جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

حریفان اصلی شوماخر چه كسانی هستند از نیك سریع تا مرد یخی


میشائیل شوماخر آلمانی از تیم فراری در صورتی كه در این فصل برای هشتمین بار قهرمان اتومبیلرانی «فرمول یك» جهان شود یك ركورد جدید خارق العاده به دفاتر حدنصاب های حیرت انگیز خود اضافه خواهد كرد

تصور می رود كه دیوید كولتارد بریتانیایی نایب قهرمان سال ۲۰۰۱ و صاحب سابقه ۱۳ پیروزی در سری تورنمنت های گراندپری به دلیل انتقال به تیم جدید رد بول نتواند مدعی جدی قهرمانی باشد اما افراد دیگری هستند كه خود را در شرایط انجام این كار می دانند. كسانی كه نام و اوصاف شان می آید، افرادی هستند كه احتمال پیروزی شان در شماری از مسابقات فرمول یك فصل ۲۰۰۵ وجود دارد و شاید بتوانند مقام قهرمانی جهان را هم از دست شوماخر ۳۶ ساله كه در تمامی پنج فصل گذشته فاتح این رقابت ها شده است خارج كنند.

• فرناندو آلونسو از اسپانیا (رنو)

سن: ۲۴ سال

او همین حالا جوان ترین راننده ای است كه یك مسابقه را در جلوی صف شركت كنندگان (Pole Position) شروع كرده است و جوان ترین فاتح یك تورنمنت گراندپری نیز محسوب می شود. او حالا می خواهد جوان ترین قهرمان جهان نیز باشد. او در سال ۲۰۰۱ با تیم میناردی شروع خوبی در رقابت ها داشت و وقتی در سال ۲۰۰۳ جای جنسن باتن را در رنو گرفت، اثر زیادی را از خود به جای گذاشت. او بسیار مطمئن به خود و صاحب روحیه ای تهاجمی است اما در بیرون پیست آدمی به كلی متفاوت است او فوتبال را هم به خوبی بلد است و رئال مادرید را دوست دارد، هر چند در آكسفورد انگلیس زندگی می كند.

تعداد بردها: یك قهرمانی (مجارستان ۲۰۰۳)

تعداد پیشتاز ی ها (:(Pole Position): سه مورد

تعداد مسابقات: ۵۰ مورد

•روبنز باریكلو از برزیل (فراری)

سن: ۳۳ سال

سال هاست كه می گویند دوره او رسیده است اما هر بار توسط هم تیمی اش شوماخر سرجایش نشانده شده است و حالا همه پذیرفته اند كه او فقط می تواند راننده دوم فراری باشد اما لااقل خودش اعتماد به نفس اش را حفظ كرده است.

او مردی اهل خانه و خانواده و معتقد به اصول است و با ایرتون سنا ستاره كشته شده و افسانه ای اتومبیلرانی كشورش دوستی نزدیكی داشت و تنها راننده برزیلی فاتح یك تورنمنت گراندپری طی دهه اخیر به حساب می آید. فصل پیش نیز او با فتح دو تورنمنت پس از شوماخر نایب قهرمان شد.

تعداد برد ها: ۹ پیروزی

اولین پیروزی: گراند پری آلمان ۲۰۰۰

شمار پیشتازی ها: ۱۳ مورد

تعداد مسابقات: ۱۹۶ دیدار

•جنسن باتن از بریتانیا (بار-هوندا)

سن: ۲۵ سال

او جوان ترین راننده ای است كه در رقابت های «فرمول یك» صاحب امتیاز شده است. كارش را با تیم ویلیامز در سال ۲۰۰۰ شروع كرد و دوران پرنوسانی را گذرانده و به تیم های بنرتون و سپس بار كوچ كرده است. او فصل پیش ده بار بر سكوی افتخار ایستاد و در مجموع امتیازات سوم شد ولی هنوز نتوانسته است در یك تورنمنت گراندپری اول شود و این در حالی است كه طی سال های اخیر از او همیشه به عنوان بهترین و اصلی ترین امید بریتانیا برای كسب قهرمانی یاد شده است. او بسیار پرتجربه تر از سن حقیقی اش است و بسیار نرم و فنی رانندگی می كند اما این اتهام همیشه به او وارد شده كه غیر جدی تر و مهربان تر از آن است كه بتواند قهرمان شود. در پایان فصل پیش با تلاش نافرجامش برای تغییر تیم و انتقال از بار به ویلیامز خبرساز شد.

تعداد پیشتازی ها: یك مورد

تعداد مسابقات: ۸۴ مورد

• جان كارلو فیسیكلا از ایتالیا (رنو)

سن: ۳۲ سال

او را بسیار سطح بالا می دانند اما او كارنامه ای كوچك و كم بار برای ارائه دارد. تنها قهرمانی او در سال ۲۰۰۳ و برای تیم جردن حاصل آمد، اما راجع به صحت آن بحث های زیادی سر گرفت به طوری كه یك هفته طول كشید تا تایید نهایی شود و به ثبت برسد و این به دلیل مشكلی بود كه در محاسبه زمان راننده ها به وجود آمد. اما فصل تازه اولین بار خواهد بود كه ماشینی پیشرفته و مناسب برای اوجگیری زیر پای او خواهد بود. فیسی چلا می داند كه فرصتش دارد تمام می شود و وقت زیادی ندارد و باید هر چه زودتر كار های مورد نظرش را انجام بدهد. او زندگی مرتب و بدون مشكلی دارد و صاحب دو فرزند است و تیم فوتبال آ اس رم را بسیار دوست دارد.

تعداد پیروزی ها: یك مورد

اولین برد: برزیل ۲۰۰۳

تعداد پیشتاز ی ها: یك مورد

شمار مسابقات: ۱۴۱ دیدار

•نیك هیدفلد از آلمان (ویلیامز)

سن: ۲۸ سال

مردی آرام و دیرجوش اما سزاوار لقبی است كه به او داده اند (نیك سریع). امسال می تواند سال بزرگ او باشد و راهیابی اش به ویلیامز در آخرین روز ها و به قیمت كنار گذاشته شدن آنتونیو پیزونیا برزیلی امید های او را بیشتر كرده است. این امر در قیاس با رویدادی كه طی سال ۲۰۰۱ برای او اتفاق افتاده بود حیرت انگیز است. در آن سال تیم مك لارن او را نادیده گرفت تا كیمی رایكونن را استخدام كند. در سال ۲۰۰۳ تیم سوبر هم او را كنار گذاشت، اما جردن سال پیش با گزینش او حیات تازه ای به نیك بخشید. چیزی برای از دست دادن ندارد و مشتاق پیروزی است و می تواند از حادثه سازان سال ۲۰۰۵ باشد.

تعداد مسابقات: ۸۴ مسابقه

•خوان پابلو مونتویا از كلمبیا (مك لارن)

سن: ۳۰ سال

او اولین كلمبیایی فاتح یك تورنمنت گراندپری است. او ابتدا راننده امتحانی تیم ویلیامز بود و سپس به آمریكا رفت و صاحب عنوان قهرمانی در رقابت های كارت و ایندیانا پولیس ۵۰۰ شد، در سال ۲۰۰۱ و با تیم ویلیامز برای اولین بار در رقابت های «فرمول یك» یك شركت كرد و وقتی در سومین تورنمنتش شوماخر را گرفت سروصدایی را به راه انداخت. او استاد در به هم ریختن نظم حریفان و بسیار جدی است و می تواند از حوادث داخل پیست به سرعت به نفع خود استفاده كند. در عین حال او آدمی است كه زود خسته می شود و باید دید در اولین سال عضویتش در مك لارن به كجا خواهد رسید. او در انتظار تولد اولین فرزند خود است.

