یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

ترافیک قانون ایمنی


ترافیک قانون ایمنی

راننده خوب پیوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگی مانند وضعیت خودرو و راه , شرایط محیط مثل هوا و نور لازم , تعداد وسایل نقلیه در حرکت و وضعیت روحی و جسمانی خود توجه می کند و مهمتر آنکه پیشگیری های منطقی و مناسبی را برای جلوگیری از بروز تصادف انجام می دهد و با سرعت مطمئن رانندگی می کند

ممکن‌ است‌ بعضی‌ها فکر کنند که‌ رانندگی‌ در موضوعاتی‌ مثل‌ پشت‌ فرمان‌ خودرو نشستن‌ استارت‌ زدن‌ حرکت‌کردن‌ تعویض‌ دنده‌ و... یا حتی‌ گرفتن‌ گواهینامه‌ رانندگی‌ خلاصه‌ می‌شود. در حالی‌ که‌ خوب‌ راندن‌ هنری‌ است‌ اکتسابی‌ و با ریزه‌کاری‌های‌ فراوان‌ که‌ عدم‌ توجه‌ در رعایت‌ آنها مشکلات‌ و سوانح‌ بسیاری‌ را به‌ وجود می‌آورد که‌ بعضاً جبران‌ ناپذیر هستند.

بنابراین‌ برای‌ اینکه‌ رانندگی‌ همواره‌ با خاطراتی‌ خوش‌ همراه‌ باشد لازم‌ است‌ به‌ تمام‌ اصول‌ و قواعد و مقررات‌ رانندگی‌ توجه‌ شود.

راننده‌ خوب‌ پیوسته‌ به‌ عوامل‌ و عناصر موثر در رانندگی‌ مانند وضعیت‌ خودرو و راه‌، شرایط‌ محیط‌ مثل‌ هوا و نور لازم‌، تعداد وسایل‌ نقلیه‌ در حرکت‌ و وضعیت‌ روحی‌ و جسمانی‌ خود توجه‌ می‌کند و مهمتر آنکه‌ پیشگیری‌های‌ منطقی‌ و مناسبی‌ را برای‌ جلوگیری‌ از بروز تصادف‌ انجام‌ می‌دهد و با سرعت‌ مطمئن‌ رانندگی‌ می‌کند.

رانندگی‌ در فصل‌ سرما دارای‌ شرایط‌ و ویژگی‌های‌ خاص‌ خود است‌. برای‌ رانندگی‌ در پاییز و زمستان‌ باید قبل‌ از نزول‌ برف‌ و سرما و گرفتار شدن‌ در یخبندان‌ بخصوص‌ در جاده‌ها پیش‌بینی‌های‌ لازم‌ را اتخاذ کرد تا ضمن‌ جلوگیری‌ از بروز سوانح‌ دلخراش‌ از ماندن‌ در سرما و یخبندان‌ مصون‌ بود. همچنین‌ رانندگی‌ در مه‌ و برف‌ و باران‌ و یخبندان‌ نیازمند تدابیر و مهارت‌های‌ خاص‌ در هدایت‌ خودرو است‌. لذا در سلسله‌ مطلبی‌ که‌ از این‌ به‌ بعد در همین‌ ستون‌ درج‌ خواهد شد سعی‌ می‌کنیم‌ تا مهمترین‌ نکات‌ ایمنی‌ رانندگی‌ در شرایط‌ سخت‌ که‌ حاصل‌ سال‌ها تجارب‌ علمی‌ و عملی‌ همکاران‌ پلیس‌ ترافیک‌ و کتب‌ داخلی‌ و خارجی‌ منتشره‌ است‌ را ارایه‌ کنیم‌.

● نحوه‌ انتخاب‌ لاستیک‌ در زمستان‌

در زمستان‌ باید از لاستیک‌های‌ آج‌ درشت‌ استفاده‌ کرد. با اینکه‌ لاستیک‌های‌ برفی‌ که‌ برای‌ برف‌ ساخته‌ شده‌اند به‌ صورت‌های‌ مختلفی‌ عرضه‌ شده‌ ولی‌ همین‌ که‌ به‌ زمین‌های‌ یخبندان‌ برسند با لاستیک‌های‌ معمولی‌ تفاوت‌ زیادی‌ نکرده‌ و باید از لاستیک‌های‌ میخ‌دار استفاده‌ کرد یا زنجیر چرخ‌ را به‌ کار برد.

