دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
تنگناهایی که مدیریت شهری را وادار به ساخت بزرگراه میکند
![تنگناهایی که مدیریت شهری را وادار به ساخت بزرگراه میکند](/web/imgs/16/96/vgyy81.jpeg)
وضعیت خاص کلانشهرها، از نظر مساحت و تراکم جمعیت مدیران شهری را ناگزیر به اتخاذ تصمیماتی میسازد که شرایط به آنان تحمیل کرده است.
از جمله این معضلات، ترافیک است که در پیشبینی راهحلهایی برای آن یا باید استفاده از فضاهای زیرسطحی را پیشنهاد کرد یا فضاهای سطحی(مانند بزرگراهها، بلوارها و...) و استفاده از ناوگان حملونقل عمومی را در نظر گرفت.
وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران و اینکه این محدوده شکل هندسی منظمی ندارد(حدود ۲۵ کیلومتر در ۳۵ کیلومتر) برای تردد نسبتا روان در این شهر باید زمینههای لازم فراهم و راهکارهای مختلف اندیشیده شود. یکی از این راهکارها که در طرح جامع حملونقل و ترافیک هم بر آن تاکید شده است، استفاده از ناوگان حملونقل عمومی است، آن هم با ۷۵ درصد سهم در مقابل ۲۵ درصد سهم خودروهای شخصی. راه دیگر ساخت بزرگراههاست که گرچه میتواند در فراهم کردن فضاهای مناسب تردد خودروها تاثیرگذار باشد، اما در بخشهایی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی منفی نیز بهدنبال دارد.
از سوی دیگر، تهران در شرایط استاندارد گنجایش ۸۰۰ هزار خودرو را دارد تا خودروها بتوانند بهطور متوسط با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت در شهر تردد کنند. این در حالی است که در حال حاضر تعداد خودروهای تهران با رقم بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، بسیار بیشتر از گنجایش خیابانها و بزرگراههای شهر است. در واقع چنین شرایطی است که مدیران شهری را وادار میکند با وجود پیامدهای منفی اجتماعی و فرهنگی ساخت بزرگراهها، نسبت به افزایش ظرفیت فضای تردد خودروها با ساخت چنین گذرگاههایی اقدام کند.
البته نباید فراموش کرد که مدیریت شهری گزینههای دیگر را نیز در نظر داشته و از آن بهعنوان یکی از راههای روانسازی ترافیک تهران بهره میبرد؛ توسعه وسایل حملونقل عمومی و انتقال خودروها به فضاهای زیرسطحی از جمله این راهحلهاست که از ساخت تونل توحید بهعنوان یکی از نمونههای آن میتوان یاد کرد. مدیریت شهری با ساخت این تونل و اتصال بزرگراه چمران به نواب، مشکل بزرگ ترافیک این مسیر را رفع میکند. در امتداد یادگار امام و یا در بزرگراه امام علی هم قرار است این مسئله با انتقال خودروها به زیر زمین حل شود. در نظام آباد و دماوند همچنین طرحی وجود دارد.
در واقع در بسیاری از طرحهای عمران شهری همانند آنچه در بالا گفته شد، هدف این است که ارتباط بین محلات مانند نواب قطع نشود اما در مجموع شرایط بهگونهای است که مدیریت شهری ناچار به توسعه بزرگراههاست.
حمزه شکیب
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان محمدجواد ظریف رهبر انقلاب رئیس جمهور مجلس انتخابات
اهواز تهران قتل شهرداری تهران شورای شهر تهران هواشناسی تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت خودرو خودرو واردات خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات قیمت طلا برق مایکروسافت بازنشستگان
بازی مهران مدیری سعید راد تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی عاشورا کربلا محرم دفاع مقدس سینما
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن دونالد ترامپ آمریکا رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل فلسطین غزه روسیه چین جنگ غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس المپیک تراکتور
ایلان ماسک اینترنت تبلیغات همستر کامبت تلگرام فیلترینگ گوگل ویندوز ناسا سامسونگ امنیت سایبری
خواب دیابت فشار خون مغز ویتامین افسردگی چای قند بیماری تب دنگی