چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
جنگ سوبسیدها در صنعت کشتی سازی تقابل کره جنوبی و اتحادیة اروپا
آخرین اخبار در مورد نزاع کره جنوبی و اتحادیة اروپا را که در سال ۲۰۰۴ در رسانههای گروهی مختلف دنیا انعکاس گستردهای داشته است در ذیل آمده است :
شکایت اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی
اتحادیه اروپا در ماه ژوئن ۲۰۰۴ شکوائیة خود از دولت کره جنوبی را تسلیم سازمان تجارت جهانی کرد و مدعی شد دولت کره جنوبی با دادن یارانه در حدود ۲۰ درصد به کشتیسازان خود باعث رقابت ناعادلانه در بازار صنعت کشتیسازی و حذف کشتیسازان اروپایی از صحنه رقابت شده است. اتحادیة اروپایی این اقدامات کره را در جهت نقض قوانین تجارت جهانی دانسته و از WTO خواسته است كه فشارهای قانونی بر دولت کره جنوبی اعمال شود تا از دادن یارانه به کشتیسازان اجتناب کند.
هم اکنون اتحادیة اروپا در حال انجام اقداماتی علیه بانک صادرات و واردات کره جنوبی (KEXIM) است؛ چرا که سوبسیدها از طریق این بانک به کشتیسازان اختصاص مییابد. همچنین اقدامات دیگری علیه شرکت دوو (Daewoo) که دومین رتبة ساخت کشتی دنیا را در اختیار دارد در حال انجام است، چرا که به اعتقاد اتحادیة اروپا، این شرکت سهم زیادی از یارانههای دولتی را نصیب خود کرده است.
اروپاییها معتقدند دولت کره تا ۲۰ درصد قیمت کشتی را یارانه میدهد و بدین ترتیب کشتیسازان کرهای کشتی را پایینتر از قیمت تولید شدة آن میفروشند. به هرحال صنعت کشتیسازی اروپا از رونق افتاده است بطوریکه اروپاییها از سهم ۲۰ درصدی خود از بازار کشتیسازی دنیا در سال ۹۹ به سهم ۸ درصد در سال ۲۰۰۲ نزول کردهاند و در همین مدت سهم کشتیسازان کره از ۲۸ درصد بازار جهانی به ۳۶ درصد رسیده است. تعطیلی بسیاری از کارخانجات کشتیسازی اروپایی معضلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده و خسارت چند میلیارد دلاری را بر کشورهای کشتیساز اتحادیه اروپا تحمیل کرده است.
مقابله به مثل اتحادیة اورپا
اتحادیة اروپا اعطای کمک مالی به کشتیسازان اروپایی را تا ۳۱ مارس ۲۰۰۵ تمدید کرد. در ماه مارس ۲۰۰۳ اتحادیة اروپا برای مقابله با کشتیسازان کرهای، موافقت کرده بود که دولت آلمان به کشتیسازان خود ۶ درصد یارانه پرداخت کند که در ماه نوامبر ۲۰۰۳ برای کشتیسازان اسپانیایی نیز این اجازه صادر شد. این اقدام اتحادیة اروپا یک مقابله به مثل به شمار میرود و با این امید صورت میگیرد تا کرة جنوبی در دادن یارانه به کشتیسازان خود تجدید نظر نموده یا میزان یارانههای خود را کاهش دهد.
سرانجام در ژانویة ۲۰۰۴ اتحادیة اروپا برای جلوگیری از ورشکستگی و حذف کامل کشتیسازان اروپایی از صحنه رقابت موافقت کرد که کلیة کشورهای سازندة کشتی اروپا تا ۳۱ مارس ۲۰۰۵ به میزان ۶ درصد ارزش کشتی به کشتیسازان خود یارانه بدهند.
این یارانه تنها شامل ساخت کشتیهای حمل گاز (LNG) ، فرآوردهبر و کانتینربر میشود. این قانون از سوی ۱۵ عضو اتحادیة مورد تصویب قرار گرفت. تصویب این قانون در اتحادیة اروپا، مورد اعتراض سازمان تجارت جهانی (WTO) قرار گرفت. چرا که دادن یارانه دولتی به صنایع بر خلاف قوانین تجارت جهانی است.
شکایت متقابل کره جنوبی
کرة جنوبی نیز متقابلاً شکوائیهای از اتحادیة اروپا در ماه سپتامبر ۲۰۰۳ تسلیم WTO کرد. این شکایت به دلیل تصویب قانون اعطای یارانة ۶ درصدی به کشتیسازان اروپایی است که برخلاف قوانین تجارت جهانی به شمار میرود. کره مدعی شده است که هیچگونه یارانهای را به کشتیسازان خود نمیپردازد ولی اروپاییها با تصویب این قانون رقابت ناعادلانهای را در بازار کشتیسازان دنیا باعث میشوند.
کرهایها: ما بیتقصیریم
کرهایها علت پایین بودن قیمت کشتی در این كشور را نه یارانههای دولتی بلکه نیروی کار ارزان، بازدهی بالا و روشهای تولید نوین کشتیسازی میدانند که اروپاییها از آنها بیبهرهاند. WTO کار روی پروندة نزاع بین کرة جنوبی و اتحادیة اروپا را شروع کرده و احتمالاً گزارش نهایی این پرونده تا ماه آگوست ۲۰۰۴ اعلام خواهد شد.
راه حلهای دیگر اتحادیه اروپا
اتحادیة اروپا برای ارتقای کشتیسازان خود یک برنامة ۳۰ مرحلهای را از ژانویه ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۵ طرحریزی کرده که اولین مرحله آن، دو برابر کردن بودجة تحقیقاتی کارخانجات کشتیسازی میباشد.
تحلیل:
با توجه به سابقة این مشاجرات، آنچه مشخص است این نزاع پایانی ندارد و سالهاست که عامل مشاجرة بین کره جنوبی و اروپا است و بعید به نظر میرسد سازمان تجارت جهانی نیز بتواند راه حلی برای این پرونده بیابد. دولتمردان کرهای وابستگی و علاقة زیادی به صنعت کشتیسازی دارند چرا که در كنار این صنعت، صنایع جانبی بسیاری در این کشور فعال شدهاند. صنعت کشتیسازی برای کره اهمیت حیاتی دارد و این صنعت را به عنوان پشتوانهای برای کلیه صنایع خود برگزیده و همچنان به هر قیمتی آن را حفظ و حمایت خواهد کرد و اعطای یارانههای دولتی کرة جنوبی نیز در همین راستا تفسیر میشود.
از دید کرهایها، کشتیسازان اتحادیة اروپا باید میدان را خالی كنند و كل صنعت كشتی سازی را به کشتیسازان جنوب شرقی آسیا بسپارند و خود به دنبال صنعت دیگری بروند!
کاهش قیمت کشتیدر کشورهای جنوبی شرقی آسیا به حدی است که پایین بودن دستمزد، راندمان بالا و روشهای جدید ساخت کشتی، باز هم نمیتواند توجیه خوبی برای دخالت نداشتن یارانههای دولتی در کاهش قیمت کشتیها باشد.
به هر حال حساسیتهای بسیار زیاد دولتمردان كرهای و اروپایی دربارة صنعت كشتیسازی میتواند درسی برای مسئولین كشور ما باشد چرا كه سالهاست از قافلة رشد صنایع دریایی عقب ماندهایم و بدیهی است كه " عقب مانده " باید تلاش و سرعت حركت خود را دوچندان كند. براستی آیا ما را هم در قافلة كشتیسازان راه خواهند داد؟
منابع
www.eubusiness.com
www.sg.biz.com
www.iht.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست