پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده
لوی –برول ، لوسین ، 1389 ، کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده ؛ ترجمه ی یدالله موقن ، تهران ، نشر هرمس ، 528 صفحه
در سال های آغازین سده ی بیستم آلبرت اینشتاین نظریه ی نسبیت ( 1905 ) را ارائه داد و اساس فیزیک نیوتنی را متزلزل ساخت . او اعلام کرد که فضای مطلق و زمان مطلق وجود ندارند و این دو نسبی اند و به جای فضا و زمان باید از پیوستار چهار بُعدی فضا – زمان سخن گفت . نظریه ی نسبیت اینشتاین سر و صدای زیادی به پا کرد .
چند سالی از ارائه ی نظریه ی نسبیت نگذشته بود که لوسین لوی – برول فیلسوف ، جامعه شناس و انسان شناس فرانسوی ، اصل یگانگی خرد انسانی را که همه می پنداشتند اصلی فرا زمانی و فرا مکانی است متزلزل کرد . او نسبیت منطقی ، نسبیت زمانی و نسبیت فرهنگی را مطرح ساخت . کتاب او ، کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده ( 1910 ) ، مانند نظریه ی نسبیت اینشتاین ، جنجال آفرید . نام آلبرت اینشتاین ، کم و بیش ، برای فرهیختگان آشناست . اما لوسین لوی – برول کیست و نظریه اش چیست ؟
لوی – برول در کتاب "اخلاق مرسوم و علم اخلاق" نشان می دهد که همه ی انواع اخلاق های نظری ( خواه منشا متافیزیکی داشته باشند خواه عملی ) محکوم به شکست اند ؛ زیرا نظریه فقط درباره ی چیزی که هست کاربرد دارد نه درباره ی چیزی که باید باشد . این نظریه ها از این حقیقت نیز غافل بوده اند که نمی توانند تغییر سرشت بشر را در تمدن های مختلف به حساب آوردند . اخلاقیات با زمان و مکان تغییر می کنند . لوی – برول هوادار این نظر بود که اخلاقیات عینی ( یعنی اخلاقیات مرسوم و رایج نه اخلاقیاتی که باید باشند ) باید موضوع پژوهش قرار گیرند و قوانین شان کشف شوند . فقط بر پایه ی چنین شناخت علمی شاید بتوان آن موازین و قواعد سلوک عقلانی را پیدا کرد که صرفا در موقعیت های اجتماعی خاص معتبرند نه اینکه اعتباری فرا زمانی و فرا مکانی داشته باشند . بدین سان لوی – برول در کتابش بر اصل موضوعه ی یگانگی سرشت بشر مستقیما می تازد و جامعه شناسی نسبی نگر و چندگانه نگر را پایه ریزی می کند .
این چندگانه نگری لوی – برول را به آنجا رهنمون کرد که بتواند وجود چندین نوع ذهنیت را در میان انسان ها تصور کند ، به این معنی که شیوه های اندیشه ی انسان ممکن است از جامعه ای به جامعه ی دیگر اساسا تغییر کند . او معتقد بود که مطمئن ترین روش برای اثبات این نظر ، مقابله و مقایسه ی ذهنیت انسان فرهیخته ی غربی با ذهنیتی است که با آن فاصله ی بسیار دارد .
بنابراین او کارکردهای ذهنی را در جوامعی مطالعه کرد که ابتدایی نامیده می شوند . او در این خصوص تعداد زیادی اسناد و مدارک گردآوری و طبقه بندی کرد . نخستین نتیجه گیری او این بود که تفاوت ذهنیت اقوام ابتدایی با ذهنیت مردم جوامع مدرن غربی در مرتبه نیست بلکه در نوع است . انسان شناسان مکتب روح انگاری ( آنیمیسم ) انگلیسی معتقد بودند که شیوه ی تفکر و استدلال انسان های ابتدایی مانند انسان های متمدن است ؛ گرچه ممکن است که انسان های ابتدایی بر پایه ی مقدمات نادرستی استدلال کنند ( اما فرم استدلالشان با انسان های فرهیخته یکی است ) . اما لوی – برول فرآیندهای عقلی انسان ابتدایی را متفاوت با فرآیندهای عقلی غربی ها یافت . او معتقد شد که ذهنیت ابتدایی بی شک شکل مقدماتی یا آسیب دیده ی ذهن انسان فرهیخته نیست . آنچه این تفاوت ها را موجب می شود اندیشه های فردی نیست بلکه بازنمایی های جمعی است . دانشمند علوم اجتماعی به طور ایده آل ، می تواند روان شناسی جمعی هر جامعه ی خاصی را پیدا کند ؛ اما لوی – برول برای توصیف ذهنیت ابتدایی اسناد و مدارک خود را از جوامعی گرفت که اعضایش خواندن و نوشتن نمی دانستند .
لوسین لوی – برول ( 1939 – 1857 ) فیلسوف و انسان شناس فرانسوی در پاریس متولد شد و دکتری خود را از دانشکده ی نورمال سوپریور دریافت کرد و وارد شغل درخشان دانشگاهی شد که او را در سال 1904 به استادی کرسی تاریخ فلسفه ی مدرن در سوربن رساند .
فهرست مطالب :
مقدمه ی مترجم
پیشگفتار مولف بر ترجمه ی انگلیسی
مقدمه
بخش یکم
1. فصل یکم : بازنمایی های جمعی در ادراک انسان های ابتدایی و سرشت عرفانی
2. فصل دوم : قانون آمیختگی ( The law of participation )
3. فصل سوم : شیوه ی کار ذهنیت پیش – منطقی
بخش دوم
1. فصل چهارم : ارتباط ذهنیت اقوام ابتدایی با زبان هایی که تکلم می کنند
2. فصل پنجم : ارتباط ذهنیت پیش – منطقی با شیوه ی شمارشش
بخش سوم
1. فصل ششم :رسم هایی که بازنمایی های جمعی در آن ها متجلی هستند و بر این بازنمایی ها قانون آمیختگی حاکم است ( پاره ی نخست ) : شکار ، ماهیگیری ، جنگ ، نظم و ترتیب پدیده ها ، زائو نمایی ( Couvade )
2. فصل هفتم : رسم هایی که بازنمایی های جمعی در آن ها متجلی هستند و بر این بازنمایی ها قانون آمیختگی حاکم است ( پاره ی دوم ) : بیماری ، مرگ ، غیبگویی
3. فصل هشتم : رسم هایی که بازنمایی های جمعی در آن ها متجلی هستند و بر این بازنمایی ها قانون آمیختگی حاکم است ( پاره ی سوم ) : ادامه ی حیات مرده ، شعائر پس از مرگ برای مرده ، زایش به منزله ی حلول دوباره ، تحلیف جادوگر – پزشکان
بخش چهارم
1. فصل نهم : گذر به ذهنیت های عالی تر
افزوده ی مترجم
نقد امیل دورکم بر کتاب کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده
نمایه ( 1 )
نمایه ( 2 )
تلفن ناشر : 88795674
تهیه و تنظیم : مهرداد امامی
Email : Me_ir_06@yahoo.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه