دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
اختلاط تدبر با تفکر
یکی از مهم ترین موانع تدبر، اختلاط و اشتباه در فهم این لغت است. متاسفانه تقریبا عموم مفسران و لغت دانان ، تدبر را تفکرعمیق معنا کرده اند.
یکی از شروط مهم در فقه اللغه به طور عام و فهم لغات قرآن به طور خاص ، رعایت امانت است. یعنی باید همه جوانب لغت اعم از ریشه ، سیر تطور، معنای اصطلاحی و لغوی ، زمینه مطالعه و... بررسی شود. اگر بگوییم تدبر یعنی تفکر یا تفکر عمیق یا ژرف اندیشی ، امانت در لغت رعایت نشده ؛ زیرا از ارتباط معنای قلب با تدبر و هدف تدبر غفلت شده است. تدبر، هر چه باشد، کار صاحبان عقل و قلب است ، نه صاحبان فکر (ص / ۲۹). آن هم قلوبی که تعقل و تفقه می کنند و می دانند (اعراف / ۱۷۹) و قلوبی که می بینند (حج / ۴۶) نه قلوبی که کور شده اند و لاک و مهر و قفل شده اند و کار آنها تمام است !تدبر کار قلوبی است که ع#قول هستند، یعنی خردمند. امیرالمومنین ع به داشتن چنین قلب عقول ، مباهات می کند. «ان ربی وهب لی قلبا عقولا» (متقی هندی ، ج ۱۳، ص ۱۲۸ برای مدارک بیشتر حدیث ، ر.ک. حسینی تهرانی ، ص ۱۷۸).
در قرآن کلمه فکر اصلا نیامده اما مشتقات فعل آن از قبیل فکر، تتفکروا، یتفکرون و... ۱۸ بار به کار رفته است. قرآن و تعالیم نبوی و اوصیایی ، تفکر را از وظایف انسان دانسته اند. انسان بدون فکر، با حیوان فرقی ندارد؛ زیرا فرق این دو در زندگی نیست ، بلکه در کیفیت زندگی است.
آنچه این کیفیت را متفاوت می سازد اندیشه ، آگاهی و حیات آگاهانه است که انسان را به سعادت می رساند. اما هر زندگی آگاهانه نیست مگر آن که بدانیم: الف: برای چه زندگی می کنیم (هدف). ب: چگونه باید زندگی کنیم (روش). کسی که پاسخ این دو سوال را نداند، با حیوان تفاوت ندارد. حیات انسان ، آن هنگام از روی آگاهی است که به هدف و روش حیات آگاه باشد و پاسخ این دو سوال فقط با تفکر حاصل می شود (حکیمی ، ص ۳۴۳) اما آیا تفکر درهر چیزی سفارش شده؟ و آیا هر تفکری خیر و صلاح است ؟ دانستیم که چنین نیست. به عنوان نمونه در روایات فراوان آمده که: «تفکروا فی آلاء الله ولا تفکروا فی الله.» (ابن اثیر، ج ۱، ص ۶۳ راغب ، ص ۸۳) همچنین در قرآن از یک تفکر بسیار بد سخن به میان آمده و بر آن فکرکننده ، مرگ و نفرین و عذاب نثار شده (مدثر/ ۱۸ تا ۲۰) چرا که او را به گمراهی کشانیده است. به علاوه ، همه صاحبان مذاهب باطل اعم از معتزله ، مجسمه و... همه و همه با تفکر آن هم تفکر در آیات قرآن و تکیه بر آنها به نتایج باطل خود رسیده اند.
همه لغزش ها در تفسیر قرآن ، به واسطه همین تفکر که در روایات به عنوان تفسیر به رای نامیده شده ، صورت گرفته است. این تفکر به هدایت و نور منتهی نشده و باعث دوری از خدا و قرآن و صراط مستقیم شده است (ر.ک. سبحانی ، ج ۳، ص ۲۹۱) پس فکر نیرویی است بسیار کارآمد، اما همیشه مقوله ارزشی نیست ؛ چرا که درست و غلط دارد و حق و باطل در آن راه می یابد.قرآن به تفقه ، تدبر و تعقل در آیاتش فرا خوانده ، نه به تفکر که گاهی مثبت و گاهی منفی است ؛ اما آنچه در برخی آیات آمده و به تفکر امر شده تفکر در آیات قرآن نیست ، بلکه تفکر در آیات الهی است. با یک استقرای آسان معلوم می شود که در همه این نمونه ها ( ۱۷ مورد)، منظور از آیات الهی نشانه ها، آثار و نعمت های خداوند است که مقدمه ای بسیار مفید برای متفکر است تا به مراحل بعدی برسد. نتیجه آن که تدبر در قرآن از سنخ چنین تفکری نیست و در ماهیت با تفکر تفاوت دارد. غفلت از این مساله ، همان رعایت نکردن امانت در لغت است.
زهره اخوان مقدم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست