دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
جامعه شناسی تصویری
پیش در آمد :
سالهاست که مقوله عکاسی ( مستند و فوتوژورنالیسم) با پژوهشهای جامعه شناختی ارتباطی سودمند دارند . دانشمندان جامعه شناسی نه تنها با نگاهی ژرف و هوشمندانه به عکس و دیگر گزارشهای تصویری مستندی که در دسترس دارند به واکاوی جنبه های مختلف زندگی جوامع در زمانهای دور و نزدیک می پردازند
پیش در آمد :
سالهاست که مقوله عکاسی ( مستند و فوتوژورنالیسم) با پژوهشهای جامعه شناختی ارتباطی سودمند دارند . دانشمندان جامعه شناسی نه تنها با نگاهی ژرف و هوشمندانه به عکس و دیگر گزارشهای تصویری مستندی که در دسترس دارند به واکاوی جنبه های مختلف زندگی جوامع در زمانهای دور و نزدیک می پردازند، بلکه کم و بیش خود دوربین به دست گرفته و در راستای اهداف تخصصی خودشان به تهیه عکس و فیلم می پردازند . درکشور مانیز فعالیت در حوزه عکس و فیلم مستند فعالیتهایی داشته و دارد . انسان شناسی و فرهنگ (http://anthropology.ir/ ) دارای مطالب متنوع و سودمندی اعم از تالیف و ترجمه در باب فیلم و عکس مستند در حوزه کاربردی علوم اجتماعی و انسان شناسی می باشد . با همه این اوصاف به نظر می رسد ارتباط دو سویه مقوله هنرهای تصویری و حوزه علوم جامعه شناختی در ایران کنکاشی بیشتر را طلب می کند . مطلبی که در ادامه می خوانید ترجمه ایست در این حوزه ، امید است که بتواند راهگشایی اندک در این مسیر باشد .
جامعه شناسی تصویری ( visual sociology ) ، حوزه ای در دانش جامعه شناسی است که ارتباط عناصر تصویری با زندگی اجتماعی را تبیین می کند . این زیر شاخه علمی بوسیله انجمن بین المللی جامعه شناسی تصویری ( IVSA ) که متولی انتشارات و کنفرانسهای سالیانه در باب مطالعات تصویری است رشد و پرورش یافت . به دلیل علاقه مندی موسسان این انجمن ، IVSA تمایل به ارتباط با عکاسی و فیلمسازی مستند در یک قالب جامعه شناسانه دارد . به هر حال ، جامعه شناسی تصویری - حداقل بصورت تئوریکی - شامل مطالعه همه نوع گونه های تصویری و دنیای اجتماعی تصویر بوده و از هر نوع متریال تصویری در روش شناسی خود استفاده می کند .
مشابه موسسه مذکور ، اخیرا انجمن جامعه شناسی بریتانیا ، گروه مطالعات جامعه شناسی تصویری را تاسیس کرده و شبکه ای از پژوهشگران و کادرهای آکادمیک ، در این زیرشاخه علمی روی روشها و روش شناسی آن مشغول تحقیق و پژوهش می باشند .
تئوری و روش :
دست کم سه خط مشی برای جامعه شناسی تصویری وجود دارد :
1- جمع آوری اطلاعات با استفاده از دوربین و دیگر فن آوریهای ثبت تصویر:
در این زمینه ، دوربین مشابه یک ضبط صوت عمل می کند . دوربینهای ویدیویی و عکاسی به خوبی و به طور مشخصی به عنوان فن آوری جمع آوری اطلاعات برای آزمایشها و بر هم کنشهای گروههای کوچک ، مطالعات کلاس درس ، قوم نگاری ( ethnography ) ، مشاهدات مشترک ، تاریخ شفاهی ، کاربرد در فضاهای شهری و غیره بکار می روند . دستگاه ضبط صوت چیزهایی را ثبت می کند که حتی در بهترین یادداشتها ی محققان نیز یافت نمی شود و اطلاعات شنیداری را به نحوی ذخیره می کند که دقیق ترین نوشته های تحلیلی فاقد آن هستند . طنین ، موسیقی کلام ، لحن ، زیر و بم صدا ، آه و ناله و سرعت تکلم به سادگی مفاهیم را منتقل می کنند ؛ در حالی که امکان دست یافتن به این مفاهیم از یک متن به این سادگی امکان پذیر نیست . با گشایش کانال دیگر ارتباطی ( ثبت تصویر) اطلاعاتی بیش از این قابل ذخیره شدن است . بطور مثال : بالا انداختن ابرو ، حرکت یک دست یا چشمک زدن ممکن است مفاهیم ظاهری لغات را در جهت مخالف آن تغییر دهند ، یا اینکه رساننده گوشه و کنایه ، ریشخند و یا تناقضی باشند . از این رو جدای از چگونگی تحلیل دقیق اطلاعات یا نحوه به ثبت رسیدن تصویر ، جامعه شناسان می توانند از دوربین برای ثبت و ذخیره اطلاعات مورد علاقه به گونه ای که بتوان جزئیات را مطالعه کرد استفاده کنند .
علاوه بر این فن آوری ثبت تصویر اجازه استفاده ماهرانه از اطلاعات تصویری را به ما می دهد . ثبت تصویر مدتهاست که توسط دانشمندان علوم طبیعی بکار می رود .به این دلیل که امکان افزایش یا کاهش سرعت ، تکرار ، توقف ، و زوم کردن روی سوژه مورد علاقه رافراهم می کند . این همان چیزی است که برای دانشمندان جامعه شناسی امکان مطالعه پدیده هایی که بسیار سریع ، بسیار کند و یا فوق العاده کمیاب ، بسیار بزرگ یا کوچک اند ، بوسیله ثبت آن قابل مطالعه مستقیم می شود .
به عنوان مهمترین نکته ، جامعه شناسان تصویری بواسطه ویرایشی که انجام می دهند می توانند با کنار هم چیدن رویدادها به مفهوم آن پی ببرند . همچنین جامعه شناس ممکن است قادر باشد دوربین را درمکانی به کار ببرد که شخصی تمایل به فعالیت یک محقق نداشته باشد؛ مکانی خطرناک یا جاهای غیر خوشایند ، یا اینکه به سادگی تاثیر مشاهده گر از مکانی خاص حذف شود . بطور نمونه مطالعه رفتار اجتماعی کودکان مدرسه در زمین بازی .
استنباط عکس ( photo elicitation ) ( کسب اطلاعات غیر مستقیم از عکس ) ، تکنیک دیگری برای جمع آوری اطلاعات است . این گزینه متدولوژیکی ، ترکیبی از عکاسی به عنوان معادل تصویری یک دستگاه ضبط صوت با انسان شناسی یادیگر روشهای کیفی است . تکنیکهای استنباط عکس شامل استفاده از عکس یا فیلم به عنوان بخشی از مصاحبه ، و بحث در مفهوم عکسها ، فیلمها و ویدیوها به عنوان جوهره موضوعات تحقیقاتی در حال جستجو می باشد . در این حالت عکسها می توانند بطور خاص توسط پژوهشگر همراه با ایده استفاده از آنها برای استنباط اطلاعات از یک موضوع مشخص گرفته شوند ، آنها می توانند مرتبط با موضوع خاصی باشند برای مثال عکسها و فیلمهای خانوادگی، یااینکه میتوانند از دیگر منابع شامل آرشیوهای روزنامه ها و تلویزیونها یا حتی کلکسیونهای شرکتها و ... جمع آوری شوند . بطورمشخص تحلیلها و یا نظرات مصاحبه شوندة گونه تصویری مورد نظر در ویدیو یا نوارکاستی به ثبت می رسند .
بطور کلی ، اولین مفهوم از جامعه شناسی تصویری شامل روشهای تصویری جمع آوری و تحلیل اطلاعات در حوزه جامعه شناسی است . این روش اخیرا به دیگر زیر شاخه های آکادمیک انتقال یافته و کاربردی قابل ملاحظه در تحقیقات مذهبی معاصر پیدا کرده است .
2- مطالعه اطلاعات تصویری تولید شده در فرهنگها :
جامعه شناسی تصویری به مطالعه کلیه گونه های تصویری تولید شده به عنوان بخشی از فرهنگ مبادرت می ورزد . هنر ، عکسها ، فیلم ، ویدئو ، فونتها ، آگهی ها ، آیکونهای کامپیوتری ، مناظر ، معماری ، ماشینها ، مد ، آرایش ، مدلهای مو ، حالتهای چهره ، تاتو و بسیاری از عناصری که مجموعه سیستم ارتباط تصویری تولید شده بوسیله اعضای جامعه را شامل می شود .
استفاده و درک گونه های تصویری از طریق کدهای سمبلیک ایجاد شده در جامعه رصد می شوند . اشکال و گونه های تصویری ، ساخته می شوند و ممکن است از بین بروند ! آنها ممکن است بعنوان راهنمایی در مسیرهای پیچ در پیچ تعبیر شوند . و امکان دارد در حوزه های گوناگونی همچون نقد ادبی ، تئوری هنر و نقد ، تحلیل محتوا ، نماد شناسی و ساخت زداییdeconstructionism (1) یا دیگر ابزارهای انسان شناسی مورد تحلیل واقع شوند . جامعه شناسان تصویری ممکن است آنها را دسته بندی و تقسیم کنند ، یا کاربرد و وضعیت اجتماعیشان را که چگونه تولید و مصرف می شوند را مطالعه کنند . با توجه به آنچه ذکر شد ، مفهوم دوم جامعه شناسی تصویری ، می تواند به عنوان زیرشاخه ای برای مطالعه تولیدات تصویری جامعه و نحوه تولید ، مصرف و معانی آن باشد .
3- ارتباط با عکسها و رسانه به غیر از مفهوم لفظی :
بعد سوم جامعه شناسی تصویری ، استفاده از رسانه های تصویری در درک جامعه شناسی ارتباط(communicate sociological ) نزد مخاطب عام و حرفه ای ، و همچنین خود رسانه تصویری ، به عنوان پژوهش در جامعه شناسی است . در این مفهوم ، جامعه شناسی تصویری به کارهای Edward Tuft کشیده می شود . کتابهای Envisioning Information و The Visual Display of Quantitative Information، ( تجسم اطلاعات و نمایش تصویری اطلاعات مقداری(کمی))
که اشاره به ارتباط اطلاعات کمی یا مقداری( quantitative ) دارد .
جامعه شناسی تصویری به انگیزه تهیه آثار مستندسازان جامعه شناس و انسان شناسی همچون : Robert Flahetry ، Konrad Lorenz ، Margaret Mead ، Gregory Bateson و Fredrick Wiseman می پردازد . جامعه شناسی تصویری علاوه بر این نیازمند توسعه فرمهای نوین ، بطور مثال اطلاعات بدست آمده از گرافیک کامپیوتری جهت ارائه مجموعه ارتباطات. و همچنین تغییر شبکه های اجتماعی در طول زمان و انباشت اولیه سرمایه ، جریان کار و ارتباطات بین عمل و تئوری می باشد .
منبع : wikipedia
1- مفهوم: decostructionism بروید به: en.wikiperdia.org/wiki/deconstruction
bamdad1352@ya
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست