یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
مجله ویستا

شكستن حرمت مسجدالاقصی راهبرد اسراییل در ‪ ۳۸‬سال گذشته


یكی از راهبردها و برنامه های اسراییل برای یهودی كردن قدس ظرف ‪ ۳۸‬سال گذشته, شكستن حرمت مسجدالاقصی و حفاری در زیر و پیرامون این مسجد برای دستیابی به آثار ادعایی یهودیان است

رژیم صهیونیستی برای شكستن حرمت مسجدالاقصی و یهودی‌سازی مكان‌های مقدس در فلسطین، در ‪ ۲۱‬اوت سال ‪ ۱۹۶۹‬میلادی یك صهیونیست تندرو به نام "دنیس میخاییل روهان" را وادار كرد كه با یورش به داخل این مسجد، محراب آن را به آتش بكشد. در ‪ ۳۸‬سال گذشته بارها نژادپرستان اسراییلی به مسجدالاقصی تعرض كرده‌اند و آنان در ‪ ۷‬ژوئن ‪ ۱۹۶۷‬نیز در شرقی این مسجد مشهور به "باب المغاربه" را به كنترل خود درآوردند. در ‪ ۹‬ژوئیه ‪ ۱۹۶۷‬اشغالگران صهیونیست از برپایی نماز جمعه در مسجدالاقصی جلوگیری كردند و در ‪ ۱۵‬اوت ‪ ۱۹۶۷‬یك صهیونیست تندرو به نام "شلوموا گورین" وارد صحن این مسجد شد و از طرح ساخت "معبد سلیمان" به جای مسجدالاقصی خبر داد. در ‪ ۱۴‬اكتبر ‪ ۱۹۷۰‬میلادی اعضای یك سازمان افراطی اسراییلی موسوم به "جرشون سلمون" با شعار بی‌اساس لزوم بنای مجدد معبد سلیمان به زور وارد صحن مسجدالاقصی شدند. در آن زمان نمازگزاران و فلسطینیان مبارز با نژادپرستان اسراییلی به رویارویی برخاستند كه ده‌ها نمازگزار فلسطینی توسط تك تیراندازان صهیونیست زخمی شدند. ‪ ۱۹‬آوریل ‪ ۱۹۸۰‬میلادی جمعی از روحانیون تندرو صهیونیست در نشستی محرمانه راه‌های به‌اصطلاح "آزاد كردن معبد سلیمان از دست مسلمانان" را بررسی كردند. در اول ماه مه سال ‪ ۱۹۸۰‬میلادی نخستین طرح برای نابودی مسجد الاقصی كشف و خنثی شد كه بانی آن یك صهیونیست نژادپرست به نام "مئیر كاهانا" بود. مقام‌های رژیم اشغالگر قدس در ‪ ۲۸‬اكتبر ‪ ۱۹۸۰‬اقدام به ایجاد تونل در زیر مسجد الاقصی كردند. ‪ ۱۰‬مارس سال ‪ ۱۹۸۲‬صهیونیست‌های تندرو با ارسال نامه‌های تهدید آمیز به سازمان اوقاف فلسطین خواهان چشم‌پوشی این نهاد اسلامی از مسجدالاقصی شدند. در ‪ ۲۶‬مارس ‪ ۱۹۸۲‬ورودی اصلی ساختمان سازمان اوقاف فلسطین در شهر قدس به علت حفاری‌های صهیونیست‌ها زیر بنای مسجدالاقصی ویران شد. در ‪ ۱۱‬آوریل ‪ ۱۹۸۲‬یك نظامی صهیونیست به نام "الان جودمان" به مسجدالاقصی یورش برد و نمازگزاران فلسطینی را زیر آتش گلوله گرفت كه به شهادت دهها فلسطینی و زخمی شدن بیش از ‪ ۶۰‬نمازگزار منجر شد. ‪ ۲۰‬ژوئن ‪ ۱۹۸۲‬سازمان‌های تندرو اسراییلی با ارسال نامه‌ای به مقام‌های سازمان اوقاف فلسطین آنها را به مرگ تهدید كردند. در اوت ‪ ۱۹۸۵‬به