دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
حسابرسی ثروت , راهی به سوی توسعه عدالت
▪ گفتگو با عباس هشی و غلامرضا دوانی از اعضای انجمن حسابداران
در حالی كه در بسیاری از كشورهای توسعه یافته و پیشرفته درآمدهای دولت با پرداخت مالیات تامین و گسترش می یابد ، این مساله در كشورهای رو به توسعه چندان چشمگیر نبوده و این كشورها در عمل فاقد نظام توانمند مالیاتی هستند .
ایران نیز به عنوان كشوری كه عمده درآمدهای آن از طریق فروش نفت حاصل می شود از این امر مستثنی نبوده و به رغم تلاش گسترده دولت برای به كارگیری نظام مالیاتی ، همچنان شاهد درآمدهای مالیاتی اندك و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی هستیم . بسیاری از كارشناسان و صاحبنظران اقتصادی عقیده دارند نبود نظام مالیاتی قدرتمند و به دنبال آن نظام حسابرسی كارا و بی انضباطی مالی ، موجبات بیماری اقتصاد زمینی را فراهم آورده اند .
دكتر عباس هشی و دكتر غلامرضا دوانی از كارشناسان اقتصادی و اعضای رسمی انجمن حسابداران رسمی كشور در گفتگو با رادیو گفتگو تاكید كرده اند : عدم وجود حسابرسی كارا در كشور ، منشاء مفاسد اقتصادی و دلیل وجود اقتصاد زیرزمینی است .
● حسابداران رسمی چه نقشی در اقتصاد كشورمان دارند ؟
دكتر هشی : كشور ما حسابرس متخصص ندارد در حالی كه در آمریكا حدود ۴۳۰هزار حسابدار رسمی وجود دارد . تعداد حسابداران رسمی نسبت به جمعیت به عنوان یكی از شاخصه های اصلی توسعه محسوب می شود . در جوامع غربی برای هر هزار نفر یك حسابرس وجود دارد ؛ چرا كه همه افراد در این جوامع مالیات پرداخت می كنند .
پرداخت مالیات از سوی همه افراد جامعه و پاسخگو بودن همه آنها در نظام مالی سبب می شود ، جامعه به گروهی از افراد به عنوان حسابرس رسمی برای تایید گزارشها نیازمند باشد . حسابرسی نیازمند محیطی با انضباط مالی است و شكل گیری انضباط مالی نیز متضمن وجود سیستم مالیاتی صحیح است .
به عبارتی دولتهایی در این زمینه موفق هستند كه فعالیت های اقتصادی خود را در اختیار مردم قرار بدهند و با این موضوع موجب افزایش درآمد آحاد جامعه شوند . در عین حال مقامات مالی دولت در پی آن باشند كه درآمد دولت نیز با پرداخت مالیات توسط مردم افزایش یابد .
دولت نیز از درآمد حاصل از مالیات ، ۸۰درصد صرف خدمات عمومی جامعه مانند امنیت و آموزش كرده و به این طریق حكومت مردمی با هزینه خود مردم اداره می شود .
این در حالی است كه در كشور ما تنها ۷درصد از بودجه دولت را مالیات تشكیل می دهد .
● به نظر شما چرا نقش حسابداران رسمی در كشورمان كمرنگ است ؟
انحلال حسابرسی در كشور دومین لایحه ای بود كه پس از انقلاب به وسیله شورای انقلاب با هدف تشكیل نظام حسابرسی جدید تصویب شد : اما پس از انحلال برای حسابداری و حسابرسی كشور تصمیم اساسی گرفته نشد . اقتصاد كشور نیز دولتی باقی ماند كه با دولتی شدن حسابرسی ، انضباط مالی نیز از میان رفت .
پس از جنگ اولین شرط بانك جهانی برای ارائه وام به ایران استفاده از خدمات حسابرسی بود ، بنابراین پیش نویس لایحه حسابرسی تدوین شد ، رهبر معظم انقلاب اولین فردی بودند كه در كشور نگرانی خود را درباره بی انضباطی مالی بیان كردند و در همین خصوص پیام نوروزی سال ۷۵ ایشان نیز به این موضوع اختصاص یافت .
● اما با ادامه یافتن بی انضباطی مالی و بی توجهی مسوولان به این موضوع در سال ۸۰دستور تشكیل ستاد سران ۳ قوه با هدف چاره اندیش برای بهبود وضعیت مالی كشور صادر شد .
آیا كمرنگ شدن سیستم حسابرسی می تواند نقش موثری در ناكارایی اقتصاد كشور داشته باشد ؟
اصولا مفاسد اقتصادی ، از نبود حسابرسی كارا در كشور ناشی می شود . در همه كشورها ثروت مشروع دارای اظهارنامه مالیاتی است و این موضوع منشاء پیدایش پول را در جامعه كنترل می كند .
● در ایران كه بودجه آن از فروش نفت حاصل می شود چگونه حسابرسی ممكن می شود ؟
بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت كه در بودجه دولتی مصرف می شود به وسیله دیوان محاسبات كشور حسابرسی می شود ، بخش دیگر كه وارد اقتصاد عمومی كشور و شركتهای دولتی می شود ، به وسیله سازمان حسابرسی ، حسابرسی می شود . همچنین بخشی از درآمد فروش نفت كه جذب شركتهای خصوصی می شود از سوی حسابرسان بخش خصوصی بررسی شود .
متاسفانه بیش از ۵۰درصد اقتصاد كشور زیرزمینی است و دلیل وجود اقتصادی زیرزمینی در كشور نیز نبود انضباط مالی در كشور است ، مالیات در ایران تنها از سوی كارمندان شركتهای دولتی و بورس پرداخت می شود . در عین حال باید گفت كه مشكل اقتصاد كشور نبود اعمال مالیات بر مخارج است و علت آن نیز وجود اقتصاد زیرزمینی است .
● ممكن است كمی درباره حساب سازی هایی كه برای نپرداختن مالیات در كشور صورت می گیرد ، توضیح دهید ؟
حساسیت سازی عبارت است از تنظیم حساب به شكلی كه مبلغی به عنوان مالیات به دولت پرداخت نشود . وجود حساب سازی در شركتهای سهامی عام پرداخت نكردن مالیات به دولت و همچنین سود سهام به مردم را در پی دارد .
اگر در شركتی حساب سازی شود ، دیگر آن شركت حسابرسی نمی شود . باید توجه داشته باشید ، طبق قانون استفاده از خدمات حسابداری و حسابرسی در كشور برای هر واحد اقتصادی شركتهای سهامی ، نهاد دولتی و شعبه شركت خارجی الزامی است ، در صورت مشاهده تخلف هیات مدیره و حسابرس مسوول هستند .
اما باید بدانیم كه كنترل حسابهای بانكی هر واحد اقتصادی از سوی سیستم دارایی و همچنین ملزم بودن افراد برای داشتن یك شغل ، نبود حساب سازی در دیگر كشورها را موجب می شود .
در حالی كه مقرراتی برای كنترل حسابهای بانكی در ایران وجود ندارد . اگر دولت مقرراتی مبنی بر كنترل حسابهای بانكی در ایران وجود ندارد . اگر دولت مقرراتی مبنی بر كنترل حسابهای بانكی وضع كند ، مردم اعتراض می كنند و حسابهای خود را از بانكها خارج می كنند .
از سوی دیگر ، حسابرسی در ایران براحتی قادر به كشف حساب سازی نیست ، چرا كه حسابداری و حسابرسی واقعی در كشورمان شكل نگرفته است و این امر دلیل آن است كه فقط ۲۰درصد كل بودجه جاری كشور را مالیات تشكیل می دهد .
● آیا خصوصی سازی می تواند در كاهش تصدیگری دولت موثر باشد ؟
خصوصی سازی یعنی كاهش تصمیم گیری دولت در بخشهای اقتصادی و خدمات . اما خصوصی سازی نیز معایبی دارد كه از جمله می توان به مشكلات شركتهای اصل ۴۴اشاره كرد . برای مثال برخی كارمندان دولتی تمایلی به واگذاری ندارند و در مقابل اجرای این طرح مقاومت می كنند .
از سوی دیگر نمی توان بخش كوچكی از اقتصادر ا خوصی كرد و برای بانك و بیمه و صنایع مادر استثناء قائل شد . بنابراین در سال ۶۸ توزیع ثروت با واگذاری بخش دولتی درست صورت نگرفت ؛ زیرا سهام بخری شركتها مانند نفت و نیرو به كاركنان واگذار شد و سهام بعضی دیگر از شركتها واگذار نشد .
● جناب آقای دوانی ! ارزیابی شما از نقش حسابرسان چیست ؟
دكتر دوانی : حسابرسان افرادی هستند كه باید به گزارش های آنها استناد كرد . بنابراین باید دارای امتیازات ویژه ای باشند . برای مثال حسابرسان رسمی خارج از كشور باید حداقل دارای ۳سال سابقه حسابرسی پس از فارغ التحصیلی باشند .
در حال حاضر ، تعداد حسابرسان در ایران ۱۴۳۰ نفر است و ۳۵۰نفر از حسابرسان عضو سازمان حسابرسی كشور و ۴۰۰-۳۵۰ نفر عضو موسسات حسابرسی خصوصی هستند و ۵۰۰.۶۰۰ نفر نیز در این حرفه فعال نیستند . دلیل این امر آن است كه زمانی كه جامعه حسابرسان در حال شكل گیری بود ، امتیازاتی برای برخی مدیران دولتی در اساسنامه این سازمان پیش بینی شد ، مبنی بر این كه مدیرانی كه ۱۰سال در مشاغل دولتی مدیریت می كنند ، می توانند بدون گذراندن امتحان عضو این سازمان شوند .
در حالی كه بسیاری از این مدیران سابقه كار حسابرسی ندارند . گروهی از حسابرسان نیز انفرادی فعالیت می كنند . بنابراین توانایی طرحهای بزرگ حسابرسی را ندارند . برای مثال بورس تهران فقط حسابرسان رسمی ای را كه در موسسات حسابرسان رسمی ای را كه در موسسات حسابرسی فعالیت می كنند ، می پذیرد ؛ زیرا منافع گروهی از افراد به وسیله حسابرسان تامین می شود .
پزشكان ، وكلا و حسابرسان سوگند یاد می كنند كه تحت هیچ شرایطی استقلال خود را از دست ندهند .
● این روزها واژه پولشویی بسیار رایج شده است و پولشویی و ارتباط آن با حسابرسی چگونه است ؟
پولشویی اصطلاحی است كه با افزایش حجم سرمایه ها در ۲ دهه اخیر رایج شد و به پولی اطلاق می شود كه از شیوه های نامشروع اعم از فرار مالیاتی ، قاچاق مواد مخدر و ... به دست می آید . این پولها برای ورود به اقتصاد كشور ناگزیرند روندی را طی كنند و اصطلاح تمیز شوند .
حجم پولی كه در كشورهای خاری از جمله انگلستان پولشویی می شود قابل مقایسه با كشورهای جهان سوم نیست ، مبارزه با پولشویی در سراسر دنیا مشكل است . به همین علت در كشورهای پیشرفته این كار به عهده پلیس مالیات و حسابرسان رسمی گذاشته شد .
در دهه اخیر سازمان بین المللی شفاف سازی ترانس پارنسی با بازدید از ایران اعلام كرد ، برای شفاف سازی فعالیت ها و روشن شدن درآمدها ، اعمال كنترل بر فعالیت آنها ، ناگزیر از مبارزه با فساد اقتصادی از جمله پولشویی هستند .
در حال حاضر ، تمامی دولتها به این نتیجه رسیده اند كه باید بر پولهایی كه دارای منشاء درآمدی دولتی نیستند مانند مواد مخدر ، قمار ، حق حساب دولتی ، رشوه و ... اعمال كنترل كنند . از طرف دیگر برای مبارزه با پولشویی ، دولتها باید كنترل دقیقی بر بانكها اعمال كنند بنابراین امروزه در امریكا و انگلیس مشخصات افرادی كه بیش از ۵ هزار دلار معامله انجام دهند به پلیس مالیاتی داده می شود .
۹۰ درصد موسسات بزرگ را در دهه ۶۰حسابرسی تشكل می داد ، در حالی كه امروزه ۲۰درصد مسوولیت موسسات بزرگ حسابرسی است . برای كاهش تخلف در حسابرسی ، شرایط را برای حسابرسان سخت می كنند ، برای مثال فردی كه حسابرسی شركتی را به عهده دارد نمی توان در كشوری دیگر خدمات حسابداری آن را ارائه كند .
در عین حال ، باری كاهش فساد مالی باید افرادی كه در مشاغل حساس فعالیت می كنند از نظر مالی تامین شوند ، سپس نظارت دقیقی بر عملكرد آنها صورت گیرد و در صورت تخلف مجازات شدیدی برایشان قرار داد .
● آیا به نظر جنابعالی اعلام اسامی مفسدان اقتصادی در این زمینه راهگشا نیست ؟
مگر مفسدان اقتصادی دو سه نفرند كه بتوان اسامی آنها را اعلام كرد . در جامعه ای كه هر روز در آن گردش پول وجود دارد می تواند مفسد اقتصادی به وجود آید . در حقیقت این ارائه راهكارها برای افزایش كنترل حسابرسی است كه می تواند مفاسد اقتصادی را در كشور كاهش دهد .
تخلف حسابرسان منافع بسیاری از عموم افراد را دچار بحران می كند ، بنابراین مسوولیت سازمان حسابرسان در دنیا بیش از آن چیزی است كه تصور می شود . به همین علت حسابرسان افراد خاصی هستند .
● نظر جنابعالی در خصوص واگذاری سهام عدالت چیست ؟
در سالهای ۶۳-۶۲ كه بحث واگذاری و تصمیم گیری دولت به بخش خصوصی مطرح شد ، اتاق بازرگانی طرحی را مبنی بر چگونگی واگذاری كارخانه های دولتی به بخش خصوصی با هدف ایجاد اشتغال به عهده گرفت . این طرح چند سال بعد مورد توجه قرار گرفت . در دوران انتخابات ۲نفر از نامزدها بحث واگذاری سهام را مطرح كردند . این طرحها بعدها با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اجرای اصل ۴۴قانون اساسی اوج گرفت و تصمیم بر این شد كه سهام كارخانه های قابل واگذاری به شركتهای خصوصی با نام سهام عدالت به صورت عادلانه بین شهروندان توزیع شود .
به نظر می رسد چارچوب این مساله با وجود ارائه آیین نامه هنوز روشن نیست ، همچنین چگونگی واگذاری و سطح قیمت آن نیز مشخص نیست .
باید بگویم این طرح از كشورهای اروپای شرقی گرفته شده و تجربه همین كشورها نشان دهنده عدم موفقیت آنها در اجرای این طرح بوده است .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست