولـی اسـتـنباط از قرآن , نیاز به معارف بسیار و احاطه بر علوم زبانی و ادبی ( از جمله لغت و نحو معانی و بیان ) و علوم قرآنی ( از جمله شناخت ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه و اسباب نزول ) و علوم شرعی و مبادی فقه و اصول دارد. تـا فـی المثل محقق دریابد كه هر امری در قرآن , حاكی از وجوب نیست , و هر وجوبی با امر بیان نمی شود. و گاه نهی در قالب نفی و اخبار جانشین انشاء است . عملا اگر كسی به درجه اجتهاد نرسیده یا لااقل قریب الاجتهاد نباشد , استنباط فقهی اش از قرآن , اتقان و اعتبار علمی ندارد. هـمین است كه مساله حجیت ظواهر قرآن را كه پیشتر هم از آن بحث كردیم , به آسانی نمی توان پذیرفت ( نیز ـ در حجیت كتاب , در اصول فقه , تالیف محمد رشاد , ۲۰۰ ) و مراد از این تردید , تـایـید یا تقویت موضع اخباریان نیست كه كتاب را به شرط سنت و فقط از طریق سنت قابل فهم مـی دانـند ; غافل از آنكه ائمه اطهار , علیهم السلام , قرآن را میزان و محك صدق اخبار منقول از خود شمرده اند. بلكه مراد ما تایید مواضع اصولیان و بیان ضرورت و اهمیت اجتهاد است . و نهایتا چنانكه محققان گفته اند قرآن مجید با آنكه قطعی الصدور است , ظنی الدلالهٔ است . ( نیز ـ اصول فقه , مظفر , ترجمه علیرضا هدایی , ۲/۴۷ ـ ۴۸ ). فقها و قرآن پژوهان فقهی مشرب همه مذاهب اسلامی , كتب بسیاری در فقه قرآن یا احكام القرآن , تالیف كرده اند. قـدیـمترین آیات الاحكام اثر محمد بن سائب كلبی است ( م ۱۴۶ ق ) و از امهات متونی كه در این زمـیـنه موجود و مدار تحقیق و مراجعه است , این آثار است : فقه القرآن , تالیف قطب راوندی ( م ۵۷۳ ق ) ; كـنـزالـعرفان فی فقه القرآن , تالیف فاضل مقداد سیوری ( م ۸۲۶ ق ) كه تحت عنوان تـفـسـیـر شاهی به فارسی درآمده است ; زبدهٔ البیان , تالیف مقدس اردبیلی ( م ۹۹۳ ق ) ; قلائد الـدرر فی آیات الاحكام بالاثر , تالیف احمد بن اسماعیل جزائری ( م ح ۱۱۵۰ ق ) ; مسالك الافهام فی تفسیر آیات الاحكام , تالیف فاضل جواد كاظمی ( اواسط قرن یازدهم هجری ) ; آیات الاحكام , تالیف محمد باقر قایینی ( م ۱۳۵۲ ق ). و در عصر جدید دو اثر خوش تدوین در این زمینه از سوی دانشمندان شیعه عرضه گردیده است . نـخـست , ادوار فقه ( مجلد دوم ) اثر محمد شهابی , و دیگر احكام قرآن , اثر محمد خزائلی ( نیز ـ مـنـابع اجتهاد , پیشگفته , ۹ ـ ۱۰ كه ۳۲ اثر از آثار فقهای شیعه , و دهها اثر از فقهای سایر مذاهب اسلامی را معرفی كرده است ).
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق انتخابات دانشگاه تهران حماس حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران بارش باران هواشناسی یسنا هلال احمر قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون صداوسیما عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام بازی سپاهان لیگ برتر ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی کولر گوگل تلفن همراه همراه اول تبلیغات اینستاگرام اپل
خواب فشار خون کبد چرب چاقی رابطه جنسی