شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
منّت؛ زایل کننده ثواب
![منّت؛ زایل کننده ثواب](/web/imgs/16/96/4i6gs1.jpeg)
«یا ایها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی؛ ای اهل ایمان صدقات خود را به سبب منت و آزار تباه نسازید»(بقره: ۲۶۴)
در اعمالی که ما انجام میدهیم چه واجب و چه مستحب، برخی شرایط مربوط به صحت عملند و برخی شرایط مربوط به مقبولیت آن؛ مثلاً، نمازی که میخوانیم و روزهای که میگیریم، شرایط صحتی دارد که اگر واجد این شرایط نباشد باطل است و باید مجدداً آن را به جا بیاوریم، شرایطی هم دارد که در قبول عمل مؤثر است؛ به این معنا که انجام یک عمل به فرض صحت آن، الزاماً موجب ثواب اخروی نخواهد شد، بلکه برای قبول شدن به شرایطی بیش از شرایط صحت نیاز دارد.
حال اگر عباداتمان را آن گونه که در روایات بیان شده، با تمامی شرایط صحت و قبول انجام دهیم آیا دیگر باید خیالمان راحت باشد که هم از نظر فقهی تکلیفمان را انجام دادهایم و هم از نظر معنوی عبادتمان دارای شرایط قبولی بوده و ثواب اخروی برای ما منظور شده است و لذا هیچ مشکلی در قیامت نخواهیم داشت؟ مطلب مهم همین جا است؛ چراکه حتی اگر عملی با شرایط صحت و مقبولیت هم انجام گرفته باشد، از خطر مصون نیست. چه بسا ممکن است پس از انجام عمل باز هم اموری اتفاق بیفتد که آثار معنوی عمل قبلی را از بین ببرد. اعمال بد آینده میتواند اعمال خوب گذشته را از بین ببرد، همانطور که کارهای خیر و یا توبه میتواند برخی از گناهان را جبران نماید.
انسانی که با زحمت فراوان سعی میکند اعمال خود را مطابق شرایط فقهی انجام دهد، و شرایط قبولی آن را هم رعایت میکند که مثلاً با اخلاص باشد، توأم با ریا و غرور نباشد و ... پس از مدتی ممکن است عملی انجام دهد که کارهای نیک گذشته را از بین ببرد. در هر حال باید توجه داشت که ممکن است کارهایی از انسان سر بزند که عمل یا اعمال گذشته او را فاسد کند. قرآن در سوره حجرات میفرماید: «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله؛ در [هیچ کار] بر خدا و رسول پیشی مجویید»(حجرات: ۱)؛ «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی؛ صداهایتان را فوق صوت پیغمبر بلند مکنید»(همان: ۲).
این بی احترامیها موجب میشود که اعمال گذشته انسان ـ که با شرایط صحت و قبولی هم انجام شده است ـ از بین برود. ممکن است کسی برای انجام وظیفه و از روی اخلاص، به انسانِ نیازمندی کمک مالی نماید، اما پس از مدتی این عمل خود را به رخ او بکشد و با این کار عمل نیک گذشتهاش را زایل گرداند. قرآن کریم در این باره میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ و الاذی؛ ای اهل ایمان صدقات خود را به سبب منت و آزار تباه نسازید»(بقره: ۲۶۴).
در جای دیگری میفرماید: «قول معروف و مغفره خیر من صدقه یتبعها اذی؛ رد کردن فقیر با زبان خوش و دعاکردن در حق او بهتر است از صدقهای که در پی آن آزار دهند»(همان: ۲۶۳). اگر انسان با زبان خوش، فرد نیازمندی را که به او مراجعه کرده است، رد نماید بهتر از آن است که به او کمک کند، اما بعد بر او منت بگذارد. این منت گذاشتن، اصل عمل را باطل میکند. امام صادق(علیه السلام) در وصایای خود به عبدالله بن جندب، به همین موضوع اشاره کرده و میفرمایند: «ان کانت لک ید عند انسان فلا تفسدها بکثره المنن و الذکر لها و لکن اتبعها بافضل منها فان ذلک اجمل بک فی اخلاقک و اوجب للثواب فی آخرتک؛ اگر دستی پیش کسی داری (کنایه از اینکه اگر خدمت و احسانی به کسی کرده ای)، با منت گذاشتن بر او، آن را از بین نبر، بلکه سعی کن خدمت بهتری را برای او انجام دهی، که این کار هم اخلاقت را زیباتر میسازد و هم ثواب اخرویت را بیشتر میکند».
علی خانی
![](/imgs/no-img-200.png)
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات انتخابات ریاست جمهوری ظریف مجلس شورای اسلامی عزاداری
تب دنگی تهران هواشناسی سازمان هواشناسی پشه آئدس شهرداری تهران وزارت بهداشت گرمای هوا قتل پلیس گرما شهر تهران
واردات خودرو دولت سیزدهم خودرو برق قیمت خودرو قیمت دلار مایکروسافت حقوق بازنشستگان قیمت طلا بازنشستگان بازار خودرو مسکن
تلویزیون عاشورا سینمای ایران محرم سریال تئاتر کربلا امام حسین (ع) امام حسین سینما موسیقی فیلم
فناوری اختلال جهانی
رژیم صهیونیستی اسرائیل یمن غزه دونالد ترامپ فلسطین آمریکا روسیه تل آویو جو بایدن ترامپ چین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر باشگاه استقلال تراکتور علی علیپور علیرضا بیرانوند
هوش مصنوعی امنیت سایبری فیلترینگ ناسا سیاره زهره موبایل مغز ویندوز همراه اول سامسونگ گوگل تبلیغات
افسردگی کاهش وزن آلزایمر سیب زمینی