سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا

Gmail در یك سالی كه گذشت


اول آوریل سال ۲۰۰۴ زمانی كه نسخه آزمایشی جی میل مورد بهره برداری قرار گرفت, كمی بیش از هزار دعوتنامه در اختیار تعدادی از كاربران قرار گرفت تا آنها بتوانند برای خود اكانت جی میل درست كنند

تعداد محدودی دعوتنامه هم در اختیار آنها قرار گرفت تا بتوانند برای كسانی كه می‌‌شناسند ارسال كنند و شبكه جی‌میل دار‌ها گسترده‌تر شود. در آن زمان رسیدن یك دعوتنامه جی‌میل شبیه به دریافت یك نعمت خداوندی بود و همگان منتظر دریافت آن بودند تا زودتر بتوانند از این ایمیل رایگان استفاده كنند. علت به وجود آمدن چنین شور و شوقی در میان كاربران هم بسیار واضح بود. جی‌میل نه تنها موجب شده بود تا عرصه رقابت ایمیل‌های رایگان پیشرفتی بزرگ را به خود ببیند، بلكه سایر رقبا را كه تا دیروز با خیال راحت به فعالیت می‌‌پرداختند در شوكی بزرگ فرو برد.

در سال گذشته دو شركت عمده ارائه كننده ایمیل رایگان یعنی MSN و یاهو به ترتیب تنها ۲ و ۴مگا بایت فضای ذخیره‌سازی به كاربران می‌‌دادند و اصلا فكر نمی‌‌كردند رقیبی به نام جی‌میل یك شبه ظهور كند و فضای رایگان به اندازه ۵۰۰ و ۲۵۰ برابری آنها به كاربران بدهد و بسیاری از مشتریانشان را به سوی خود جذب كند. این میزان ظرفیت ذخیره سازی حتی چند برابر فضایی بود كه در آن زمان MSN و یاهو به كاربران سرویس‌های پولی شان می‌‌دادند.

با وجود گذشت بیش از یكسال از آغاز به‌ كار جی‌میل، مسوولان گوگل در مورد گمانه زنی‌های موجود در مورد تاریخ عمومی‌‌شدن آن و ثبت نام بدون دعوتنامه‌ای سكوت اختیار كرده‌اند و ظاهرا همچنان قصد دارند تا سرویس خود را در وضعیت بتا نگه دارند. شاید هم هنوز آمادگی لازم برای این كار را ندارند، زیرا عمومی‌‌شدن جی‌میل می‌‌تواند منجر به چند برابر شدن كاربران آن شود. البته ممكن است گوگل هیچوقت نحوه ثبت نام جی‌میل را تغییر ندهد، زیرا شیوه فعلی موجب كسب ارزش‌های كاذب هم برای آن شده است. در طول دوازده ماه گذشته رقبای جی‌میل سعی كرده‌اند با ارتقای ظرفیت خود به ۲۵۰مگا بایت رقابتشان با جی‌میل را همچنان حفظ كنند. علاوه بر این در اوایل هفته گذشته یاهو رسما اعلام كرد كه قصد دارد ظرفیت ایمیل‌های خود را به یك گیگا بایت افزایش دهد. در روز‌های اخیر نیز خبر دو برابر شدن ظرفیت جی‌میل از یك گیگا بایت به ۲گیگا بایت، توانسته به خوبی جنگ روانی یاهو را در مورد یك گیگا بایتی كردن ظرفیت صندوق‌های پستی خود خنثی كند.ارائه جی‌میل هم خالی از مباحثات و انتقادات نبود. گروه‌های بسیاری از گوگل به خاطر به راه‌اندازی سرویس ایمیل رایگان خود شكایت كردند. آنها معتقد بودند ارائه جی‌میل پرسش‌های بسیار روشن و در عین حال مخاطره آمیزی را برای آنها در زمینه چگونگی استفاده گوگل از داده‌های كاربران و ذخیره كردنشان بر انگیخته است و گوگل باید پاسخ این ابهامات را بدهد. اما وجود چنین نگرانی‌ها و شكایاتی هم باعث نشد تا در اوایل سال ۲۰۰۴ داشتن اكانت جی‌میل بدل به امری بسیار ارزشمند برای كاربران اینترنتی شود. دعوتنامه جی‌میل با قیمت ۱۰۰دلار و حتی بیشتر از طریق حراجی‌هایEbay بفروش می‌‌رسید. هر چند با افزایش تعداد دعوتنامه‌های جی‌میل توسط گوگل و راه اندازی سایت‌هایی كه این دعوت نامه‌ها را به طور رایگان در اختیار كاربران قرار می‌‌دادند، تجارت اینترنتی این دعوتنامه از سكه افتاد.بسیاری از كسانی كه در طول سال گذشته سعی كردند به جی‌میل به عنوان ابزاری فراتر از یك ایمیل نگاه كنند، توانسته اند روش‌های جدیدی برای استفاده از آن به عنوان تنظیم كننده ارتباطات اینترنتی خود پیدا كنند. ابزار‌ها و سایت‌های متعددی به وجود آمده اند كه توانسته‌اند از قابلیت پنهان جی‌میل بیشترین استفاده را در اختیار كاربران خود قرار دهند. به نظر می‌‌رسد در دومین سال فعالیت جی‌میل، باز هم بتواند با اقتدار سرآمد سایر ایمیل‌های مبتنی بر وب دیگر باشد.