تعداد برد ها: چهار مورد

اولین پیروزی: گراندپری ایتالیا ۲۰۰۱

تعداد دفعات پیشتازی: ۱۱ مورد

تعداد مسابقه ها: ۶۸ مورد.

•كیمی رایكونن از فنلاند (مك لارن)

سن: ۲۶ سال

در سال ۲۰۰۳ بعد از شوماخر نایب قهرمان جهان شد و فصل پیش گراندپری بلژیك را برد كه این تنها قهرمانی برای تیم مك لارن در فصل ۲۰۰۴ بود. او در پایان سال ۲۰۰۱ جای هموطنش میكا هایكنون را در تیم مك لارن گرفت و توسط ران دنیس كه مدیر تیم بود «مرد یخی» نام گرفت. در نگاه نخست آدمی منفعل و كم حرف به نظر می رسد اما وقتی در زندگی خصوصی و اوضاعش دخیل شوید، درمی یابید كه مشكل زیاد داشته و چند بار رستوران ها و اماكن عمومی را به هم ریخته است و گاه حالت عادی ندارد.

صعود غریبی در سلسله مراتب اتومبیلرانی داشته است و خیلی ها شامل مكس موزلی رئیس فدراسیون بین الملل اتومبیلرانی اعتقاد داشته اند كه او كم تجربه تر و غیرقابل اعتماد تر از آن است كه بتوان گواهینامه و اجازه شركت در فرمول یك را به او داد. تیم سوبر خلاف این می پنداشت و او را در سال ۲۰۰۱ برای شركت در این مسابقات استخدام كرد.

تعداد پیروزی ها: دو مورد

اولین برد: مالزی ۲۰۰۳

تعداد دفعات پیشتازی: سه مورد

تعداد مسابقات: ۶۳ دیدار.

•تاكوما ساتو از ژاپن (بار-هوندا)

سن: ۲۸ سال

آیا ساتو به اولین ژاپنی فاتح یك تورنمنت گراندپری اتومبیلرانی بدل خواهد شد؟ او فصل پیش برای اولین بار بر سكوی افتخار ایستاد و این در حالی روی داد كه بار ها موتور اتومبیلش آتش گرفت و مجبور به توقف در میانه راه شد و با این وجود موفق ترین راننده كشورش در صحنه فرمول یك بوده است. روی پیست، نترس و پرتحرك و در عین حال فكور است و گاهی مانور هایش برای رسیدن به حریفان نفس گیر است. در فصل نخست بار ها مسابقات را در اواسط راه ترك گفت و شهرت بدی برای خود به هم زده. خوب به زبان انگلیسی حرف می زند.

تعداد مسابقات: ۳۶ مورد

•مارك وبر از استرالیا (ویلیامز)

سن: ۲۹ سال

پس از آلن جونز كه در سال ۱۹۸۰ قهرمان جهان شد، امیدسازترین راننده استرالیا به حساب می آید و از قضا جونز هم آن سال با تیم ویلیامز اوج گرفته بود. با این وجود وبر هنوز در هیچ مسابقه ای صاحب رتبه ای بالاتر از پنجم نشده است و این كار را در اولین فصل حضورش و با تیم میناردی به سال ۲۰۰۲ در استرالیا انجام داد. با این حال او فصل پیش با تیم جگوار در رقابت تعیین خط در مالزی در جای نخست قرار گرفت و او را به لحاظ موضع گیری، آمادگی و عزمش با شوماخر قیاس كرده اند.اولین بار با چپ كردن اتومبیل مرسدس خود در جریان تمرین برای مسابقه ۲۴ ساعته لومان مورد توجه و شناسایی قرار گرفت و با اینكه آسیبی جدی ندید، به دلیل كنار كشیدن تیم مرسدس اصلاً در آن رقابت ها شركت نكرد.

تعداد مسابقات: ۵۰ دیدار