دستور وزیر وقت امور داخلی اسراییل پرچم رژیم صهیونیستی در بالای صحن مسجدالاقصی برافراشته شد. پلیس نژادپرست اسراییل در ‪ ۲۱‬اكتبر ‪ ۱۹۸۵‬به تندروهای یهودی اجازه داد تا برای برپایی نماز ویژه‌ی یهودیان، وارد صحن مسجد الاقصی شوند. در ‪ ۴‬اكتبر ‪ ۱۹۸۶‬شورای خاخام‌های تندرو اسراییلی با صدور فتوایی، خواندن نماز به سبك یهودیان را در صحن مسجدالاقصی مجاز دانستند و خواهان برپایی و ساخت معبد (كنیسه) پیرامون این مسجد شدند. ‪ ۱۲‬ژوئن ‪ ۱۹۸۸‬نظامیان صهیونیست بر روی شركت‌كنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز و آرام فلسطینی‌ها پیرامون مسجد الاقصی آتش گشودند كه ‪ ۲۰۰‬تن زخمی شدند. نژادپرستان اسراییلی در اكتبر ‪ ۱۹۹۰‬دست به كشتار بی‌رحمانه در مسجدالاقصی زدند، ‪ ۲۲‬نمازگزار فلسطینی را شهید و ‪ ۲۰۰‬نفر را مجروح كردند. در ‪ ۲۵‬سپتامبر ‪ ۱۹۹۵‬دادگاه عالی اسراییل با صدور حكمی اجازه داد تا اسراییلی‌ها برای برپایی نماز به حرم مسجدالاقصی وارد شوند كه این اقدام با اعتراض شدید مسلمانان روبرو شد. در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی "آریل شارون" نخست وزیر كنونی رژیم اشغالگر قدس به همراه شمار زیادی از چكمه‌پوشان و نژادپرستان این رژیم وارد حرم مسجدالاقصی شدند كه این اقدام آتش "انتفاضه‌ی مسجدالاقصی" را روشن كرد. اعضای گروه تندرو و صهیونیستی "ریواوا" در ‪ ۱۰‬آوریل ‪ ۲۰۰۵‬با حمایت رژیم اشغالگر قدس كوشیدند وارد حرم مسجدالاقصی شوند كه مقاومت فلسطینیان كوشش آنان را نافرجام گذاشت. در ‪ ۶‬ژوئن ‪ ۲۰۰۵‬بار دیگر گروه‌های نژادپرست تلاش برای شكستن حرمت مسجدالاقصی را از سر گرفتند كه مسلمانان فلسطینی ضمن درگیرشدن با آنان مانع به نتیجه رسیدن تلاش نژاد پرستان شدند. در این درگیری دست كم ‪ ۲۰‬فلسطینی مجروح شد. صهیونیست‌ها فروردین گذشته نیز به بهانه‌ی لزوم تجدید نظر در طرح خروج از نوار غزه، تصمیم به هجوم به مسجدالاقصی گرفتند كه حضور ‪ ۱۵‬هزار فلسطینی در این مسجد و اعلام حمایت عده‌ای از مسلمانان جهان از فلسطینیان و مسجدالاقصی ، اقدام صهیونیست‌ها به طور موقت ناكام ماند. ریشه‌ی راهبرد و اقدام رژیم صهیونیستی در یهودی ساختن فلسطین و قدس ، اعلام پایتختی آن برای " اسراییل " ، تهدید به ورود به مسجدالاقصی و ویرانی آن از آنجا نشات می‌گیرد كه مقام‌های تل‌آویو تصور می‌كنند كه قدس متعلق به یهودیان است. این در حالی است كه بیشتر یهودیان جهان معتقدند این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی جهان بوده و ماوای پیروان همه‌ی ادیان توحیدی مانند یهودیت ، مسیحیت و اسلام خواهد ماند.