دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

قابل قبول با برخی شبهه ها


قابل قبول با برخی شبهه ها

نگاهی به عملکرد هیات انتخاب جشنواره ۳۰ فیلم فجر

اغلب فیلم هایی که می شد برای آنها شانسی در مسابقه سینمای ایران قایل شد در لیست منتخب هیئت بازبینی آثار حضور دارند اما عدم حضور برخی فیلم های مطرح دیگر در این لیست و جایگزینی برخی فیلم های بدون شانس با توجه به پیشینه کارگردان ها یا سوژه درون متنی آثار بر شبهات این انتخاب می افزاید. اظهار نظر حمید نعمت الله درباره فیلم "پریناز" و ارجاع پاسخگویی درخصوص مشکلات این اثر به لایه های نظارتی و ارشادی برعمق معادلات مجهول این انتخاب می افزاید. اما چند سناریو از برآیند چنین بروندادی فرض است.

۱- هیات انتخاب با یک تجمیع آرای بی خدشه تمامی آثارمسابقه سینمای ایران را معرفی کردند که البته با توجه به صحبت های حمید نعمت الله، وجود برخی اختلاف نظرها در این تصمیم گیری مشهود است.

۲- حضورعلیرضا سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی درجمع هیئت انتخاب ممکن است این شبهه را به وجود آورد که فیلم ها از قبل انتخاب شده بودند و نوعی سیستم فرمایشی بر روند انتخاب آثار حاکم بود که البته این شبهه نیز به دلیل سابقه هریک ازافراد حاضر در هیئت انتخاب محتمل به نظر نمی آید.

۳- کنار گذاشتن برخی آثار نیز با دلایلی چون کیفیت پایین یا مشکلات نظارتی ارزیابی شده است که البته با تاکید دبیر جشنواره مبنی بر لزوم رعایت برخی حدود و قیود شرعی و اخلاقی می توان این اقدام هیئت انتخاب را درراستای صحه گذاری برهمان شعار سه گانه اخلاق، امید و آگاهی خزاعی تحلیل کرد.

۴- بدبینانه ترین حالت هم این است که بگوییم برخی فیلم ها با دلایلی کاملا سیاسی و به دلیل مواضع کارگردان هایشان از راهیابی به مسابقه سینمای ایران بازمانده اند. اما نگارنده طرفدار تحلیل سوم است. یعنی همسوسازی و نزدیک نمایی فضای مسابقه سینمای ایران به شعار سه گانه خزاعی تا جشنواره ای متاثر از ارزش های فرهنگی و اجتماعی برگزار شود. دوره ۳۰ باید شکوهمندتر از قبل برگزار شود و با نگاهی خوشبینانه به لیست مسابقه سینمای ایران و حضور پرشور جوانان می توان در انتظار جشنواره ای متفاوت بود.

برخی آثار مهم این دوره با توجه به سوابق کارگردان، عوامل فنی و سوژه بی شک غافلگیرکننده خواهند بود. "بزن بریم بهشت" به دلیل لحن متفاوت کمدی و بازی مهدی هاشمی،"بوسیدن روی ماه" به واسطه پیشینه قابل دفاع کارگردان،"پل چوبی" به دلیل گروه بازیگران،"تلفن همراه رئیس جمهور" به دلیل سوژه خاص و گروه بازیگران،"خرس" به دلیل بازی پرویز پرستویی و پیشینه کاظم معصومی در مقام کارگردان،"رضا هرگز نمی خوابد" به دلیل بازی اکبرعبدی در نقشی متفاوت و نیز اولین تجربه کارگردانی عطاران در سینما، "یک عاشقانه ساده" به دلیل توانایی بالای سامان مقدم در ساخت آثاری با چنین ساختار روایی،"نارنجی پوش" به دلیل حضور کارگردانی به نام مهرجویی در پشت دوربین و بازی حامد بهداد،"گیرنده" به عنوان اولین تجربه کارگردانی غفارزاده با مضمونی جدید،"بی خود و بی جهت"به دلیل فضای خاص آثار کاهانی، "پریناز" به دلیل سوژه ملتهب، "تهران ۱۵۰۰" به دلیل عوامل فنی قوی، "خودزنی" به عنوان تجربه ای ترکیبی در دو الگوی روایی اجتماعی و سیاسی، "آزمایشگاه" به واسطه گروه بازیگران، "بی تابی بیتا" به دلیل مضمون خاص، "بی خداحافظی" به دلیل توجه به بخش هایی از زندگی ستاره موسیقی پاپ رضا صادقی و "ماجراهای کلاه قرمزی و بچه ننه" به دلیل نوستالژی نسلی این عروسک دوست داشتنی از جمله آثار کنجکاوبرانگیزی هستند که فضای جشنواره امسال را پرحرارت ساخته اند.

نویسنده : نیما بهدادی مهر