پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

آثار خرافات


آثار خرافات

وجود خرافات در جامعه موجب از کارانداختن عقل و منطق انسان می شود بسیار از کارهای زشت و ناپسند را در نظر انسان خوب جلوه می دهد و سرانجام خرافات شرکت و بت پرستی و آلودگی به افکار شیطانی است ا

آیت الله مکارم شیرازی:

وجود خرافات در جامعه موجب از کارانداختن عقل و منطق انسان می شود؛ بسیار از کارهای زشت و ناپسند را در نظر انسان خوب جلوه می دهد و سرانجام خرافات شرکت و بت پرستی و آلودگی به افکار شیطانی است. از جمله مهم ترین خرافاتی که پیامبر اسلام(ص) با آن مقابله کرد، خرافه بت پرستی بود؛ اسلام با این که انسان ها خود را در برابر سنگ ها، چوب ها و... که ساخته دست خودشان است، ذلیل شوند و حتی فرزندان خود را برای آنها قربانی کنند، به شدت مخالف است.۱

● اثرات فقدان روحیه گذشت در جامعه

اگر روحیه گذشت در میان مردم حاکم شود، چهره زندگی ما غیر از این، خواهد بود. پرونده های زیادی در دادگاه ها رو هم قرار داده می شود؛ خانواده های زیادی متلاشی می شوند؛ فرزندان زیادی بی سرپرست می شوند و بر اثر توسعه طلاق، مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می شود که همگی به دلیل نبود روحیه گذشت در میان مردم است.۲

● عوامل و آثار طلاق در جامعه

طلاق مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند، به ویژه که پای فرزندی نیز در میان باشد؛ فرزندان طلاق در جامعه مشکلات و دردسرهای زیادی ایجاد کرده اند.

... براساس روایاتی از رسول اکرم(ص)، «در نزد خداوند، چیزی مغضوب تر از ویران شدن خانه ای به وسیله طلاق نیست» و همچنین در جایی دیگر می فرمایند که «صیغه طلاق، عرش الهی را به لرزه درمی آورد.»

... وجود ارتباطات نامشروع در میان زن و مرد، فیلم های فاسد و شبکه های ماهواره ای کثیف که طلاق را امری مطلوب معرفی می کنند، توقعات زیاد زن و مرد نسبت به هم، تمایل افراد به زندگی های پرزرق و برق، عدم گذشت زن و شوهر نسبت به هم، عدم توجه به عواقب بدطلاق برای زن و مرد و فرزندان و عدم مطالعه و تحقیق پیش از ازدواج، از مهم ترین دلایل طلاق در جامعه است که در صورت نبود آنها، آمار طلاق در جامعه بسیار کم می شود.۳

● ضرورت حمایت دولت از ازدواج جوانان

امروزه ازدواج در کشور کاهش یافته و سن ازدواج نیز بالا رفته است؛ علاقه به داشتن فرزند هم کم شده و شعار اشتباه غربی فرزند کمتر، زندگی بهتر در اعماق دل جمعی نفوذ یافته است... براساس قرآن، مسئله ازدواج جوانان مسئله شخصی نیست که مسئولیت آن تنها به خودشان بازگردد، بلکه مسئله ای اجتماعی است؛ همه مسلمانان وظیفه دارند که به اندازه توانشان، برای ازدواج جوانان تلاش کنند.

... کمک به ازدواج جوانان باید جزو بودجه های رسمی دولت باشد و در ردیف بودجه دولت، کمک برای ازدواج دختران و پسران، جهیزیه، مهریه و وسایل زندگی باید تعریف شود.۴

● نواقص جامعه و دین گریزی جوانان

آیت الله صافی گلپایگانی:

باید برای این دین ستیزی و دین گریزی که در بعضی جوانان پیدا شده، فکری کرد: البته نمی خواهیم بگوییم تحت چه عواملی این ایجاد شده است.

... هرکجا نقصی باشد، از جهت این است که ما به اسلام و هدایت های ائمه (علیهم السلام) عمل نکرده ایم و اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دین و قرآن روی می آورند.

... نواقص موجود در جامعه نه تنها هیچ ارتباطی به دین و قرآن ندارد، بلکه همه از عمل نکردن به قوانین شرع مقدس و عدم پایبندی به احکام می باشد. ۵

● نقش سیادت علمی در استقلال کشور

آیت الله سبحانی:

چرا غرب با ما مخالف است و ما را تحریم می کند؟ ما پا روی دم آنها نگذاشته ایم، ولی می خواهیم مستقل و دارای علم باشیم و به آنها محتاج نباشیم و اگر از پیشرفت علمی صرف نظر کنیم، همه تحریم ها از بین خواهد رفت... اگر بخواهیم سیادت و برتری خود را به دست آوریم، باید در عرصه علمی پیشرفت کنیم و اگر عالم شویم به استقلال خواهیم رسید؛ اگر جاهل باشیم باید دست خود را به طرف غرب دراز کنیم. ۶

● حکومت علوی در نظر و عمل

آیت الله مظاهری:

امیرالمؤمنین(ع) هنگامی که مالک اشتر را به استانداری مصر منصوب فرمودند، بدون مقدمه قبلی و فی البداهه منشور جامع حکومت اسلامی را نوشتند و به او تحویل دادند و بنابر گواهی خبرگان و سیاستمداران، عهدنامه مالک اشتر، از منشور سازمان ملل که بعد از جنگ جهانی دوم یعنی بعد از گذشت بیش از هزاروچهارصدسال، باحضور، هم فکری و مشورت سیاستمداران و کارشناسان بین المللی از کشورهای مختلف و در مدت چندسال نوشته شد، جامع تر، مفیدتر و کارآمدتر است... امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومت خود با اجرای دقیق احکام و قوانین اقتصادی اسلام، توانستند با معضلاتی نظیر فقر، تبعیض و فساد، به طور جدی مقابله کنند و به طور کلی حکومت ایشان پاسخگوی نیازهای اقتصادی و اجتماعی مردم بود.۷

● جایگاه علمی و معارفی ادعیه

حجت الاسلام فاطمی نیا:

متأسفانه در جوامع کنونی، دعاهایی که از اهل بیت(ع) روایت شده است؛ به اشتباه به گونه ای جا افتاده است که آن را تنها به خاطر ثواب باید خواند: بارها گفته شده است، که دعاهای اهل بیت(ع) دریای معارف است؛ نباید با اینها برخورد عوامانه داشت؛ به طور مثال دعای ابوحمزه ثمالی از جمله دعاهایی است که بزرگان، عرفا و علمای ما هنوز در آن سرگردان هستند؛ این دعاها کلماتی عرشی در باب خداشناسی، برای تأمل، تعمق و تدبر بیشتر انسان می باشد.۸

پی نوشت ها

۱- حوزه، ۹/۵/۹۱

۲- همان، ۲۲/۵/۹۱

۳-همان، ۷/۵/۹۱

۴- همان، ۱۷/۵/۹۱

۵- شیعه نیوز، ۹/۵/۹۱

۶-حوزه، ۷/۵/۹۱

۷-همان، ۱۹/۵/۹۱

۸-همان، ۲۱/۵/۹۱