چهارشنبه, ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 5 June, 2024
حكومت اسلامی و بازشناسی مسائل بنیادین زنان
● مقدمه
در این نوشته برآنیم از منظر حكومت (اسلامی) به موضوع بازشناسی مسائل بنیادین زنان بپردازیم. حكومت - به مفهوم عام آن - در دنیای امروز با همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درگیر است. حتی در نظریهپردازیهای «دولت كوچك» یا ایده «خصوصی سازی»، نوعی نظارت مستقیم یا غیرمستقیم دولت لحاظ شده است. بنابراین، حكومت چشمانداز فراختری برای تشخیص مسائل ارائه میكند. این چشمانداز صرفاً عهدهدار نشان دادن گستره موضوعات نیست كه میتواند ما را به سمت فهم مسائل بنیادین هدایت كند؛ زیرا سیاست، عرصه ظهور و بروز مسائل بنیادین نیز میباشد. بنابراین، حكومت بعدی برای شناخت مسائل اساسی است. عرصه سیاست به نوبه خود، خواسته یا ناخواسته، در تولید مسائل بنیادین نقش دارد. پس با قرار گرفتن در این عرصه میتوان به مسائلی كه نتیجه ساخت حكومت است، دست یابیم. به علاوه، به طور مشخص، از آن جا كه حكومت اسلامی، داعیه پاسداری از اندیشه اسلامی را دارد و دفاع از آیین محمدیصلی الله علیه وآله وسلم وظیفه همه دینداران به ویژه حوزویان است، لذا آسیبشناسی دینی آن در تمام زمینهها اهمیت دارد. بنابراین، بررسی نسبت حكومت دینی با مسائل زنان، چشمانداز بسیار مناسبی است.
هر نظام سیاسی با مسائلی كه روبهرو میشود، ممكن است دو گونه نسبت داشته باشد: نسبتی كه دارد و نسبتی كه میتواند برقرار كند.
شكل اول ممكن است نسبتی ناخواسته باشد؛ یعنی ناخواسته در بستری از تحولات سیاسی و اجتماعی قرار میگیرد و لاجرم مجموعهای از مسائل ریز و درشت بر آن نظام تحمیل میشود. از این رو بازشناسی این مسائل گاه حیاتی تلقی میشود. طبیعی است كه فهم نسبت موجود نظام با مسائل، به معنای تبیین نظام سیاسی موردنظر نیست. ورود به مباحث نظری با ملاحظه شكل دوم نسبتهای حكومتی است. بنابراین، ملاحظات شكل اول عمدتاً صبغه تاریخی - جامعهشناختی خواهد داشت تا فلسفی؛ اگرچه ملاحظات شكل اول، مقدمهای است برای بررسی مناسبات نوع دوم.
جان كلام در این گفتار آن است كه نظام اسلامی مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه، ناخواسته حامل نسبتی شده كه در آینده نه تنها نظام با چالش مشروعیت مواجه خواهد شد كه اندیشه اسلامی مورد اتهام ناكارآمدی و فقر تئوریك قرار خواهد گرفت و آن، نسبت ناخواسته نوسازی غربی مآبانهای است كه خود را بر حكومت اسلامی تحمیل كرده و نظام را در عمل حامل و ناقل خود ساخته است. بنابراین، فهم این نسبت تحمیل شده و تشخیص مسائل پیرامونی آن ضروری است و نباید گذاشت فرصتها، چون ابر آسمان پراكنده و نابود گردد. البته، چون موضوع بحث مسائل زنان در جامعه امروز ایرانی است، سعی شده مباحث حول همین موضوع باشد.
● تبیین مسئله
در چند سده اخیر، شمال غربی كره خاكی شاهد تحولات عظیمی است كه امروزه در سراسر دنیا جنبه همگانی پیدا كرده است. تا اواخر قرن نوزدهم، غربیان تكاپویگذار به دنیایی داشتند كه از آن به «نوسازی» یا «مدرنیزاسیون» تعبیر میشود و از قرن بیستم، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، آنان سایر ملل جهان را به پذیرش و التزام به فرهنگ و تمدن غربی فراخواندند. به گونهای كه در بسیاری از اذهان ملل غیرغربی، «غربی شدن» به مثابه الگوی توسعه و ترقی تلقی گشت. دولتهای شبه مدرنیستی، یكی پس از دیگری، از طریق كودتا یا خواست مردم، برای تسهیل امر نوسازی یا غربی شدن تأسیس گشت. حتی انقلابها و جنبشهای مردمی، تماماً در جهت الگوی توسعه به راه افتاد. امروز كشوری نیست كه خود را در درون دنیای مدرن احساس نكند. با این تفاوت كه دنیای مدرن، جهان طبقهبندی شدهای است كه به درجه یك و دو و سه؛ یا جهان پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیمبندی شده است.
كمتر كسی میتواند ادعا كند كه در دنیای جدید، فراغ از هر گونه ابزار و پدیدههای مدرن به زیست خود ادامه میدهد. در این میان، انقلاب اسلامی ایران، رویدادی بود كه با انقلابهای مدرن تفاوت بنیادین داشت و به گفته میشل فوكو، اولین انقلاب پُست مدرنی در پایان قرن بیستم است. انقلاب اسلامی، خواهان طی شدن فرآیندی است كه نتیجه آن عینیت یافتن حیات معنوی خواهد بود. چنین آرمانی در تقابل جدی با خواست نهایی مدرنیزاسیون است؛ زیرا مدرنیزاسیون در نهایت، آن چیزی را كه فراروی بشر قرار میدهد، زیست مادیِ عاری از معنویت است. بنابراین، انقلاب ایران میتوانست به دلیل ماهیت بنیادگرایانه اسلامیاش، خلأ معنوی دنیای مدرن را پر كند. لیكن در عمل، ناخواسته حامل و تداومبخش فرآیندی است كه نتیجه آن زیست مادی بدون معنویت خواهد بود. تا پیش از انقلاب، برنامه توسعه و نوسازی یا به تعبیر دقیقتر برنامه غربی شدن، توسط دولتی مدرن به گونهای آمرانه و عریان مورد اجرا بود. اما همین برنامه، به گونهای آمرانه ولی نه عریان بلكه پنهان، خود را بر انقلاب اسلامی تحمیل ساخته و انقلابی كه داعیه «نوسازی معنوی» دارد، گرفتار «نوسازی پنهان» شده است. به نظر میآید جامعه ایرانی در وضعیت دو لایهای قرار گرفته است؛ لایهای در رو دارد و لایهای در زیر؛ لایه زیرین آن، غربگرایی است و لایه رویین آن، اسلامگرایی. ما در مقام نظر، از آیین اسلام سخن میگوییم و در مقام عمل، از مدرنیته استمداد میجوییم.
كافی است كه ملاحظهای اجمالی به نحوه نهادسازیها و مدیریت بخشهای مختلف جامعه انقلابی بشود تا درجه تمنّای غربی شدنِ ما معلوم گردد. وضعیت دو لایهای، پیش از انقلاب برقرار بود؛ لیكن به نحو معكوس. نیروهای متعهد باید به این خودآگاهی دردمندانه برسند كه پروژه انقلاب اسلامی به دلیل فعّال بودنِ «نوسازی پنهان»، ناتمام باقی مانده است. باید پذیرفت كه همواره كشف مسائل بنیادی توأم با نقد برداشت و تجربه نیروهای متعهد است.
ما تنها با عطف توجه و آگاهی از وجود «نوسازی پنهان» است كه میتوانیم موفق به كشف ریشه بسیاری از مسائل اساسی جامعه بشویم. نوسازی پنهان، جامعه انقلابی را به نوع خاصی از الیناسیون یا از خود بیگانگی دچار كرده است. به طوری كه در جامعه ایرانی چنین القا میشود كه بسیاری از دستاوردهای مادی و معنوی انقلاب كه در پیش از انقلاب، برنامه توسعه موفق به اجرای آن نبود، از ناحیه نوسازی است و بسیاری از نارساییها ناشی از همین وضعیت انقلابی است. بسیاری از روشنفكران - اعم از دینی و لائیك - القا كننده همین مطلب هستند. آنان بسیاری از اقداماتی كه پس از انقلاب، برای دستیابی زنان به حقوق مشروعهشان انجام شده به نام پروژه نوسازی خود گذاشته و موانع تحقق سایر حقوق زنان را نتیجه اندیشه انقلابی بنیادگرایی اسلامی معرفی كردهاند.(۱)
بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی زنان معلول برنامه نوسازی است، اما به دلیل وضعیت پنهان آن، به ساختارها و نهادهای سنتی نسبت داده میشود؛ مثلاً گفته شده یكی از موانع عمده برای توسعه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی بانوان، «وجود تفكرات سنتی و تاریخی حاكم بر جامعه ما در خصوص زنان است؛ تفكری كه زن را در همه ابعاد با دیدی تقریباً منفی و ارزشی كمتر از مرد مینگرد.»(۲) حال آنكه مدیریت اشتغالزایی و مشاركتدهیِ جامعه كه مبتنی بر اندیشه و ساخت مدرن است، تاكنون نتوانسته برای همان عده از بانوانی كه به اصطلاح توانستهاند خود را از تفكرات سنتی برهانند و حق انتخاب پیدا كنند، موقعیتهای خوب شغلی و زمینه بالایی از مشاركت اجتماعی فراهم سازد. یا به زعم برخی، انتظار آن است كه مردان در امور خانه با همسران شاغل به كارشان مشاركت نمایند و ملاحظه خستگیهای روحی و جسمی و نیز فرسودگیهای زودهنگام آنها را بكنند.(۳) حال آنكه رو آوردن بسیاری از زنان ایرانی، نه از روی تفنن یا مشاركت در فعالیتهای اجتماعی بلكه از سر ضرورت تأمین هزینههای جاری خانواده است. بسیاری از مردان، در شهرهای بزرگ و نوسازی شدهای مانند تهران مجبور به اشتغالِ دو نوبته یا بیشتر هستند. بنابراین چگونه ممكن است از مردان انتظار داشت كه به هنگام بازگشت از محل كار، به همسرانشان یاری رسانند. اگرچه چنین انتظاری درخواست به جایی است، ولی تحقق آن برای این گونه مردان دشوار است و این وضعیت معلول جامعه شهریِ صنعتی شده ما است. با این وصف، چنین وضعیتی را به ساخت سنتی جامعه نسبت میدهیم، نه به فرایند نوسازی (غربی شدن) در ایران.
ما حتی در تصوراتمان از چیزها، دچار از خودبیگانگی شدهایم و در نتیجه در تحلیلها و قضاوتهایمان با خطا و اشتباه مواجه میشویم؛ برای مثال، تصوری است كه خیلی از زنان متجدد از خانه و خانهداری دارند، مبنی بر آنكه خانه، چهار دیواری سوت و كور و كوچكی است كه در آن آمد و شدی و جنب و جوشی وجود ندارد و تنها آشپزخانهای در آن هست كه زن باید وقت خود را در این گوشه خانه به شب برساند. زن به دلیل تفكر و ارزشهای سنتی، میبایست عمر عزیزش را در گوشه خانه و آشپزخانه هدر دهد. حال آنكه چنین تصوری مربوط به خانه مدرن است، نه سنتی. در واقع عوارض ناخوشایند خانه مدرن را بر خانههای سنتی نسبت میدهیم (ماوقع لم یقصد و ما قصد لم یقع). خانههای سنتی، در گذشته، وسیع و پر جنب و جوش و چندمنظوره بود و زن خانه خود را محبوس در محیطی كوچك احساس نمیكرد. تصور او از خانه، هیچ گاه به مفهوم مدرن آن نبود تا خود را موجودی افتاده در گوشه خانه احساس كند. چنان تصوری از خانه، معلول هستهای شدن خانواده است و آن هم نتیجه فرآیند نوسازی در دنیای امروز است.
در كشورهای پیرامونی (غیرغربی) مانند ایران، چنین تصوری بسیار رایج است. بسیاری از نافرجامیهای الگوی توسعه به تفكرات و ارزشهای بومی آنها نسبت داده میشود، حال آنكه اغلب این مسائل به برنامهریزان و مجریان الگوی توسعه باز میگردد. نباید تصور كنیم كه با سپری شدن فرایند نوسازی، جامعه در وضعیتی قرار میگیرد كه اگر هم دچار مشكل شود، مشكل اساسی نخواهد بود. هرگز چنین نیست. بلكه مسائل بنیادین كشورهای در حال توسعه به گونهای مضاعف است؛ یعنی اینگونه كشورها، هم با مسائلی از نوع جوامع مدرن روبهرو هستند و هم با مسائلی كه اقتضای پروژههای نوسازی است. روشنفكران كشورهای پیرامونی از چالشهای مضاعف كشورمان كاملاً آگاه هستند، لیكن چون دغدغه مدرنیزاسیون را دارند، هیچ التفاتی نسبت به آن ندارند. اولین و بیشترین افرادی كه از این چالشها و مسائل اساسی دنیای مدرن لطمه میخورند، بانوان هستند. از این رو مسائل زنان در گفتمانهای روشنفكری در ابهام بیشتری قرار گرفته است.
روشنفكران دینی، مسائل زنان را به حیطههای مطالعاتی خویش راه ندادهاند. بدین ترتیب، مسائل زنان هیچگاه از جمله دغدغههای اصلی روشنفكران دینی نبوده است. در این بحث، كارنامه روشنفكران دینی مدنظر بوده نه آن چه آنها بالقوه در ذهن دارند یا به عنوان برنامه برایشان مطرح است.(۴)
در هر صورت، روشنفكران ایرانی، چه خواهان مشاركت فعّال در شناخت مسائل بنیادین زنان در دنیای امروز باشند و چه نباشند، فرهیختگان و دردمندان جامعه نباید خود و دیگران را در حالت انتظار نگاه دارند. بلكه باید تجربه انسان مدرن را یك به یك پیش روی قرار داد و آینده آحاد جامعه ایرانی را ملاحظه كرد تا اگر ارادهای بر تغییر آن داریم، از فرصتی كه انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده بهره بگیریم. در این جا به گوشهای از تجربه تلخ انسان مدرن از مسائل زنان اشاره میكنیم تا معلوم گردد كه گذشته غربیان، چگونه آیندهای برای ما خواهد بود.(۵)
داوود مهدویزادگان
پینوشت:
۱) . برای نمونه ر.ك: علیرضا علویتبار، «مسئله زنان در ایران»، زنان، ش ۶۵، ص ۴۴.
۲) . «زنان، نیمه پنهان شهر»، همشهری، ۱۲ آذر ۱۳۷۹.
۳) . شهلا محبی، «جایگاه واقعی زن در خانواده»، همشهری، ۱۱/۱۰/۱۳۷۹.
۴) . مجید محمدی، «جنسیت، خط قرمز روشنفكران دینی»، زنان، ش ۵۸ ، ص ۳۹.
۵) . مأخوذ از گفته سید جواد طباطبائی است مبنی بر اینكه «گذشته غرب آینده ماست». ر.ك: سید جواد طباطبائی، «ما و راه تجدد»، كیان، ش ۳۹، آذر و دی ۱۳۷۶، ص ۲۸.
۶) . لارنس، كوك كرافتراه افریقا، ترجمه خسرو قدیری چاپ اول: (انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۲) ص ۹۰.
۷) . بروس كوثن، مبانی جامعهشناسی، ترجمه غلامعباس توسلی، رضا فاضل (چاپ چهارم: سمت، ۱۳۷۴) ـــ ۱۸۳.
۸) . همان، ص ۱۸۱.
۹) . ر.ك: تقی آزاد ارمكی و مهری بهار، بررسی مسائل اجتماعی (چاپ اول: مؤسسه نشر جهاد، ۱۳۷۷) ـــ ۱۹۳.
۱۰) . رانیل بیتس، فِرد پلاگ، انسانشناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی (انتشارات علمی، چاپ اول، ۱۳۷۵) ص ۳۴۰.
۱۱) . همان، ص ۳۷۴.
۱۲) . باقر ساروخانی، جامعهشناسی خانواده (چاپ دوم: تهران، سروش، ۱۳۷۵) ص ۱۶۹.
۱۳) . شهلا اعزازی، جامعهشناسی خانواده (چاپ اول: روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۷۶) ص ۱۴۱.
۱۴) . باقر ساروخانی، جامعهشناسی خانواده، ص ۱۶۵.
۱۵) . همان، ص ۱۷۲.
۱۶) . لارنس كوك كرانت، راه افریقا، ص ۱۰۷.
۱۷) . رابرت اچ. لاور، دگرگونی اجتماعی، ترجمه كاووس سید امامی (چاپ اول: مركز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۳) ـــ ۲۰۸.
۱۸) . همان، ص ۲۱۰.
۱۹) . شهلا اعزازی، جامعهشناسی خانواده، ص ۲۰۳.
۲۰) . محمد صفوی، «كارگران جنسی»، مجموعه مقالات جنس دوم، ج ۸ ، ۱۳۷۱، ص ۹۶.
۲۱) . تقی آزاد ارمكی و مهری بهار، بررسی مسائل اجتماعی، ص ۲۱
۲۲) . همشهری، ۱۲/۱۰/۷۹.
۲۳) . رنكن كپل، خشونت در كار، ترجمه معاونت فرهنگی و امور بینالمللی وزارت كار و امور اجتماعی، ص ۲۳.
۲۴) . همان، ص ۲۵.
۲۵) . ر.ك: محمد صفوی، همان.
۲۶) . جمشید بهنام، ایرانیان و اندیشه تجدد (چاپ اول: نشر فرزان، ۱۳۷۵) ص ۵۹ .
۲۷) . موسی غنینژاد، تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر (چاپ اول: نشر مركز، ۱۳۷۷) ص ۳۴.
۲۸) . جمشید بهنام، ایرانیان و اندیشه تجدد، ص ۵۸ .
۲۹) . محمدعلی همایون كاتوزیان، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمه محمدرضا نفیسی و كامبیز عزیزی (چاپ چهارم: نشر مركز، ۱۳۷۳) ص ۱۴۵.
۳۰) . فرد هالیدی، دیكتاتوری و توسعه سرمایهداری در ایران، ترجمه فضلاللَّه نیكآیین (چاپ اول: امیركبیر، ۱۳۵۸) ص ۲۶.
۳۱) . ایرانیان و اندیشه تجدد، ص ۱۲۰. در این كتاب (ص ۱۴۹) به تیپشناسی كارگزاران دولت مطلقه مدرن اشاره شده است.
۳۲) . رامین جهانبگلو، ایران و مدرنیته (چاپ اول: نشر گفتار، ۱۳۷۹) ص ۹.
۳۳) . جلال آل احمد، غربزدگی (چاپ چهارم: انتشارات فردوس، ۱۳۷۸) ص ۸۹ .
۳۴) . سنّت، مدرنیته، پست مدرن (انتشارات صراط، چاپ اول، ۱۳۷۵) ص ۲۷، گفتوگو با داریوش آشوری.
۳۵) . تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر، ص ۶۸.
۳۶) . گفتوگو با مشاور وزیر معادن و فلزات، همشهری، ۲۴/۹/۱۳۷۹.
۳۷) . سعید حجاریان، «تصعید، تكامل، توسعه: تحوّل گفتمان ترقی در اندیشه روشنفكران دینی»، اطلاعات سیاسی - اقتصادی، ش ۱۱۳ - ۱۱۴، بهمن و اسفند ۱۳۷۵.
۳۸) . تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر، ص ۶۹.
۳۹) . ر.ك: داوود مهدویزادگان، «روشنفكران و مسئله آلاحمد»، كتاب نقد، زمستان ۱۳۷۸، ش ۱۳.
۴۰) . تجددطلبی و توسعه در ایران معاصر، ص ۵۲ .
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت ریاست جمهوری امام خمینی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
محیط زیست تهران پلیس راهور قتل فضای مجازی شهرداری تهران ترافیک سازمان هواشناسی خانواده بارش باران سیل پلیس
قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو سهام عدالت حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو برق دلار مالیات بازنشستگان
مجید قناد عمو قناد سینما تلویزیون بازیگر پیمان جبلی امام خمینی (ره) سینمای ایران سریال موسیقی دفاع مقدس شعر
ناسا دانشگاه آزاد اسلامی فضا دانش بنیان
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا روسیه جنگ غزه لبنان ترکیه حماس سوریه حزب الله لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال رضا درویش باشگاه پرسپولیس جواد نکونام والیبال کیلیان امباپه تیم ملی فوتبال ایران
هوش مصنوعی موبایل اینترنت سامسونگ اینستاگرام اپل گوگل
کاهش وزن صبحانه استرس