دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

انسان در اسارت مصرف


انسان در اسارت مصرف

پیام نوروزی مقام معظم رهبری،امسال بر نکته ای انگشت گذاشت که در دو دهه اخیر کمتر اشاره ای از سوی مسئولا‌ن نسبت به آن مشاهده می‌کنیم.اشاره معظم له به انحطاط فرهنگ مصرف در کشور …

پیام نوروزی مقام معظم رهبری،امسال بر نکته ای انگشت گذاشت که در دو دهه اخیر کمتر اشاره ای از سوی مسئولا‌ن نسبت به آن مشاهده می‌کنیم.اشاره معظم له به انحطاط فرهنگ مصرف در کشور و ایجاد شکاف میان فقرا و اغنیا از این رهگذر،از دردهای پنهانی ست که سالهاست زیر پوست زندگی روزمره ما می‌دود و همه را از طریقی مبتلا‌ی خویش ساخته است.

مصرف،بدل به چنان فرهنگ منحط جاندار سترگ پر شاخ و برگی شده است که کسی جرات تخطی از آن را ندارد.برده شده ایم در زیر شلا‌قهای این فرعون فزون طلب.زن و بچه‌های خودمان شده اند گزمه‌های بی جیره و مواجب این فرعون.اگر تخطی کنی ازقانون مصرف،به شلا‌ق سوزان عیال و فرزندان،خویشان و دوستان،اعصابت شرحه شرحه می شود؛پس تمکین می کنی تا خلا‌صت بگذارند،تا زخم زبان نشنوی،تا تیزی خواسته‌ها را کاهش دهی،تا آبرو ریزی نشود و مهار زندگی از دستت در نرود.و آهسته آهسته خودت هم با مصرف خو می گیری،می شوی عامل نادانسته حکومت مصرف،پاسدارناچار قانونی که خود را بر تو،بر همه تحمیل کرده است.

شنیدم که یکی از مسئولین صدا و سیمافرمودند:"ما به خاطر هزینه‌ها مجبور به پخش تیزرهای تبلیغاتی هستیم."قیصریه ای را چگونه در آتش می سوزانیم برای کهنه دستمال آسمان جلی؟برای چند میلیارد تومان درآمد،چگونه بر مخاطبان می تازیم؟

در این میان نباید نقش صدا و سیما را در گسترش فرهنگ مصرف نادیده انگاشت. ‌

چرا مابا دعوت مردم به مصرف بیشتربر تنور حرص آنان می دمیم؟ برای رشداقتصادی؟مگرمعتقد نیستیم که دویدن از پی دنیا <شغب است و جهل و ظلمت> مگر اعتقاد نداریم که ؛آدم مسلمان رسد به جایی که به جز خدا نبیند؟کدام "آدمی"؟انسان مصرف گرایی که بزرگ ترین رسالتش را بلعیدن کالا‌های مصرفی می‌داند؟تازه این رشد روز افزون مصرف مگر چقدر به رشد صنعتی کشور کمک کرده است؟بازار داخلی ما که شده است جولا‌نگاه تاخت و تاز کالا‌های مصرفی وارداتی!

صدا و سیما در لوای حکومتی مذهبی برنامه می سازد.پخش برنامه‌های مذهبی،ادعیه‌ها،روضه‌ها و تلا‌وت قرآن و فیلمها و سریالهای مذهبی،گواه این مدعاست.اما صدا و سیما چگونه تعریف می کند نسبت مذهب را با مصرف؟قناعت را چگونه تفسیر می کند؟اسراف رادر چه مواردی مصداق می دهد؟مذمت دنیا وبهره گرفتن از آن به قدر حاجت(حاجتی به شدت کنترل شده)را در فرهنگ دینی به چه مفهوم می داند؟مخاصمه با نظام سرمایه داری را چگونه تعبیر می کند؟آیا مصرف، سلا‌ح بی صدای نظام سرمایه داری برای پوساندن جوامع از درون و هضم آنها در نظام سلطه نیست؟

کالا‌های بی نهایتی که هر روزه روانه بازار می شود،واقعا چقدر برای حیات آدمی ضروری است؟اصلا‌ ما این کالا‌ها را می خواهیم برای چه؟جز از برای رسیدن به آسایش وسعادت؟خوب سالهاست که داریم کالا‌ می خریم ومستعملش می کنیم و دور می اندازیم و باز کالا‌ می خریم و...پس آسایش و سعادت کو؟!واقعا جای چنین تحلیل‌هایی در برنامه‌های صدا و سیما کجاست؟آیا به صرف تبلیغ نامگذاری امسال به سال اصلا‌ح الگوی مصرف،صدا و سیما را از تجدید نظردر رویه‌های مصرف پرور،مبرا می‌کند؟