پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
پمپ گاز خصوصی در منزل
در دهه اخیر، شاهد تولید روزافزون انواع خودروها بودهایم؛ خودروهایی که تعداد آنها در شهرها از جمله شهر پر دود وازدحام تهران، روز به روز درحال افزایش است و هیچکس توان کنترل آنها را ندارد.
در این میان، موضوع سوخت خودروها به منظور کاهش آلودگی هوا، مقرون به صرفه بودن، وابستگی نداشتن به کشورهای دیگر و... به سمت مصرف گاز معطوف شده است.
رانندگان هم با قبول این اوضاع، از گازسوز شدن خودروها استقبال کردهاند، اما اکنون معضل مهم و بزرگی که فراروی دارندگان خودروهای گازسوز قرار گرفته، بحث وضعیت جایگاههای سوخت گاز است.
وجود صفهای طویل، اتلاف وقت مردم، فعال نبودن تمام نازلهای سوخت و تلمبهها و افت فشار گاز، از جمله معضلات و مشکلاتی است که در بسیاری از شهرهای ما، گریبانگیر رانندگان شده است.
در این میان و در حالی که متاسفانه پیش از این، مسوولان وزارت نفت مجوزهای تاسیس این جایگاهها را با دشواریهای فراوان صادر میکردند و این مساله موجب کمبود قابل توجه جایگاههای CNG شد ، یکباره تصمیم گرفته شد تا این جایگاهها در خانهها تاسیس شود و مدیر عامل شرکت گاز خودرو از موافقت ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت برای ساخت جایگاههای کوچک و متوسط عرضه گاز طبیعی فشرده در مجموعههای مسکونی و اداری با هزینه ساکنان مجموعه خبر داده است.
سیدمصطفی علوی با بیان اینکه بزودی ضوابط کامل نصب تجهیزات در این جایگاهها اعلام خواهد شد، تاکید کرد: اشتراک گاز اختصاصی، اشتراک برق اختصاصی، خرید تجهیزات با هزینه افراد ساکن در آپارتمان و استاندارد بودن اقلام از ضوابط کلی ساخت جایگاهCNG در مجموعههای مسکونی و اداری است.
البته در مجموعه مسکونی و اداری که متقاضی ساخت این جایگاه هستند، باید حداقل ۲۰ خودرو وجود داشته باشد و براساس برآورد انجام شده، نصب این سیستم در یک آپارتمان ۳۰ واحدی ،برای هر خانوار حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
نصب اینگونه جایگاهها از ابتدای دی در مجموعههای مسکونی و اداری در حالی عملیاتی میشود که اساس این کار نظرات موافق و مخالف بسیاری را در پی دارد. به اعتقاد بسیاری از مردم و حتی مسوولان، این اقدام میتواند ابتکار بسیار خطرناکی باشد. در شرایطی که بسیاری از مردم هنوز روش استفاده از بخاری گاز سوز معمولی را نمیدانند و اقدامات ایمنی را درخصوص آن رعایت نمیکنند، چگونه میتوان چنین طرحی را تصویب کرد؟ با چه جراتی میخواهیم این جایگاهها را به منازل ببریم و به اعتقاد بسیاری دیگر، آیا دستاندرکاران این طرح به خطراتی که متوجه ساکنان آپارتمانها میشوند، توجه کردهاند؟ اصلا دلیل این تصمیم چیست؟ آیا بهتر نیست در هر محله یا شهرک یا... جایگاه ثابتی برای این سوخت نصب کرد؟ اصلا این کار در کجای دنیا سابقه داشته است؟
البته هرچند بسیاری از این سوالها به پاسخ قانعکنندهای نمیرسند، اما دست کم درخصوص سوال آخر باید گفت که در حال حاضر، در کشورهایی نظیر کانادا که تعداد کمیخودروی گاز سوز دارند، این سیستم استفاده میشود .در وین و بیشتر شهرهای اتریش میتوان جایگاههای عرضه سوخت را در ساختمانهای مسکونی یا اداری مشاهده کرد بنابراین شاید با آموزش کامل نحوه استفاده برای عرضهکننده و مصرفکننده و با رعایت شدید مقررات ایمنی وکنترل دقیق و مستمر تجهیزات، نصب جایگاههایCNG در منازل تصمیم مناسبی باشد.
بهاره صفوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست