دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
اگر فرزنـدتـان درس نـمی خـواند, بخوانیـد
دوره نوجوانی حد فاصل کودکی و بزرگسالی است، دوره گذرایی است که استقلال در فرد رشد میکند و مشغلهفکری در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و هنری، در فرد ایجاد میشود. در این دوره مسایل تحصیلی، روابط بینفردی و خانوادگی و هیجانی پیچیدهتر است. بیشتر نوجوانان دوره نوجوانی را بهخوبی طی میکنند ولی برخی دچار مشکلهای عاطفی، تحصیلی، روابط بینفردی و خانوادگی یا حتی دچار مشکلهای روانشناختی میشوند...
در دوره نوجوانی توجه به خود بیشتر میشود، ارتباط با همسالان و خود را در آینه نگاه دیگری دیدن شدیدتر و این موضوع بهخصوص در رابطه با جنسمخالف بیشتر است. در این دوره علاقهمندشدن یا حتی همانندسازی با هنرپیشهها، قهرمانان ورزشی و توجه به مد روز بیشتر است و در موارد بیمارگونه خود را به شکل آنها درآوردن و حتی خالکوبی نام آنها بیشتر دیده میشود. نوجوان در این سن احساس استقلال دارد، تمایل به خودمختاری نشان میدهد و گاهی در برخی موارد از قوانین مدرسه و خانواده سرپیچی میکند و مبارزه منفی بهصورت عدمتبعیت و درسنخواندن یا بیش از اندازه به بازی پرداختن در وی بیشتر و گاهی در موارد بیمارگونه قلدرمآب میشود. در مجموع در دوره نوجوانی مشغلههای فکری در زمینههای مختلف چه عاطفی و چه هیجانی چه خیالبافی در مورد آینده بیشتر است که روی درس و مطالعه آنها اثر میگذارد... و اما توصیههایی برای کمک به درس خواندن نوجوانان:
۱. پدرومادر بدانند که فرزند آنها دیگر کودک نیست که بتوانند با زور او را مجبور به درسخواندن کنند زیرا کودک چند سال پیش آنها به نوجوان تبدیل شده است.
۲. والدین از بایدونبایدها بپرهیزند بلکه سعیکنند در محیط دوستانه و مشارکت نوجوان در تصمیمگیری مدیریت درسخواندن را ایجاد کنند.
۳. سعیشود اتاق مطالعه نوجوان مستقل باشد و در مواردیکه امکان اتاق مجزا فراهم نیست یک محدوده مشخصی را بهعنوان حریم خصوصی وی در نظر گیرند (مانند کمد یا میزمطالعه)
۴. بیش از اندازه به وی سرکشی نکنند و از گفتن الفاظ تحقیرکننده مانند اینکه تو تنبل هستی یا با این طرز درسخواندن به هیچ کجا نخواهی رسید خودداری کنند.
۵. به وسایل یا محیط خصوصی وی کمتر دست زده شود ولی بهصورت غیرمستقیم روی رفتار وی نظارت وجود داشته باشد.
۶. در محیط دوستانه برای وی برنامه درسی و بازی و سایر تفریحهای سالم آماده شود یعنی برنامهریزی درسی و فوق برنامه برای وی با کمک والدین و مشاوران مدرسه صورت گیرد و والدین بر حسن اجرای این برنامه نظارت کنند.
۷. ارتباط والدین با اولیای مدرسه بهخصوص مشاوران آموزشی و مشاور روانشناسی مدرسه بیشتر شود و در برخی موارد که حرف والدین روی نوجوان کمتر موثر است این ارتباط بهصورت غیرمستقیم از طریق مشاوران ایجاد شود.
۸. فعالیتهای فوقبرنامه و بازی چه بازی رایانهای و چه بازیها و ورزشهای محیطی برای نوجوان ممنوع نشود بلکه با برنامهریزی درست زمان درس و تفریح برای نوجوان تعریف شود. مسلما ورزشهای گروهی در محیطهای سالم برای وی مناسبتر است و برای بازیهای رایانهای هم درحد یک ساعت در روز میتوان اغماض کرد.
۹ با عضوکردن نوجوان در کتابخانههای معتبر میتوان میزان درسخواندن وی را مدیریت کرد.
۱۰. تغذیه نوجوان بهخصوص در ایام امتحانهای مناسب و سالم باشد و از مصرف موادغذایی غیرمفید بهخصوص مواد دارای ترکیبهای نگهدارنده یا رنگدانهدار خودداری شود.
۱۱. میزان خواب نوجوان باید کافی باشد و سعیشود ریتم خواب و بیداری وی تنظیم شود. مسلما خواب شب و بیداری روز بهتر از شب زندهداری است. و کارایی مغز هم در اینصورت بهتر است.
۱۲. بهتر است اتاقمطالعه نوجوان نور کافی و غیرمستقیم داشته باشد تا باعث خستگی چشم نشود.
۱۳. نرمش و ورزش روزانه میتواند در مطالعه موثر باشد و محیط پرسر و صدا باعث حواسپرتی میشود.
۱۴. مطالعه پشتسر هم به همان اندازه مطالعه کم میتواند مضر باشد. چون باعث خستگی فکری میشود پس از هر یک ساعت مطالعه اجازه ۱۰ دقیقه استراحت داده شود و بهخصوص در امتحانها.
۱۵. به نوجوان تاکید شود که برای یادگیری مطالب، آنها را تکرار و در یک دفتر یادداشت خلاصهنویسی کند.
۱۶. با توجه به اینکه مشغلههای فکری نوجوان باعث حواسپرتی وی میشود سعیشود بهصورت دوستانه از طرف والدین یا مشاوران بیان و راهنمایی شوند.
۱۷. در صورتیکه وقت نوجوان بیش از اندازه با بازیهای رایانهای تلف میشود میتوان با مدیریت صحیح و در عین حال بدون حالت عصبانیت یا تحقیر مانع این کار شد.
۱۸. در صورت گرایش نوجوان به خروج از منزل بدون برنامهریزی و بدون کنترل یا مصرف سیگار و... نظارت جدیتر از طرف خانواده به عمل آید و قاطعانه برخورد شود ولی از روشهای مچگیرانه که به نام روشهای پلیسی معروف است، خودداری شود.
۱۹. سعیشود نوجوان را در فعالیتهای اجتماعی مدرسه مانند اردوها، مسابقههای گروهی، روزنامهدیواری، فعالیتهای هنری و علمی بیشتر تشویق و ترغیب کرد تا مشارکت بیشتری داشته باشد.
۲۰. دوستان و افراد مرتبط با فرزند نوجوان خود و خانوادههای آنها را بهتر بشناسیم و در موارد نیاز از کمک آنها برای کمک به درسخواندن یا اصلاح رفتار نوجوان استفاده کنیم.
۲۱. با کمک مشاوران مدرسه از مزایا و خطرهای استفاده از دنیای مجازی با نوجوان صحبت شود. مسلما وی با این روش هم از مزایای دنیای مجازی استفاده خواهد کرد و هم از ناهنجاریها و خطرهای استفاده نابجا از آنها آگاه خواهد شد ولی از روشهای سختگیرانه باید خودداری شود چون باعث فعالیتهای پنهانی خواهد شد. همواره سعیکنید قبل از اینکه پدرومادر یک نوجوان باشید با وی دوست باشید.
دکتر محمدرضا خدایی
روان پزشک
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل شیراز سیل تهران هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی پلیس وزارت بهداشت سلامت
سایپا خودرو حقوق سربازان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتابخانه کتاب جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی خورشید مریم میرزاخانی ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
رژیم غذایی درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی