جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تدبیر تقدیر


تدبیر تقدیر

۱) یکی از تفاوت های اساسی مکاتب الهی با مکاتب بشری، توجه به دنیا و آخرت در آموزه های الهی است. در حالی که سعادت و رستگاری در مکاتب بشری، در چارچوب همین دنیا تعریف و توصیف می شود، …

۱) یکی از تفاوت های اساسی مکاتب الهی با مکاتب بشری، توجه به دنیا و آخرت در آموزه های الهی است. در حالی که سعادت و رستگاری در مکاتب بشری، در چارچوب همین دنیا تعریف و توصیف می شود، در ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، سعادت در دنیا و آخرت مطرح و سعادت دنیوی منفک و جدا از سعادت اخروی شمرده نمی شود.در بینش اسلامی، از سعادت «دارین» سخن رفته و تمام آموزه ها و تکالیف و احکام اسلامی، هر دو هدف یعنی سعادت دنیا و آخرت فرد و جامعه رانشانه گرفته است، به گونه ای که می توان گفت هیچ مکتب و آیینی نتوانسته با چنین دقت و ظرافتی نسبت دنیا و آخرت را مهندسی کند و طراحی های خود را به گونه ای سامان دهد که پیشرفت و سعادت دنیوی، نردبان سعادت اخروی و حیات ابدی انسان باشد.از چنین زندگی در قرآن کریم با عنوان «حیات طیبه» یاد شده است.«حیات طیبه»ای که خدا و رسول او (ص) آدمیان را به سوی آن فرا خوانده اند، حیاتی است که در آن، عطر عبودیت و ربوبیت استشمام شود و هویت انسان در پرتو توحید صبغه خدایی به خود گیرد.حرکت به سوی روشنایی و هدایت به سوی نور ویژگی چنین زندگی متعالی است.البته این حرکت در سایه ولایت و سرپرستی خدای متعال به عنوان «رب» و پروردگار جهانیان و در کمال اختیار و آزادی انسان صورت می گیرد. عواملی که انسان را در این انتخاب ها یاری می کند، فطرت خدادادی، عقل و بینش توحیدی و دستورات آسمانی است. ویژگی مهم انتخاب های حیات طیبه، رهنمون شدن آن ها به سوی رشد معنوی و تعالی انسانی است تا رستگاری اخروی و حیات جاوید انسان نیز در پس انتخاب های دنیوی تامین شود و تحقق یابد. زیرا بر پایه این بینش انتخاب صحیح انتخابی است که مقدمه و نردبان رستگاری اخروی باشد و هرگونه گزینشی که فارغ از دغدغه های دینی و اخروی صورت گیرد، انتخابی ناقص و نارسا تلقی می شود.

در بینش اسلامی، سرنوشت دنیوی و اخروی انسان ها به یکدیگر وابسته است و به تعبیر روایت، دنیا «مزرعه» و کشتزار آخرت است. به همین خاطر قرآن کریم، یکی از ویژگی های کافران را ترجیح دادن و برگزیدن دنیا بر آخرت می شمارد آن جا که می فرماید:« الذین یستحبون الحیوهٔ الدنیا علی الاخره...» (ابراهیم/۳)

۲) دراندیشه اسلامی، سیاست از جنس هدایت است و دولت «دولت هادی» تلقی می شود. با نگاهی به مواد مختلف قانون اساسی و وظایفی که دولت و به طور کلی حاکمیت برعهده دارد، می توان دریافت که وظایف آن متفاوت از وظایف و مسئولیت هایی است که حاکمیت های سکولار و غیر مذهبی بر عهده دارند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت به معنای عام، کارگزاران و مجریان احکام اسلامی هستند و چارچوب، خط مشی و جهت گیری حرکت آنان را آموزه های اسلامی تشکیل می دهد و قانون اساسی هم براساس این بینش مهندسی و طراحی شده و اصولی چون اصل امر به معروف، ولایت فقیه، شورای نگهبان، کمک به مستضعفان و مانند آن در آن تعبیه شده است.

۳) انتخابات ریاست جمهوری در ایران یکی از مهم ترین انتخابات هاست. زیرا در این انتخاب فردی گزینش می شود که از نظر قانون اساسی دومین شخصیت کشور است. از آن جا که در نظام اسلامی رئیس جمهور بالاترین کارگزار اسلامی تلقی می شود، به طور طبیعی در گزینش آن نیز باید ملاک های تعهد و پای بندی او به اجرای عدالت و عمل به جهت گیری ها و آموزه های اسلامی بیش از سایر معیارها مورد توجه انتخاب کنندگان قرار گیرد. زیرا همان طور که اشاره شد در بینش اسلامی، سرنوشت اخروی انسان منفک از سرنوشت دنیوی او نیست. حال در چنین شرایطی اهمال و سهل انگاری در گزینش، اشتباهی فاحش و خطایی جبران نشدنی است. امید است ملت بزرگ ایران همان طور که در انتخابات های گذشته بینش عمیق و فهم و بصیرت بلند خود را نشان داده اند، در این انتخابات نیز تحت تاثیر هیاهوها و جنجال های تبلیغاتی قرار نگیرند و شخصی را برگزینند که مطمئنند پیشرفت زندگی دنیوی آنان را در مسیر رستگاری اخروی دنبال می کند. والسلام