سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
تقسـیم بنـدی مخـاطبـان روابـط عمـومـی
مخاطبان یا گروههای مورد نظر یک سازمان ؛ همه افراد ، مجموعه ها و سازمان هائی هستند که به شکلی درحال یا آینده می توانند به نوعی سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری کنند . البته این افراد،مجموعه ها و سازمانها از نظر اهمیت برای سازمان در درجات گوناگونی قرار دارند و درجه اهمیت اینها را اهداف ، برنامه ها ، سیاستهای اجرائی ، شرائط زمان و مکان و عوامل دیگر تعیین می نماید .
این افراد ، مجموعه ها و سازمان ها را مرز قاطع و مشخصی از نظر روابط عمومی از یکدیگر جدا نمی کند و چه بسا ممکن است با یکدیگر دارای همپوشی باشند
▪ یک طبقه بندی کلی:
۱) مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی
۲) گروههای اصلی ، ثانوی و حاشیه ای
۳) گروهها ومخاطبان کنونی و گروهها و مخاطبان آینده
۴) گروههای موافق ، مخالف و بی طرف
● مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی :
الف) مخاطبان درون سازمانی : در درون سازمان قرار دارند و به طور مستقیم با سازمان مرتبطند .
۱) بالاترین مقام سازمان ، مدیران و مشاوران سازمان .
روابط عمومی باید دیدگاه های موجود در محتوای رسانه ها ، افکارعمومی جامعه و درون سازمان نسبت به عملکرد سازمان و وضع روحی وعلاقه مندی کارکنان به اهداف سازمانی را به دلیل موثر بودن نظرآنها در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های سازمان، به آگاهی این گروه برساند .
۲) کارکنان سازمان و خانواده های آنها
روابط عمومی باید اهداف و سیاست های سازمان را به منظور کسب تفاهم بیشترکارکنان و مشارکت مناسب آنها در برنامه ها از طرق مختلف نظیر: برگزاری نشست ها ومناسبت ها، انتشار نشریه داخلی و بروشور و اطلاع رسانی از طریق وب سایت سازمان به آگاهی کارکنان برساند .
۳) کارکنان روابط عمومی
مدیر روابط عمومی باید ضمن تشریح برنامه های سازمان وروابط عمومی، زمینه مشارکت مناسب تمامی کارکنان روابط عمومی در فعالیت ها را فراهم کند .
ب) گروه های بیرون سازمان : مستقیماَ با سازمان مرتبط نیستند و در زیر مجموعه مدیریت آن قرار ندارند .
۱) مردم
روابط عمومی باید به وسیله ابزارها و فنون ارتباطی از دیدگاه های موجود نسبت به سازمان آگاه و اهداف و برنامه های خود رانیز از طرق مختلف به ویژه رسانه های ارتباط جمعی به آگاهی مردم برساند .
۲) سازمان های همکار و مشابه
روابط عمومی باید از طریق بررسی محتوای رسانه ها ، حضور در گردهم آئی ها و نمایشگاه ها از اهداف ، برنامه ها ، خدمات و کالاهای جدید و نقاط قوت و ضعف سازمان های مرتبط و مشابه با سازمان خود مطلع و آنها را به آگاهی مدیران و کارکنان سازمان برساند.
۳) نخبگان ، استادان وپژوهشگران و متخصصان و گروه های مرتبط با فعالیت سازمان .
روابط عمومی باید ضمن بررسی آثار و گفته های این افراد که دارای نفوذ فراگیری بین افراد و گروه های مرتبط با فعالیت سازمان هستند ، دیدگاه های آنان را به درون سازمان منتقل کند تا بخش های مختلف از آن استفاده کرده و از کاستی های موجود بکاهند و فعالیت های جدیدی را آغاز کنند .
۴) رسانه های ارتباط جمعی
روابط عمومی باید با ارائه اخبار، اطلاعات ، تفسیر، تحلیل و گزارش های مختلف درزمینه اهداف، برنامه هاو فعالیت های خود به رسانه ها ، حضور فعال سازمان خود را در جامعه به طور مداوم و همیشگی نشان دهد تا جامعه نسبت به آن احساس آشنائی کند .
۲) گروه های اصلی ، ثانوی و حاشیه ای :
گروه ها ومخاطبان اصلی از نظر مدیریت سازمان با اهمیت ترین و تعیین کننده ترین گروه ها هستند ومی توانند یاری کننده یا بازدارنده باشند و سازمان به نظر مساعد و حمایت آنها برای پیشرفت کارها نیاز دارد.
گروه های ثانوی با توجه به برنامه ها و سیاست ها و شرایط زمانی و مکانی واجد اهمیت می شوند .
گروه های حاشیه ای در کمترین حد اهمیت قرار دارن و تنها در مقاطع خاصی به آنها توجه می شود و یا در برنامه های کلان و راهبردی مورد توجه قرار می گیرند .
۳) گروه ها ومخاطبان کنونی و گروه ها و مخاطبان آینده :
کارکنان سازمان و مصرف کنندگان محصولات و خدمات ، مخاطبان کنونی هستند .
دانش آموزان ، دانشجویان ، کارشناسان جوان و دارندگان ظرفیت های بالقوه مصرف محصولات و خدمات سازمان ، مخاطبان آینده یا مخاطبان هدف سازمان هستند که باید به تدریج به صورت گروه های مرتبط با سازمان درآیند .
هیچ سازمانی به صورت دائمی با گروه ها و مخاطبان خاصی سروکار ندارد . پویائی و دگرگونی های اجتماعی ضرورتا گروه هائی را به سازمان ارتباط می دهد و گروه های قدیمی را از دایره منافع مادی و معنوی حال وآینده سازمان خارج می کند .سازمان های پیشرو همواره نگاهشان به چشم اندازها آینده است و به مخاطبان و گروه های جدید می اندیشند .
۴) گروه های موافق ، مخالف و بی طرف :
هر سازمان باید با گروه های موافق ، مخالف و بی طرف خود ارتباط برقرار کند .
محتوای برنامه های ارتباطی سازمان با گروه های موافق باید به گونه ای باشد که استمرار حمایت و تداوم ذهنیت موافق آنها به سازمان را تقویت کند.
محتوای برنامه های ارتباطی سازمان با گروه های مخالف باید اقناعی و ترغیبی باشد تا نگرش آنها نسبت به سازمان تغییر کند .
برای گروه های بی طرف باید برنامه های ارتباطی تدارک دید تا بتوان آنها را به گروه موافقان و حامیان سازمان پیوند داد .
http://commence.blogfa.com/
نوشته شده توسط حسام الدین مقدس زاده
نوشته شده توسط حسام الدین مقدس زاده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران آیت الله رئیسی هواشناسی شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار یارانه بورس یارانه نقدی خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور سریال پایتخت داریوش ارجمند تلویزیون سینمای ایران لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بازی منچسترسیتی تراکتور
هوش مصنوعی تبلیغات مایکروسافت سامسونگ اپل موبایل ناسا نمایشگاه ایران هلث اینترنت فناوری
رژیم غذایی بارندگی آلزایمر طول عمر افسردگی استرس کاهش وزن مغز انسان