لاستیک‌ها انواع‌ بسیار دارند ولی‌ لاستیک‌های‌ رادیال‌ بهترین‌ نوع‌ لاستیک‌ در تمام‌ چهار فصل‌ هستند و می‌توان‌ آنها را در برف‌ کم‌ نیز مورد استفاده‌ قرار داد. هرگز لاستیک‌های‌ معمولی‌ و لاستیک‌های‌ رادیال‌ را با هم‌ مورد استفاده‌ قرار ندهید، چون‌ واکنش‌ هر کدام‌ با دیگری‌ متغیر بوده‌ و سبب‌ می‌شود، در لحظات‌ بحرانی‌ کنترل‌ فرمان‌ براحتی‌ از دست‌ راننده‌ خارج‌ شده‌ و حادثه‌ آفرین‌ شوند. در زمستان‌ سعی‌ کنید لاستیک‌هایی‌ با آج‌ درشت‌ را در چرخ‌های‌ متحرک‌ نصب‌ کنید. اتومبیل‌های‌ دیفرانسیل‌ جلو و موتور جلو به‌ علت‌ تقسیم‌ وزن‌ بر روی‌ اکسل‌ جلو در زمستان‌ از خصوصیات‌ بهتری‌ برخوردارند همینطور اتومبیل‌های‌ موتور عقب‌ که‌ چرخ‌های‌ متحرک‌ در زیر موتور بوده‌ نیز از کشش‌ خوبی‌ در برف‌ و یخ‌ بهره‌مندند.

● لوازم‌ زمستانی‌ شخصی‌

خودرویی‌ که‌ در زمستان‌ ساکن‌ می‌ماند به‌ دلیل‌ نفوذ سرما از راه‌ بدنه‌ و منفذهای‌ ریز، دارای‌ اتاق‌ سرد و ناراحت‌کننده‌یی‌ است‌.

به‌ همین‌ دلیل‌ اتومبیلی‌ که‌ در زمستان‌ به‌ نقص فنی‌ دچار گردد، می‌تواند از جهات‌ فراوانی‌ موجب‌ آزار سرنشینان‌ شود از این‌رو همراه‌ داشتن‌ لباس‌های‌ گرم‌ و پتو از ضروریات‌ است‌ و در صدر آنها کلاه‌ زمستانی‌ و دستکش‌ قرار گرفته‌ است‌. برای‌ یک‌ راننده‌ خوب‌ کفش‌های‌ زمستانی‌ و راحت‌ می‌تواند کمک‌ شایانی‌ به‌ کنترل‌ بموقع‌ اتومبیل‌ و در صورت‌ لزوم‌ راهپیمایی‌ برای‌ کمک‌ گرفتن‌ از دیگران‌ در خارج‌ از شهر کند. به‌ هر حال‌ به‌ همراه‌ داشتن‌ لباس‌ گرم‌ برای‌ سرنشینان‌ بسیار ضروری‌ بوده‌ و فراموش‌ نکنید اگر به‌ هر صورت‌ گرفتار سرمای‌ زیاد در زمستان‌ شده‌ و در مناطق‌ سرد زمستانی‌ مجبور به‌ توقف‌ شدید سعی‌ کنید خونسردی‌ خود را حفظ‌ کرده‌ و به‌ هیچ‌ عنوان‌ بدون‌ تجهیزات‌ لازم‌ در سرما نخوابید که‌ نتیجه‌ آن‌ مرگ‌ خواهد بود. داشتن‌ حداقل‌ چهار پتو در اتومبیل‌، خرما و کشمش‌ در مسافرت‌های‌ زمستانی‌ ضروری‌ است‌.

● گرم‌ کردن‌ خودرو در زمستان‌

گرم‌ کردن‌ صبحگاهی‌ موتور خودرو به‌ صورت‌ در جا یکی‌ از باورهای‌ نادرست‌ و اشتباه‌ اکثر رانندگان‌ و حتی‌ مکانیک‌های‌ با تجربه‌ در کشور است‌ که‌ متاسفانه‌ سبب‌ فرسایش‌ شدید موتور و خرابی‌ زودرس‌ آن‌ می‌شود. در جا کار کردن‌ موتور برای‌ خودرویی‌ که‌ دست‌ کم‌ ۴ ساعت‌ خاموش‌ بوده‌ ۹۰ درصد فرسودگی‌ مکانیکی‌ را به‌ بار می‌آورد. وقتی‌ موتور خودرو درجا کار می‌کند نوعی‌ کربن‌ تولید می‌کند و کربن‌ حاصله‌ قطعات‌ موتور را بسرعت‌ فرسوده‌ می‌کند. همچنین‌ به‌ دلیل‌ جریان‌ نیافتن‌ روغن‌، قطعات‌ داخل‌ موتور براثر تماس‌ با هم‌ شروع‌ به‌ سایش‌ می‌کنند.موتور خودرویی‌ که‌ درجا کار می‌کند ۵۰ درصد بیشتر وقت‌ می‌برد تا گرم‌ شود و چون‌ دیرتر گرم‌ می‌شود صدمه‌ می‌بیند.

موتوری‌ که‌ به‌ جای‌ ۵ دقیقه‌ در ۱۰ دقیقه‌ گرم‌ شود دو برابر مقدار معمول‌ گازهای‌ سمی‌ تولید می‌کند و موتوری‌ که‌ به‌ جای‌ گرم‌ شدن‌ در حرکت‌ آرام‌ به‌ جای‌ ۵ دقیقه‌ ۱۰ دقیقه‌ درجا کار کند عمرش‌ تا ۳۰ درصد کوتاه‌تر می‌شود.در دفترچه‌های‌ راهنمای‌ روش‌های‌ استفاده‌ صحیح‌ از خودروی‌ شرکت‌های‌ بزرگ‌ خودروسازی‌ دنیا جداً تذکر داده‌ شده‌ است‌ که‌ خودرو را فوراً پس‌ از روشن‌ کردن‌ موتور به‌ حرکت‌ در آورید.بنابراین‌ توصیه‌ می‌شود پس‌ از روشن‌ کردن‌ موتور به‌ آرامی‌ حرکت‌ کرده‌ و چند کیل

ومتر اول‌ را به‌ آهستگی‌ و با دنده‌ سنگین‌ برانید. با این‌ کار موتور خودرو سریعتر گرم‌ شده‌ و استهلاک‌ کمتری‌ خواهد داشت‌.

● چگونه‌ می‌توان‌ موتور خودرویی‌ را که‌ در سرمای‌ زمستان‌ گرم‌ نمی‌شود گرم‌ کرد؟

چنانچه‌ خودرو پس‌ از طی‌ مسافتی‌ قابل‌ توجه‌ هنوز سرد است‌ و دستگاه‌ بخاری‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ داخل‌ خودرو را گرم‌ نمی‌کند،باید نگاهی‌ به‌ برودت‌ هوا انداخت‌ و در صورتی‌ که‌ گرم‌ نشدن‌ موتور به‌ علت‌ سردی‌ هوا باشد باید با انجام‌ یک‌ کار ابتکاری‌ مشکل‌ را حل‌ کرد. در زمستان‌ وقتی‌ درجه‌ حرارت‌ پایین‌ است‌ موتور خودرو خیلی‌ سرد می‌شود. درجه‌ حرارت‌ دلخواه‌ موتور برای‌ کار منظم‌ آن‌ در حدود ۸۰ درجه‌ سانتیگراد است‌. در این‌ موقع‌ شما باید سعی‌ کنید که‌ از سرد شدن‌ بیشتر از حد رادیاتور جلوگیری‌ کنید.

برای‌ این‌ کار یک‌ پرده‌ روی‌ جلو پنجره‌ رادیاتور بکشید که‌ برای‌ این‌ منظور تهیه‌ شده‌ است‌ و شما باید قبلاً آن‌ را تهیه‌ نمایید. وقتی‌ درجه‌ هوا به‌ زیر ۱۰ درجه‌ می‌رسد برای‌ خودروهایی‌ که‌ با هوا خنک‌ می‌شوند چنین‌ پرده‌هایی‌ لازم‌ است‌. برای‌ این‌ کار می‌توانید از روزنامه‌ یا یک‌ تکه‌ مقوا نیز استفاده‌ کنید. مواظب‌ باشید آنچه‌ را که‌ باید بپوشانید قسمت‌ پایین‌ رادیاتور است‌. برای‌ جلو پنجره‌های‌ پیشرفته‌ که‌ معمولاً از جنس‌ پلاستیک‌ است‌ شما می‌توانید یک‌ نوار چسب‌ عریض‌ به‌ کار برید این‌ شیوه‌ هم‌ موثر بوده‌ و نصب‌ آن‌ نیز خیلی‌ ساده‌ است‌ و خطر صدمه‌ زدن‌ به‌ جلو پنجره‌ها را نیز ندارد.

● طرز نگهداری‌ باطری‌ خودرو و مواظبت‌ از آن‌

آب‌ باطری‌ را همیشه‌ باید از دو جهت‌ کمیت‌ و کیفیت‌ تحت‌ کنترل‌ قرار داد. کمیت‌ آب‌ باطری‌ یا مقدار آن‌ در داخل‌ باطری‌ برای‌ طول‌ عمر و کارکرد باطری‌ دارای‌ اهمیت‌ است‌، پس‌ باید دقت‌ نمود که‌ سطح‌ آب‌ باطری‌ هیچگاه‌ از قسمت‌ بالای‌ صفحات‌ کمتر نباشد. چون‌ صفحات‌ داخل‌ باطری‌ در محلول‌ شیمیایی‌ غوطه‌ور هستند لذا به‌ محض‌ اینکه‌ در معرض‌ هوای‌ آزاد قرار گرفتند با اکسیژن‌ موجود در هوا ترکیب‌ شده‌ و بتدریج‌ فاسد خواهند شد. لازم‌ است‌ که‌ با مشاهده‌ و کنترل‌ سطح‌ آب‌ باطری‌ به‌ صورت‌ هر چند روز یک‌ بار نسبت‌ به‌ اضافه‌ کردن‌ آب‌ مقطر در صورت‌ لزوم‌ اقدام‌ شود. کیفیت‌ آب‌ داخل‌ باطری‌ از کمیت‌ آن‌ مهمتر بوده‌ و باید به‌ طور متناوب‌ نسبت‌ غلظت‌ محلول‌ باطری‌ را کنترل‌ نمود که‌ البته‌ چون‌ این‌ کار به‌ دستگاه‌ اسید سنج‌ احتیاج‌ دارد، لازم‌ است‌ که‌ هرچند وقت‌ یکبار با مراجعه‌ به‌ باطری‌ سازها غلظت‌ آب‌ و اسید داخل‌ باطری‌ را کنترل‌ نمود.



همچنین مشاهده کنید