چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
روحی سرگردان
● نگاهی به رمان نادیا نوشتهی آندره برتون ترجمهی کاوه میرعباسی
«کی هستم؟ » رمان آغاز میشود، پرسشی که« کیستی » بودن « برتون » و« نادیا » را نمایان می کند. « در جسم چه کسی حلول کردهام؟ » و« نادیا ی حقیقی کدام است؟ ».
« نادیا، چون این هجاء اول کلمهای است که در روسی امید معنی میدهد و فقط اول آن ». نادیا دختری که حضوری سایه وار در کل اثر دارد و در واقعی بودن یا نبودنش تردید است. دختری که در جواب پرسش برتون، شما کی هستید؟ » خود را « روحی سرگردان» معرفی می کند. او خود را« اندیشهای شناور در اتاقی بی آینه » میداند.
نادیا و برتون چنان به هم آمیخته و به هم پیوند خوردهاند که نمیتوان از برتون و سورئالیسم صحبت به میان آورد و نام رمان معروف او نادیا را از قلم انداخت. رمانی که به نوعی شاهد و نمونهی ناب مانیفست برتون و سورئالیسم در زمینهی نگارش رمان میباشد. رمان جدا و دور از شرح و بسطهای روایتی و بسنده شده به تصویر و کلامی که به قول خود برتون نمایانگر « تأثیر گذارترین رویداد » زندگیاش است. رمان زندگی نوشتی است که از سه بخش تشکیل میشود. بخش اول، بخشی که پیش در آمد است و با گسستهایی روایتی، زمانی و مکانی عجین شده تا در نهایت برتون بتواند به واگویههای ذهنی خود صحه گذاشته و آنها را به عینیت، کلمه، بدل کند. در این بخش از هر دری سخنی و در نهایت ختم به یک کلام،، نادیا میشود.
بخش دوم، بخش اصلی و اساسی رمان که چگونگی آشنایی، ارتباط و جدایی برتون از نادیا را شرح میدهد. و بخش پایانی یا رکوئیم نادیا که شامل نظرات برتون در مورد نادیا، عشق، زندگی و... میباشد. در بخش ابتدایی و انتهایی، خوانشگر در مقابل مقالهای ادیبانه و ژرف در لباس داستان قرار گرفته و با نویسنده هم سو میشود تا به « کیستی » و« چیستی » نادیا و سورئالیسم پی ببرد.
نادیا در تنهاییاش قصههایی را سر هم می کند که به قول برتون « آرمان غایی سورئالیسم » است. سورئالیسمی که مبتنی بر کاویدن و بروز درونیات است و نوعی از نوشتن را پیشنهاد میکند که در آن شبحی میگوید و نویسنده مینویسد(عمل به نگارش خودکار). نگارشی که از آن به عنوان« نوشتههای مغناطیسی» نام میبرند و آن را نوعی از نوشتن که گویی با« توفان شن آمده » میدانند.
برتون و یارانش نگارش خودکار، که جدالی در بین« ادبیات » و« غیر ادبیات » است را معرفی و پیشنهاد کرده و اعتقاد دارند که این نوع نگارش، غیر ادبیات را غنی تر و درونی تر و عمیق تر از نوع ادبیات آن می کند. آنها نویسنده را آن کسی می دانند که به ندای درونی، ضمیر نا خود آگاه گوش فرا داده و تمام درونیاتش را بر روی کاغذ آورد. برتون اعتقاد داشت که این روش، غیر ادبیات ، بسیار سخت تر از نوع دیگر، ادبیات است. چون باید ذهن را از هر نوع فکر اضافی و سانسور بری و رها کرد.
برتون که انسان را« موجودی خیالباف » میداند و قهرمانان را« انبوهی فلک زده و چند ابله بی نوا» میخواند در این اثر یگانه خود، نادیا را موجودی خیالباف با ناکامیهای دایمی، رویاها، داشتن نگاهی متفاوت به شیئ و جاندار پنداری آن، دیوانگی و مجنون صفتیاش او را نمایندهی تام و تمام جریان سورئالیسم می کند. پرسوناژی که آمده است تا پرچم دار و طلایه دار این مکتب، در اعتلای آن تلاش کند. تلاشی که در زیر متن شخصیتی و زندگیاش نهفته است. نادیا در پس این دیوانگی، عالم و بالغ مسبب نگارش رمان نادیا توسط برتون میشود و این همان شبح و روحی است که دیکته میکند تا او، برتون بنویسد.
او در پس یک حرکت اتفاقی و ساده در هتل محل اقامتش به تیمارستان فرستاده میشود. درست مانند نیچه، بودلر، ساد، روسو، ، آرتو و... . این قیاس ناشی از بزرگی تأثیر و اهمیت نادیا در نظر برتون است.
نادیا سایه وار در این رمان زندگی میکند، عاشق میشود، و خواستههایی مادی و گاه معنوی دارد و در پایان چون دیوانگان در بند کشیده شده و در بند این هذیان پیچ در پیچ ذهن میمیرد. هذیانی که سورئالیست ها بدان تأکید فراوان داشته و آنرا هدف غایی و نهایی سبک و مکتب خود بر می شمردند. دیوانگانی که در نظر ما دیوانه اند و ما در نظر آنها دیوانه تر. دنیایی متفاوت با دو دیدگاه متفاوت. دنیای آنها با نگاهی ظریفتر و ژرفتر و دنیای ما با نگاهی سطحی تر و رو تر.
دنیای داستانی برتون در نادیا، دنیای هذیانها و سر در گمیهای شیرینی است که به یک چیز، شناخت ختم می شود. دنیایی که به ما توصیه میکند از ابتذال واقعیت ( رئالیسم ) چشم پوشی کرده و به ژرفای و عمق عمیق فرا واقعیت ( سورئالیسم ) نظر کنیم.
نادیا و برتون جزئی از وجودی هستند که با هذیان و خواب و رویا و جهانی ماوراء شکل می گیرد.
کتاب را باز میکنید، میخوابید، خواب میبینید، بیدار میشوید، نادیا و برتون، دیوانههایی دوست داشتنی، هر دو مردهاند، کتاب را میبندید.
جواد عاطفه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران بابک زنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی خلیج فارس دولت دولت سیزدهم حجاب رهبر انقلاب شورای نگهبان
شهرداری تهران تهران سلامت هواشناسی پلیس سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار ایران خودرو سایپا چین بازار خودرو قیمت طلا تورم مالیات
مسعود اسکویی تلویزیون سریال سینما موسیقی سعید آقاخانی سینمای ایران فیلم دفاع مقدس تئاتر نون خ رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
وزیر ارتباطات تبلیغات اپل ناسا گوگل نخبگان ویروس آیفون ماه نمایشگاه خودرو
خواب بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین قهوه مسمومیت چاقی داروخانه بارداری