دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
دروغ، بی خردی و گمراهی
ارتباط انسان با انسان های دیگر به وسیله زبان و از راه سخن گفتن صورت می گیرد . بنابراین سخن راست - که حقیقت نهانی را بر انسان آشکار می کند -
یکی از ارکان ضروری زندگی اجتماعی است و فواید مهمی که هرگز اجتماع از آن بی نیاز نیست به واسطه سخن راست تأمین می شود . آدم راستگو امین و مورد اعتماد و محبوب همنوعان خویش است . انسان راستگو پیش وجدان خود سربلند و از رنج دروغ و غم و اندوه بر ملاشدن حقیقت آسوده خاطر است . به وسیله راستگویی بیشتر اختلافها و مشاجرات از بین می رود و ...
حضرت علی (ع) می فرمایند : مسلمان واقعی کسی است که راستگویی را اگر چه به ضرر او تمام شود بر دروغی که از آن بهره مند می شود ترجیح دهد و از این ترجیح آسایش درونی می یابد . پیغمبر اکرم (ص) فرمود : سه طایفه اگر چه نماز بخوانند و روزه هم بگیرند منافقند ۱- دروغگو ۲- کسی که به وعده اش وفا نمی کند ۳- کسی که در امانت خیانت نماید .
امیر مؤمنان علی (ع) می فرمایند : انسان وقتی لذّت ایمان را می چشد که دروغ را اگر چه از روی شوخی باشد ترک نماید .
دروغ نه تنها از سوی مکتب انسان ساز اسلام کرداری منفور معرفی شده بلکه تمام مکتب های اخلاقی نیز آن را خطا و لغزشی زشت می دانند و از نظر عقل نیز زشتی و ناروایی آن روشن است . شیوع این اخلاق ناپسند در جامعه مضرّات بسیاری دارد که کمترین آن سلب اعتماد از افراد جامعه نسبت به همدیگر است .
دروغ و کتمان حقیقت تنها این نیست که انسان با زبان آن را ادا کند بلکه حتی می توان با دست و از راه نوشتن و یا با اشاره سر و هر حالت دیگری مرتکب این عمل زشت شد . می توان گفت که چاپلوسی و تملّق و نفاق و تظاهر به یک شخصیت بسیار والای انسانی با داشتن باطنی شرور و رذل خود نوعی دروغ است گاهی انسان به قدری در غفلت است و یا معنی درستی از دروغ و مواضع آن ندارد که دروغ گفتن خود را نیز دروغ نمی شمارد .
حضرت علی (ع) در فرازی از خطبه ۸۲ می فرمایند: جانبو الکذب فانّه مجانب للایمان الّصادق علی شرف منجاهٔ و کرامهٔ و الکاذب علی شفامهواهٔ و مهانهٔ . از دروغ اجتناب ورزید زیرا دروغ با ایمان ضدّیت دارد . راستگو بر بلندای نجات و کرامت ( ایستاده است ) و دروغگو پرتگاه سقوط و پستی .
یکی دیگر از زمینه های سقوط و انحطاط انسان بی خردی می باشد. منظور از بی خردی نداشتن خرد و عقل نیست بلکه به کار نگرفتن عقل است . آنهایی که عقل را تنها در دستیابی مظاهر مادی و رفاه و برخورداری هر چه بیشتر از آن به استخدام می کشند و هیچ اجازه ای برای فعالیت خرد در راهیابی به رشد و هدایت معنوی نمی دهند در حقیقت با دست خویش سقوط و انحطاط برای خود فراهم آورده اند .
حضرت علی (ع) در حکمت ۴۲۲ می فرمایند :
«کفاک من عقلک ما اوضح لک سبل غیّک من رشدک» تو را از عقلت همین بس است که راههای گمراهی ات را از رشد تو به وضوح روشن سازد .
آیدین تبریزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست