جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
احساس کهتری و پیامدهای آن
«احساس کهتری» از جمله احساسهایی است که تقریبا تمامی افراد با شدت و ضعف، با آن درگیرند.این احساس از یک سو، گرانبهاترین انگیزهای است که انسان را وادار میکند تا به تکامل خویش و راهکارهای رسیدن به کمال بیندیشد تا آنجا که مبنای حرکت و موجب گذر از کهتری به مهتری میگردد و از سوی دیگر، میتواند نقشی مخرب و ویرانگر داشته باشد و به صورتی دردناک در وجود فرد رسوخ یابد و به جای حرکت و گذر به مهتری، موجب رفتارهای نامطلوب و غیرعادی شود.احساس کهتری همچون سکه دورویی است که یک روی آن ارجمندی انسان را در پی دارد و روی دیگرش سقوط او را.بنابراین، موفقیت و عدم موفقیت انسان وابسته به چگونگی مواجهه با احساس کهتری است.
اما از آنجا که همه افراد از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند، در مواجهه با احساس کهتری اقدام به جبران کاذب یا انحرافی مینمایند.مکانیزم فرار از واقعیت و رویآوردن به خیالات، گریز از مسؤولیت، خودنمایی و ریاکاری، جلب توجه، ترور شخصیت، تخریب دیگران و استفاده از غیبت - تهمت، استهزاء و...، روی آوردن به لذات موقت و مواد مخدر، روشنفکرنمایی و هویتباختگی، شبههافکنی و سنتشکنی و ریاستطلبی نمونههایی از جبران کاذب به شمار میآیند.
● تحلیل مفهومی احساس کهتری
اصطلاحاتی نظیر «حس حقارت» و یا «خود کمبینی» و حتی «حس پستی» و نظایر آن، که در برخی از نوشتهها به چشم میخورد بار معنایی منفی دارد و در آنها هیچ جنبه مثبتی لحاظ نمیگردد.بر خلاف واژه «کهتری» که در آن فقط بار معنایی منفی لحاظ نشده است. بدینروی، هم میتواند مخرب و ویرانگر باشد، هم میتواند محرک و سازنده.علاوه بر این، هیچ اصطلاح و تعبیری نمیتواند بهتر و دقیقتر از اصطلاح «احساس کهتری» که تمام خصوصیات لغوی اصطلاح خارجی Inferiority Feeling را دربردارد، با مفهوم اصلی مطابقت داشته باشد.
،ربر A. Reber,۱۹۸۵) و الحفنی A. M.Alhefny,۱۹۹۴) معتقدند که احساسکهتریاحساس ضعف و ناتوانیای است که از کودکی با فرد همراه است و با نقص بدنی یا روانی تشدید میگردد و فرد را دچار یاس و ناکامی میسازد. (۱)
ریموند (J. Raymond, ۱۹۸۵) آدلر (A.Adler,۱۹۲۷) و برخی دیگر از روانشناسان احساس کهتری را گرانبهاترین انگیزهای میدانند که انسان را وامیدارد تا به تکامل خویش بپردازد. (۲)
بنابراین، به طور خلاصه، میتوان گفت: احساسی که در نتیجه شکستها، طردشدنها، ناکامیها و نامقبول شدنها پیش بیاید که فرد همه را برتر از خود و خود را فاقد استعداد بیابد، «کهتری منفی» است و احساسی که مبنای حرکت و گذر از موقعیت کهتری به مهتری گردد، «کهتری مثبت» و مفید میباشد.
● مرز میان احساس کهتری و دیگر صفات اخلاقی مقارن
شخص کهتر واجد برانگیختگی، بدبینی، کمرویی، کنارهگیری و برخی رگههای خلقی منفی است که همه برخاسته از حقارت و ناتوانیای است که در خود احساس میکند.در نتیجه، نباید احساس کهتری با بعضی از صفات و ویژگیهای اخلاقی دیگر نظیر تواضع مشتبه گردد.اگر کسی به جای حرف زدن، سکوت اختیار کند یا در برابر دیگران از خود تواضع و کوچکی نشان دهد یا برای اجتناب از نامحرم با وی ارتباط برقرار نسازد، نشان از احساس کهتری وحقارت نیست.در بعضی موارد، سکوت، ناسازگاری اجتماعی، تواضع، تنهایی و عدم ارتباط با دیگران کمال است و ارزش محسوب میگردد; چنانکه در توصیههای رسول گرامیصلی الله علیه وآله به ابوذر آمده است: «ای ابوذر، همنشین خوب بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد، و بیان خیر بهتر از سکوت است و سکوت بهتر از گفتار بد.» (۳)
احساس حقارت و کوچکی گاهی در برابر خداست، به گونهای که انسان خود را فقیر محض و خدا را غنی مطلق میشناسد و این زمانی است که انسان گستره دایره وجودی خدا را بینهایت میبیند و خود را در نهایتحقارت که این، احساس حقارت نیست، بلکه عبودیتحق تعالی است.اما گاهی حقارت با تواضع مشتبه میگردد و این زمانی است که شخص در مقابل مردم کوچکی اختیارکندتا دچار خودمحوری نگردد.از این حقارت، به «تواضع» تعبیر میشود که عبارت است از: شکست نفسی که انسان خود را بالاتر از دیگری نبیند. (۴)
تواضع موجب ذلیل شدن شخص در برابر دیگری نمیشود، بلکه سبب رفعت و عزت او میگردد; چنانکه پیامبر گرامیصلی الله علیه وآله میفرماید: «تواضع بر رفعت و عزت انسان میافزاید.پس، تواضع اختیار کنید تا خداوند شما را سربلند گرداند.» (۵)
● تواضع، اعتماد به نفس
برخی از روانشناسان معتقدند که اگر انسان خویشتن را کمتر و بیارزشتر از دیگران بشناسد، به «عقده حقارت» مبتلا میشود و در نتیجه نمیتواند با دیگران ارتباط برقرار کند; نمیتواند به خوبی صحبتکند، دچارشرمبیشاز حد میگردد، اعتماد به نفس خویش را از دست میدهد، از اجتماع گریزان میشود و گوشهگیر میگردد.حال چگونه میتوان بین تواضع و اعتمادبهنفس جمعکرد; یعنی هم تواضع پیشه کرد و هم روان خویش را سالم نگه داشت; هم خود را از دیگران کوچکتر دید و هم نشاط روانیخویش راحفظ نمود؟ (۶)
به نظر میرسد منشا بسیاری از بیماریهای روانی در انسانها - بدون اینکه بخواهیم نقش خانواده و محیط را نادیده بگیریم - بیاعتقادی به وجود خداوند و اتکا نداشتن به منبع عظیم وحی الهی است.اگر انسان این نقطه اتکای اساسی و مهم را از دستبدهد، سیل حوادث و بحرانهای روانی او را فرا میگیرد و روان او آماج تیرهای آفات و امراض قرار میگیرد.اما اگر همه کنشها و واکنشهای خود را با موازین آسمانی تنظیم کند، از بسیاری آلام روانی نجات مییابد.از اینرو، در روایات، تواضع به «خدایی بودن» مقید گشته است: (۷)
پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «من تواضع لله رفعه الله» ; (۸) هر که برای خدا تواضع کند، خداوند سرافرازش میگرداند.
اگر تواضع انسان در برابر دیگران، فقط برای خشنودی خداوند باشد و عملش برای خداوند خالص گردد; هیچ حقارتی احساس نخواهد کرد.بدینروی، تواضعی پسندیده است که ناشی از اخلاص برای خداوند باشد، وگرنه تواضعی که ناشی از ضعف، شکست و خودکمبینی باشد هیچ ارزشی ندارد. (۹)
بر اساس این تحلیل، باید گفت: اگر تواضع انسان در برابر دیگران تنها به دلیل عبودیت و اطاعت از فرمان الهی باشد، نه تنها موجب تضعیف نفس نخواهد شد، بلکه سبب افتخار انسان نیز میگردد.
یکی قطره باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید
که جایی که دریاست من کیستم گر او هستحقا که من نیستم
چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید
بلندی از آن یافت کو پستشد در نیستی کوفت تا هستشد. (۱۰)
با توجه به تبیین عبودیت (حقارت انسان در برابر خدا) و تواضع (کوچکی در برابر دیگران برای خدا) مفهوم «کهتری» روشن میگردد: وقتی شخص خود را در مقایسه با دیگران ناتوان و ضعیف بشمرد و جرات اقدام بر کاری را در خود نبیند.
ربرمیگوید: هربازخوردانتقادیوعموما منفیبه سوی خود کهتری و حقارت است.
● کهتری ذاتی
نوعی کهتری از تولد تا مرگ با انسان همراه است.این کهتری موجب میگردد که انسان همواره کمال جو و استقلالطلب باشد.آدمی در دل و قلب، به کمال عشق میورزد و دایم آن را آرزو میکند.علمای کلام و اخلاق این کمالطلبی را «فطرت» مینامند. گرچه در تشخیص «کمال» و این که «کمال در چیست» اختلاف نظر وجود دارد، اما این حقیقت غیرقابل انکار است که مردم به کمال عشق میورزند، پس از نیل به هر مرتبهای از کمال، به کاملتر از آن میاندیشند و وقتی به کاملتر رسیدند اکمل آن را طلب میکنند. این کهتری ذاتی سبب میشود که انسان در هیچ مرتبهای از مراتب کمال، رحل اقامت نیفکند.بدینروی، انسان آگاهانه یا ناآگاهانه (خواسته و ناخواسته) عاشق کمال مطلق است و همیشه در مقایسه کمال با کمال مطلق، خود را ضعیف و ناقص میشمرد.در نتیجه، شعله عشقش فزونتر میگردد و حرکت مضاعفی آغاز میکند.
همچنین انسانهایی که آگاهانه این مسیر را میپیمایند، در مقایسه با کمال مطلق، خود را نقص مطلق مییابند و هر چه را واجدند از ناحیه کمال مطلق میبینند. اینجاست که به «کهتری مثبت» میرسند و پی میبرند که از خود هیچ ندارند و هرچه هست از ناحیه کمال مطلق است. (۱۱) در قرآن کریم آمده است: «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله» (فاطر: ۱۵) ; ای مردم، شما نیازمند به خدا - غنی مطلق - هستید.
این کهتری ذاتی پیوسته در انسان وجود دارد و او را وامیدارد تا در جستوجویچیزی باشد که تصور میکند کمال است.علمجویی، زیباییخواهی، قدرتطلبی و صفاتی مانند آن از همین حس کمالخواهی او سرچشمه میگیرد.
▪ کهتری عرضی (مثبت)
انسان زمانی که پا به عرصه هستی میگذارد هیچ نمیداند.قرآن کریم میفرماید: «والله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا» (نحل: ۷۸) ; خداوند شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد، در حالی که هیچ نمیدانستید.همین احساس موجب تحول جسمی و ذهنی وی، توسعه خود و غلبه بر ناتوانیها میشود; بدین معنا کودک نوعی تمایل تسلط یابنده یا فایق شونده مربوط به تحول از خود نشان میدهد و اینگونه به نظر میرسد که چنین تمایلی برای بنا کردن موجودیت معنوی و روحانی وی ضروری است و به پاس همین تمایل مشخص، بیآنکه تنها به شناختن چیزهایی رضایت دهد که برای ارضای نیازهای آنی وی تکافو میکند، مایل است همواره بیشتر بشناسد و بیشتر بداند.بر این اساس میپرسد، میآزماید، جست و جو میکند، در همه چیز دخل و تصرف مینماید و دایم پا از حوزه ضروریات فوری فراتر مینهد و در هر لحظه، به افق والاتر و بالاتری میگراید.بدینگونه، حلقه رغبتهای خود را گسترش میدهد و در راه به دست آوردن و فتح دنیایی که در آن غوطهور است گام برمیدارد.اما از همان نخستین روزهای زندگی، موانعی غلبه نایافتنی سد راه توسعه وجود او میشود و دسترسی به هدف را تقریبا غیرممکن میسازد.کسانی که دارای عزت نفس بالایی هستند و از کهتری عضوی یا بدنی یا روانی رنج میبرند، احساس کهتری در آنان به منزله منبعی تحریکی است که غریزه جنگنده آنان را به حرکت درمیآورد.گویی به ضعف خود میگویند: «فکر میکنی بر من چیره خواهی شد؟ اشتباه میکنی، من بر تو غلبه خواهم کرد! » و برای آنکه بر ضعف خود غالب آیند، تنها به تلافی رضا نمیدهند، بلکه به «جبران مضاعف» میپردازند; بدین معنا که در راه این پیروزی، تمام نیرو و پشتکار خود را به کار میاندازند تا نه تنها ضعف همان عضو را از میان بردارند، بلکه آن را به صورت عضویبیشازحد معمولنیرومند درآورند.
نمونه بارز این جبران مضاعف، وضع دموستن (Demosten) ،خطیب مشهور یونانی، است. ویدر نوجوانی الکن و کمرو بود، بعدها نه تنها بر این نقایص خود فایق آمد، بلکهبزرگترینناطقعصرخودشد. (۱۲)
الفرد آدلر در یک بررسی نشان داده است که ۷۰ درصد نقاشان مشهور به یکی از نقایص بینایی مبتلا بودهاند.بدینروی، حس غلبه یافتن بر کهتری در بسیاری از موارد، موقعیت و شاهراه به دست آوردن قریحه و استعداد در آنان است. (۱۳)
جبران کهتری با صفاتی عالیتر از نوعی که فقدان آن انسان را رنج میدهد، در واقع، بهترین و عالیترین راه جبران شکست است.اما همواره وضع بدینگونه نیست; زیرا موانع متعدد و علل گوناگونی در مسیر تحول انسان خودنمایی میکند و راه تحول را ناهموار میسازند.در چنین زمانی است که احساس کهتری در انسان تشدید میگردد و آن را در وجودش به نوعی کهتری از تولد تا مرگ صورتیجانگدازمستقر میسازد.حال باید دید که فرد در برابر اینرنج جانکاه چه واکنشی از خود نشان میدهد. چگونه میکوشد تا خود را از گریز آنان مصون بدارد؟
همانگونه که گفته شد افراد با عزت نفس بالا در چنین مواقعی، اقدام به جبران مضاعف نموده و بر کهتری خود غالب میگردند.اما برخی نمیتوانند با کهتری خود به مبارزه برخیزند و بر آن چیره شوند تا به تعادل دستیابند.به عبارت دیگر، آنان نقص خود را پذیرفته و دچار ناتوانی و یاس میگردند.در این صورت، دچار کهتری مرضی میگردند.آدلر بر این باور استکهبیشتررفتارهاینابهنجاروغیرعادی ریشه در این احساس کهتری دارد. (۱۴)
▪ کهتری مرضی (منفی)
آدلر (۱۸۷۰ - ۱۹۳۷ م.) روان تحلیلگر اتریشی و بنیانگذار روانشناسی فردی مقایسهای و یکی از نظریهپردازان احساس کهتری است.او معتقد بود علت احساس کهتری مرضی میتواند هر نوع نقص بدنی، ذهنی و اجتماعی، حقیقی یا خیالی باشد. بدینسان علت اساسی کهتری حالت ذهنی و روانی است که به دنبال ناکامیها و ناتواناییها به وجود میآید.
● عوامل ایجادکننده احساس کهتری
الف) معلولیتهای جسمی
احساس کهتری ممکن استبه دلیل نقص بدنی و نارسایی جسمی باشد.یک نقص عضوی موجب میشود که فرد خود را ناقصتر از دیگران یافته، احساس کمبود کند.همانگونه که عشق به کمال در آدمی فطری است تنفر از نقص نیز فطری به شمار میآید.از همین رو، عیب و نقص مورد تنفر فطرت است.شخص وقتی خود را ناقص مییابد، دچار احساس تنفر از خود میشود، به گونهای که خود را نمیپذیرد و باور نمیکند. (۱۵)
شخص عاجز و یا ناقص در برابر نارسایی خود، در واقع، دو بار رنج میبرد: یک بار وقتی خود را در محیط خویش در موقعیت کهتری میبیند و بار دیگر وقتی مورد تمسخر و استهزای دوستان و اطرافیان قرار میگیرد. (۱۶)
افرادی که دچار کهتری مرضی هستند، مراقبت اطرافیان از آنها، این انتظار را ایجاد میکند که مورد توجه و ترحم دیگران نیز واقع شوند و چنین افرادی هرگز تواناییهای خود را به بوته آزمایش نمیگذارند و همین سبب میشود که یک ارزیابی منفی از خود داشته باشند. (۱۷)
ب) عوامل خانوادگی
محیط خانوادگی به دو گونه احساس کهتری را، که در ابتدا چیزی عادی است، به صورت نامطلوبی تشدید میکند:
۱) غوطهور کردن کودک در موقعیتهای آسان، نازپروردگی، محبتبیش از حد، چرخیدن پروانهوار والدین گرد فرزند و برآورده ساختن همه خواستههای او سبب میشود تا او فقط در فکر ارضای نیازهای اولیه زیستی باقی بماند و از شناخت نیازهای عالی و وجودیاش عاجزگردد.امتحانات الهی و مصایب میتواند رشد آفرین و موجب شکوفایی و به فعلیترساندن استعدادهای نهفته باشد، وگرنه در صورت نازپروردگی و عدمآمادگی در مواجهه با نگرانیهای شدید، فرد ناتوان گردیده و مشکلش بیشتر و کهتری در وی تشدید میگردد.
۲) بدرفتاری و طردشدگی از سوی والدین نیز موجب میشود تا برخی از کودکان هرگز محبت را تجربه نکنند، به معنای مثبت ارتباط با دیگران دست نیابند و در نتیجه، دچار انزوا و سرگردانی شوند.این افراد در مواجهه با مشکلات، به بزرگ کردن بیش از اندازه مشکل خود و نادیده گرفتن تواناییهای خویش تمایل دارند تا از زیر بار مسؤولیتشانه خالی کنند.
ج) عوامل تربیتی
▪ سرزنش: سرزنش کودک توسط برخی از مربیان در حضور همسالان، انتظار بیش از حد توانایی از فرد، واگذار کردن تکلیف طاقتفرسا به او و تعیین اهداف بزرگ و دست نایافتنی موجبات احساس کهتری را فراهم میسازد.
پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله فرمودند: «خدا رحمت کند کسی را که در نیکوکاری به فرزند خویش کمک کند.» پرسیدند: چگونه فرزند خود را در نیکی یاری نماید؟ حضرت در جواب، فرمودند:
«۱) آنچه را کودک در حد توان خود انجام داده است، بپذیرد.
۲) آنچه انجام آن برای کودک سنگین و طاقتفرساست، از او نخواهد.
۳) او را به گناه و طغیان وا ندارد.
۴) به او دروغ نگوید و در برابرش مرتکب کارهای احمقانه نشود.» (۱۸)
▪ مقایسههای بیجا: یکی از عوامل تشدیدکننده کهتری مقایسههای بیجاست.مسؤولان آموزشی و تربیتی باید به این نکته توجه کنند که مقایسه شخص با دیگری در حضور وی، حقارت و ناتوانی او را مضاعف میسازد و چنان اندوهی بر وی وارد میسازد که او را به واماندگی و جمود و انزوا سوق میدهد.
سختگیری اولیای کودکان و توقعات نادرستی کهفوق طاقت آنهاست موجبات احساس کهتری را فراهم میسازد.سطح مطالبات و خواستهها باید با سن کودک، توان و استعداد او و با فضایی که در آن زندگیمیکند مناسبتداشتهباشد.بسیارند کسانی که کودک را بزرگسال میپندارند و مطالباتی در سطح بزرگسال از او دارند.همانگونه که توقعات بیش از حد توان، شخص را حقیر میسازد، اقدام به کارهای فوق طاقت نیز حقارتآور است.
امام باقرعلیه السلام میفرماید: «سزاوار نیست انسان باایمان موجبات خواری و حقارت خود را فراهم نماید.» عرض شد: چگونه انسان موجب خواری خود میشود؟ فرمودند: «به کاری دست میزند که قدرت انجام آن را ندارد.» (۱۹)
پذیرش مسؤولیتی که انسان شایستگی آن را ندارد، گفتن سخنی که از آن بیاطلاع است و اقدام به کاری فوقطاقت از جمله عواملی هستند که حقارت و خواری به دنبال میآورد.
امام صادقعلیه السلام میفرماید: «شایسته نیست مؤمن خود را حقیرسازد.» پرسیدند: چگونه کسی خودراذلیل میکند؟ فرمودند: «در کاری دخالت میکند که شایسته آن نیستوسرانجام، بایدازآنعذربخواهد.» (۲۰)
از دیگر نتایج زیانبخش تکلیف ما لایطاق یا اقدام بر آنچه که فوق طاقت است، آلودگی به دروغگویی است.رابطه بین دروغگویی و احساس حقارت رابطهای دوسویه است و شدت هر یک از این دو در یک دور باطل، شدت دیگری را در پی دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست