سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

تـبـلـیـغـات نـوسـتـالـژیـک


تـبـلـیـغـات نـوسـتـالـژیـک

هنگامی‌که به گذشته فکر می‌کنیم، خاطرات گذشته حتی خاطراتی که با تلخی و شیرینی همراه بوده است در نظر ما زیبا جلوه می‌کند. اصولا انسان‌ها هنگام به خاطر آوردن خاطرات گذشته آن‌ها …

هنگامی‌که به گذشته فکر می‌کنیم، خاطرات گذشته حتی خاطراتی که با تلخی و شیرینی همراه بوده است در نظر ما زیبا جلوه می‌کند. اصولا انسان‌ها هنگام به خاطر آوردن خاطرات گذشته آن‌ها را زیبا می‌بینند و گاهی بر آن افسوس می‌خورند. این احساس به خاطر آوردن خاطرات تلخ و شیرین گذشته نوستالژی نامیده می‌شود.

حس حسرت و افسوس بر گذشته را نوستالژی می‌نامند. این احساس در مورد روزگاران خوش گذشته در بین افراد بسیار متداول است و متخصصان تبلیغ به آن خاطرات دوران جوانی می‌گویند و از این احساس در جهت ایجاد ارتباط بهتر با مشتری استفاده می‌کنند.

ترانه‌ها و تصاویر گذشته هنگامی‌ که بازآفرینی شود، انسان را به دوران گذشته برمی‌گرداند و خاطرات آن دوران را زنده می‌کند. کالاهایی که از چرخه تولیدشان بیش از یک نسل گذشته است، مستعد تبلیغ با جاذبه نوستالژی هستند. متخصصان تبلیغ با استفاده از یادآوری سالیان گذشته و زنده کردن حس حسرت نسبت به جوانی و ایام قدیم در مصرف‌کننده و همچنین نسبت دادن کالاهای خود به دوران قدیم روش تبلیغی خود را اعمال می‌کنند.

متخصصان تبلیغ معتقدند استفاده از این روش در تبلیغات بسیار مفید است، زیرا بیش از نیمی‌ از بزرگسالان معتقدند که اوضاع در گذشته بهتر از امروز بوده است. بیشتر افراد دوران کودکی را بهترین دوران عمر خود می‌دانند، مخصوصا اگر در حال حاضر چندان موفق نباشند.

این روش استفاده از جاذبه نوستالژی را روش بازاریابی گذشته نگر نیز می‌نامند. به نظر می‌رسد با توجه به فرهنگ مردم کشور ما که دارای احساسات عمیق هستند، استفاده از جاذبه نوستالژی بسیار موفق خواهد بود. حتی در ادبیات ما زیباترین اشعار با استفاده ار جاذبه نوستالژی سروده شده است.