پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
روحی سرگردان

● نگاهی به رمان نادیا نوشتهی آندره برتون ترجمهی کاوه میرعباسی
«کی هستم؟ » رمان آغاز میشود، پرسشی که« کیستی » بودن « برتون » و« نادیا » را نمایان می کند. « در جسم چه کسی حلول کردهام؟ » و« نادیا ی حقیقی کدام است؟ ».
« نادیا، چون این هجاء اول کلمهای است که در روسی امید معنی میدهد و فقط اول آن ». نادیا دختری که حضوری سایه وار در کل اثر دارد و در واقعی بودن یا نبودنش تردید است. دختری که در جواب پرسش برتون، شما کی هستید؟ » خود را « روحی سرگردان» معرفی می کند. او خود را« اندیشهای شناور در اتاقی بی آینه » میداند.
نادیا و برتون چنان به هم آمیخته و به هم پیوند خوردهاند که نمیتوان از برتون و سورئالیسم صحبت به میان آورد و نام رمان معروف او نادیا را از قلم انداخت. رمانی که به نوعی شاهد و نمونهی ناب مانیفست برتون و سورئالیسم در زمینهی نگارش رمان میباشد. رمان جدا و دور از شرح و بسطهای روایتی و بسنده شده به تصویر و کلامی که به قول خود برتون نمایانگر « تأثیر گذارترین رویداد » زندگیاش است. رمان زندگی نوشتی است که از سه بخش تشکیل میشود. بخش اول، بخشی که پیش در آمد است و با گسستهایی روایتی، زمانی و مکانی عجین شده تا در نهایت برتون بتواند به واگویههای ذهنی خود صحه گذاشته و آنها را به عینیت، کلمه، بدل کند. در این بخش از هر دری سخنی و در نهایت ختم به یک کلام،، نادیا میشود.
بخش دوم، بخش اصلی و اساسی رمان که چگونگی آشنایی، ارتباط و جدایی برتون از نادیا را شرح میدهد. و بخش پایانی یا رکوئیم نادیا که شامل نظرات برتون در مورد نادیا، عشق، زندگی و... میباشد. در بخش ابتدایی و انتهایی، خوانشگر در مقابل مقالهای ادیبانه و ژرف در لباس داستان قرار گرفته و با نویسنده هم سو میشود تا به « کیستی » و« چیستی » نادیا و سورئالیسم پی ببرد.
نادیا در تنهاییاش قصههایی را سر هم می کند که به قول برتون « آرمان غایی سورئالیسم » است. سورئالیسمی که مبتنی بر کاویدن و بروز درونیات است و نوعی از نوشتن را پیشنهاد میکند که در آن شبحی میگوید و نویسنده مینویسد(عمل به نگارش خودکار). نگارشی که از آن به عنوان« نوشتههای مغناطیسی» نام میبرند و آن را نوعی از نوشتن که گویی با« توفان شن آمده » میدانند.
برتون و یارانش نگارش خودکار، که جدالی در بین« ادبیات » و« غیر ادبیات » است را معرفی و پیشنهاد کرده و اعتقاد دارند که این نوع نگارش، غیر ادبیات را غنی تر و درونی تر و عمیق تر از نوع ادبیات آن می کند. آنها نویسنده را آن کسی می دانند که به ندای درونی، ضمیر نا خود آگاه گوش فرا داده و تمام درونیاتش را بر روی کاغذ آورد. برتون اعتقاد داشت که این روش، غیر ادبیات ، بسیار سخت تر از نوع دیگر، ادبیات است. چون باید ذهن را از هر نوع فکر اضافی و سانسور بری و رها کرد.
برتون که انسان را« موجودی خیالباف » میداند و قهرمانان را« انبوهی فلک زده و چند ابله بی نوا» میخواند در این اثر یگانه خود، نادیا را موجودی خیالباف با ناکامیهای دایمی، رویاها، داشتن نگاهی متفاوت به شیئ و جاندار پنداری آن، دیوانگی و مجنون صفتیاش او را نمایندهی تام و تمام جریان سورئالیسم می کند. پرسوناژی که آمده است تا پرچم دار و طلایه دار این مکتب، در اعتلای آن تلاش کند. تلاشی که در زیر متن شخصیتی و زندگیاش نهفته است. نادیا در پس این دیوانگی، عالم و بالغ مسبب نگارش رمان نادیا توسط برتون میشود و این همان شبح و روحی است که دیکته میکند تا او، برتون بنویسد.
او در پس یک حرکت اتفاقی و ساده در هتل محل اقامتش به تیمارستان فرستاده میشود. درست مانند نیچه، بودلر، ساد، روسو، ، آرتو و... . این قیاس ناشی از بزرگی تأثیر و اهمیت نادیا در نظر برتون است.
نادیا سایه وار در این رمان زندگی میکند، عاشق میشود، و خواستههایی مادی و گاه معنوی دارد و در پایان چون دیوانگان در بند کشیده شده و در بند این هذیان پیچ در پیچ ذهن میمیرد. هذیانی که سورئالیست ها بدان تأکید فراوان داشته و آنرا هدف غایی و نهایی سبک و مکتب خود بر می شمردند. دیوانگانی که در نظر ما دیوانه اند و ما در نظر آنها دیوانه تر. دنیایی متفاوت با دو دیدگاه متفاوت. دنیای آنها با نگاهی ظریفتر و ژرفتر و دنیای ما با نگاهی سطحی تر و رو تر.
دنیای داستانی برتون در نادیا، دنیای هذیانها و سر در گمیهای شیرینی است که به یک چیز، شناخت ختم می شود. دنیایی که به ما توصیه میکند از ابتذال واقعیت ( رئالیسم ) چشم پوشی کرده و به ژرفای و عمق عمیق فرا واقعیت ( سورئالیسم ) نظر کنیم.
نادیا و برتون جزئی از وجودی هستند که با هذیان و خواب و رویا و جهانی ماوراء شکل می گیرد.
کتاب را باز میکنید، میخوابید، خواب میبینید، بیدار میشوید، نادیا و برتون، دیوانههایی دوست داشتنی، هر دو مردهاند، کتاب را میبندید.
جواد عاطفه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست