دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
تراموای تاریخی شهرری
![تراموای تاریخی شهرری](/web/imgs/16/96/zcojw1.jpeg)
در محوطه مترو شهرری یکی از نمادها و نشانههای ارتباط و تعامل ساکنان شهرری و تهران قدیم با درخششی دوباره، این منطقه از ایران را بهمهمانی خاطرات تاریخی دور میبرد.
نخستین خط آهن ایران، در مسیر تهران شهرری راه افتاد. در دی ماه سال ۱۲۵۶ خورشیدی بود که امتیاز آن را «مسیو بواتال» فرانسوی از ناصرالدینشاه گرفت. در آن زمان با ماشین دودی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر سالانه به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف میشدند. این امر «بواتال»را به فکر احداث راهآهن تهران شاه عبدالعظیم (ع) انداخت. نقطه ابتدایی این خط، میدان قیام فعلی و انتهای آن نزدیک بقعه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی(ع) بود.ماشینهایی که در این خط به کار افتادند ترن نداشتند و در دارالخلافه به آنها ماشین دودی میگفتند. بواتال براساس این امتیاز با چند مهندس بلژیکی، شرکت راه آهن و تراموای ایران را تاسیس کرد. این شرکت وظیفه داشت برنامه وسیعی را برای راهاندازی شبکه خط آهن و تراموای سراسری در ایران اجرا کند اما در عمل کاری صورت نگرفت. خط آهن (ماشین دودی) که برقرار شد، مردم دسته دسته برای تماشای این پدیده میآمدند ولی کسی حاضر به سوار شدن نبود!
بنابراین بازار تراموا بیرونق و کساد بود. شرکت یاد شده جریان را به اطلاع ناصرالدین شاه رسانید او نیز برای استقبال مردم دستور داد تا عدهای افراد سرشناس مثل سرداران و سپهسالاران همراه وی با ماشین دودی به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شوند. مشهور است از ترس، تعدادی از ملتزمین زیرلب ذکر گفته و عدهای نیز کفن به گردن انداخته بودند.
ماشین دودی از ۳۰ واگن با چند قسمت تشکیل میشد. بخش اول لوکوموتیو یا آتشخانه بودکه هدایت قطار در انجام صورت میگرفت.واگن حدودا ۱۰ متری، سه بخش داشت؛ قسمت اول آبدارخانه شاهی که از مسافرانش با چای و قلیان پذیرایی میکرد. قسمت دوم، مخصوص رجال تراز اول و صدراعظم وقت بود و قسمت سوم به شاه و شاهزادگان قاجار اختصاص داشت.
اما واگن دیگری ویژه علما و وزرای تراز اول در دو بخش طراحی شده بود و یکی از واگنها نیز مخصوص بانوانی بود که جدا از مردان مسافرت میکردند و علاوه بر ۸ واگن مخصوص حمل بار و کالاهای تجاری ۸ واگن نیز برای مردم عادی در نظر گرفته شده بود. ماشین دودیهای موجود در ایران قدمتی حدود ۱۲۰ سال دارند در حالی که هماکنون حتی در موزههای فناوری و تاریخ تکنولوژی کشورهای اروپایی هم، قطارهایی با این قدمت کمتر یافت میشود. لوکوموتیوی که به همراه یک واگن مسقف تا چندی قبل در انتهای خط یعنی میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روی ریل اصلی قرار داشت، برای حفاظت بیشتر در حالی به پارکینگ شهرداری منطقه ۲۰ منتقل شد که خسارت بسیاری دیده بود و وضعیت ناگواری داشت.این لوکوموتیو پس از تمیزکاری و مرمت قطعات و بازسازی واگن مسافری، به ایستگاه مترو شهرری انتقال یافت و روی ریل جدید قرار گرفت تا یادآور خاطرات نسلهای از یاد رفتهای باشد که خاطره آسمانی تشرفشان به آستانه آقا سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با ماشین دودی پیوند خورده بود. این لوکوموتیو را میتوانید این روزها در ایستگاه متروی شهر ری ببینید.
حمیده امانی
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران خانواده اقتصاد آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی پلیس محیط زیست آتش سوزی
قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه بازار خودرو دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس بانک مرکزی
سینما تلویزیون علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت سینمای ایران دفاع مقدس شهید روز مباهله رسانه ملی کتاب موسیقی
دانشگاه تهران مغز دانش بنیان ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی باتری وزیر علوم
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین فرانسه روسیه آمریکا جو بایدن ترکیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان چین
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر ایران آلمان
هوش مصنوعی زمین سامسونگ اپل گوگل نمایشگاه الکامپ ربات ایرانسل سرعت اینترنت وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
سرطان دیابت عینک آفتابی طب سنتی ورزش ویتامین آلزایمر قند خون بارداری سکته