سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
حیا و عفت
● معنی لغوی عفت:
عفت یکی از صفات نفسانی است که شهوت، همان نیروی سرکش را مهار میکند.
(اَلْعِفَّهُٔ حُصُول حالهٍٔ لِلنَّفسِ تَمْتَنعُ بِهٰا عَنْ غَلَبَهِٔ الشَّهْوَهٔ) (مفردات راغب، ص ۳۵۱)
و در لغت دیگر عفت را چنین معنی کرده است:
عفت و حیاء انسان را از کارهای زشت و ناپسند باز میدارد.
(کَفَّ عَمّٰا لٰایَحِل) (قاموساللغهٔ)
عفت و حیاء تمام حرکات و سکنات و گفتار و قلم انسانی را کنترل میکند تا آنچه را که دلش میخواهد نکند و هرچه را نفسش اراده کرد به قلم و زبان نیاورد.
درس عفت و پارسائی را باید از قرآن که راهنما و سرمشق انسانها است بیاموزیم. کتابی که از آغاز تا پایان با وقار و متانت سخن میگوید، باید گفت که یکی از معجزههای او نیز همین است که هیچگاه تعبیر زننده و مبتذل و دور از عفت، در او وجود ندارد و ابداً متناسب با تعبیرات یک فرد عادی درس نخوانده و پرورش یافته در محیط جهل و نادانی نیست.
● عفت و حیاء از زبان پیشوایان معصوم (ع)
۱. پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه وآله وسلم) فرمود:
همانا خداوند دوست میدارد انسان با حیاء و عفیف را و دشمن میدارد انسان بد زبان و بسیار سؤالکننده را
(اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْحَیِیَّ المُتَعَفِّفَ، وُیُبْغِضُ الْبَذِیَّ السّٰائِلَ الْمُلْحِفَ) (بحارالأنوار، ج۷۱، ص۲۷۰، ۲۷۲)
۲. و نیز پیامبر گرامی (صلی اللّه علیه وآله وسلم) فرمود:
(سه گروه قبل از همه وارد بهشت میشوند).
اول: شهید (که شمع تاریخ است و به جامعه روشنائی میبخشد).
دوم: بندهٔ مطیع که به نصیحتها و دستورات مولایش گوش فرا میدهد و اطاعت میکند.
سوم: انسانی که دارای حیاء و عفت و نیز عبادتکننده است.
(اَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّهَٔ شَهیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوکٌ اَحْسَنَ عِبٰادَهَٔ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفَیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُوعِبٰادَهٍٔ) (بحارالأنوار، ج۷۱، ص ۲۷۰، ۲۷۲)
۳. از امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) روایت شده:
کسی که لباس حیاء بر تن کند مردم عیب او را نمیبینند.
(مَنْ کَسٰاهُ الْحَیٰاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَالنّٰاسُ عَیْبَهُ) (وسائلالشیعه، ج۸، ص ۵۱۷)
۴. و همچنین در جای دیگر از علی (علیهالسلام) روایت شده که فرمود:
عفت و پاکدامنی نیکوترین عبادت است.
(اَفْضَلُ الْعِبادَهِٔ اَلْعَفٰافُ) (بحارالانوار، ج۷۱، ص ۲۶۹)
۵. و نیز این کلام امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) است که فرمود:
آن کس که بسیار سخن گوید، خطا و اشتباهاتش افزون شود، و در نتیجه کسی که خطایش زیاد شد حیایش کم شود و کسی که از نظر حیاء کمبود داشته باشد تقوایش کم میگردد و آن کس که تقوایش کم باشد قلبش میمیرد و کسی که قلبش بمیرد داخل آتش جهنم خواهد شد.
(مَنْ کَثُرَ کَلٰامُهُ کَثُرَ خَطٰائُهُ وَ مَنْ کَثُرَ خَطٰائُهُ قَلَّ حَیٰائُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَیٰائُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مٰاتَ قَلْبُهُ و مَنْ مٰاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النّٰارَ ) (نهجالبلاغه فیضالاسلام حکم، ص ۳۴۱)
۶. پنجمین پیشوای شیعیان امام باقر (علیهالسلام) فرمود:
عبادتی نسبت به خدا بالاتر از عفت شکم و فرج نیست.
(مٰا مِنْ عِبٰادَهٍٔ اَفْضَلُ عِنْدَاللهِ مِنْ عِفَّهِٔ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ) (بحارالأنوار، ج۷۱، ص ۲۷۰)
۷. از امام باقر و امام صادق (علیهمالسلام) نقل شده:
حیاء و ایمان ملازم یکدیگرند همانند دو چیزی که به یک ریسمان بسته شده باشند، این دو در بود و نبود تابع یکدیگرند، پس هرگاه یکی از آندو رفت دیگری نیز میرود.
(اَلْحَیٰاءُ وَ اْلایمٰانُ مَقْرُونٰانِ فی قَرَنٍ، فَاِذٰا ذَهَبَ اَحَدُهُمٰا تَبِعَهُ صٰاحِبُه) (وسائلالشیعه، ج۸، ص ۵۱۶)
۸. از امام صادق (علیهالسلام) روایت گردیده:
آنکه حیاء ندارد ایمان ندارد.
(لٰا ایمٰانَ لِمَنْ لٰا حَیٰاءَ لَهُ) (وسائلالشیعه، ج۸، ص ۵۱۶)
۹. در جای دیگر نیز از امام صادق (علیهالسلام) آمده که:
آنگاه که دیدید انسانی در گفتن ناروا و شنیدن سخنان ناروا و زشت حیاء به خرج نمیدهد، پس بدانید که او زنازاده و یا شیطان در نطفهٔ او شریک است.
(اِذٰا رَاَیْتُمُ الْمَرْءَ لٰا یَسْتَحْیی مِمّٰا قٰالَ وَلٰا مِمّٰا قیلَ لَهُ فَاعْلَمُوا اَنَّهُ لَغِیَّهٌٔ اَوْلَشِرْکٌ مِنْ شَیْطٰانٍ) (مستدرکالوسائل، ج۲، ص ۳۳۹)
۱۰. آخرین حدیث را از امام کاظم (علیهالسلام) پیشوای هفتم میآوریم که فرمود:
خداوند بهشت را بر فحاش و زشتگوی کم شرمی که از آنچه میگوید و آنچه در مورد او گفته میشود باک و ابائی ندارد، حرام کرده است.
(اِنَّ اللهَ حَرَّمَ الْجَنَّهَٔ عَلیٰ کُلِّ فٰاحِشٍ بَذِیٍّ قَلیلِ الْحَیٰاءِ لٰایُبٰالی مٰا قٰالَ وَلٰا مٰا قیلَ فیهِ) (مستدرکالوسائل، ج۲، ص ۳۳۹)
آنچه از مجموع روایات نقل شده، بدست آمد عبارت است از اینکه حیاء و عفت صفتی است که انسان را از دست زدن به کارهای زشت و غیرانسانی باز میدارد.
و نیز مانع از آن میشود که انسان هر چیزی را که از قلبش میگذرد بر زبان آورد.
در جامعه دیده میشود که احیاناً به یک انسانی که بسیار خجالت میکشد و حتی در اثر این حالت حاضر نمیشود که مسائل شرعی را نیز یاد بگیرد، باحیاء اطلاق میشود، مثلاً میگویند فلانی با حیاء است. در صورتی که اسلام با این صفت و حالت مبارزه نموده است و این سخن گرانمایهٔ پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه وآله وسلم) است که فرمود:
حیاء دو قسم است حیاء عقل که ثمرهاش علم است و حیاء حماقت که ثمره و نتیجهاش جهل و نادانی میباشد.
(اَلْحَیٰاءُ حَیٰاء ٰانِ، حَیٰاءُ عَقْلٍ وَ حَیٰاءُ حُمْقٍ فَحَیٰاءُ الْعَقْلِ هُوَالْعِلْمُ وَ حَیٰاءُ الْحُمْقِ هُوَالْجَهْلُ) (کافی، ج۲، ص ۶۶)
و در جای دیگر نیز از پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه وآله وسلم) وارد شده که فرمود:
خداوند رحمت کند کسی را که به حقیقت از خدا حیاء و شرم کند، یعنی (در این چهار مورد حیاء را مراعات نماید:)
۱. سرو قوائی که در آن است (از قبیل چشم، گوش، زبان و اندیشه) را از گناه باز دارد.
۲. شکم و آنچه را که در او قرار میدهد (حلال باشد).
۳. به یاد آورد قبر و پوشیدن آنرا.
۴. همیشه به یاد معاد و روز جزا باشد.
(رَحِمَ اللهُ عَبْداً اِسْتَحْییٰ مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیٰاءِ فَحَفِطَ الرَّاْسَ وَ مٰاحَویٰ وَ اْلبَطْنَ وَ مٰا وَعیٰ وَ ذَکَرَ الْقَبْرَوَا لْبِلیٰ وَ ذَکَرَ اَنَّ لَهُ فِی الْآخِرَهِٔ مَعٰاداً) (بحارالانوار، ج۷۱، ص ۴۱۷)
از امام صادق (علیهالسلام) نیز نقل شده است که:
هر کس کمرو و خجل باشد، بیدانش و نادان خواهد بود.
(مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُه) (اصول کافی، ج۲، ص ۱۰۶)
و این بدان جهت است که شخص کمرو مشکلات عملیاش را سؤال نمیکند و در نتیجه در جهالت خود باقی میماند.
و همچنین مصباحالشریعهٔ از امام صادق (علیهالسلام) نقل میکند:
حیاء پنج قسم است: ۱. حیاء از گناه، ۲. حیاء از کوتاهی و تقصیر، ۳. حیاء بزرگواری، ۴. حیاء دوستی، ۵. حیاء آفاتی هیبت و آنانکه دارای یکی از صفات هستند نیز خود درجات و مراتبی دارند.
(أََلْحَیٰاءُ خَمْسَهُٔ اَنْوٰاعٍ: حَیٰاءُ ذَنْبٍ، وَ حَیٰاءُ تَقْصیرٍ، وَ حَیٰاءُ کَرٰامَهٍٔ، وَ حَیٰاءُ حُبٍّ وَ حَیٰاءُ هَیْبَهٍٔ، وَلِکُلِّ وٰاحِدٍ مِنْ ذٰلِکَ اَهْلٌ وَلِاَهْلِهِ مَرْتَبَهٌٔ عَلیٰ حَدِّهِ) (مسکوهٔالأنوار،ص ۲۳۵-۲۳۴. و مصباحالشریعهٔ، ص ۵۱۵)
● در آخر چند نکتهٔ قابل توجه:
▪ نکتهٔ اول:
حیاء برای هر انسانی نیکو است امام در بانوان نیکوتر و زیبندهتر میباشد، لذا میبینیم که امام صادق (علیهالسلام) حیاء را ده قسم دانسته و نه قسم آن را از آن زنان و یک قسم را از آن مردان دانسته است.
(اَلْحَیٰاءُ عَشْرَهُٔ اَجْزٰاءٍ تِسْعَهٌٔ فِی النِّسٰاءِ وَ وٰاحِدٌ فِی الرِّجٰالِ) (بحار، ج۷۱، ص ۳۳۶)
بنابراین خواهران باید به حیاء و عفت بسیار اهمیت داده و آن را مهم تلقی نمایند، زیرا که این عمل، اساس خوشبختی در زندگی است، چه بسا که سهلانگاری در حیا و عفت کانون گرم خانوادهای را متلاشی نموده و تا ابد لکهٔ ننگی در دامن آن باقی بگذارد.
▪ نکتهٔ دوم:
کسانی که پردهٔ حیاء را دریده و آشکارا اعمال خلاف عفت انجام داده و در ملأ عام مرتکب گناه و معصیت میشوند از نظر اسلام آبرو و احترام و شخصیتی ندارند و لذا اسلام غیبت چنین افرادی را جایر دانسته است. چنانچه پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه وآله وسلم) میفرماید:
کسی که پردهٔ عفت را بدرد، غیبتش جایز میگردد.
(مَنْ اَلْقیٰ جِلْبٰاتَ الْحَیٰاءِ فَلٰا غَیْبَهَٔ لَهُ) (مشکوهٔالأنوار، ص ۲۳۵-۲۳۴)
▪ نکتهٔ سوم اینکه:
دلسوزان و مسؤولین در جمهوری اسلامی باید بسیار دقیق بوده و توجه داشته باشند که پستها و سمتهای حساس و کلیدی به دست پاکان بیفتد و این انقلاب بدست کسانی اداره شود که وقتی عمل خلافی به ذهنشان خطور میکند در همان حال به یاد خون شهیدان پاک اسلام افتاده و از انجام هرگونه عمل مخالف اسلام سرباز میزنند و زمانی که ایثارگری مردم محروم جامعه را میبینند خجل میشوند که چرا دین خود را نسبت به آنان بهخوبی اداء نمیکنند و ...
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست