یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
مجله ویستا

کودکاني که از ايما و اشاره بيشتر استفاده مي‌کنند، دامنه لغاتشان گسترده‌تر است


(ايسنا)

کودکاني که از ايما و اشاره بيشتر استفاده مي‌کنند، دامنه لغاتشان گسترده‌تر است

 

کودکان 14 ماهه‌اي که براي ارتباط از ايما و اشاره به مقدار بيشتر استفاده مي‌کنند، هنگام ورود به مدرسه دامنه لغت وسيع‌تري نسبت به ديگر کودکان ‏دارند.‏

کودکاني که والدين آنها سالم و تحصيل‌کرده هستند، بيشتر از ايما و ‏اشاره استفاده مي کنند؛ فيلم‌هايي که از خانواده‌ها تهيه شد نشان داد: والدين پولدار و تحصيل‌کرده نسبت به والدين کم‌درآمد و کم‌سواد بيشتر با ‏کودکانشان ارتباط برقرار کرده و بشتر با آنها صحبت مي‌کنند.‏

سطح لغت‌داني کودکان عامل بسيار مهمي در موفقيت آنها در مدرسه است و اين مي‌تواند توضيحي باشد که چرا اکثر کودکان خانواده‌هاي کم درآمد ‏کمتر در مدرسه به موفقيت مي‌رسند.‏

محققان؛50 کودک با وضعيت اقتصادي متفاوت را انتخاب کرده و ميزان ايما و اشاره‌هاي آنها را مورد بررسي قرار دادند.‏

کودکان 14 ماهه از خانواده‌هاي پر درآمد و تحصيل‌کرده که در مقابل يک تصوير قرار گرفتند، با استفاده از ايما و اشاره 24 معني را براي توضيح عکس منتقل ‏کردند در حالي که کودکاني که از خانواده‌هاي کم درآمد بودند تنها 13 معني را منتقل کردند.‏ در نهايت در تست لغتي که از آنها در مدرسه گرفته شد، کودکان خانواده‌هاي مرفه امتياز بالاتري را به دست آوردند.‏