دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
خودروهای فرسوده به كجا می روند
![خودروهای فرسوده به كجا می روند](/web/imgs/16/122/fgys71.jpeg)
امروزه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران با توجه به تعداد آلایندههای تولیدی و عدم مصرف بهینه سوخت و سطح ایمنی پائین این خودروها مورد توجه خاص قرار گرفته و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است. با این حال با شرح مشكلات پدید آمده در این زمینه مشخص میشود كه این اقدامات كافی نبوده و گاه با موانعی رو به رو بودهاند. براساس آمار موجود در حال حاضر، بالغ بر شش میلیون خودرو در كشور وجود دارد. در حدود ۲۶ درصد از این خودروها دارای عمر بیش از بیست سال هستند. در كشورهای پیشرفته تقریبا به ازای نیمی از خودروهای تولید شده، خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند. در حالی كه این میزان در كشور ما چیزی حدود ۱ عدد به ازای صد خودروی تولید شده است.امروزه خودروسازان علاوه بر سلیقه مشتری تاثیر خودروهای تولیدی بر محیطزیست را نیز مورد توجه قرار میدهند. یكی از عواملی كه در صنعت خودروسازی مطرح است، دورهای به عنوان عمر مفید است كه در فاز طراحی هر خودرو تعریف میشود و به معنای زمان استفاده مفید از خودرو پیش از خرابی و جایگزینی آن با خودروی جدید است. در كشورهای پیشرفته دنیا، عمر مفید خودرو بین ۴ تا ۵ سال است؛ اما در كشور ما مصرفكنندهها به عمر مفید خودرو توجهی ندارند و ما معمولا در سطح شهرها شاهد تردد خودروهای بسیار قدیمی هستیم. از مشكلات خودروهای فرسوده مصرف زیاد بنزین و تولید گازهای آلاینده هوا با دوره حیات طولانیتر است. متوسط مصرف بنزین در كشور ما ۱۷ لیتر است كه این مقدار ۶/۵ لیتر بیشتر از استانداردهای جهانی است. علاوه بر این متوسط دوره زمانی حیات آلایندههای منتشر شده از ماشینهای جدید كه اگزوز آنها مجهز به سیستم تبدیل كاتالیزوری است در حدود ۸۰ درصد كمتر از خودروهای مشابه بدون تجهیز اگزوز به این سیستم است. درحقیقت مشكل خودروی فرسوده یك مساله ملی است كه به تازگی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته و طرح جمعآوری خودروهای فرسوده در حال اجراست.
خودروی فرسوده
خودروهای فرسوده در دسته زبالههای صنعتی طبقهبندی میشوند و طبق قانون مسئولیت زبالههای صنعتی برعهده تولیدكننده است، بنابراین مسئولیت بازیافت خودروهای فرسوده كه جمعآوری میشوند، متوجه صنایع خودروسازی است و شهرداری یا سازمان بازیافت متولی این كار نیست. یك خودرو به طور متوسط شامل ۱۵ هزار قطعه است كه از مواد مختلف نظیر فولاد، آهن، شیشه، الیاف، پلاستیك، آلیاژها و فلزات غیرآهنی ساخته شدهاند. مرحله اول در بازیافت یك خودروی فرسوده، تفكیك اجزای آن است. اجزای تفكیك شده دیگر به عنوان قطعهای از خودرو قابل استفاده نیست، بلكه به تناسب جنس آن كه ممكن است فلز، پلاستیك یا شیشه باشد به واحدهای مرتبط برای بازیافت فرستاده میشوند. در كشور ما تجهیزات پیشرفتهای برای تفكیك اجزای خودروی فرسوده وجود ندارد و عملیات تفكیك در گاراژهای اوراقی به صورت دستی انجام میشود. به این ترتیب كه در مرحله اول كلیه مایعات شامل روغن، بنزین یا ضدیخ تخلیه میشود و با توجه به این كه تخلیه این مایعات نیز در همین گاراژهای فاقد تجهیزات مكانیزه انجام میشود، بعید نیست وارد محیطزیست شوند و خطر آلودگی محیط را به همراه داشته باشند. پس از تخلیه مایعات، اجزای كوچكتر جدا و اجزای بزرگ با دستگاههای برش به قطعات كوچكتر تبدیل میشوند. اجزای پلاستیكی به كارگاههای بازیافت مواد پلاستیكی و قطعات فلزی به كورههای ذوب فلزات منتقل میشوند. در كشورهای پیشرفته تجهیزات مكانیزه و فناوری پیشرفته برای تفكیك خودروهای فرسوده وجود دارد. به طور مثال در ایالات متحده سیستمهایی طراحی شده است كه قبل از تفكیك اجزایی نظیر رادیاتور، باك، باتری و پلاستیكها جدا میشوند، سپس خودرو توسط جرثقیل به خردكنندههایی آسیاب مانند منتقل و به اجزای ریز تبدیل میشود. پس از خرد شدن، اجزا به سیستمهای جداكننده منتقل میشوند و فلزات آهنی به كمك جداكنندههای مغناطیسی جدا میشوند و سپس مواد سبك موجود با فشار باد جداسازی میشود. بخش باقی مانده بیشتر شامل مواد متراكم فلزی غیرآهنی است كه از نظر وزنی حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد قابل بازیافت است.قراضه تفكیك شده و غیرقابل بازیافت «ASR» نام دارد كه امروزه تلاشهای محدودی برای كسب انرژی از این قراضه در حال انجام است. استفاده مجدد از فلزات یا پلاستیكهای بازیافتی در صنایع به صرفهجویی در مصرف انرژی كمك شایانی میكند. در هر قطعه ساخته شده در صنعت، انرژی محصوری وجود دارد كه بیانگر انرژی لازم برای تبدیل مواد خام به محصول است كه در فلزات شامل انرژی مصرف شده در مراحل معدن كاری، تصفیه یا ورقسازی و در مواد پلاستیكی شامل انرژی لازم برای تولید نفت، تصفیه، پالایش و پردازش میشود. بنابراین با استفاده از مواد بازیافتی به دست آمده از قطعات خودروی فرسوده انرژی لازم در بسیاری از این مراحل حذف میشود. در حال حاضر حدود صد درصد فلزات موجود در قراضه خودرو قابل بازیافت و انرژی لازم برای تولید یك تن فلز از فلزات بازیافت شده بسیار كمتر از انرژی موردنیاز برای تولید یك تن فلز از سنگ معدن است.
۵ میلیون تومان ضرر به اقتصاد ملی
حركت یك خودروی فرسوده به دلایلی ازجمله مصرف بیرویه سوخت، روغن، قطعات یدكی، رنگ، بتونه و قطعات وارداتی و نیز ایجاد مسائل زیستمحیطی سالانه حدود ۵۰ میلیون ریال به اقتصاد ملی ضرر میزند.
اقتصاد خانواده نیز از قبل از مالكیت خودروی فرسوده سالانه به طور مستقیم ۱۵ میلیون ریال ضرر میكند چرا كه مصرف سوخت این خودروها و دفعات تعویض روغن، قطعات و تعمیرات نیز نسبت به خودروهای استاندارد بالاست. خودرویی فرسوده به حساب میآید كه نتواند مجوز معاینه فنی را بگیرد. براین اساس ممكن است یك خودروی جدید هم نتواند شرایط استاندارد مطلوب را كسب كند به این ترتیب چنین خودرویی علیرغم پائین بودن سن فرسوده محسوب میشود. سن خودروهای فرسوده در كشورهای مختلف متفاوت است. در كشورهای پیشرفته خودروهای بالای ۱۰ سال را فرسوده اعلام میكنند و در كشورهایی مثل تایلند خودروهای با سن بالای ۵ سال مجوز تردد ندارند در كشورهای جهان سوم نیز اهمیتی به فرسودگی خودروها داده نمیشود. طبق مصوبه هیات وزیران، سن خودروهای فرسوده در كشور ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال است و این در حالی است كه هماكنون خودروهایی با سن بالای ۴۰ سال هم در سطح كشور در حال تردد هستند. گفتنی است هماكنون نزدیك به هفت میلیون خودرو در كشور در حال تردد است كه ۶۰ درصد آنها سنی بالای ۱۵ سال دارند. طبق آئیننامه اجرایی جایگزینی خودروهای فرسوده مقرر شده است كه سازمان حفاظت محیطزیست با همكاری سازمان مدیریت و برنامهریزی و بانك مركزی نسبت به تعیین بانك یا بانكهای عامل برای اعطای تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام كند. حداكثر میزان یارانه تسهیلات بانكی به ازای هر خودرو نیز ۵ میلیون تومان تعیین شد و خودروهای جایگزین (دوگانهسوز) در استفاده از اعتبارات موضوع این آئیننامه در اولویت قرار گرفتند. از طرف دیگر مقرر شده بود كه ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند، اما با تمام این اوصاف طرح خروج خودروهای فوق از ناوگان حمل و نقل با كندی پیش میرود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست